RECENZE – Údělem životopisných filmů je kromě pravdivého vystižení dané doby také zajímavé zachycení života konkrétních jedinců. V případě spisovatelky Sidonie-Gabrille Colette píšící erotické romány v první polovině 20. století by to mělo být snadnou záležitostí, ve filmu tomu tak není. Režisér Wash Westmoreland si totiž není vůbec jistý, co chce svým snímkem divákovi sdělit.
Ocitáme se po boku mladinké Colette (Keira Knightley) žijící s rodiči na malé vesnici někde v Burgundsku. Častým návštěvníkem jejich domu je charismatický pařížský literát Willy (Dominic West), do nějž se o 15 let mladší dívka zamiluje. Poté, co se vezmou, se Colette přemístí z klidného venkovského prostředí do Paříže, kde je Willy majitelem nakladatelství. Prostřednictvím týmu spisovatelů tam vzniká literatura vycházející pod jeho jménem. Jelikož Colette v průběhu svého mladí aktivně píše, dostane po nějaké době nabídku napsat román. V inspirativním prostředí probudí ve svém nitru kreativitu a talent. Její prvotina Willyho neosloví, podle něj je kniha příliš sentimentální a ženská, neobsahuje žádnou zápletku. Vše se změní v momentě, kdy vydá první díl ze série o Claudine, ta se zcela okamžitě dočká fenomenálního úspěchu a z manželského páru se stávají celebrity. Má to však háček, Colette touží po uznání, ale vydávat smí pouze jako Willy. Do toho čelí manželovým nevěrám a sama si začíná uvědomovat, že ji čím dál tím víc přitahují ženy.
Spoustu prvků v tomto příběhu jsme měli možnost vidět už jinde. Žena umělkyně se snaží prosadit v mužském světě, ale veškeré nároky na její dílo připadnou manželovi. To však není jediné sdělení Colette. Jakmile se zdokonalí ve psaní její sexuální touha dostane nový náboj. Zpočátku zažívá menší aféru s americkou dědičkou Georgie (Eleanor Tomlinson), následně naváže vztah s Missy (Denise Gough). Missy způsobuje řadu skandálů, neboť se obléká jako muž a zároveň se i tak identifikuje.
Podtitul filmu zní Příběh vášně, což může evokovat, že se dění na plátně bude točit okolo Colettiny vášně a touhy, nejen ve smyslu sexuálním, ale také i životním. Tady snímek nefunguje. Žádný ze vztahů na platné nedává smysl a sama vášeň se ocitá v nepřístupné dálce. Sice je zábavné sledovat žárlivého Westa, jak podniká kroky proti konání své manželky, ale výsledný pocit z jeho počínání je nijaký. Keira Knightley dodává hlavní hrdince hloubku a šarm, dokonale vystihuje přerod z naivní vesnické dívky na městskou ženu obklopenou kulturou.
Režisér a spoluscenárista Wash Westmoreland se po veleúspěšném dramatu Pořád jsem to já opět vrátil k žánru, který mu jde nejlépe. Proto výslednému filmovému zpracování není co vytknout. Postrádá však režijní jistotu, neboť netuší, co chce prostřednictvím snímku sdělit. Má jít o feministický příběh utlačované ženy? nebo snad o moderní pohled na gender a sexualitu? Kdo ví. Paradoxně Colette sluší více vtipné momenty od těch strnulých, rádoby vážných.
Život Sidonie-Gabrielle Colette byl plný zvratů, skandálů a přešlapů. Byl to příběh ženy, jejíž existence byla definována plamenem. Ve filmu není ani plamen ani jiskra. Jde především o rutinní filmařinu, jejímž záměrem je divákovi vnucovat obdiv hlavní hrdiny. Obdiv by mohl být na místě, kdyby se režisér nepokoušel honit více králíků najednou, takhle akorát zbytečně mate očekávání diváka.
Celkové hodnocení: 60 %
Colette (2018)
Režie: Wash WestmorelandScénář: Richard Glatzer, Wash Westmoreland, Rebecca LenkiewiczKamera: Giles NuttgensHudba: Thomas AdèsHrají: Keira Knightley, Dominic West, Eleanor Tomlinson, Fiona Shaw, Aiysha Hart, Al Weaver, Denise Gough, Robert Pugh, Caroline Boulton, Ray Panthaki
Velká Británie / USA / 111 minut / Drama / Životopisný / Historický
Aktuálně se děje
před 23 minutami
Výhled počasí až do Štědrého dne. Bílé Vánoce by přinesl jen zázrak
včera
Vražda spáchaná synem. Policie má jasno, jak zemřel režisér Reiner
včera
Ani napodruhé na nabídku nekývl. Bilič nebude trénovat českou fotbalovou reprezentaci
včera
Tragická událost v Kadani. Dítěti už nepomohli ani záchranáři
včera
Němci či Finové jdou příkladem. Evropa se připravuje na konflikt vysoké intenzity, může přijít kdykoliv
včera
Zemřel herec Josef Kubíček, hrál v seriálech i kabaretu
včera
Drama od prvních chvil. Policie už tuší, jak se odehrál únos chlapce na Zlínsku
včera
Předvánoční předpověď počasí. Meteorologové prozradili, zda ještě bude sněžit
včera
Platy v IT v roce 2025: Jak si stojí programátoři, datoví analytici a specialisté na AI
včera
Zemětřesení ve VZP: Vojtěch bleskově obměňuje správní radu, končí Kalousek i Skopeček
včera
Babišova vláda začala úřadovat. Odmítla emisní povolenky ETS 2 i migrační pakt
včera
BBC jde do boje. Trumpovu žalobu o čtvrt bilionu za sestřih projevu rázně odmítá
včera
Zelenskyj: Mírový plán bude hotov v řádu dnů, pak jej dostane Rusko. To o kompromisu mlčí
včera
Politico: Unijní summit v ohrožení. Belgie odmítá půjčku Ukrajině z ruských peněz, Česko ji podpořilo
včera
Rusko odmítá vánoční příměří na Ukrajině
včera
Rusko musí přijmout fakt, že svět má pravidla, prohlásil Zelenskyj. Poslanci mu tleskali ve stoje
včera
Policie vznesla obvinění v případu únosu chlapce. Potvrdilo se, že mu šlo o život
včera
Babišova vláda nastupuje. Slibuje levnější energie, nižší daně, stopku migračnímu paktu a emisním povolenekám
včera
Mírová jednání v Berlíně: Co přinesla a co bude nyní následovat?
včera
Útočníky z pláže Bondi poháněla ideologie Islámského státu, absolvovali výcvik na Filipínách
Dvojice útočníků, otec a syn, kteří v neděli během židovského svátku Chanuka rozpoutali masakr na slavné australské pláži Bondi Beach, byla vedena ideologií Islámského státu (ISIS). Podle nejnovějších zjištění vyšetřovatelů oba muži nedávno navštívili jih Filipín, oblast dlouhodobě sužovanou islámským extremismem, kde zřejmě absolvovali vojenský výcvik.
Zdroj: Libor Novák