RECENZE – Belgický film Dívka upoutal pozornost mezinárodní filmové komunity v Cannes, kde letos získal dvě hlavní ceny za nejlepší filmový debut. Do Česka film zamířil především díky filmovému festivalu Mezipatra, jehož hlavní tematikou jsou queer filmy. O náročném dospívání dívky, jejíž duše je uvězněna v mužském tělu, pojednává režisér Lukas Dhont, který zde vystupuje jako scénárista a hlavní autor námětu.
Lara je trans žena, která se narodila s tělem a jménem chlapce. Sedmnáctiletá holka dnes podstupuje hormonální a chirurgické procedury, které z jejího těla udělají ženské. Jejím celoživotním snem je balet, který po ni vyžaduje nejen snahu, ale i vrozený talent. Lařin otec se kvůli ní přestěhuje do nového města, kde holka začne chodit na prestižní baletní školu.
Jeden z nejsilnějších motivů Dívky, od kterého režisér Lukas Dhont po celou dobu neuhýbá, je ten, že všichni z Lařina okolí, ať už doma či ve škole, plně podporují její touhy a snahy. Filmové dění probíhá v několika rovinách, kde Laru vidíme jako silnou talentovanou tanečnici a na druhé stráně pozorujeme její vnitřní boj o přijetí sebe sama. V tom ji pomáhá její otec, který pečlivě sleduje její hormonální léčbu, doprovází ji na schůzky s lékaři a pokládá konstruktivní otázky.
Laře v nové škole nic nechybí, její učitelé k ní přistupují úplně stejně jako ke všem ostatním studentům a studentkám. Nová žákyně se kromě toho touží stát součástí školního kolektivu, do kterého ji její nové kamarádky ochotně přijímají. Zdálo by se, že je všechno v pořádku a zbývá jen jeden jediný krok v podobě operační změny pohlaví.
Pro ni to představuje obrovský boj, který s každým dnem stojí víc a více sil. Režisér soustřeďuje diváckou pozornost na každodenní holčičí rutiny, jichž je bohužel hlavní hrdinka zbavena. V prostředí baletu, v němž jsou všechny ženy jakýmsi ztělesněním femininní křehkosti, se cítí poněkud cizí, čehož rády využívají i její rivalky. S každodenní baletní dřinou, již si zpočátku užívala, přichází nejistota a strach.
Psychologický portrét protagonistky vyniká v průběhu filmu, neboť vystupuje v roli vyprávěčky svého vlastního příběhu. Divák tak poznává svět, jaký ho vidí sama dívka. Komorní prostředí filmu vytváří dojem koloběhu měnících se události odehrávajících se mezi domovem, nemocnicí a školou. Těžištěm Lařina života je její tělo, na které je nucena klást největší důraz, je to totiž její vlastní tělo, které ji brání být zcela šťastnou.
Příčinou úspěchu celého filmu je nejspíš Victor Polster, jenž v roli Lary vystupuje naprosto přirozeně. Po shlédnutí filmu vzniká klamný dojem, že i sám Polster se ocitl ve stejné životní situaci. Lukas Dhont představuje přesvědčivý obraz života mladé trans ženy, jež se v průběhu svého dospívání musí vyrovnávat s následky vlastního osudového řešení. Na rozdíl od většiny lidí je Lara nucena své rozhodnutí plně obhájit před společnosti, která ji mnohdy podceňuje, vysmívá se jí nebo nebere vážně.
S Dívkou Lukas Dhont jde mnohem dál, nezaměřuje se pouze na zastaralé společenské kategorie, nýbrž na samotný vnitřní vývoj postavy. Společnost Laru přijímá překvapivě mnohem snadněji než ona sebe. Režisér nenasazuje masky a neaplikuje žádné komplikované zápletky na filmový děj, Lara v jeho podání působí rafinovaně a zcela realisticky bez umělého patosu. Svoji upřímnosti Dívka vzbuzuje nejen soucit, ale především respekt k lidem, jejichž jediným snem je být sami sebou.
Celkové hodnocení: 80%
Girl (2018)
Režie: Lukas DhontScénář: Lukas Dhont, Angelo TijssensKamera: Frank van den EedenHudba: Valentin HadjadjHrají: Victor Polster, Arieh Worthalter, Valentijn Dhaenens, Katelijne Damen, Pieter Piron
Belgie / Drama / 105 min
12. dubna 2025 20:00
RECENZE: Stylově sevřený thriller Zabitý večer připomíná Hitchcocka digitálního věku
film Dívka , LGBT+ , Mezipatra , recenze
Aktuálně se děje
před 18 minutami

Jsme ochotni uzavřít dohodu o ukončení války, prohlásil Lavrov
před 1 hodinou

Microsoft popsal, jak bude vypadat budoucnost: Každý zaměstnanec bude šéfem umělých agentů
před 2 hodinami

Krym zůstane Rusku, Zelenskyj to chápe, prohlásil Trump, zatímco Witkoff jedná s Putinem
před 2 hodinami

Součkovi hrozí konec v čele ČT. Radní se ho zřejmě pokusí odvolat
před 2 hodinami

USA předložily konečný návrh mírové dohody. Kyjev a Evropa s ním nesouhlasí, zveřejnily vlastní
před 3 hodinami

Skandál, který v USA nemá obdoby. Jak vznikl Signalgate? Ministr obrany obešel bezpečnostní protokoly Pentagonu
před 4 hodinami

Trumpových 15 vyvolených? Švýcaři prozradili, jak budou USA postupovat v řešení cel
před 4 hodinami

Koncesionářské poplatky vzrostou od května, platit je bude každý, kdo má internet, podepsal Pavel
před 5 hodinami

Trumpův mírový plán pro Ukrajinu se řeší v Moskvě. Witkoff jedná s Putinem o konci války
před 6 hodinami

Papež František porušil tradici. Proč nebude pohřben ve Vatikánu?
před 6 hodinami

Čína v tichosti zrušila odvetná cla ve výši 125 % na některé zboží z USA
před 7 hodinami

Trump přiznává, že je z chování Ruska nešťastný
před 8 hodinami

Kličko: Ukrajina možná bude muset vyměnit konec války za část svého území
před 9 hodinami

Sváteční počasí. Meteorologové už nabízejí předpověď na prvního máje
Aktualizováno včera

"Ne ruskému právu." Lidé po celém Slovensku protestují proti kontroverzní novele inspirované Moskvou
včera

Lidé už dostávají klíčové informace k dani z nemovitostí. Lhůta je v červnu
včera

Ceny benzinu a nafty klesly nejníže za poslední měsíce. Trend se ale změní
včera

Novinky u pracovního volna. Ministerstvo řeklo, co bude od června jinak
včera

Sejdu se s šéfredaktorem The Atlantic, vymysleli si podvod i aféru SignalGate, prohlásil Trump
včera
OBRAZEM: Lidé se naposledy rozloučili s Jaromírem Štětinou. Na pohřeb dorazili Kalousek, Černochová i Pánek
Ve čtvrtek odpoledne proběhlo v pražském krematoriu ve Strašnicích poslední rozloučení s někdejším senátorem, bývalým europoslancem a výrazným bojovníkem proti komunismu Jaromírem Štětinou. Zemřel ve věku 82 let po dlouhé nemoci, podle rodiny byla příčinou úmrtí zástava srdce.
Zdroj: Libor Novák