RECENZE - Pokud vyslovíte jméno Charlese Dickense, okamžitě vám vyplavou ze vzpomínek Oliwer Twist, Kronika Pickwickova klubu či David Copperfield. Tento britský rodák z Portsmouthu nebyl jen spisovatelem, jeho aktivity se týkaly i novinařiny, divadla i politických oblastí. A obestíral ho také jeden vztah, o němž bychom mohli říci, že byl veřejným tajemstvím.
Ellen „Nelly" Ternan (1839-1914) byla jedna z mnoha hereček, účinkující v Dickensových hrách a dokonce se s ním sešla na jednom jevišti. Její role v Charlesově díle The Frozen Deep se stala pro oba osudnou. Pětačtyřicetiletý autor slavných románů, otec deseti dětí žijící v dvaadvacetiletém svazku s Catherine, dcerou svého přítele Hogartha, se nijak nebránil náklonnosti osmnáctileté dívky a výsledkem byl třináctiletý milenecký vztah. Spisovatel se snažil Ellen chránit před veřejností, oficiálně oznámil odloučení od manželky a zároveň popřel bližší náklonnost k Nelly, dohady a spekulace se mu však vyvrátit nepodařilo. Pár postihlo několik tragických událostí – jejich syn Charles junior zemřel jako nemluvně, oba byli v roce 1865 zraněni při železničním neštěstí ve Staplethurstu, takzvaná lepší anglická společnost je neustále měla v hledáčku, ačkoliv mnozí její příslušníci se chovali stejně; možná právě proto potřebovali obětního beránka. Dickens, jehož ve vztahu podporovala Ellenina matka a její sestry, se však stále více obával reakce veřejnosti, takže pro jistotu Ellen nevzal na své druhé turné do USA (1867). Jejich vztah však trval až do spisovatelovy smrti v roce 1870. Ještě předtím Charles Ellen doživotně finančně zajistil. Až do roku 1933, kdy zemřel poslední Dickensův syn, byl tento vztah přecházen mlčením, pokud nebyl přímo dementován – rodina Ternanova zničila většinu korespondence a písemných poznámek.
Touto kapitolou Dickensova života byl doslova fascinován Ralph Fiennes. Jeho záměrem bylo přiblížit osudovou lásku Nelly a Charlese, mající přímý dopad na spisovatelovu tvorbu – odborníci se shodují, že Ellen přímo inspirovala minimálně tři postavy v Dickensových románech. Fiennes, podruhé na režisérské stoličce, svůj srdeční projekt dokončil v roce 2013, když mu jako základ posloužila biografie Ellen Ternan Wharton Robinson, jíž autorka Claire Tomalin vydala v roce 1990 – sám se také zhostil hlavní role. Ale na rozdíl od předlohy, dokumentů stanice BBC a dalších vyčerpávajících biografických děl (poslední napsal v roce 2012 profesor Michael Slater) zvolil Fiennes určitou koláž scén a obrazů, prolínajících se ve dvou dějových rovinách. Ta první se odehrává deset let po Dickensově smrti, kdy Ellen, nyní už paní Wharton Robinson, vzpomíná na své seznámení s Dickensem, jež pro ní bylo de facto i počátkem konce její divadelní kariéry. Jsme svědky okouzlení zkušeného, v Anglii uznávaného autora známých děl, jež Ellen vydatně přiživuje, aniž by snad plně domýšlela dopad svého jednání. Režisér se také soustředil na fakt, že vztah měl přímou souvislost s Dickensovými knihami – Ellen mu byla vzorem především pro představitelku Estelly v Nadějných vyhlídkách, její vliv najdeme ještě u dalších dvou dílech. Fiennes také jednotlivá období natolik provázal, že někdy můžeme mít chvíli problém se orientovat, ve které části Nellina života se vlastně nacházíme.
Ačkoliv má být hlavní postavou snímku Dickens, v podstatě je to příběh Ellen Ternan, ženy, která se vnitřně pokouší vyrovnat s aspekty, které většina mileneckých vztahů přinášejí, ale také v jejím chování cítíme jakousi lítost až zlobu, že se veřejně nemůže k Dickensovi přihlásit a do určité míry se na jeho úspěchu spolupodílet. Fiennes nenatočil přesnou kroniku tohoto veřejně utajovaného vztahu, bez bližšího označení přeskakuje roky a vybírá si jen dramatické a klíčové události. I tady pochopitelně zapracovala ona pověstná filmová licence, což je nejmarkantněji znát v případě zesnulého nemanželského Dickensova syna. Zachyceno je i ono železniční neštěstí, které pár málem stalo život, a jehož Fiennes využil ke zvýraznění problému utajovaného vztahu. Nelze se však zbavit pocitu, že pro diváka důvěrně neznalého Dickensových životních osudů bude problém se ve Vášni mezi řádky orientovat, mnoho okolností je jen naznačeno, některé životní pasáže jsou pominuty jako nepodstatné a celý vztah bez časového označení se zdá být zhuštěn do krátkého období čítajícího tak dva tři roky a ne třinácti let. Také vzhled herců je v toku času prakticky neměnný, ačkoliv je známo, že skutečná Ellen ráda kouzlila se svým věkem – když se seznamovala s budoucím manželem, bez ostychu si ubrala hned 14 let. Nabízí se třeba srovnání, jak by Britové vnímali biografické dílo dejme tomu o Boženě Němcové.
Pikantní na hereckém obsazení je skutečnost, že Ralph Fiennes a Felicity Jones, představitelka Ellen, si spolu zahráli už v roce 2010 v hořké komedii Cemetery Junction. Tehdy však hráli otce a dceru. Felicity před začátkem natáčení označila posun k dalšímu vztahu jako „freudovsky divný", ale Fiennes ji přesvědčil, že se na celou věc musí dívat ryze pracovně. Ovšem z pohledu hereckých výkonů ji mírně převyšuje Kristin Scott Thomas v roli její matky, pro kterou to je po Miláčkovi (Bel Ami, 2012) další kostýmní drama. Ostatně tvůrce kostýmů Michael O'Connor si mohl do svého deníčku zapsat nominaci na Oscara. Snímek se natáčel striktně na britských ostrovech, vedle londýnských studií také na Harrow School v hrabství Middlesex.
Fiennes svým dílem obesílal už od poslední třetiny roku 2013 několik filmových festivalů (Toronto, Londýn, New York), samotná premiéra proběhla až 7. února 2014 v Londýně. Skutečný název je možná mnohem výstižnější než ten, který zvolila distribuce pro Českou republiku, protože oné vášně si ve filmu skutečně moc neužijeme, spíš komorního souznění dvou lidí, jejichž láska byla pro tehdejší dobu příliš odvážná.Více o filmu na ČSFD.cz
VÁŠEŇ MEZI ŘÁDKY
(The Invisible Woman)
Hrají: Felicity Jones, Ralph Fiennes, Kristin Scott Thomas, John Kavanagh, Susanna Hislop, Joanna Scanlan, Perdita Weeks, Tom Burke, Tom Hollander, Tom Attwood, Michelle Fairley
Hudba: Ilan Eshkeri
Kamera: Rob Hardy
Scénář: Abi Morgan
Režie: Ralph Fiennes
111 minut
Premiéra: 7. února 2014 (Velká Británie), 10. dubna 2014 (Česká republika)
Související
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce
recenze , Film Vášeň mezi řádky
Aktuálně se děje
včera
USA: Ukrajina dostane záruky podobné členství v NATO. Rusko s jejím vstupem do EU souhlasí
včera
Už to není jen Ukrajina. Frontová linie je všude a hrozba z Ruska stále sílí, varovala nová šéfka MI6
včera
Babiš ukazuje, jak se z Česka nejlepší místo pro život nedělá
včera
Naděje na mír je největší od začátku války, prohlásil Merz po jednání se Zelenským
včera
Politico: Nová Babišova vláda vyvolává v Evropě obavy. Ukrajině kvůli ní hrozí problémy
včera
Vylepšuje zbraně a útočí i na civilisty. Z Británie přichází naléhavá série varování před Putinem
včera
Muslim zastavil střelce v Sydney. Jeho statečnost ocenil celý svět, poklonu mu složil i Trump
včera
V Berlíně se sešli evropští lídři se Zelenským. Dorazil i Trumpův vyjednávací tým
včera
Schillerová vrátí EET. Macinka s Lipavským jednal o Češích vězněných v zahraničí
Aktualizováno včera
Nepotřebujeme sto dnů hájení, budeme vládou všech občanů, prohlásil Babiš
včera
Mluvčí Babišovy vlády bude bývalá televizní rosnička
včera
Ministři přebírají své resorty. Schillerová chce na ministerstvu financí audit
Aktualizováno včera
Na Ministerstvu životního prostředí zasahuje policie. Na budovu vylezli aktivisté
včera
Obětí teroristického útoku v Austrálii je i přítelkyně Čaputové
Aktualizováno včera
OBRAZEM: Česko má novou vládu ANO, Motoristů a SPD
včera
Fiala předal Babišovi klíč od korunovačních klenotů, místo dopisu dostal osmdesátistránkový dokument
včera
Velká nevýhoda pro členy vlády za SPD a Motoristy. Jen aklimatizovat se na ministerstvu trvá téměř rok, říká politolog
včera
Režiséra Reinera a jeho manželku zavraždili. Podezřelým má být syn
včera
Otec a syn při útoku zabili 15 lidí. Austrálie zavede přísnější zákony o zbraních
včera