RECENZE: Výrazně jiné, přesto povědomé. Star Wars hledají rovnováhu mezi vážnou a rozvernou stranou síly

RECENZE – Když je miluješ, není co řešit. A i kdyby ne, je vysoce pravděpodobné, že vás nemilosrdná gravitační síla nových Hvězdných válek tak jako tak přitáhne do kina. Filmová, fandomová a popkulturní událost roku je totiž konečně tady a miliony fanoušků na celém světě chtějí vědět, kdo že je to ten Poslední z Jediů a jestli jich náhodou není hned několik. (Bojíte-li se spoilerů, vězte, že v tomto článku žádné nenajdete. Pouze několik obecných postřehů.)

Představovat modernímu divákovi možná největší popkulturní značku všech dob je asi zbytečné. Vyrostly na ní už dvě generace a s příchodem předloňské Epizody VII si začala vychovávat další. Po lehkém nostalgickém intermezzu v podobě Rogue One: Star Wars Story se na stříbrné plátno vrací všechny důležité postavy sedmičky – Rey (Daisy Ridleyová), Finn (John Boyega), Kylo Ren (Adam Driver), Poe Dameron (Oscar Isaac), BB-8, … Fanoušci původní trilogie se ale konečně dočkají také skutečného návratu Marka Hamilla do jeho ikonické role Lukea Skywalkera. A legendární mistr Jedi tentokrát dokonce i promluví!

Oproti hollywoodské tradici temných dvojek (kterou ve filmové branži mimochodem dost možná vynalezlo Impérium vrací úder) a navzdory všemu, co předcházející Síla se probouzí předestřela, se Poslední z Jediů vydal poněkud odlehčenou cestou. Ne, že by ze série protkané proroctvími, starobylými řády a lehkým mysticismem vymizela osudovost a smysl pro drama – to ani omylem! – jen se nám do střetu sil Světla a Temnoty přimíchala větší dávka epizodického humoru, který celou tu velkolepou bitvu Dobra a Zla strategicky odlehčuje.

Kdybychom byli nuceni přes koleno lámat nějaké srovnání, dalo by se říct, že se Rian Johnson (Looper) ve své vizi asi nejvíce přiblížil Epizodě VI: Návratu Jediho. Kromě zmíněného poměru humoru a vážnosti jsou tu další spojitosti: chundelaté Ewoky pouze nahradili podobně roztomilí Porgové, příběh byl opět roztříštěn do velkého množství dějových linií a jedním z hlavních témat filmu je boj o duši jedince.

Rozhodnout, jestli je to dobře nebo špatně, si musí každý divák za sebe. Humor jako takový každopádně funguje a zdařile napomáhá vykreslit (a v některých případech redefinovat) charaktery jednotlivých postav. Okatí Porgové (byť se samozřejmě jedná o bezostyšný marketing) jsou k pomilování a filozofování o Síle, jejích dvou notoricky známých stranách, významu života a svobody a dalších věcech funguje také. Sice jsou nám tato moudra podána ve schematizované a snadno stravitelné podobě, ale nesmíme zapomínat, že Hvězdné války zkrátka jsou určené pro děti (ano, ano, já vím, že pro dospělé taky, vždyť přeci netvrdím, že ne).

Mnoha lidem ale zákonitě musí vadit trochu chaotické promíchání vysokého a nízkého, které ubírá na naléhavosti těch zásadních scén a zavání aplikací rozjuchaného marvelovského modelu. Že Star Wars nejsou superhrdinské komiksy bohužel zůstalo ztraceno v překladu a zameteno pod koberec.

Podobný nesoulad nese také rozkouskování příběhu na čtyři velké příběhové bloky (nazvěme je pracovně cesta Rey, cesta Finna, cesta Poea a cesta Kylo Rena), které se sice částečně prolínají, v zásadě ale fungují jako solitéry, které na sebe nabalují další a další postavy a „sidequesty“. Neodvratné se pak stává skutečností a nejeden roztřepený konec příběhového lana zůstane v lepším případě trčet. V tom horším je násilně přestřižen.

Tvůrcům ovšem budiž ke cti, jak naložili se svými protagonisty. Třem z nich se dostalo solidního a divácky zajímavého posunu. Pouze Finn tentokrát působil, že je spíš do počtu. Bohužel. Zásadním vývojem si projdou také Luke Skywalker a jeho sestra Leia (před rokem zesnulá Carrie Fischerová), jíž si tentokrát také užijeme více než v předchozím dílu.

Jestliže se na nové Star Wars chystáte do kina, 4K je jasná volba. Dechberoucí kamera spolu s vymazleným designem lokací a nekonečnými řadami precizně vykalkulovaných jedniček a nul si nic menšího než Ultra HD zkrátka nezaslouží. A to i přesto, že některé CGI postavy přeci jen vypadají hodně uměle. Jestliže vás v Epizodě VII zklamal tajemný Vůdce Snoke (Andy Serkis), Poslední z Jediů vaše dojmy jen potvrdí. Naživo tento znetvořený vládce galaxie nepůsobí o nic realističtěji než v desetimetrovém hologramu.

„Dvojka“ nové trilogie ve výsledku dokázala přesně to, co od prostředních dílů očekáváme. Některé otázky zodpověděla, jiné naopak položila. A nepochybně dokázala i překvapit. Jen rok 2019 nám ale může potvrdit, jestli některé její sporné kroky (a že jich pár najdeme) byly trefou do černého, nebo ústřelem zavedené franšízy, která najednou neví, čím chce být.

Celkové hodnocení:  70 %.

Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi (2017)

Hrají: Mark Hamill, Carrie Fisher, Adam Driver, Daisy Ridley, John Boyega, Oscar Isaac, Andy Serkis, Domhnall Gleeson, Anthony Daniels, Gwendoline Christie, Kelly Marie Tran, Laura Dern, Benicio Del Toro a další

Režie: Rian Johnson

Scénář: Rian Johnson

Kamera: Steve Yedlin