Pokračování mafiánské fresky divokých 90. let a počátku milénia ve slovenských kinech boří rekordy. Jakkoli jde opět o suverénně zrežírovanou lokální žánrovou podívanou, s ohledem na první část mnoho nového nenabízí.
MIKI v kinech odpremiéroval loni v srpnu. Na Slovensku na něj přišlo téměř 380 tisíc platících. Pokračování ČERNÁK v premiérovém týdnu přilákalo více než 130 tisíc diváků, což je historický rekord. První část, kterou můžete dohnat na Netflixu, o chladném bossovi slovenského podsvětí, jehož chapadla sahala až do těch nejvyšších pater, končila takřka kmotrovským výjevem. Z vesnického kšeftaře se stala vůdčí šelma. Zdánlivě odosobněná, přesně mířící za cílem stát se tou nejobávanější a odtržená od morálního kodexu i rodinných hodnot.
Právě rodina se pro Černáka stala jen jakousi prázdnou frází, kterou obhajuje prahnutí po stále větším a větším bohatství. Druhá část pokračuje v již vyšlapané cestě. Přímočaré vyprávění se nezdržuje s košatou psychologizací a zůstává silně spjaté se stále chladnějším plakátovým antihrdinou v podání uhrančivě děsivého Milana Ondríka. Tvůrci opět konstruují fluidní pásmo zločinů, vražd a zákeřných machinací napříč politickým i gangsterským světem, přičemž hranice mezi nimi již vůbec neexistuje. I když jde o tempem vtahující snímek, odvážnější vysoká politika a další rozměr opět absentují.
Se závěrem první části to vypadalo, že tvůrci budou v druhé části ambicióznější a rozvětví gangsterskou vyprávěnku plnou brutality i do vyšších struktur. Z robustního gaunera se měl stát obávaný boss. Tak tomu je jen napůl, jelikož chování i činy protagonisty jsou neměnné. Stále dělá špinavou ruční práci, pouští se do dalších šmelin a potácí se mezi erotickými eskapády či naškrobenými límečky. Film dává jasně najevo, že Černák se i přes své charisma a respekt vůbec neorientuje ve vysokých politických kruzích.
Respektive možná ani nechce. Je vykreslen jako samorost, který jedná impulzivně, bez jakéhokoli většího plánu. Žije okamžikem. S kumpány vede bohémský život, jakkoli vedle jejich excentrických výjevů působí stále relativně krotce. Ráno políbit stále chřadnoucí manželku, odpoledne lítat po schůzkách, večer odstřelit nepohodlného grázla, večer zapařit v klubu a pak přespat u jedné z milenek. Probudit se a začít zase odznova.
Právě se přehrává:
Trailer Černák
Trailer Černák
Video: YouTube
Amorální jízda s puncem a švihem Scorseseho gangsterek, jakkoli vkusně uzpůsobená lokálním podmínkám, postrádá hlubší opodstatnění své existence, podvratnost, případně vypravěčskou důmyslnost a ambivalenci. Sice rozkresluje odporný a korupcí prolezlý svět, většinu času ale zůstává u strohého popisování. Každý segment je maximálně efektní, pečlivě se odvíjející od žánrových konvencí i správné výstavby. Temný thriller nikdy nepůsobí směšně. Za to mu ale chybí určitý otisk vlastní identity.
ČERNÁK se snaží vypadat maximálně cool a taky se mu to daří. Je stylisticky vycizelovaný. Opravdu byla předkládaná éra tak cool? Tu a tam se sice objeví narážka na směšný účes, tvůrci se však zdá se záměrně vyhýbají adresovat to, že protagonista chovající tygry a oblékající se do blyštivých sáček je bizarně směšný. Dělají vše, aby vynikla jejich hrozivost a stylovost.
Obligátní závěrečné konstatování, že honba za stále vyššími zisky dlážděná kalužemi krve se nevyplatí, působí dojmem neupřímné nutnosti. Tvrdý pád na dno zprostředkovává deziluzi lidí, kteří žili v domnění, že jim celý svět patří a mohou všechno. Závěr vyzdvihuje ohebnost morálky a boří jakékoli striktní mafiánské kodexy. V tomto světě je možné všechno. K moci se dostali neschopní, hamižní a především netalentovaní lidé.
Film více než zručného režiséra Jakuba Kronera nejlépe funguje jako kosmopolitní žánrovka, jež je pro lokální publikum atraktivní svým zasazením i důsledně odkoukanými žánrovými vzorci. Mrazivý závěr indikuje, že grázlové 90. let svými nezlomnými pařáty politiku stále ovládají. Převlékli kabáty a ve volbách kupí další a další hlasy. I když divoký svět zdánlivě skončil, na jeho základech je vybudovaná současnost. Samotný Černák je v závěru blednoucí drobnou figurkou ve vysoké hře, kterou nikdy nedokázal plně prohlédnout. Nebo spíš nechtěl přistoupit na její pravidla.
Hodnocení: 65 %
Režie: Jakub Kroner
Scénář: Miro Šifra
Hrají: Milan Ondrík, Dušan Cinkota, Gregor Hološka, Rebeka Poláková, Ivo Krešić, Anna Javorková, Miroslav Hanuš, Jozef Vajda, Matěj Hádek, Marek Fučík, Juraj Loj
Česká premiéra: 30. ledna 2025
Distribuce: CinemArt
Aktuálně se děje
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
včera
Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael
včera
Putin nezahálí. Po neúspěšném jednání o Ukrajině míří do Indie
včera
Cesta k míru na Ukrajině je nejistá, varuje Trump. Američtí vyslanci chystají setkání s kyjevským představitelem
včera
Proč rozhovory dosud nic nepřinesly? Putin na mír nespěchá, užívá si pocit, že se ho svět doprošuje
včera
Počasí na některých místech potrápí řidiče, avizovali meteorologové
3. prosince 2025 21:58
Na Štědrý den půjde nakoupit i letos. Jeden z řetězců ale bude pokračovat v tradici
3. prosince 2025 21:07
Bývalý princ Andrew je bez dvou dalších poct. Ztrácí status rytíře
3. prosince 2025 19:54
Metro zastavila vážná nehoda. Mladá žena spadla pod soupravu
Vážný incident se v úterý stal na lince A pražského metra. Ve stanici Hradčanská spadla pod soupravu mladá žena, která utrpěla vážná zranění. Zřejmě šlo o pokus o sebevraždu. Událost ovlivnila provoz na zmíněné lince.
Zdroj: Jan Hrabě