Brno - Jubilující Filharmonie Brno vystoupí v rámci večera s názvem Když měsíc ještě nevyšel… s mladým perspektivním dirigentem Casem Scaglionem, který v sezoně 2014/2015 působil jako asistent a druhý dirigent Newyorské filharmonie. V Janáčkově divadle zazní pod jeho vedením Lutosławského Koncert pro orchestr, prodchnutý vlivy polského folkloru, Messiaenovy Zapomenuté oběti a Berliozova pozoruhodná symfonie Harold v Itálii se sólovou violou, jíž se ujme Kristina Fialová, laureátka řady národních i mezinárodních soutěží hrající na italskou violu „Carlo Antonio Testore – Contrada 1745“.
Symfonický cyklus s mladými perspektivními dirigenty nabízí v Janáčkově divadle orchestrální monumenty stěžejních symfoniků 19. a 20. století – Berlioze, Mahlera, Strausse a Šostakoviče – ve spojení s moderními koncerty světové skladatelské elity (Lutosławski, Schnittke, Gubajdulina, Widmann). Po kombinaci Mahler – Gubajdulina přichází tento týden Berlioz – Lutosławski.
„Jsem ráda, že náš koncertní program nabízí nové koncertní zážitky, nikoli jen léty ověřenou klasiku, a že nabízíme mladé nadějné tváře, a to nejen v rolích hostujících interpretů, ale i přímo v našem orchestru. Do této sezony s námi totiž vstoupili také noví členové orchestru a s potěšením vítám, že s námi chtějí hrát i muzikanti ze zahraničí. Mladými posilami našeho týmu se stali houslisté Alžbeta Stračinová (SVK), violisté Eva Kotrbová (CZE) a Sándor Antal (ROM/HUN) a dvěma bicistickými posilami jsou Maximilian Jopp (DEU) a Tomoe Sonoda (JPN). Právě včera nastoupil do skupiny prvních houslí Hiroaki Goto (JPN), jehož první koncert s námi bude právě Když měsíc ještě nevyšel..." říká Marie Kučerová, ředitelka Filharmonie Brno.
„Název večera je parafrází posledního verše nejznámější básně dekadentního poety Karla Hlaváčka o viole: Na violu svou zděděnou jen tehdy, tehdy hraji, / když měsíc teprv vyjít má a tma je ještě v kraji; báseň inspirovaná představou violového hlasu, jakoby teskně zastřeného, do sebe obráceného a temnějšího než je zvuk ostatních smyčcových nástrojů, přesně postihuje ovzduší fin de siècle, unaveného, přesyceného, pasivního a přitom toužícího po extravagantních činech a tajemných zážitcích. Budiž řečeno, že tyto nálady předjímali už dlouho předtím romantičtí básníci; čítankovým příkladem je Byronova Childe Haroldova pouť, jejíž hrdina, romantický rozervanec, hledá na cestách po Itálii úlevu od svých depresivních stavů.
Právě po Byronově Haroldovi sáhl Hector Berlioz, když byl postaven před úkol najít námět pro velkou skladbu s violovým sólem. Velkého Paganiniho, který vlastnil nádhernou Stradivariho violu, ale neměl repertoár, na němž by ji mohl předvést, totiž napadlo požádat o efektní violový koncert právě Berlioze. Ten přislíbil, ale zřejmě si nedovedl představit rozsáhlou skladbu, v níž by teskný hlas violy po celou dobu dominoval vždy velkolepému a nebývale hlasitému berliozovskému orchestru (Berlioz navíc vůbec nepsal nástrojové koncerty). Barvité orchestrální obrazy z Itálie měl Byronův melancholický cestovatel v určitých úsecích komentovat hlasem sólové violy.
Koncepci rozepsané skladby Paganini ovšem odmítl: nechtělo se mu postávat dlouhé chvíle nečinně před hrajícím orchestrem a počítat pauzy; Berlioz však Harolda v Itálii rychle dokončil a začal provádět s vynikajícím violistou Urhanem. Po čtyřech letech byl Paganini přítomen jedné z triumfálních repríz; byl tehdy už vážně churav a nemohl skoro mluvit, ale okamžitě věděl, co má dělat, aby neztratil tvář a zůstal středem pozornosti: poklekl na jevišti před Berliozem a políbil mu ruku – a následující den mu poukázal částku dvaceti tisíc franků, která Berliozovi umožnila tři léta nerušené tvůrčí práce." Uvedl Jiří Beneš, emeritní dramaturg Filharmonie Brno.
Po klasikovi 19. století zazní v druhé půli večera skladba klasika polské hudby 20. století Witolda Lutosławského, prodchnutá vlivy polského folkloru. Toho v roce 1950 vyzval šéf tehdy nově zřízené Varšavské filharmonie ke kompozici skladby, která by orchestr náležitě reprezentovala, to jest měla zřetelně polský charakter a dala jednotlivým hráčům a skupinám příležitost k efektní produkci. S polským charakterem neměl obtíže, prožíval totiž právě své vlastní folklorní údobí inspirované Bartókovým vztahem k lidovému hudebnímu materiálu, pracujícím s jeho prvky veskrze moderním způsobem a přitom mu ponechávajícím jeho nezaměnitelný charakter; požadavek efektní instrumentace zvládl snadno. Chtěl se však vyhnout klasickému sonátovému schématu několikavěté symfonické skladby a zvolil proto složitý, do důsledků vyvedený tvar odvolávající se k přísnému myšlení baroknímu.
Související
Otázka financování brněnské filharmonie vyvolává nové spory mezi politiky, Hollan odkazuje na Babišův slib
Klasika, swing i filmové melodie s Filharmonií Brno. Festival Špilberk je v plném proudu
Filharmonie Brno , Case Scaglione
Aktuálně se děje
před 55 minutami
Ruské ministerstvo obrany tvrdí, že armáda obsadila další ukrajinskou vesnici
před 1 hodinou
TOP 09 má čtyři kandidáty, kteří mohou nahradit Langšádlovou, potvrdil Válek
před 2 hodinami
"Největší katastrofa v historii Palestiny." Invazi do Rafahu mohou zastavit jen USA, varuje Abbás
před 3 hodinami
Zelenskyj odsoudil ruské útoky na plynárenskou infrastrukturu země. Moskva hlásí další sestřelené drony
před 5 hodinami
Francie chce zabránit válce. Má návrh na vyřešení situace mezi Izraelem a Hizballáhem
před 5 hodinami
Evropa by se podle Macrona měla začít bránit jadernými zbraněmi
před 6 hodinami
Indonésii zasáhlo silné zemětřesení, bylo cítit i v Jakartě
před 7 hodinami
20 let od kauzy Abú Ghrajb. Mučení vězňů pomáhalo rekrutovat dobrovolníky do teroristických skupin, říká odborník
před 7 hodinami
Počasí v Česku dnes znovu ovlivní saharský písek. Může být chladněji, než se čekalo
před 8 hodinami
Letní počasí je zpět. Teploty příští týden vyrostou k 27 stupňům
včera
Do čela Sokola byl zvolen Martin Chlumský
včera
Vědce znepokojuje další nemoc. Ptačí chřipka se šíří u krav, přenesla se i na člověka
včera
Finský poslanec střílel opilý před nočním klubem. Policie ho zadržela
včera
VIDEO: Ukrajinci zaútočili na mezinárodní letiště v Moskvě
včera
Šéf ukrajinské armády přiznal, že situace na frontě se neustále zhoršuje
včera
Dopady změn počasí jsou stále ničivější. Prohlubují konflikty, ničí lidem životy, varuje UNHCR
včera
Kreml o mírových jednáních s Ukrajinou: Jednu věc je třeba vzít v úvahu
včera
WSJ: Putin pravděpodobně nenařídil vraždu Alexeje Navalného
včera
Dohoda, nebo útok na Rafah. Izrael dal Hamásu poslední šanci
včera
Misky vah se naklání. Rutte si získává podporu Turecka, v cestě do křesla šéfa NATO mu ale stojí další země
Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan v pátek prohlásil, že od nového generálního tajemníka Severoatlantické aliance (NATO) očekává, že upřednostní řešení obav Turecka souvisejících s terorismem. Řekl to v Istanbulu během setkání s vedoucím kandidátem na post šéfa NATO, dosluhujícím nizozemským premiérem Markem Ruttem, který je na návštěvě v Turecku v rámci snah o získání podpory pro svou kandidaturu.
Zdroj: Libor Novák