Herec Kikinčuk k hodnocení filmu Babovřesky: Zlé kritiky plné zášti nečtu!

Zaboří u Českých Budějovic – Vyjeli jsme do Záboří a do Holašovic nahlédnout na natáčení druhého dílu komedie režiséra Zdeňka Trošky Babovřesky. Dostali jsme se do malebné vesničky plné domků s typickými jihočeskými štíty, takže skutečně žádné kulisy, jak by se mohlo zdát. Přinášíme vám krátký rozhovor s představitelem starosty vesničky Babovřesky, s hercem Pavlem Kikinčukem.

Jak na Vás vlastně pan Troška přišel? Vy už jste hrál ve „Slunce, seno, jahody" Šimona Pláničku.

Já jsem se se Zdeňkem poznal hned po škole na JAMU. Zdeňek vypsal konkurz na roli Šimona Pláničky a tak jsme se s několika kolegy z ročníku rozjeli na Barrandov, kde se ten řádný konkurz konal, no a já měl to štěstí, že si vybrali mě. Byl to vlastně můj první film a byla tam skvělá parta lidí - Helenka Růžičková, Luděk Kopřiv, Jirka Lábus, Jarka Kretschmerová.

Baví Vás natáčení se Zdeňkem Troškou?

Se Zdeňkem točím vždycky moc rád. Natáčení probíhá totiž v úžasné pohodě a já to tak trochu beru jako malou pracovní dovolenou v jižních Čechách, snad až na to ranní vstávání. Ta pohoda se zákonitě odrazí i ve filmu a svým způsobem z něj i vyzařuje. Je to taková lehká, letní oddechová komedie, což někteří kritici asi nikdy nezkousnou. Domnívám se, že jako je na divadle mnoho různých druhů komedie - crazy komedie, komedie dell´arte, situační komedie, tragikomedie, tak je tomu podobně i ve filmu.

Vidíte nějaký rozdíl mezi režisérem Troškou dnes a režisérem Troškou před třiceti lety, kdy se natáčelo Slunce, seno, jahody?

Nevidím, Zdeňek je pořád stejný. Ba dokonce si myslím, že má pořád stejně mladou klukovskou dušičku, jako před třiceti lety. Snaží se na place stále udržovat dobrou atmosféru a má jasnou představu, jak mají jednotlivé scény vypadat.

A co vesnice Hoštice a Babovřesky. Liší se dle Vás nějak?

Těžko říct. Hoštice byla jiná doba, točilo se to v době totality, takže propagace filmu nebyla příliš schvalována. Bylo zakázáno dělat například i propagační plakáty. Komunistická garnitura odmítala, že by tam měl být starosta v kovbojským klobouku a měli k tomu ještě další nesmyslné připomínky. Rozdíl bude tedy především v době. I když Babovřesky jsou pro dnešní dobu taky velice aktuální – lidská malost, intriky, pomluvy, hamižnost. Třeba starosta, kterého zde hraju je takový typický výkuk dnešní doby. Snaží se díky své funkci skoupit pozemky, lesy a nemovitosti za minimální cenu a za maximální cenu je pak rozprodat. Tím jsme přece obklopeni dnes a denně. Ale na obhajobu této postavy musím prozradit, že v druhém díle starosta přeci jenom trochu prozře, takže ve svém nitru to přece jen není tak špatný a nenapravitelný člověk.

My jsme i byli svědky toho, jak jste si přidal nějakou svojí představu. Stává se Vám to často, že zaimprovizujete a pak to projde?

Myslím si, že improvizace vycházející ze situace, dodá scénce určité autentičnosti. Ale zase na druhé straně nic se nesmí přehánět a i improvizace musí mít určitou míru. Pro takovouto „zdravou improvizaci" má Zdeněk vždy pochopení, a kdyby se snad, nedej bože vymkla kontrole, dovede si to uhlídat.

Jak přistupujete tedy k hodnocení akademiků?

To je těžký. Já beru kritiku, ale nesmí být zlá. Jakmile je zlá a je v ní nějaká zášť a nenávist, tak to pak zavírám a už to dál nečtu. Kritiku, která je konstruktivní, snaží se ukázat slušným způsobem a formou na chyby, takovou kritiku beru. Ale kritiky vytýkající Babovřeskám, že tam neustále svítí sluníčko, že je tam příliš zelená tráva a že to tak neodpovídá realitě, nechápu. Tráva byla, jaká byla, my jsme jí nepřibarvovali a ty vesničky, kde jsme točili, jednoduše vypadají jako skanzen. Zdeněk si záměrně takoví vesničky vybírá, aby z nich vyzařovala pohoda a příjemná atmosféra. Když se podívám na polorozbořenou barabiznu, zhostí se mi úzkost a deprese, ale při pohledu na krásný upravený domek s kytičkami v oknech mám příjemný pocit. Samozřejmě dala by se vybrat zašlá a neúhledná vesnice, ale to by pak byla jiná komedie, přesněji řečeno tragikomedie. Jak jsem již řekl, jedná se o lehkou letní komedii, která si absolutně na nic nehraje a je točená s nadsázkou, takže na nějaké velké přemýšlení v ní není míst o ani čas. Je to prostě určitý druh komedie. A to Zdeněk zvládl bravurně. Každý si může udělat obrázek sám. Vidíte sama, jaká je návštěvnost. Filmová komedie, která má návštěvnost 20 000 diváků, ztrácí svým způsobem význam, protože je určena především pro lidi.

Ono akademici hodnotí velmi kladně především dramata, ale komedie docela opomíjejí.

A to máte i u divadla. Viděla jste někdy, že by při udělování Thálie dostal nějaký herec ocenění za komediální roli? Ne.

Máte raději divadelní prkna, nebo se lépe cítíte před kamerou?

Každé má své. Divadlo je něčím zajímavější. Prožijete v něm příběh nebo děj od začátku do konce, bez přerušení a v určité časové posloupnosti. Další jeho výhodou je jeho živost a bezprostřednost, protože zde neustále probíhá konfrontace s diváky. Já osobně mám nejraději komedie nebo tragikomedie, kde cítíte, pokud se to povede, okamžitou reakci diváků a to vás povzbudí. V tragédii nevíte, na čem jste. Tam lidi mlčí a sledují příběh a až děkovačce poznáte, zda se jim to líbilo.

Film se točí na přeskáčku, časová posloupnost při jeho realizaci v něm neexistuje, ale zase má o proti divadlu jiné obrovské výhody a přednosti, které si na divadle nemůžete vůbec dovolit.

Je nějaká role, na kterou vzpomínáte nejraději?

To nejde říct. Jsou komedie, které hraju rád, a naopak jsou hry, které moc rád nehraju, ale to je přece úplně normální. Měl jsem moc rád „Deskový statek" nebo „Impresária ze Smyrny" od Goldoniho, kterého dodnes hrajeme v Činoherním klubu. Teď hrajeme v Divadle Palace komedii od Cooneyho „Prachy, prachy", je to velmi zdařilá situační komedie a všichni ji hrajeme s chutí.

Pavel Kikinčuk patří především mezi divadelní herce, ačkoli jste jej měli možnost vidět i ve filmech. Po Janáčkově akademii nastoupil do divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni. V současné době působí v pražském Činoherním klubu, kde nyní hraje v inscenaci Impresário ze Smyrny. Jednou z jeho prvních filmových rolí byla role Šimona Pláničky v prvním dílu Troškovy trilogie „Slunce, seno, ...". Dále hrál v řadě filmů České televize a v seriálu „Vyprávěj" či seriálu TV NOVA „Okresní přebor".

Související

Natáčení filmu Babovřesky 2: Na place lítaly facky!

Babovřesky 2: Herec Kikinčuk chytil Trošku pod krkem! Už se perou, velebosti?

České Budějovice - Týden po zahájení natáčení pokračování komedie BABOVŘESKY, s pořadovým číslem 2, se situace na place v jižních Čechách vyostřila. Špatné počasí, málo sluníčka, stres, nízké teploty udělali své. Padla jedna facka, druhá facka a strhla se mela. Dokonce štáb zažil situaci, kdy režiséra napadl člen hereckého štábu. Konkrétně herec Pavel Kikinčuk, hrající starostu Stehlíka chytil pod krkem režiséra Zdeňka Trošku… Tohle prostě nikdo nečekal!

Více souvisejících

Pavel Kikinčuk Zdeněk Troška

Aktuálně se děje

před 28 minutami

Na Benešovsku se stala vážná dopravní nehoda. (28.12.2025)

Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo

Bez vážných nehod se neobešla ani poslední neděle letošního roku. Na Benešovsku se odpoledne srazila dvě vozidla. Nehoda si vyžádala zranění dvou osob. Příčinou a okolnostmi havárie se zabývají policisté. 

před 1 hodinou

Andrej Babiš

Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř

Nejen francouzští státní představitelé, ale i čeští politici reagují na nedělní smutnou zprávu o smrti legendární herečky Brigitte Bardotové. Lítost projevili premiér Andrej Babiš (ANO) či ministr kultury Oto Klempíř (Motoristé). Bardotová, která ukončila hereckou kariéru již před čtyřicítkou, zemřela ve věku 91 let. 

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Vladimir Putin

Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany

Rusové ani v den, kdy mají americký a ukrajinský prezident jednat o míru na Ukrajině, nevylučují válku s dalšími evropskými národy. Podle ruského ministra zahraničí Sergeje Lavrova sice Moskva nemá v úmyslu na kohokoliv útočit, ale je připravena na rozhodnou odvetu, pokud se Rusko stane terčem jakéhokoliv útoku.  

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

Brigitte Bardotová

Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová

Světovou kinematografií otřásla po Vánocích smutná zpráva. Ve věku 91 let zemřela legendární francouzská filmová herečka a zpěvačka Brigitte Bardotová. Za dvě dekády úspěšné kariéry natočila desítky filmů, se šoubyznysem se překvapivě rozloučila už před čtyřicítkou. 

před 7 hodinami

Filip Turek dorazil za prezidentem Petrem Pavlem. (22.12.2025)

Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec

Česko se v roce, který se pomalu chýlí ke konci, dočkalo nové vlády v čele se staronovým premiérem Andrejem Babišem (ANO). Součástí kabinetu ale stále není poslanec Filip Turek (Motoristé). Doufá však, že i přes výhrady nakonec bude prezidentem jmenován do funkce ministra životního prostředí. 

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

před 11 hodinami

včera

Prezident Trump v Mar-a-Lago.

"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině

Americký prezident Donald Trump dal v rozhovoru pro server Politico jasně najevo, kdo drží klíče k ukončení války na Ukrajině. Před plánovanou nedělní schůzkou s Volodymyrem Zelenským na Floridě Trump sebevědomě prohlásil, že jakýkoliv ukrajinský návrh má váhu pouze tehdy, pokud jej on sám posvětí. „On nemá nic, dokud to neschválím já. Takže uvidíme, s čím přijde,“ komentoval Trump Zelenského snahy o diplomatický průlom.

včera

Polsko rozmísťuje na hranici s Ruskem a Běloruskem protitankové zátarasy

Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry

Polsko se v reakci na rostoucí ruskou hrozbu rozhodlo k masivní investici do své bezpečnosti. Varšava plánuje během příštích čtyřiadvaceti měsíců vybudovat podél své východní hranice rozsáhlý systém protidronového opevnění v hodnotě přesahující dvě miliardy eur. Náměstek ministra obrany Cezary Tomczyk v rozhovoru pro deník The Guardian uvedl, že první části tohoto ochranného valu by mohly být funkční už za půl roku.

včera

Moskva

Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti

Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.

včera

Donald Trump

Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie

Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.

včera

Americká armáda, ilustrační fotografie

Revoluce ve válčení. USA podle expertů vytváří zbraně, které budou využívat umělou inteligenci

Americké ministerstvo války učinilo zásadní krok k transformaci moderního válčení spuštěním nové platformy GenAI.mil. Podle vojenské expertky Emelie Probasco představuje tento nástroj „kritický první krok“, který má americkým vojákům a civilním zaměstnancům Pentagonu umožnit bezpečné experimentování s umělou inteligencí přímo v jejich každodenní pracovní agendě.

včera

Už nenadávají u mobilů. Hněv generace Z se v roce 2025 přetvořil a začal měnit svět

Rok 2025 se stal okamžikem, kdy se hněv generace Z převalil z displejů mobilních telefonů do ulic po celém světě. Od Káthmándú přes Jakartu až po Limu se mladí lidé narození na přelomu tisíciletí postavili zavedeným elitám a proměnili lokální nepokoje v globální hnutí za spravedlnost. Podle sociologů nejde jen o rebelii pro rebelii samotnou, ale o protest poháněný univerzálními hodnotami, jako je právo na vzdělání, dostupné bydlení a konec korupce.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy