RECENZE: Nostalgie, kam se podíváš! Spielbergův Ready Player One jedině na stříbrném plátně

RECENZE – Popcornový král se po letech suchých dramat (a jednom Obřím propadáku) vrací k žánru, který ho proslavil – dobrodružné rodinné sci-fi s ledabyle ukrytou hlubší myšlenkou. Adaptace novodobé geegovské modly, románu Ready Player One, dává vzpomenout na Blízká setkání, Jurský park či A. I. – Umělou inteligenci.

V roce 2045 nastává na planetě krize. Přelidnění, hladomor, chudoba a pomalu nastupující nadvláda korporací. Aby občané před svými bídnými životy unikli, hledají útočiště v OASIS – sdílené virtuální realitě, v níž můžete být kýmkoli, dělat cokoli a seznámit se s lidmi, které byste jinak neměli možnost (nebo odvahu) oslovit. Z vize jednoho zakřiknutého asociálního nerda s velkým srdcem (a tváří Marka Rylance) se postupem času stal nákladný životní styl, který z jedinců dělá opice, z rodin trosky a ze společností jako je IOI moderní otrokáře.

Nic z toho ale nezajímá Wadea Wattse (Tye Sheridan), který do OASIS utíká před prachbídným životem chudého sirotka žijícího v ghettu. Parzival, jak si ve virtuálním světě nechává říkat, je jedním z mnoha tzv. Gunterů – hráčů, jejichž cílem je najít Easter Egg. Kdokoli tento artefakt získá, stane se výhradním vlastníkem celé OASIS. Že se Wade při jeho hledání přimíchá do války mezi IOI a odbojem je prakticky nevyhnutelné. Zkrátka něco jako kdybyste Willyho Wonku a továrnu na čokoládu zkřížili s Matrixem.

Nástup technologií a virtuální reality může být tématem buď pro antiutopickou sci-fi, nebo dobrodružnou oddechovku. Ready Player One – Hra začíná je vzácným případem propojení obou přístupů. Ukazuje, co je na životě v síti přeludů špatného, ale vyzdvihuje i jeho přednosti. Nebýt OASIS, Wade by se nikdy nesetkal se svými nejlepšími přáteli Art3mis, Aechem, Daithem a Shem. Jako Parzival tuto možnost získá. Ovšem zavírat oči před stavem reálného světa je cestou do hrobu. Tento rozhodný, ale smířlivý přístup je důkazem dospělého pohledu autora předlohy Ernesta Clinea a jeho mladé generace, která v 80. letech vyrůstala na prvních videohrách, Tronovi a Návratu do budoucnosti a která proto ví, že zábavní technologie jsou sice špatný pán, ale jako prostředek pro trávení volného času dokážou být podmanivé a naplňující.

V rámci hráčské, scifařské,… komunity je možná největším lákadlem snímku množství referencí, odkazů a různorodých popkulturních ikon, které se sejdou na jednom plátně. Vždyť kde jinde než v OASIS můžete spatřit princeznu Zeldu a King Konga, jak si to uprostřed závodní dráhy rozdávají v tanečním souboji ve stylu Horečky sobotní noci? Ready Player One byl z dobrých důvodů považován za nezfilmovatelný – ne snad kvůli svému ději, ale protože oběhat všechny videoherní, filmové a hudební společnosti a nakoupit od nich práva na to, aby se v něm jejich korunní klenoty objevily třeba jen na 5 vteřin, udělá z každého právníka maratonce.

Warneři práva na filmové zpracování koupili už v roce 2010. Scénář byl na světě o čtyři roky později, kvůli vyjednáváním jsme ale na jeho uvedení do kin museli čekat ještě další čtyři. A co si budeme nalhávat, kdyby neseděl na režisérské stoličce sám velký Steven Spielberg, kterému neřekne ne snad ani Kim Čong-un, tahle sci-fi by navždy zůstala uvězněná mezi řádky románu.

Po vizuální stránce je Ready Player One prvotřídní zážitek. Spielbergův tradiční spolupracovník Janusz Kamiński odvádí za kamerou výbornou práci a díky jeho umu i designu futuristického světa působí špinavá realita Columbusu živoucím dojmem. Virtuální svět pak představuje vrcholnou práci počítačových géniů, kteří v podstatě vysypali krabici se všemi svými oblíbenými hračkami a dostali za úkol sehrát s nimi to nejopulentnější divadlo.

Na triky si možná budete muset zvyknout, protože OASIS chce vypadat jako vnitřek počítačové hry a na realismus si tedy ani zdaleka nehraje, počáteční zmatení ale brzy zmizí a vy budete mít pocit, že jste uvnitř počítače spolu s hrdiny. Jak budou triky působit za deset let, je věc jiná. Obávám se, že scény odehrávající se kompletně před zeleným pozadím zastarají velmi rychle.

Samotný příběh už je poněkud slabšího ražení. Wadeova cesta hrdiny od neznámé nuly k zásadnímu článku boje proti zlé mašinerii tu už byla tolikrát, že nemá moc co nového nabídnout. Sheridanova postava je sice sympaťák a hlavní záporák v podobě suchopárného byrokrata Sorrenta (výborný Ben Mendelsohn) rozdráždí žaludeční šťávy nejednomu divákovi, film ale trpí nedostatečným vykreslením vedlejších postav, vztahů i skutečného světa. Ve vzduchu sice visí mnoho nevyřčeného (což je jen a jen dobře), divák je ale do dění vržen po hlavě a za celou dobu nemá možnost se zastavit a seznámit se s tímto fascinujícím a zcela jedinečným světem.

Jak se věci mají, nám poví hned úvodní línolíný voiceover, dystopická nouze ovšem nepůsobí dostatečně hmatatelně. O nevěrohodné romantické lince nemluvě. Ačkoliv samotná Art3mis Olivie Cookeové má (hlavně ve své avataří podobě) šmrnc a umí vzít věci do vlastních rukou, její vztah s Wadem/Perzivalem působí víc než uspěchaně.

Výrazy uspěchaný a nesoustředěný vlastně velmi dobře vystihují celý film. Ten nabízí spoustu výborných dílčích nápadů, fascinující audiovizuální spektákl, hravý přístup prodchnutý humorem i tradiční spielbergovský šmrnc, ale chybí mu tah na branku a větší trpělivost. Dvě a čtvrt hodiny evidentně na stvoření nového popkulturního mezníku nestačí, jako nenáročný akční kinozážitek ho ale nelze než doporučit. Už jen proto, že na jakékoli obrazovce, která nezabírá alespoň půlku stěny, ztratí víc kouzla než Avatar.

PS: Trochu zamrzí, že film podceňuje divákovu schopnost rozpoznat popkulturní odkazy a prakticky všechny je ústy postav přímo pojmenovává. Stojí ale za úvahu, jestli je na vině už dvaasedmdesátiletý Spielberg, scénáristická neschopnost, nebo zda se jedná o vynucený důsledek licenčních vyjednávání, kdy studio řeklo: „Ano, my vám Mechagodzillu klidně půjčíme, ale jen pokud hned na začátku padne její jméno.“

 

Celkové hodnocení: 70 %

Ready Player One (2018)

Hrají: Tye Sheridan, Olivia Cooke, Simon Pegg, Ben Mendelsohn, Mark Rylance, T.J. Miller a další

Režie: Steven Spielberg

Scénář: Eric Eason, Zak Penn, Ernest Cline

Předloha: Ernest Cline

Kamera: Janusz Kamiński

Hudba: Alan Silvestri

USA / 140 minut / akční, sci-fi, thriller

Související

film Záhada strašidelného zámku

RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění

Štědrovečerní pohádky se v České republice těší vzácnému postavení. I ty největší propadáky každoročně přilákají k televizi miliony diváků, především z řad dospělých, kteří rok co rok doufají, že se po letech konečně podaří vytvořit klasiku, kterou si budou s chutí pouštět i nadcházející generace. To se ale ani zdaleka nedaří, a i když letošní počin zdaleka není tak tragický, jako tomu bylo v posledních letech, do dějin kinematografie pravděpodobně také nevstoupí. 
Boys Go to Jupiter

RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic

V Liberci právě skončil největší festival animovaného filmu u nás. Zastřešujícím motivem letos bylo sci-fi. Jeden ze soutěžních celovečerních filmů s výstižným názvem Boys Go to Jupiter si se zastřešujícím žánrem velmi subtilně a humorně pohrává. Skrze simplifikovanou estetiku a práci s nostalgickou prchavostí nabízí silnou a nevtíravou reflexi dospívání v (nejen) dnešním světě.

Více souvisejících

recenze film Ready Player One: Hra začíná Steven Spielberg literární adaptace sci-fi Tye Sheridan Simon Pegg Počítačové hry

Aktuálně se děje

před 50 minutami

Aktualizováno před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Na Benešovsku se stala vážná dopravní nehoda. (28.12.2025)

Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo

Bez vážných nehod se neobešla ani poslední neděle letošního roku. Na Benešovsku se odpoledne srazila dvě vozidla. Nehoda si vyžádala zranění dvou osob. Příčinou a okolnostmi havárie se zabývají policisté. 

před 3 hodinami

Andrej Babiš

Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř

Nejen francouzští státní představitelé, ale i čeští politici reagují na nedělní smutnou zprávu o smrti legendární herečky Brigitte Bardotové. Lítost projevili premiér Andrej Babiš (ANO) či ministr kultury Oto Klempíř (Motoristé). Bardotová, která ukončila hereckou kariéru již před čtyřicítkou, zemřela ve věku 91 let. 

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

Vladimir Putin

Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany

Rusové ani v den, kdy mají americký a ukrajinský prezident jednat o míru na Ukrajině, nevylučují válku s dalšími evropskými národy. Podle ruského ministra zahraničí Sergeje Lavrova sice Moskva nemá v úmyslu na kohokoliv útočit, ale je připravena na rozhodnou odvetu, pokud se Rusko stane terčem jakéhokoliv útoku.  

před 8 hodinami

před 9 hodinami

Brigitte Bardotová

Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová

Světovou kinematografií otřásla po Vánocích smutná zpráva. Ve věku 91 let zemřela legendární francouzská filmová herečka a zpěvačka Brigitte Bardotová. Za dvě dekády úspěšné kariéry natočila desítky filmů, se šoubyznysem se překvapivě rozloučila už před čtyřicítkou. 

před 10 hodinami

Filip Turek dorazil za prezidentem Petrem Pavlem. (22.12.2025)

Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec

Česko se v roce, který se pomalu chýlí ke konci, dočkalo nové vlády v čele se staronovým premiérem Andrejem Babišem (ANO). Součástí kabinetu ale stále není poslanec Filip Turek (Motoristé). Doufá však, že i přes výhrady nakonec bude prezidentem jmenován do funkce ministra životního prostředí. 

před 11 hodinami

před 12 hodinami

před 12 hodinami

před 14 hodinami

včera

Prezident Trump v Mar-a-Lago.

"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině

Americký prezident Donald Trump dal v rozhovoru pro server Politico jasně najevo, kdo drží klíče k ukončení války na Ukrajině. Před plánovanou nedělní schůzkou s Volodymyrem Zelenským na Floridě Trump sebevědomě prohlásil, že jakýkoliv ukrajinský návrh má váhu pouze tehdy, pokud jej on sám posvětí. „On nemá nic, dokud to neschválím já. Takže uvidíme, s čím přijde,“ komentoval Trump Zelenského snahy o diplomatický průlom.

včera

Polsko rozmísťuje na hranici s Ruskem a Běloruskem protitankové zátarasy

Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry

Polsko se v reakci na rostoucí ruskou hrozbu rozhodlo k masivní investici do své bezpečnosti. Varšava plánuje během příštích čtyřiadvaceti měsíců vybudovat podél své východní hranice rozsáhlý systém protidronového opevnění v hodnotě přesahující dvě miliardy eur. Náměstek ministra obrany Cezary Tomczyk v rozhovoru pro deník The Guardian uvedl, že první části tohoto ochranného valu by mohly být funkční už za půl roku.

včera

Moskva

Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti

Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.

včera

Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie

Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy