RECENZE - Díky režisérovi Jiřímu Mádlovi přichází do kin znovu velmi laskavý humor, milé pohlazení, které nic neztrácí na dramatičnosti a nosném příběhu. Ve snímku Na střeše vše teprve začíná a někdy i končí. Zaslouží si ale pozornost českých diváků?
Náhoda tomu chtěla, že velmi nerudný, bývalý středoškolský profesor se na střeše svého domu setkává s mladým vietnamským chlapcem, který právě zvažuje se zabít skokem dolů.
„Slez z toho rantlu, nebo skočím taky!“ Je možná poněkud nestandardní postup působení na psychiku sebevraha, ale stačí k tomu, aby za pár okamžiků Song seděl v malém bytě stárnoucího, osamělého profesora Rypara a pojídal sandwich.
Tak začíná střetávání dvou světů, možná vzájemně neuchopitelných, ale přesto na pár chvil spolu sousedících. Profesor Rypar tak pomalu nalézá v Songovi to, co kdysi ztratil. Už dávno se neumí radovat, těšit se na další den. Až na malý okamžik „těšení se“ na setkání absolventů gymnázia, kde působil. Ale i zde dojde k velkému rozčarování a zklamání. Tato scéna (podobně jako ta z jeho synem) pomáhá diváku tak nějak pochopit jeho zapšklost.
Protože najednou se jakoby rozsvítí: učí Songa češtinu, šachy, spolu vaří, dokonce připravuje pro Songa první rande…
Před očima se začíná odvíjet příběh vzájemného sbližování, laskavého humoru, upřímnosti, objevování netušeného, co ten pro druhého znamená. Navíc má celý snímek spád. Nenudí, nepodbízí se. Diváka pohladí, ač zpracovává možná již použitý námět soužití dvou nesourodých lidí, a nabízí laskavou formou se zcela ponořit do příběhu a zcela propadnout fandovství těch dvou, které svým postojem „otravuje“ realitní makléř v podání Vojty Dyka či nerudného správce domu, naprosto bezkonkurenčně ztvárněného Andrejem Jastrabanem.
Režisér a zde také scénárista Jiří Mádl se tak podruhé pokusil o nový filmařský počin. Po svém úspěšném debutu Pojedeme k moři by možná někdo očekával bezhlavé "hrnutí" se do dalšího projektu. Ale Jiří Mádl s pokorou sobě vlastní počkal, po napsání scénáře dokonce osm let, než padla první klapka. Dokonce měl nejdříve vybraného hlavního protagonistu vietnamského chlapce a teprve potom sháněl finanční prostředky. Nezlomilo jej ani to, že původní představitel profesora Rypara Jan Tříska tragicky zemřel. Zkrátka tento mladý režisér ví, co chce. Umí skvěle pracovat s herci, využívá neobyčejné lokace a na jeho druhém filmu je to opravdu vidět.
Jak už bylo řečeno s výběrem hereckých představitelů i přes zmiňovanou smutnou událost měl šťastnou ruku.
Alois Švehlík se své role až nesnášenlivého středoškolského učitele zhostil velmi dobře. Bez velkých gest, přesto naprosto výmluvných dokáže přesvědčit diváka o své opravdovosti. Jeho maximální herecký výkon je nepřehlédnutelný.
Ale i již zmiňovaný Adrian Jastraban, ač v malé roli správce, dokáže na malém poli působnosti až nemožné. Prostě baví.
Podobně přesvědčivý je i Vojta Dyk, který má být jakýmsi protipólem Songa a předvádí tak mladého muže vyprodukovaného dnešním světem. V roli vietnamského chlapce Songa debutoval Duy Anh Tran, který byl pro svou roli vybrán jako první, jak už zmiňujeme výše. Pečlivost výběru se vyplatila. Role mu sedí. Umí i dokonale napodobit svou „neznalost“ českého jazyka. Je vynalézavý a velmi dobrým spoluhráčem zkušeného hereckého barda Aloise Švehlíka. Působí přirozeně. Je ve své roli uvěřitelný a věrohodný. Díky jeho výkonu má divák možnost poznat i jakési fragmenty vietnamské kultury. I když ji profesor Rypar glosuje jako: "Je to bordel v týhle zemi. Falšujete tenisky a neplatíte daně.“
Kamera Martina Žiarana také jistě stojí za zmínku. Záběry na Prahu ze střechy činžovního domu jsou krásné, neotřelé.
O hudbu k filmu se postaral „jmenovec“ titulního hrdiny René Rypar. A jde opravdu o výraznou složku celého filmu. Úžasně dotváří atmosféru, podtrhuje jímavý příběh. Je svěží, příjemná.
Celkový dojem tedy velmi milý, laskavý. Nutí k zamyšlení nad tím, že pokud potkáme někoho naprosto odlišného - z jiného prostředí, z jiné kultury přesto si můžeme si vzájemně pomoci. Náš život tak nějak obohatit o postoje toho druhého, vzájemně se pochopit a najít smysl našeho počínání. A ten přece v životě stále hledáme, ne?
Na střeše (Česko, 2019, 97 minut)
Režie: Jiří MádlScénář: Jiří MádlKamera: Martin ŽiaranHudba: René RyparHrají: Alois Švehlík, Duy Anh Tran, Mária Bartalos, Vojtěch Dyk, Adrian Jastraban, David Švehlík, Radek Zima, Miroslav Táborský, Martin Sitta
Hodnocení: 80%
Související
Nový film Jiřího Mádla již brzy vstoupí do kin, tvůrci mezitím představili trailer
Jiří Mádl začne točit film Na střeše odložený kvůli úmrtí Třísky
Aktuálně se děje
před 29 minutami
Izraelská policie zatkla palestinského muže. Převlékl se za Santa Clause
před 55 minutami
Předvánoční úspěch českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám
před 57 minutami
Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken
před 1 hodinou
Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal
před 1 hodinou
Na Kilimandžáru se zřítil vrtulník s pěti lidmi na palubě. Mezi mrtvými jsou čeští turisté
před 2 hodinami
Papež vyzval Ukrajinu a Rusko, aby zasedly k jednomu stolu a začaly jednat
před 3 hodinami
Soud poslal MMA zápasníka Karlose Vémolu do vazby
před 4 hodinami
Turecko zadrželo stovku sympatizantů Islámského státu. Chystali teroristické útoky během novoročních oslav
před 5 hodinami
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 6 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 8 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 9 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
Peking má hned několik důvodů, proč ostře vystupovat proti stupňujícímu se vojenskému tlaku USA na Venezuelu. Nedávné zadržení ropných tankerů americkou pobřežní stráží v rámci Trumpovy „úplné blokády“ zasahuje ekonomické srdce jednoho z nejbližších partnerů Číny v Latinské Americe. Právě Čína je přitom hlavním odběratelem venezuelské ropy – v posledních měsících k ní směřovalo zhruba 80 % veškerého exportu této jihoamerické země.
Zdroj: Libor Novák