Pokračování mafiánské fresky divokých 90. let a počátku milénia ve slovenských kinech boří rekordy. Jakkoli jde opět o suverénně zrežírovanou lokální žánrovou podívanou, s ohledem na první část mnoho nového nenabízí.
MIKI v kinech odpremiéroval loni v srpnu. Na Slovensku na něj přišlo téměř 380 tisíc platících. Pokračování ČERNÁK v premiérovém týdnu přilákalo více než 130 tisíc diváků, což je historický rekord. První část, kterou můžete dohnat na Netflixu, o chladném bossovi slovenského podsvětí, jehož chapadla sahala až do těch nejvyšších pater, končila takřka kmotrovským výjevem. Z vesnického kšeftaře se stala vůdčí šelma. Zdánlivě odosobněná, přesně mířící za cílem stát se tou nejobávanější a odtržená od morálního kodexu i rodinných hodnot.
Právě rodina se pro Černáka stala jen jakousi prázdnou frází, kterou obhajuje prahnutí po stále větším a větším bohatství. Druhá část pokračuje v již vyšlapané cestě. Přímočaré vyprávění se nezdržuje s košatou psychologizací a zůstává silně spjaté se stále chladnějším plakátovým antihrdinou v podání uhrančivě děsivého Milana Ondríka. Tvůrci opět konstruují fluidní pásmo zločinů, vražd a zákeřných machinací napříč politickým i gangsterským světem, přičemž hranice mezi nimi již vůbec neexistuje. I když jde o tempem vtahující snímek, odvážnější vysoká politika a další rozměr opět absentují.
Se závěrem první části to vypadalo, že tvůrci budou v druhé části ambicióznější a rozvětví gangsterskou vyprávěnku plnou brutality i do vyšších struktur. Z robustního gaunera se měl stát obávaný boss. Tak tomu je jen napůl, jelikož chování i činy protagonisty jsou neměnné. Stále dělá špinavou ruční práci, pouští se do dalších šmelin a potácí se mezi erotickými eskapády či naškrobenými límečky. Film dává jasně najevo, že Černák se i přes své charisma a respekt vůbec neorientuje ve vysokých politických kruzích.
Respektive možná ani nechce. Je vykreslen jako samorost, který jedná impulzivně, bez jakéhokoli většího plánu. Žije okamžikem. S kumpány vede bohémský život, jakkoli vedle jejich excentrických výjevů působí stále relativně krotce. Ráno políbit stále chřadnoucí manželku, odpoledne lítat po schůzkách, večer odstřelit nepohodlného grázla, večer zapařit v klubu a pak přespat u jedné z milenek. Probudit se a začít zase odznova.
Právě se přehrává:
Trailer Černák
Trailer Černák
Video: YouTube
Amorální jízda s puncem a švihem Scorseseho gangsterek, jakkoli vkusně uzpůsobená lokálním podmínkám, postrádá hlubší opodstatnění své existence, podvratnost, případně vypravěčskou důmyslnost a ambivalenci. Sice rozkresluje odporný a korupcí prolezlý svět, většinu času ale zůstává u strohého popisování. Každý segment je maximálně efektní, pečlivě se odvíjející od žánrových konvencí i správné výstavby. Temný thriller nikdy nepůsobí směšně. Za to mu ale chybí určitý otisk vlastní identity.
ČERNÁK se snaží vypadat maximálně cool a taky se mu to daří. Je stylisticky vycizelovaný. Opravdu byla předkládaná éra tak cool? Tu a tam se sice objeví narážka na směšný účes, tvůrci se však zdá se záměrně vyhýbají adresovat to, že protagonista chovající tygry a oblékající se do blyštivých sáček je bizarně směšný. Dělají vše, aby vynikla jejich hrozivost a stylovost.
Obligátní závěrečné konstatování, že honba za stále vyššími zisky dlážděná kalužemi krve se nevyplatí, působí dojmem neupřímné nutnosti. Tvrdý pád na dno zprostředkovává deziluzi lidí, kteří žili v domnění, že jim celý svět patří a mohou všechno. Závěr vyzdvihuje ohebnost morálky a boří jakékoli striktní mafiánské kodexy. V tomto světě je možné všechno. K moci se dostali neschopní, hamižní a především netalentovaní lidé.
Film více než zručného režiséra Jakuba Kronera nejlépe funguje jako kosmopolitní žánrovka, jež je pro lokální publikum atraktivní svým zasazením i důsledně odkoukanými žánrovými vzorci. Mrazivý závěr indikuje, že grázlové 90. let svými nezlomnými pařáty politiku stále ovládají. Převlékli kabáty a ve volbách kupí další a další hlasy. I když divoký svět zdánlivě skončil, na jeho základech je vybudovaná současnost. Samotný Černák je v závěru blednoucí drobnou figurkou ve vysoké hře, kterou nikdy nedokázal plně prohlédnout. Nebo spíš nechtěl přistoupit na její pravidla.
Hodnocení: 65 %
Režie: Jakub Kroner
Scénář: Miro Šifra
Hrají: Milan Ondrík, Dušan Cinkota, Gregor Hološka, Rebeka Poláková, Ivo Krešić, Anna Javorková, Miroslav Hanuš, Jozef Vajda, Matěj Hádek, Marek Fučík, Juraj Loj
Česká premiéra: 30. ledna 2025
Distribuce: CinemArt
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 2 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 3 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 5 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
včera
V Turecku se zřítilo letadlo s libyjským náčelníkem generálního štábu. Nehodu nepřežil
včera
Průlom v mírových jednáních? Ukrajina zvažuje vznik ekonomické zóny na východě
včera
Ukrajinské město dalo světu nejslavnější vánoční koledu. Rusové ho srovnali se zemí
včera
Návrat terorismu, válka ve Venezuelu nebo souboj o AI? Co lze čekávat od roku 2026
včera
Předpověď počasí na svátky: Budou letos bílé Vánoce?
23. prosince 2025 21:22
Zákaz tělesného trestání dětí, změny v rozvodech, konec střídavé péče. Co přináší novela občanského zákoníku?
23. prosince 2025 19:58
Fond je neodvolatelný, reaguje Babiš na problémy se střetem zájmů. Nic tím nevysvětlil
23. prosince 2025 19:41
Vánoční příměří je dnes už nereálný koncept. Lidé sice potřebují klid, válčení se ale radikálně změnilo
Vánoční příměří na západní frontě v roce 1914 patří k nejznámějším výjimkám moderního válečnictví. Na několik hodin tehdy ustoupily zbraně, propaganda i disciplína a prostor získal prostý lidský instinkt. O více než sto let později však podobná epizoda působí téměř nemyslitelně. Současné konflikty, včetně války na Ukrajině, jsou vedeny nepřetržitě, centralizovaně a v těsném propojení s politikou, médii a ideologií.
Zdroj: Jakub Jurek