Do finále letošních Evropských filmových cen se dostaly dva filmy s českou účastí. V kategorii nejlepší režie má nominaci Agnieszka Hollandová za film Šarlatán, v kategorii nejlepší film je ve finále mezi šesti snímky Václav Marhoul s filmem Nabarvené ptáče, který natočil i produkoval. Finálové nominace dnes vyhlašovala Evropská filmová akademie (EFA) v rámci filmového festivalu ve španělské Seville.
Ceny se označují za evropské Oscary. Více než 3800 členů EFA se nyní digitálně sejde, aby vybrali vítěze; kvůli pandemii koronaviru proběhne vyhlášení vítězů 33. ročníku Evropských filmových cen bez diváků v podobě vysílání a streamování ze sídla EFA v Berlíně 12. prosince 2020. Původně se slavnost měla odehrát v islandské metropoli Reykjavíku.
Nabarvené ptáče bylo loni zařazeno do hlavní soutěže 76. ročníku festivalu v Benátkách, kde snímek získal i cenu UNICEF. Dostal se i do oficiálního výběru festivalu v Torontu, Chicagu nebo Londýně. Doma Nabarvené ptáče dostalo osm Českých lvů. Drama z období druhé světové války je adaptací bestselleru spisovatele Jerzyho Kosińského. Česko-ukrajinsko-slovenský snímek produkovala Marhoulova společnost Silver Screen.
Mezi nejúspěšnější filmy letos se čtyřmi nominacemi patří dánské drama Chlast, polské drama Corpus Christi a francouzsko-italské drama Martin Eden. V kategorii evropského filmu roku 2020 se k nim krom zmíněného Malovaného ptáčete připojilo ještě německo-nizozemské drama Berlin Alexanderplatz a německo-francouzské romantické drama Undine.
V kategorii režisérů se krom Hollandové a Thomase Vinterberga nominovaného za Chlast, Jana Komasy za Corpus Christi a Pietra Marcella za film Martin Eden dočkal nominace Francois Ozon za francouzské drama Léto 85 a Maria Sødahlová za norsko-švédské romantické drama Naděje.
Na cenu za evropský scénář byli nominováni scénáristé snímků Berlin Alexanderplatz, Dospěláci v místnosti, Zlovolné historky z předměstí, Martin Eden Corpus Christi a Chlast.
Drama režisérky Agnieszky Hollandové Šarlatán vzniklo podle scénáře Marka Epsteina a sleduje život léčitele a bylinkáře Jana Mikoláška, který léčil statisíce lidí, byl ale perzekvován nacisty i komunisty.
Stejně jako Nabarvené ptáče i Šarlatána podpořil Státní fond kinematografie, štáb filmu Šarlatán využil tuzemských filmových pobídek přes deset milionů korun, produkce pak při natáčení v České republice utratila 58,9 milionu korun za služby českých firem a dodavatelů.
Film Šarlatán vznikl v koprodukci Česka, Irska, Polska a Slovenska. Snímek měl světovou premiéru na letošním Berlinale a byl zařazen do oficiálního výběru na festivalech v Telluride, Chicagu, Moskvě nebo Tallinnu. Česká filmová a televizní akademie vyslala Šarlatána do boje o nominaci na amerického Oscara za nejlepší cizojazyčný film.
V širší nominaci na Evropské filmové ceny byly další koprodukční snímky, které podpořil Státní fond kinematografie, a to Služebníci režiséra Ivana Ostrochovského a Budiž světlo režiséra Marka Škopa.
Největší český úspěch v tomto ocenění se datuje do roku 2008, kdy cenu za nejlepší dokumentární film získal film René režisérky Heleny Třeštíkové, a v roce 2012 vyhrál cenu za nejlepší animovaný film Tomáš Luňák se snímkem Alois Nebel. V kategorii nejlepší film byl z českých snímků dosud nominován jen v roce 1996 později oscarový Kolja režiséra Jana Svěráka, cenu si nakonec odnesl Lars von Trier za Prolomit vlny.
Související
"Evropského Oscara" získal režisér Thomas Vinterberg za film Chlast, Nabarvené ptáče neuspělo
Na Evropských filmových cenách kraloval Čverec, získal šest trofejí
Evropské filmové ceny , film Nabarvené ptáče , film Šarlatán , kultura , Václav Marhoul , filmy
Aktuálně se děje
před 10 minutami
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 1 hodinou
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 2 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 4 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
včera
V Turecku se zřítilo letadlo s libyjským náčelníkem generálního štábu. Nehodu nepřežil
včera
Průlom v mírových jednáních? Ukrajina zvažuje vznik ekonomické zóny na východě
včera
Ukrajinské město dalo světu nejslavnější vánoční koledu. Rusové ho srovnali se zemí
včera
Návrat terorismu, válka ve Venezuelu nebo souboj o AI? Co lze čekávat od roku 2026
včera
Předpověď počasí na svátky: Budou letos bílé Vánoce?
23. prosince 2025 21:22
Zákaz tělesného trestání dětí, změny v rozvodech, konec střídavé péče. Co přináší novela občanského zákoníku?
23. prosince 2025 19:58
Fond je neodvolatelný, reaguje Babiš na problémy se střetem zájmů. Nic tím nevysvětlil
23. prosince 2025 19:41
Vánoční příměří je dnes už nereálný koncept. Lidé sice potřebují klid, válčení se ale radikálně změnilo
Vánoční příměří na západní frontě v roce 1914 patří k nejznámějším výjimkám moderního válečnictví. Na několik hodin tehdy ustoupily zbraně, propaganda i disciplína a prostor získal prostý lidský instinkt. O více než sto let později však podobná epizoda působí téměř nemyslitelně. Současné konflikty, včetně války na Ukrajině, jsou vedeny nepřetržitě, centralizovaně a v těsném propojení s politikou, médii a ideologií.
Zdroj: Jakub Jurek