RECENZE - Díky režisérovi Jiřímu Mádlovi přichází do kin znovu velmi laskavý humor, milé pohlazení, které nic neztrácí na dramatičnosti a nosném příběhu. Ve snímku Na střeše vše teprve začíná a někdy i končí. Zaslouží si ale pozornost českých diváků?
Náhoda tomu chtěla, že velmi nerudný, bývalý středoškolský profesor se na střeše svého domu setkává s mladým vietnamským chlapcem, který právě zvažuje se zabít skokem dolů.
„Slez z toho rantlu, nebo skočím taky!“ Je možná poněkud nestandardní postup působení na psychiku sebevraha, ale stačí k tomu, aby za pár okamžiků Song seděl v malém bytě stárnoucího, osamělého profesora Rypara a pojídal sandwich.
Tak začíná střetávání dvou světů, možná vzájemně neuchopitelných, ale přesto na pár chvil spolu sousedících. Profesor Rypar tak pomalu nalézá v Songovi to, co kdysi ztratil. Už dávno se neumí radovat, těšit se na další den. Až na malý okamžik „těšení se“ na setkání absolventů gymnázia, kde působil. Ale i zde dojde k velkému rozčarování a zklamání. Tato scéna (podobně jako ta z jeho synem) pomáhá diváku tak nějak pochopit jeho zapšklost.
Protože najednou se jakoby rozsvítí: učí Songa češtinu, šachy, spolu vaří, dokonce připravuje pro Songa první rande…
Před očima se začíná odvíjet příběh vzájemného sbližování, laskavého humoru, upřímnosti, objevování netušeného, co ten pro druhého znamená. Navíc má celý snímek spád. Nenudí, nepodbízí se. Diváka pohladí, ač zpracovává možná již použitý námět soužití dvou nesourodých lidí, a nabízí laskavou formou se zcela ponořit do příběhu a zcela propadnout fandovství těch dvou, které svým postojem „otravuje“ realitní makléř v podání Vojty Dyka či nerudného správce domu, naprosto bezkonkurenčně ztvárněného Andrejem Jastrabanem.
Režisér a zde také scénárista Jiří Mádl se tak podruhé pokusil o nový filmařský počin. Po svém úspěšném debutu Pojedeme k moři by možná někdo očekával bezhlavé "hrnutí" se do dalšího projektu. Ale Jiří Mádl s pokorou sobě vlastní počkal, po napsání scénáře dokonce osm let, než padla první klapka. Dokonce měl nejdříve vybraného hlavního protagonistu vietnamského chlapce a teprve potom sháněl finanční prostředky. Nezlomilo jej ani to, že původní představitel profesora Rypara Jan Tříska tragicky zemřel. Zkrátka tento mladý režisér ví, co chce. Umí skvěle pracovat s herci, využívá neobyčejné lokace a na jeho druhém filmu je to opravdu vidět.
Jak už bylo řečeno s výběrem hereckých představitelů i přes zmiňovanou smutnou událost měl šťastnou ruku.
Alois Švehlík se své role až nesnášenlivého středoškolského učitele zhostil velmi dobře. Bez velkých gest, přesto naprosto výmluvných dokáže přesvědčit diváka o své opravdovosti. Jeho maximální herecký výkon je nepřehlédnutelný.
Ale i již zmiňovaný Adrian Jastraban, ač v malé roli správce, dokáže na malém poli působnosti až nemožné. Prostě baví.
Podobně přesvědčivý je i Vojta Dyk, který má být jakýmsi protipólem Songa a předvádí tak mladého muže vyprodukovaného dnešním světem. V roli vietnamského chlapce Songa debutoval Duy Anh Tran, který byl pro svou roli vybrán jako první, jak už zmiňujeme výše. Pečlivost výběru se vyplatila. Role mu sedí. Umí i dokonale napodobit svou „neznalost“ českého jazyka. Je vynalézavý a velmi dobrým spoluhráčem zkušeného hereckého barda Aloise Švehlíka. Působí přirozeně. Je ve své roli uvěřitelný a věrohodný. Díky jeho výkonu má divák možnost poznat i jakési fragmenty vietnamské kultury. I když ji profesor Rypar glosuje jako: "Je to bordel v týhle zemi. Falšujete tenisky a neplatíte daně.“
Kamera Martina Žiarana také jistě stojí za zmínku. Záběry na Prahu ze střechy činžovního domu jsou krásné, neotřelé.
O hudbu k filmu se postaral „jmenovec“ titulního hrdiny René Rypar. A jde opravdu o výraznou složku celého filmu. Úžasně dotváří atmosféru, podtrhuje jímavý příběh. Je svěží, příjemná.
Celkový dojem tedy velmi milý, laskavý. Nutí k zamyšlení nad tím, že pokud potkáme někoho naprosto odlišného - z jiného prostředí, z jiné kultury přesto si můžeme si vzájemně pomoci. Náš život tak nějak obohatit o postoje toho druhého, vzájemně se pochopit a najít smysl našeho počínání. A ten přece v životě stále hledáme, ne?
Na střeše (Česko, 2019, 97 minut)
Režie: Jiří MádlScénář: Jiří MádlKamera: Martin ŽiaranHudba: René RyparHrají: Alois Švehlík, Duy Anh Tran, Mária Bartalos, Vojtěch Dyk, Adrian Jastraban, David Švehlík, Radek Zima, Miroslav Táborský, Martin Sitta
Hodnocení: 80%
Související
Nový film Jiřího Mádla již brzy vstoupí do kin, tvůrci mezitím představili trailer
Jiří Mádl začne točit film Na střeše odložený kvůli úmrtí Třísky
Aktuálně se děje
před 23 minutami
Výhled počasí až do Štědrého dne. Bílé Vánoce by přinesl jen zázrak
včera
Vražda spáchaná synem. Policie má jasno, jak zemřel režisér Reiner
včera
Ani napodruhé na nabídku nekývl. Bilič nebude trénovat českou fotbalovou reprezentaci
včera
Tragická událost v Kadani. Dítěti už nepomohli ani záchranáři
včera
Němci či Finové jdou příkladem. Evropa se připravuje na konflikt vysoké intenzity, může přijít kdykoliv
včera
Zemřel herec Josef Kubíček, hrál v seriálech i kabaretu
včera
Drama od prvních chvil. Policie už tuší, jak se odehrál únos chlapce na Zlínsku
včera
Předvánoční předpověď počasí. Meteorologové prozradili, zda ještě bude sněžit
včera
Platy v IT v roce 2025: Jak si stojí programátoři, datoví analytici a specialisté na AI
včera
Zemětřesení ve VZP: Vojtěch bleskově obměňuje správní radu, končí Kalousek i Skopeček
včera
Babišova vláda začala úřadovat. Odmítla emisní povolenky ETS 2 i migrační pakt
včera
BBC jde do boje. Trumpovu žalobu o čtvrt bilionu za sestřih projevu rázně odmítá
včera
Zelenskyj: Mírový plán bude hotov v řádu dnů, pak jej dostane Rusko. To o kompromisu mlčí
včera
Politico: Unijní summit v ohrožení. Belgie odmítá půjčku Ukrajině z ruských peněz, Česko ji podpořilo
včera
Rusko odmítá vánoční příměří na Ukrajině
včera
Rusko musí přijmout fakt, že svět má pravidla, prohlásil Zelenskyj. Poslanci mu tleskali ve stoje
včera
Policie vznesla obvinění v případu únosu chlapce. Potvrdilo se, že mu šlo o život
včera
Babišova vláda nastupuje. Slibuje levnější energie, nižší daně, stopku migračnímu paktu a emisním povolenekám
včera
Mírová jednání v Berlíně: Co přinesla a co bude nyní následovat?
včera
Útočníky z pláže Bondi poháněla ideologie Islámského státu, absolvovali výcvik na Filipínách
Dvojice útočníků, otec a syn, kteří v neděli během židovského svátku Chanuka rozpoutali masakr na slavné australské pláži Bondi Beach, byla vedena ideologií Islámského státu (ISIS). Podle nejnovějších zjištění vyšetřovatelů oba muži nedávno navštívili jih Filipín, oblast dlouhodobě sužovanou islámským extremismem, kde zřejmě absolvovali vojenský výcvik.
Zdroj: Libor Novák