Recenze: Black Panther: Wakanda se vypořádává se ztrátou hlavní hvězdy a dojímá k slzám

Snímek Black Panther: Wakanda nechť žije se řadí mezi klasické záležitosti z produkce Marvellu. Vizuálně vypiplané dílo trápí především tvůrčí svázanost a zatím nejasný vývoj univerza, které nejistým krokem míří k dalším velkým týmovkám. Jak si s nelehkou situací poradili autoři se můžete dočíst v naší recenzi.

Pokračování snímku o tajemné technologicky vyspělé civilizaci ukrývající se před světem kdesi v zapadlém koutu Afriky se muselo vyrovnat s tragickým úmrtím hlavního protagonisty Chadwicka Bosemana, který zemřel před dvěma lety na rakovinu tlustého střeva. Bylo tedy nutné vysvětlit, jak jsme přišli o tvář krále T’Challa. Tvůrci to vzali od podlahy a nechali krále zemřít také ve světě Black Panthera a druhý film pojali jako určitou formu pocty Bosemanovi.

První polovinu snímku, zabírá expozice příběhu a nových postav. Vrací mnohé známé postavy z prvního dílů, mezi nimiž nechybí královna Ramonda (Angela Bassett), Shuri (Letitia Wright) či M’Baku (Winston Duke). Tíhu hlavního hrdiny po T’Challovi přebírá Shuri a brzy se začne projevovat, že na takovou úlohu Letitia Wright zatím nemá kapacitu – o tom ovšem později.

Poté, co se rozkřikla zpráva u smrti ochránce Wakandy mezi jejími nepřáteli, rozbíhá se boj královny a jejich věrných bojovnic proti nepřátelům skryté země. Jenže první polovina sto šedesáti minutového snímku se strašně táhne. Během hodin a půl procestujeme polovinu světa, řeší se podružná témata, která nikoho moc nezajímají a celkem nic se neděje.

Smyslem této předlouhé expozice je představení postav, jež se stanou důležitými figurami v závěrečné partii. Druhá polovina snímku tak již přehodí výhybku a zbytek snímku začne odsýpat. Ovšem začnou se vynořovat jiné problémy, které nepřímo souvisí s rozmáchlým úvodem. Tím, že jsme se zabývali uvedením dalších postav na šachovnici, se snímek nestihl věnovat ústředním hrdinům, kteří tak ztrácejí na důležitosti a jejich vývoj je mnohem menší, než bychom od snímku s tak roztáhlou stopáží čekali.

Dalším problémem je jistá nevyzrálost scénáře, který asi na papíře fungoval dobře, ale jeho převedení do vizuální podoby bolestivě pokulhává. Logika události často trpí, nemluvě o vnitřní koherenci a logice postav, které se občas chovají zcela v rozporu s okolnostmi. Spoilerů se bát nemusíte, nebudeme jmenovat.

Snímek se také potýká se ztrátou titulní tváře. Příjemným překvapením se stala Angela Bassett, která roli královny zvládla na výbornou. A nezklamal také výborný Martin Freeman, i když jeho postava ve snímku působí jaksi nepatřičně a trochu zbytečně. Nicméně herecky ji není co vytknout. Zbytek ansámblu si odehrál svoje, ale nepřidal nic moc navíc. To je pak hodně vidět na postavě Shuri, která v podání Letitii Wright úplně zapadla v množství nově příchozích.

Black Panther: Wakanda nechť žije je lehce nadprůměrným komiksovým snímkem ze studia Marvell, jehož shlédnutí je již takovou nepsanou povinnosti všech fanoušků Marvellovského univerza. Bohužel se zdá, že se komiksové snímky začaly trochu vyčerpávat a ztrácejí na své originalitě, přestože se Marvell zarytě snaží žonglovat s různými tematizacemi jednotlivých produkcí. Na druhou stranu, po sebeparodizujícím Thorovi je Black Panther příjemným návratem k tradičnějšímu způsobu výstavby snímku a vrací divákovi naději, že to s Marvellem ještě nejde až tak z kopce.

Black Panther: Wakanda Forever (2022)

Hrají: Letitia Wright, Lupita Nyong'o, Winston Duke, Angela Bassett, Danai Gurira, Martin Freeman, Tenoch Huerta, Lake Bell, Michaela Coel a další.

Režie: Ryan Coogler

Scénář: Ryan Coogler, Joe Robert Cole

Kamera: Autumn Durald

Hudba: Ludwig Göransson

USA / 161 min / akční, dobrodružný, sci-fi

film Black Panther: Wakanda recenze

před 55 minutami

Aktualizováno před 57 minutami

Mike Pence

Pence přebírá plnou odpovědnost za tajné dokumenty, jež se u něj našly

Bývalý americký viceprezident Mike Pence dnes prohlásil, že přebírá "plnou odpovědnost" poté, co byly v jeho domě v Indianě nalezeny tajné dokumenty. Informovala o tom agentura AP. Tajné dokumenty, které přitom každá administrativa po skončení funkčního období musí odevzdat Národnímu archivu, se dříve našly také u bývalého prezidenta Donalda Trumpa a současné hlavy státu a zároveň bývalého viceprezidenta Joea Bidena.

Uprchlíci z Ukrajiny v Česku, ilustrační fotografie.

Vláda od dubna upravuje podporu ukrajinských uprchlíků

Úpravu parametrů podpory ukrajinských uprchlíků, o kterém diskutovali ministři od prosince, dnes schválila vláda. Ministři hlasovali na dálku, sdělil ČTK Jakub Tomek z tiskového odboru Strakovy akademie. Do řádného středečního jednání vlády se nepodařilo vypořádat všechny rozpory, proto vláda přistoupila k jednání per rollam tak, aby stihla novelu schválit včas bez potřeby legislativní nouze, uvedl.

Věra Jourová

Jourová se v Estonsku zasazovala za Rádio Svobodné Rusko

Místopředsedkyně Evropské unie Věra Jourová dnes vyzvala ke spuštění projektu Rádio Svobodné Rusko, ve kterém by nezávislí ruští novináři mohli pracovat bez kremelské cenzury. "Jsem přesvědčena, že máme morální povinnost podporovat demokratické ideály v Rusku. Nikoliv zbraněmi, ale slovy," řekla Jourová v projevu v sídle estonské diplomacie v Tallinnu.

Mateusz Morawiecki

Morawiecki potvrdil ochotu Polska dát Ukrajině až 60 modernizovaných tanků

Varšava je připravena poslat Ukrajině kromě 14 tanků německé výroby Leopard 2 rovněž 60 modernizovaných tanků, včetně 30 strojů PT-91 Twardy. V rozhovoru s kanadskou stanicí CTV News to řekl polský premiér Mateusz Morawiecki. Tanky PT-91 Twardy jsou v podstatě modernizované stroje sovětské konstrukce T-72. Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj dnes na twitteru Polsku za příslib desítek tanků poděkoval.

Viktor Orbán /Fidesz/, maďarský premiér

Ukrajina si kvůli Orbánovi předvolá maďarského velvyslance

Ukrajinské ministerstvo zahraničí si předvolá maďarského velvyslance k "otevřenému rozhovoru" kvůli nejnovějším výrokům premiéra Viktora Orbána, uvedl dnes server RBK-Ukrajina s odvoláním na mluvčího resortu. Orbán podle něj přirovnal Ukrajinu k Afghánistánu a označil ji za "zemi nikoho".

Petr Pavel a jeho žena Eva Prohlédněte si galerii

OBRAZEM: "Generál je náš!" Pavel odvolil mezi svými v Černoučku

Úvodní den druhého kola prezidentské volby odevzdali svůj hlas oba kandidáti. Petr Pavel odvolil v Černoučku v blízkosti hory Říp, kde má trvalé bydliště. Pokud se zítra stane vítězem, na pět let ho vymění za Pražský hrad. Nahradil by tam Miloše Zemana, který zvítězil v předchozích dvou přímých volbách hlavy státu.

Volodymyr Zelenskyj (Ukrajina) vyznamenává své vojáky

Na Donbasu je podle Zelenského napjatá situace

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj označil v pravidelném večerním projevu situaci na frontě za krajně napjatou, zejména v Doněcké oblasti na východě země, kde ruské síly stupňují své útoky. Rusové podle prezidenta nejen útočí na ukrajinské obranné pozice, ale také ničí všechna města a obce okolo.

Lidé volí v prezidentských volbách.

Výsledky voleb: Kde a jak sledovat zítřejší sčítání hlasů?

Dnes a zítra si lidé vyberou v druhém dějství letošní prezidentské volby čtvrtou hlavu státu v historii samostatné České republiky. Zpravodajství můžete sledovat na našem webu EuroZprávy.cz, včetně sobotního sčítání výsledků. První budou k dispozici po 14. hodině, kdy se uzavřou volební místnosti.

Vít Rakušan

Rakušan očekává od prezidentských voleb bitvu do posledního hlasu

Předseda hnutí STAN a ministr vnitra Vít Rakušan dnes v Kolíně odevzdal svůj hlas ve druhém kole prezidentských voleb občanskému kandidátovi, jeho jméno stejně jako v prvním kole nezveřejnil. Ve dvojici kandidátů pro druhé kolo je občanským kandidátem bývalý představitel české armády a NATO Petr Pavel. Jeho protikandidát a předseda hnutí ANO Andrej Babiš podal kandidaturu s podpisy 56 poslanců ANO. Občanský kandidát má podle Rakušana větší potenciál společnost spojit.

Miloš Vystrčil

Důležitý bude nejen vítěz voleb, ale i náskok, s jakým vyhraje, míní Vystrčil

Na uklidnění společnosti rozjitřené kampaní před prezidentskými volbami bude mít vliv nejen to, kdo volby vyhraje, ale také s jak rozhodným náskokem, řekl dnes ČTK předseda Senátu Miloš Vystrčil při hlasování v Telči na Jihlavsku. Počítá s vysokou volební účastí. Volební místnosti se otevřely dnes ve 14:00, lidé vybírají mezi Petrem Pavlem a Andrejem Babišem (ANO).

Ivan Bartoš volí v prezidentských volbách.

Bartoš take kritizuje Babiše, ve strašení podle něj příliš daleko

Předseda Pirátů a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš, který dnes krátce před 17:00 odvolil v budově základní školy v Sázavské ulici v Praze, novinářům nepřímo potvrdil, že dal hlas Petru Pavlovi. Rozhodoval se snadno, dodal. "Představa, že bych volil Andreje Babiše, snad ani nikoho historicky nemohla napadnout," řekl. Babiš podle něj v kampani například se strašením zašel příliš daleko.

Tedros Adhanom Ghebreyesus

WHO registrovala v minulém týdnu téměř 40 tisíc úmrtí souvisejících s covidem

Téměř 40.000 mrtvých v souvislosti s covidem-19 registrovala v minulém týdnu Světová zdravotnická organizace (WHO). Více než polovina z nich připadla na Čínu. Na zasedání krizového výboru WHO, který posuzuje, jestli pandemie stále představuje globální stav nouze, to dnes podle agentury Reuters uvedl šéf organizace Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Vladimir Putin, prezident Ruské federace

Putin útočil na Kyjev i při připomínce sovětského podílu na ukončení holokaustu

Ruský prezident Vladimir Putin u příležitosti dnešního Mezinárodního dne památky obětí holokaustu uvedl, že s nacistickými plány na vyvraždění Židů a dalších národů skoncoval především Sovětský svaz. Rovněž zopakoval své tvrzení, že ruští vojáci, kteří na jeho rozkaz vpadli loni v únoru na Ukrajinu, bojují proti "neonacistům". Kyjev naopak obviňuje ruského vůdce, že vede genocidní válku a že se ruští vojáci dopouštějí válečných zločinů i zločinů proti lidskosti na okupovaných územích.

Pavel Fischer

Fischer po prvním kole podpořil Pavla, v druhém ho volil. Počítá se každý hlas, zdůraznil

Senátor a neúspěšný prezidentský kandidát z prvního kola Pavel Fischer (Nezávislý) dnes podle očekávání hlasoval pro bývalého vysokého armádního představitele Petra Pavla. ČTK po volbě v pražských Pitkovicích řekl, že kampaň před druhým kolem volby prezidenta byla plná emocí a někdy za hranou, na čemž podle něj nese vinu zejména předseda ANO Andrej Babiš. Fischer také vyzval občany, aby šli k volbám. V prvním kole skončil Fischer na čtvrtém místě se ziskem 6,75 procenta hlasů.

Jurečka prohlásil, že Babišova prezidentská kampaň byla za hranou

Prezidentská kampaň za poslední dva týdny byla podle vicepremiéra a ministra práce Mariana Jurečky (KDU-ČSL) již za hranou. Poukázal přitom na silná vyjádření, která v kampani využil předseda hnutí ANO Andrej Babiš a jeho tým. Jurečka to dnes ČTK řekl v Rokytnici na Přerovsku, kde s manželkou odevzdal hlas v prezidentských volbách. Uvedl, že volil Petra Pavla s tím, že je to pro něj kandidát, který bude důstojně vykonávat úřad prezidenta České republiky.

Zdroj: ČTK