Řídil Newyorskou filharmonii, nyní pod jeho vedením vystoupí Filharmonie Brno

Brno - Jubilující Filharmonie Brno vystoupí v rámci večera s názvem Když měsíc ještě nevyšel… s mladým perspektivním dirigentem Casem Scaglionem, který v sezoně 2014/2015 působil jako asistent a druhý dirigent Newyorské filharmonie. V Janáčkově divadle zazní pod jeho vedením Lutosławského Koncert pro orchestr, prodchnutý vlivy polského folkloru, Messiaenovy Zapomenuté oběti a Berliozova pozoruhodná symfonie Harold v Itálii se sólovou violou, jíž se ujme Kristina Fialová, laureátka řady národních i mezinárodních soutěží hrající na italskou violu „Carlo Antonio Testore – Contrada 1745“.

Symfonický cyklus s mladými perspektivními dirigenty nabízí v Janáčkově divadle orchestrální monumenty stěžejních symfoniků 19. a 20. století – Berlioze, Mahlera, Strausse a Šostakoviče – ve spojení s moderními koncerty světové skladatelské elity (Lutosławski, Schnittke, Gubajdulina, Widmann). Po kombinaci Mahler – Gubajdulina přichází tento týden Berlioz – Lutosławski.

„Jsem ráda, že náš koncertní program nabízí nové koncertní zážitky, nikoli jen léty ověřenou klasiku, a že nabízíme mladé nadějné tváře, a to nejen v rolích hostujících interpretů, ale i přímo v našem orchestru. Do této sezony s námi totiž vstoupili také noví členové orchestru a s potěšením vítám, že s námi chtějí hrát i muzikanti ze zahraničí. Mladými posilami našeho týmu se stali houslisté Alžbeta Stračinová (SVK), violisté Eva Kotrbová (CZE) a Sándor Antal (ROM/HUN) a dvěma bicistickými posilami jsou Maximilian Jopp (DEU) a Tomoe Sonoda (JPN). Právě včera nastoupil do skupiny prvních houslí Hiroaki Goto (JPN), jehož první koncert s námi bude právě Když měsíc ještě nevyšel..." říká Marie Kučerová, ředitelka Filharmonie Brno.

„Název večera je parafrází posledního verše nejznámější básně dekadentního poety Karla Hlaváčka o viole: Na violu svou zděděnou jen tehdy, tehdy hraji, / když měsíc teprv vyjít má a tma je ještě v kraji; báseň inspirovaná představou violového hlasu, jakoby teskně zastřeného, do sebe obráceného a temnějšího než je zvuk ostatních smyčcových nástrojů, přesně postihuje ovzduší fin de siècle, unaveného, přesyceného, pasivního a přitom toužícího po extravagantních činech a tajemných zážitcích. Budiž řečeno, že tyto nálady předjímali už dlouho předtím romantičtí básníci; čítankovým příkladem je Byronova Childe Haroldova pouť, jejíž hrdina, romantický rozervanec, hledá na cestách po Itálii úlevu od svých depresivních stavů.

Právě po Byronově Haroldovi sáhl Hector Berlioz, když byl postaven před úkol najít námět pro velkou skladbu s violovým sólem. Velkého Paganiniho, který vlastnil nádhernou Stradivariho violu, ale neměl repertoár, na němž by ji mohl předvést, totiž napadlo požádat o efektní violový koncert právě Berlioze. Ten přislíbil, ale zřejmě si nedovedl představit rozsáhlou skladbu, v níž by teskný hlas violy po celou dobu dominoval vždy velkolepému a nebývale hlasitému berliozovskému orchestru (Berlioz navíc vůbec nepsal nástrojové koncerty). Barvité orchestrální obrazy z Itálie měl Byronův melancholický cestovatel v určitých úsecích komentovat hlasem sólové violy.

Koncepci rozepsané skladby Paganini ovšem odmítl: nechtělo se mu postávat dlouhé chvíle nečinně před hrajícím orchestrem a počítat pauzy; Berlioz však Harolda v Itálii rychle dokončil a začal provádět s vynikajícím violistou Urhanem. Po čtyřech letech byl Paganini přítomen jedné z triumfálních repríz; byl tehdy už vážně churav a nemohl skoro mluvit, ale okamžitě věděl, co má dělat, aby neztratil tvář a zůstal středem pozornosti: poklekl na jevišti před Berliozem a políbil mu ruku – a následující den mu poukázal částku dvaceti tisíc franků, která Berliozovi umožnila tři léta nerušené tvůrčí práce." Uvedl Jiří Beneš, emeritní dramaturg Filharmonie Brno.

Po klasikovi 19. století zazní v druhé půli večera skladba klasika polské hudby 20. století Witolda Lutosławského, prodchnutá vlivy polského folkloru. Toho v roce 1950 vyzval šéf tehdy nově zřízené Varšavské filharmonie ke kompozici skladby, která by orchestr náležitě reprezentovala, to jest měla zřetelně polský charakter a dala jednotlivým hráčům a skupinám příležitost k efektní produkci. S polským charakterem neměl obtíže, prožíval totiž právě své vlastní folklorní údobí inspirované Bartókovým vztahem k lidovému hudebnímu materiálu, pracujícím s jeho prvky veskrze moderním způsobem a přitom mu ponechávajícím jeho nezaměnitelný charakter; požadavek efektní instrumentace zvládl snadno. Chtěl se však vyhnout klasickému sonátovému schématu několikavěté symfonické skladby a zvolil proto složitý, do důsledků vyvedený tvar odvolávající se k přísnému myšlení baroknímu.

Související

Více souvisejících

Filharmonie Brno Case Scaglione

Aktuálně se děje

před 59 minutami

před 2 hodinami

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem

Zatykač na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta situaci na Blízkém východě moc nezmění. Pro EuroZprávy.cz to vysvětlil Paul Salem, viceprezident pro mezinárodní spolupráci think tanku Middle East Institute. Podle něj je hlavní starostí arabských zemí normalizace vztahů s Izraelem a zatykač příliš neovlivní ani vojenskou pomoc z Evropy. Íránské bezpečnostní obavy nepoleví.

před 2 hodinami

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza

Rusko-ukrajinská válka vstoupila do dalšího nebezpečného cyklu eskalací a hrozeb, přičemž obavy z možného použití jaderných zbraní i nadále stoupají. Přestože mnoho analytiků zůstává skeptických k možnosti, že by Vladimir Putin skutečně použil jaderné zbraně na Ukrajině, rétorika Kremlu tuto možnost nevylučuje. Riziko chyby či špatného odhadu je vysoké, což situaci činí mimořádně nebezpečnou. Ve své analýze to uvedl server SkyNews.

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 8 hodinami

BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí

Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy