RECENZE – Belgický film Dívka upoutal pozornost mezinárodní filmové komunity v Cannes, kde letos získal dvě hlavní ceny za nejlepší filmový debut. Do Česka film zamířil především díky filmovému festivalu Mezipatra, jehož hlavní tematikou jsou queer filmy. O náročném dospívání dívky, jejíž duše je uvězněna v mužském tělu, pojednává režisér Lukas Dhont, který zde vystupuje jako scénárista a hlavní autor námětu.
Lara je trans žena, která se narodila s tělem a jménem chlapce. Sedmnáctiletá holka dnes podstupuje hormonální a chirurgické procedury, které z jejího těla udělají ženské. Jejím celoživotním snem je balet, který po ni vyžaduje nejen snahu, ale i vrozený talent. Lařin otec se kvůli ní přestěhuje do nového města, kde holka začne chodit na prestižní baletní školu.
Jeden z nejsilnějších motivů Dívky, od kterého režisér Lukas Dhont po celou dobu neuhýbá, je ten, že všichni z Lařina okolí, ať už doma či ve škole, plně podporují její touhy a snahy. Filmové dění probíhá v několika rovinách, kde Laru vidíme jako silnou talentovanou tanečnici a na druhé stráně pozorujeme její vnitřní boj o přijetí sebe sama. V tom ji pomáhá její otec, který pečlivě sleduje její hormonální léčbu, doprovází ji na schůzky s lékaři a pokládá konstruktivní otázky.
Laře v nové škole nic nechybí, její učitelé k ní přistupují úplně stejně jako ke všem ostatním studentům a studentkám. Nová žákyně se kromě toho touží stát součástí školního kolektivu, do kterého ji její nové kamarádky ochotně přijímají. Zdálo by se, že je všechno v pořádku a zbývá jen jeden jediný krok v podobě operační změny pohlaví.
Pro ni to představuje obrovský boj, který s každým dnem stojí víc a více sil. Režisér soustřeďuje diváckou pozornost na každodenní holčičí rutiny, jichž je bohužel hlavní hrdinka zbavena. V prostředí baletu, v němž jsou všechny ženy jakýmsi ztělesněním femininní křehkosti, se cítí poněkud cizí, čehož rády využívají i její rivalky. S každodenní baletní dřinou, již si zpočátku užívala, přichází nejistota a strach.
Psychologický portrét protagonistky vyniká v průběhu filmu, neboť vystupuje v roli vyprávěčky svého vlastního příběhu. Divák tak poznává svět, jaký ho vidí sama dívka. Komorní prostředí filmu vytváří dojem koloběhu měnících se události odehrávajících se mezi domovem, nemocnicí a školou. Těžištěm Lařina života je její tělo, na které je nucena klást největší důraz, je to totiž její vlastní tělo, které ji brání být zcela šťastnou.
Příčinou úspěchu celého filmu je nejspíš Victor Polster, jenž v roli Lary vystupuje naprosto přirozeně. Po shlédnutí filmu vzniká klamný dojem, že i sám Polster se ocitl ve stejné životní situaci. Lukas Dhont představuje přesvědčivý obraz života mladé trans ženy, jež se v průběhu svého dospívání musí vyrovnávat s následky vlastního osudového řešení. Na rozdíl od většiny lidí je Lara nucena své rozhodnutí plně obhájit před společnosti, která ji mnohdy podceňuje, vysmívá se jí nebo nebere vážně.
S Dívkou Lukas Dhont jde mnohem dál, nezaměřuje se pouze na zastaralé společenské kategorie, nýbrž na samotný vnitřní vývoj postavy. Společnost Laru přijímá překvapivě mnohem snadněji než ona sebe. Režisér nenasazuje masky a neaplikuje žádné komplikované zápletky na filmový děj, Lara v jeho podání působí rafinovaně a zcela realisticky bez umělého patosu. Svoji upřímnosti Dívka vzbuzuje nejen soucit, ale především respekt k lidem, jejichž jediným snem je být sami sebou.
Celkové hodnocení: 80%
Girl (2018)
Režie: Lukas DhontScénář: Lukas Dhont, Angelo TijssensKamera: Frank van den EedenHudba: Valentin HadjadjHrají: Victor Polster, Arieh Worthalter, Valentijn Dhaenens, Katelijne Damen, Pieter Piron
Belgie / Drama / 105 min
Aktuálně se děje
před 44 minutami
Ochraňují nás duše zemřelých příbuzných? Naši předci tomu věřili
před 1 hodinou
Netradiční policejní práce. Strážci zákona dnes začnou střílet divočáky na Liberecku
před 2 hodinami
Proruští socialisté označili volby za zmanipulované. Pak se ozvala Gruzie
před 2 hodinami
Trump nebo Harrisová? Výsledek voleb se nemusíme dozvědět několik dní
před 3 hodinami
Republikáni vs demokraté: Jaký je rozdíl mezi největšími politickými stranami v USA?
před 4 hodinami
Izraelská armáda zabila velitele Hizballáhu i organizátora útoků ze 7. října
před 5 hodinami
Historie plná zvratů a nečekaných momentů. Podívejte se na zajímavosti z amerických voleb
před 5 hodinami
Volební úředníci EXKLUZIVNĚ pro EZ popsali, jak se USA brání volebním podvodům
před 5 hodinami
Volby prezidenta USA 2024: Vše, co potřebujete vědět
před 6 hodinami
Španělsko se topí pod vodou. Video ukazuje, jak povodně zaplaví město za pár vteřin
před 7 hodinami
Česko se raduje z výsledků voleb v Moldavsku. Můžete se na nás spolehnout, vzkázal Sanduové Fiala
před 8 hodinami
Prezidentské volby v Moldavsku vyhrála Sanduová, čelila ruským pokusům zvrátit hlasování
před 8 hodinami
Trump zažaloval televizní stanici CBS
před 9 hodinami
WSJ: Írán podnikne mohutný a komplexní útok na Izrael
před 9 hodinami
V amerických volbách už hlasovalo přes 75 milionů lidí. Dříve, než vůbec začaly
před 10 hodinami
Jak funguje Electoral College a proč existuje? Vítěz prezidentských voleb v USA nemusí mít většinu hlasů
před 10 hodinami
Rozzuřený dav se vrhnul na krále Filipa. Proti obětem záplav zasáhla policie
před 10 hodinami
Trump lituje, že přiznal porážku. Neměl jsem odcházet z Bílého domu, prohlásil
před 12 hodinami
Počasí se příští víkend mírně oteplí, přesto bude chladné
včera
Max Verstappen deklasoval konkurenci v těžkých brazilských podmínkách
Náročné deštivé podmínky v São Paulu vytvořily dramatickou závodní podívanou. Max Verstappen zvítězil po fantastické jízdě z 17. pozice, když využil příležitostí, které mu počasí nabídlo. O další překvapení se postaral tým Alpine, který obsadil druhé a třetí místo.
Zdroj: Adam Skála