RECENZE: Nenápadná Lady Macbeth jako psychopatická (a mnohem sympatičtější) verze Anny Kareniny

RECENZE – Ve snímku natočeném podle črty ruského spisovatele Nikolaje Leskova sledujeme příběh ženy, která neštěstí v manželství řeší avantýrou s živelným čeledínem. Oproti podobným příběhům však Lady Macbeth za svou lásku bojuje. A zabíjí.

V polovině 19. století jsou dcery nižších anglických šlechticů stále považovány pouze za obchodní artikl. Jednou takovou dívkou provdanou proti své vůli je také Katheryne (Florence Pughová), s níž se seznámíme právě v její svatební den. Přiměřeně inteligentní svobodomyslná dívka brzy zjišťuje, že o ni její muž Alexander (Paul Hilton) má nulový zájem. Když ovšem jak on, tak její despotický tchán toužící po dědici (veterán vedlejších rolí Christopher Fairbank) odjedou na několik týdnů pryč za svými povinnostmi, otiskovaná panička se seznámí s nádeníkem Sebastianem (Cosmo Jarvis). Touha přeroste ve vzájemnou lásku a žádný z utiskovatelů, co by se dvojici milencům rozhodl postavit do cesty, si nemůže být jistý svým životem.

Lady Macbeth pracuje s prověřeným tématem citové i fyzické osamělosti a touhou získat zpět vlastní život. Více než romantickým filmem je dramatem, osobním příběhem ženy, která se ziskem spřízněné duše nabývá většího a většího sebevědomí. Katheryne si na začátku získá divácké sympatie jak neperspektivním osudem, tak svou povahou – mírnou, avšak již od počátku se snažící o malé rebelie.

Šlechtična zapůsobí také díky neznámé Florence Pughové. Talentovaná Britka má svoji kariéru teprve před sebou, její decentní, ale jímavé ztvárnění Katheryne ovšem dokazuje, že má, na čem stavět. Ona své postavě rozumí – a obnažuje ji tak i před divákem.

Obecně všichni herečtí představitelé (a že jich ve filmu moc není, alespoň jedné výraznější scény se dočká jen sedm postav) předvedli solidní výkony. Komorní až minimalistické, to ano, žádné excentrické výbuchy, ale právě proto dokonale padnoucí do předšitého kabátu filmu. Snad jen Cosmo Jarvis v jedné či dvou emotivnějších scénách působil, že by nic patetičtějšího ani nebyl schopen prodat.

Ona tedy celá Oldroydova režie zůstávala decentní. Ať už budeme hovořit o skromné scénografii (vystačíme si prakticky jen s několika místnostmi spoře vybaveného venkovského panství, přilehlým lesíkem a slatinami), množství informací, které se o jednotlivých postavách dozvíme (ve své první polovině se s námi snímek dokonce nepodělí téměř o nic, kolikrát dokonce ani nenaznačuje) nebo o tiché hudbě. Ta často mlčí úplně a na diváka tak může plnou silou dolehnout emocionální tíha konkrétní situace – ať už mluvíme o smutku, trapnosti, studu, nebo pocitu triumfu.

Přestože bych výpravu Lady Macbeth označil za skromnou, neznamená to, že by nebyla působivá. Naopak. Strohé kostýmy vypadají perfektně a nedostatek nábytku, honosných jídel i služebnictva vizuálně podporuje ponurou odloučenost panství od civilizace. Navíc je vše zarámováno dokonalou kamerou Ariho Wegnera, která svými širokými vzdušnými záběry kolikrát spíš maluje – krajinky, portréty, momentky, … Snímek zkrátka vypadá přesně tak, jak by správná „dobovka“ vypadat měla.

O dokonalosti bohužel nemůžeme mluvit u logiky chování hlavních hrdinů. Katherine se Sebastianem se chovají, jako by byli pány světa a nemuseli se skrývat – a pak jsou překvapeni, že tomu tak není. Spolu s poněkud přemrštěnou stopáží (ano, některé lyrické scény jsou natahované právě proto, abychom pocítili nudu, kterou prožívá i mladá ženuška, ale to neznamená, že jich musí být tolik i v druhé polovině filmu) se jedná ale o jediné faktické výtky, které bych k filmu měl.

Na Lady Macbeth je nejlepší fakt, že nám předkládá hlavní hrdinku jako komplexní a samostatnou osobnost. Zároveň se ale neobtěžuje přilévat divákovi do černého earl greye přílišné množství kravského vysvětlování a sladké doslovnosti. Je tak na každém, aby snímek vstřebal a interpretoval motivace jednotlivých postav. Pravděpodobně se ale nejedná o film, který budete chtít vidět víckrát než jednou – ne snad pro přílišnou depresivnost, ale prostě proto, že nehledě na to, jaký dojem udělá, tolik neutkví. Máte-li ale slabost pro kostýmní dramata, ženský uděl nebo přírodní krásy staré Anglie, návštěvy kina nebudete litovat.

Poznámka pro literární fanoušky na závěr: Stejně jako původní črta, také film (pro potřeby filmařů přesunutý z Ruska do Anglie) silně připomíná dva klasické romány. Zatímco o dekádu mladší Flaubertovou Paní Bovaryovou se Leskov dost možná inspiroval, Tolstého Annu Kareninu svým dílem Lady Macbeth Mcenského újezdu o pár let předstihl. Název samozřejmě odkazuje na shakespearovskou královnu, která svého muže přiměje ke spáchání královraždy a uzmutí skotského trůnu.

 

Celkové hodnocení: 75 %.

Lady Macbeth (2016)

Hrají: Florence Pugh, Cosmo Jarvis, Paul Hilton, Naomi Ackie, Christopher Fairbank a další

Režie: William Oldroyd

Scénář: Alice Birch

Kamera: Ari Wegner

Hudba: Dan Jones

Velká Británie / 89 minut / drama

film Lady Macbeth recenze Florence Pugh kostýmní drama aristokracie

Aktuálně se děje

před 16 minutami

před 59 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 3 hodinami

Vladimír Putin na summitu Rusko Afrika 2023

BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí

Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

Čína, ilustrační fotografie

Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně

Čína reagovala na útok Ruska na ukrajinské město Dnipro balistickou raketou schopnou nést jaderné hlavice výzvou ke klidu a zdrženlivosti. Mluvčí čínského ministerstva zahraničí při pravidelné tiskové konferenci zdůraznil, že je třeba předejít eskalaci a najít politické řešení konfliktu.

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 6 hodinami

včera

včera

včera

Ruská armáda, ilustrační foto

Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola

Rusko zřejmě vypálilo proti ukrajinskému Dnipru balistickou střelu. Bezpečnostní expert Jakub Drmola z brněnské Masarykovy univerzity upřesnil, že není úplně jisté, zda šlo o střelu mezikontinentální. Raketa středního doletu ale dokáže napáchat obrovské škody – vzhledem k návratové rychlosti hlavic je obrana proti nim extrémně náročná. Velkou roli navíc hraje fakt, že nikdo neví, co hlavice dané rakety nese.

včera

včera

Lidé na Ukrajině prchají před válkou

Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili

Více než 3 000 ukrajinských uprchlíků našlo nový domov v hrabství Essex díky vládnímu programu Homes for Ukraine, který poskytuje možnost ubytování u místních hostitelů. Navzdory příslibům nově zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa ukončit válku však mnozí Ukrajinci odmítají mír na úkor ztráty území.

včera

COP29

Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť

Předposlední den klimatického summitu COP29 v Ázerbájdžánu přinesl výrazné zklamání. Dlouho očekávaný návrh dohody, který měl stanovit konkrétní cíle pro financování klimatických opatření v rozvojových zemích, byl široce kritizován za svou nejasnost. Místo konkrétních čísel obsahoval návrh pouze symbol „X“, což vyvolalo obavy a rozhořčení mezi bohatými i chudšími státy.

včera

Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany

V reakci na výsledek prezidentských voleb v USA se italská vesnice Ollolai na Sardinii rozhodla nabídnout Američanům šanci začít nový život v Evropě. Tento krok je součástí dlouhodobého úsilí vesnice o revitalizaci po desetiletích depopulace, kdy se vesnice potýká s úbytkem obyvatel. Ollolai se rozhodla nabídnout zchátralé domy za cenu jednoho eura (asi 25 korun), aby přilákala nováčky, kteří by pomohli obnovit její úpadek.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy