RECENZE z MFF KV: Cizinec je⁠⁠⁠⁠⁠⁠ sborník situačních mikrosvětů, který ve světě hledá místo

Ve vedlejší soutěži Proxima na právě probíhajícím 58. ročníku karlovarského festivalu byl uveden formálně nesmlouvavý snímek Cizinec, jenž festivalovému publiku osobně představili režisér Zhengfan Yang a producentka Shengze Zhu. Film se skrze několik epizodických situací ptá, kdy se stáváme cizinci a co vlastně znamená domov. 

Čínský režisér Zhengfan Yang, dnes již několik let žijící v USA, původně studoval práva. Během studií však podlehl kinematografii. S producentkou Shengze Zhu dlouhodobě spolupracuje a platí za etablovaného nezávislého režiséra, jehož celovečerní filmy pravidelně soutěží v Locarnu, Rotterdamu či Benátkách. Jeho tvorbou je prostoupený motiv hledání identity, experimentuje s vyprávěním (nikdy se nedrží klasické struktury), nesleduje individuálního protagonistu, vždy celkový obraz skládá z několika postav, jejichž osudy nejsou propletené a oddává se pomalému tempu a dlouhým záběrům. 

Režisérovi předchozí filmy s všeříkajícími názvy Where are you going a Distant jsou složené z 13 dlouhých záběrů, z nichž každý reprezentuje odlišný mikropříběh, v nichž lidé bojují s modernitou a nevyhnutelným protnutím minulosti a přítomnosti. Cizinec se nese ve stejném konceptuálním duchu. Vidíme několik samostatných mikropříběhů z různorodých hotelových pokojů, které ve své podstatě ani nejsou mikropříběhy, jako spíše mikrosituacemi.  

Vidíme osamocenou pokojskou uzavřenou se svými myšlenkami při uklízení, od reality odtrženou dívku, která ze svého pokoje neustále streamuje každodenní život a povídá si s toxickým virtuálním chatem, dva vyslýchané muže probuzené uprostřed noci policií, absurdní pořizování svatební fotky nebo performera oblékajícího se do kostýmu opičího válečníka. 

Každá z mikrosituací je realizována v jednom dlouhém záběru. Vše se tak odehrává v reálném čase. Koncepce časoprostoru je pro režiséra zásadní. Inscenace v prostoru je suverénní režijní masterclass. Díky dlouhým a v mnoha případech statickým záběrům plnou pozornost věnujeme postavám, jejich změnám v grimasách, pohybu a dokážeme s nimi nonverbálně navázat dialog. Některé epizody jsou však snímané skrze plynulou kamerovou jízdu, jež nám postupně odhalují další informace a dodávají viděnému další interpretační rámec. 

Ačkoli jde o film, kde střih výhradně odděluje pouze jednotlivé mikrosituace, tvůrci atraktivně pracují s jejich střídáním. Dialogové přestřelky vyvažují tiché segmenty s minimem slov, ruční kameru posléze střídá statická. Pomalost divácky konceptuálně nudí a právě skrze nudu můžeme pomalu pronikat do životní situace portrétovaných postav. 

Sledujeme pouhé výstřižky jejich životů, přes to nám díky absenci skoků v čase dávají komplexní náhled rozpoložení postav. Různorodé situace se pak ptají, co vlastně znamená domov. Každá z postav je v hotelovém pokoji cizincem. Pokoj představuje pomyslné vakuum a prostor pro rekapitulaci toho, v jaké životní fázi se nachází a kam vlastně patříme. A jde vůbec někam patřit? Tvůrci ke kladeným otázkám neposkytují jasný klíč.  Nejsme totiž největší cizinci ve vztahu vůči nám samotným? 

Cizinec je v mnoha momentech absurdní, černohumorný a sžíravě ironický. Nikdy nesklouzne do přepjatosti a samoúčelnosti. Pasáž, kdy policisté vyslýchají dva muže uprostřed noci a prohledávají jejich pokoj je příznačně kafkovská. Nevíme co hledají a na základě čeho, zůstáváme s nikam nevedoucí a repetitivní konverzační výměnou, plnou legislativních frází, podtrhujících absurditu systému a neschopnost lidské komunikace, kterou jsme postupem let a vlivem covidu ztratili. Pandemii pak otevřeně tematizuje pasáž s v pokoji uzavřenou streamerkou. 

Distribuce informací a možných vodítek k psychologii postav je záměrně osekaná na minimum a vyhýbá se nadbytečnosti. Jde o aktuální moment, tady a teď. Závěrečná a mistrovský exekuovaná sekvence s 12 okny, v nichž každý před ulehnutím dělá něco jiného, má nádech tvorby Jacquese Tatiho a obrací se směrem k nám. Nikdy nepochytáme vše, co se kolem nás děje. A vězení čtyř zdí si kolem sebe kolikrát stavíme my, kolikrát nás tlačí vnější okolnosti a kolikrát jsme v uzavřeném pokoji možná svobodnější, než na vzduchu. 

Stylizované vakuum se nebojí reflektovat i širší společenské problémy, jako je chudoba, vykořisťování, nebezpečí digitální světa nebo v Číně naléhavá tematika, kdy ženy odjíždí rodit do Ameriky. Reflexe pomalu prosvítá mezi řádky a dokáže témata univerzálně zprostředkovat. Cizinec je vybroušeným autorským počinem, jehož nekompromisní realizace fluidně propojuje unikátní koncept s niterným zážitkem. Pokud přistoupíme na diváckou pozornost trápící tempo, proniknete do strhující koláže samoty, odcizení a životního břemena. 

Hodnocení: 80 % 

Režie: Zhengfan Yang 

Scénář: Zhengfan Yang 

Hrají: Jing Jin, Liguo Yuan, Baohe Xue 

Světová premiéra: KVIFF (28. 6. — 6. 7. 2024) 

Premiéra v kinech: Zatím není 

Distributor: Zatím není 

film Cizinec recenze

Aktuálně se děje

včera

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Co bude chtít Trump po Izraeli? Lednová změna v Bílém domě bude mít vliv i na Blízký východ

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena odmítla snížit pomoc Izraeli i poté, co ho neúspěšně vyzvala ke zklidnění situace v Pásmu Gazy. Nastupující prezident Donald Trump v této politice patrně nepoleví, bude ale chtít po Izraelcích jasné výsledky. Situace na Blízkém východě se nadále komplikuje, proti Izraeli se po boku Íránu postavila dokonce Saúdská Arábie. 

včera

včera

včera

Donald Trump a Joe Biden se setkali v Bílém domě. (13.11.2024)

Trump poprvé od voleb opustil Floridu. Biden ho přijal v Bílém domě

Zvolený americký prezident Donald Trump se dnes poprvé od konce prvního mandátu vrátil do Bílého domu. Přivítal ho tam úřadující prezident Joe Biden, který hostil ceremonii předznamenávající poklidné předání moci v USA po listopadových volbách. O setkání informovala stanice NBC News. 

včera

Vláda ČR

České trestní právo se má změnit. Blažek prosadil zásadní novelu

České trestní právo projde velkou modernizací, jejímž cílem je zrychlení a zvýšení efektivnosti trestního řízení a také odlehčení tuzemského vězeňství. Návrh novely trestního zákoníku, který přichází s řadou změn, schválila vláda na středeční schůzi. Projednala i návrh na pokrytí škod, jež způsobily povodně na vodohospodařské infrastruktuře a dalším státním majetku spadajícím pod ministerstvo zemědělství, zabývala se také realizací dostavby části Pražského okruhu.

včera

včera

včera

včera

včera

Kateřina Březinová

Cena, kterou za slibované odsuny přistěhovalců zaplatí americká společnost, bude obrovská, říká Březinová pro EZ

Nově zvolený americký prezident Donald Trump během kampaně slíbil velice přísný přístup k migraci – promluvil dokonce o masivních deportacích všech nelegálních přistěhovalců. Nejen o tom, jestli má šanci se svými plány uspět a proč je téma migrace v regionu Amerik tak důležité, pro EuroZprávy.cz promluvila amerikanistka a historička Kateřina Březinová, která v současnosti vede Iberoamerické centrum Metropolitní univerzity Praha a hostuje jako badatelka v London School of Economics.

včera

COP29

COP29: Na boj s extrémním počasím potřebujeme obrovské finanční prostředky, shodli se lídři

Koalice světových lídrů, zahrnující představitele průmyslových zemí i států ohrožených klimatickými změnami, na konferenci OSN o změně klimatu (COP29) v Baku vyzvala k významnému navýšení finanční podpory pro klimatická opatření. Jak informovala agentura DPA, v prohlášení koalice se zdůrazňuje naléhavá potřeba mobilizovat obrovské finanční prostředky pro boj s klimatickou krizí.

včera

včera

včera

včera

Ilham Alijev, prezident Ázerbájdžánu

Skandál na COP29: Prezident Ázerbájdžánu obhajoval produkci plynu, předseda konference byl ve vedení ropné firmy

Prezident hostitelské země COP29 Ázerbájdžánu sdělil na konferenci OSN o klimatu, že ropa a plyn jsou „Božím darem“. Ilham Alijev kritizoval „falešné zprávy“ Západu o emisích své země a prohlásil, že národy „by neměly být obviňovány“ za své zásoby fosilních paliv. Ázerbájdžán plánuje v příštím desetiletí zvýšit produkci plynu až o třetinu.

včera

včera

včera

Pete Hegseth

Trumpův muž pro Pentagon. Ministrem obrany má být moderátor Fox News

Budoucí americký prezident Donald Trump jmenoval ministrem obrany svého oblíbence Peta Hegsetha. Opozice má z jeho přístupu obavy, neboť existuje riziko, že se pokusí tradičně neutrální armádu politizovat a dostat na svou stranu tak, ať mu pomáhá s likvidací seznamu nepřátel. Lidé z Trumpova okolí jsou k jeho výběru údajně rovněž skeptičtí.  

včera

Fotbal, ilustrační fotografie.

Hašek do reprezentace na Ligu národů poprvé nominoval Šína. Schick opět chybí

Českou fotbalovou reprezentaci čekají v listopadu další dva zápasy v Lize národů, přičemž tentokrát se představí nejprve v Albánii a pak doma s Gruzií. Není proto divu, že se kouč národního týmu Ivan Hašek musel opět rozhodnout, které hráče nominuje na tato utkání. Z nominace, kterou zveřejnil v pátek, vyplývá, že její součástí je poprvé pouze záložník ostravského Baníku Matěj Šín a také to, že i tentokrát mezi pětadvaceti nominovanými chybí kanonýr Patrik Schick, který ještě není zdravotně stoprocentně fit. Kouč Hašek už musel učinit změny v nominaci po omluvenkách několika hráčů.

včera

Trump má oficiální roli pro Muska. Svěřil mu nový projekt Manhattan

Zvolený americký prezident Donald Trump má oficiální roli pro miliardáře Elona Muska. Boháč bude stát v čele úřadu, který hodlá posuzovat vládní efektivitu, uvedla stanice NBC News. Pomáhat mu bude Vivek Ramaswamy, Trumpův soupeř z republikánských primárek. Trump tak naplní slib z kampaně, že Musk bude mít dohled nad vládním utrácením.

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy