RECENZE – Údělem životopisných filmů je kromě pravdivého vystižení dané doby také zajímavé zachycení života konkrétních jedinců. V případě spisovatelky Sidonie-Gabrille Colette píšící erotické romány v první polovině 20. století by to mělo být snadnou záležitostí, ve filmu tomu tak není. Režisér Wash Westmoreland si totiž není vůbec jistý, co chce svým snímkem divákovi sdělit.
Ocitáme se po boku mladinké Colette (Keira Knightley) žijící s rodiči na malé vesnici někde v Burgundsku. Častým návštěvníkem jejich domu je charismatický pařížský literát Willy (Dominic West), do nějž se o 15 let mladší dívka zamiluje. Poté, co se vezmou, se Colette přemístí z klidného venkovského prostředí do Paříže, kde je Willy majitelem nakladatelství. Prostřednictvím týmu spisovatelů tam vzniká literatura vycházející pod jeho jménem. Jelikož Colette v průběhu svého mladí aktivně píše, dostane po nějaké době nabídku napsat román. V inspirativním prostředí probudí ve svém nitru kreativitu a talent. Její prvotina Willyho neosloví, podle něj je kniha příliš sentimentální a ženská, neobsahuje žádnou zápletku. Vše se změní v momentě, kdy vydá první díl ze série o Claudine, ta se zcela okamžitě dočká fenomenálního úspěchu a z manželského páru se stávají celebrity. Má to však háček, Colette touží po uznání, ale vydávat smí pouze jako Willy. Do toho čelí manželovým nevěrám a sama si začíná uvědomovat, že ji čím dál tím víc přitahují ženy.
Spoustu prvků v tomto příběhu jsme měli možnost vidět už jinde. Žena umělkyně se snaží prosadit v mužském světě, ale veškeré nároky na její dílo připadnou manželovi. To však není jediné sdělení Colette. Jakmile se zdokonalí ve psaní její sexuální touha dostane nový náboj. Zpočátku zažívá menší aféru s americkou dědičkou Georgie (Eleanor Tomlinson), následně naváže vztah s Missy (Denise Gough). Missy způsobuje řadu skandálů, neboť se obléká jako muž a zároveň se i tak identifikuje.
Podtitul filmu zní Příběh vášně, což může evokovat, že se dění na plátně bude točit okolo Colettiny vášně a touhy, nejen ve smyslu sexuálním, ale také i životním. Tady snímek nefunguje. Žádný ze vztahů na platné nedává smysl a sama vášeň se ocitá v nepřístupné dálce. Sice je zábavné sledovat žárlivého Westa, jak podniká kroky proti konání své manželky, ale výsledný pocit z jeho počínání je nijaký. Keira Knightley dodává hlavní hrdince hloubku a šarm, dokonale vystihuje přerod z naivní vesnické dívky na městskou ženu obklopenou kulturou.
Režisér a spoluscenárista Wash Westmoreland se po veleúspěšném dramatu Pořád jsem to já opět vrátil k žánru, který mu jde nejlépe. Proto výslednému filmovému zpracování není co vytknout. Postrádá však režijní jistotu, neboť netuší, co chce prostřednictvím snímku sdělit. Má jít o feministický příběh utlačované ženy? nebo snad o moderní pohled na gender a sexualitu? Kdo ví. Paradoxně Colette sluší více vtipné momenty od těch strnulých, rádoby vážných.
Život Sidonie-Gabrielle Colette byl plný zvratů, skandálů a přešlapů. Byl to příběh ženy, jejíž existence byla definována plamenem. Ve filmu není ani plamen ani jiskra. Jde především o rutinní filmařinu, jejímž záměrem je divákovi vnucovat obdiv hlavní hrdiny. Obdiv by mohl být na místě, kdyby se režisér nepokoušel honit více králíků najednou, takhle akorát zbytečně mate očekávání diváka.
Celkové hodnocení: 60 %
Colette (2018)
Režie: Wash WestmorelandScénář: Richard Glatzer, Wash Westmoreland, Rebecca LenkiewiczKamera: Giles NuttgensHudba: Thomas AdèsHrají: Keira Knightley, Dominic West, Eleanor Tomlinson, Fiona Shaw, Aiysha Hart, Al Weaver, Denise Gough, Robert Pugh, Caroline Boulton, Ray Panthaki
Velká Británie / USA / 111 minut / Drama / Životopisný / Historický
Aktuálně se děje
včera
Trump naznačil, zdali by tentokrát uznal porážku ve volbách s Bidenem
včera
RECENZE: Kaskadér v čele s křehkým Goslingem je ideální letní zábavou z idealizovaného filmařského zákulisí
včera
NATO se snaží čelit ruské hybridní válce. Moskva cílí i na Česko
včera
V ZOO Praha se narodil orangutan. Mládě se má čile k světu
včera
Liverpool už má náhradu za Kloppa. Nový kouč si z Feyenoordu může přivést i slovenského fotbalistu
včera
Užitečný idiot, ruská onuce. Morawiecki to schytal za slova pro maďarský týdeník
včera
Pavel přijal demisi ministryně Langšádlové, nahradit ji má Tuleja
včera
Rána pro Putina: Ukrajinci ničí rafinerie, Rusům došly zásoby paliva
včera
Fiala uvedl do funkce nového ředitele NBÚ. Je jím Čuřín
včera
Gazprom skončil ve ztrátě 160 miliard korun. Poprvé od roku 1999
včera
Koubek se rozhodl. I v příští sezóně bude nadále trénovat Viktorii Plzeň
včera
Kuleba řekl, kdy by Ukrajina mohla začít jednat o míru s Ruskem
včera
Rusko poslalo během března na Ukrajinu stovky raket, dronů a tisíce bomb
včera
Vlak bez strojvedoucího se rozjel ze stanice. Jízda skončila vykolejením
včera
Ruská armáda na Ukrajině postupuje. Obsadila další vesnici
včera
Upozornil na problémy při výrobě a zemřel. Boeing obestírají záhadná úmrtí whistleblowerů
včera
Bankovní rada ČNB snížila základní úrokovou sazbu o půl procentního bodu
včera
Trump: Paříž a Londýn už jsou k nerozeznání. Otevřely dveře džihádu
včera
OSN: Obnova zničeného Pásma Gazy může trvat až do příštího století
Aktualizováno včera
Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO
Rusko v moskevském památníku s názvem Park vítězství odhalilo novou venkovní expozici, která však nemá nic společného s vítězstvím ve druhé světové válce, které se zde obvykle slaví. Pro veřejnost jsou zde vystavena vojenská vozidla a technika západních armád, která byla ukořistěna ruskou armádou ve válce na Ukrajině, kterou Rusko způsobilo. Tyto válečné trofeje slouží jako demonstrace síly a Rusko se rozhodlo je zde prezentovat veřejnosti.
Zdroj: Radek Novotný