RECENZE z MFF KV: Cizinec je⁠⁠⁠⁠⁠⁠ sborník situačních mikrosvětů, který ve světě hledá místo

Ve vedlejší soutěži Proxima na právě probíhajícím 58. ročníku karlovarského festivalu byl uveden formálně nesmlouvavý snímek Cizinec, jenž festivalovému publiku osobně představili režisér Zhengfan Yang a producentka Shengze Zhu. Film se skrze několik epizodických situací ptá, kdy se stáváme cizinci a co vlastně znamená domov. 

Čínský režisér Zhengfan Yang, dnes již několik let žijící v USA, původně studoval práva. Během studií však podlehl kinematografii. S producentkou Shengze Zhu dlouhodobě spolupracuje a platí za etablovaného nezávislého režiséra, jehož celovečerní filmy pravidelně soutěží v Locarnu, Rotterdamu či Benátkách. Jeho tvorbou je prostoupený motiv hledání identity, experimentuje s vyprávěním (nikdy se nedrží klasické struktury), nesleduje individuálního protagonistu, vždy celkový obraz skládá z několika postav, jejichž osudy nejsou propletené a oddává se pomalému tempu a dlouhým záběrům. 

Režisérovi předchozí filmy s všeříkajícími názvy Where are you going a Distant jsou složené z 13 dlouhých záběrů, z nichž každý reprezentuje odlišný mikropříběh, v nichž lidé bojují s modernitou a nevyhnutelným protnutím minulosti a přítomnosti. Cizinec se nese ve stejném konceptuálním duchu. Vidíme několik samostatných mikropříběhů z různorodých hotelových pokojů, které ve své podstatě ani nejsou mikropříběhy, jako spíše mikrosituacemi.  

Vidíme osamocenou pokojskou uzavřenou se svými myšlenkami při uklízení, od reality odtrženou dívku, která ze svého pokoje neustále streamuje každodenní život a povídá si s toxickým virtuálním chatem, dva vyslýchané muže probuzené uprostřed noci policií, absurdní pořizování svatební fotky nebo performera oblékajícího se do kostýmu opičího válečníka. 

Každá z mikrosituací je realizována v jednom dlouhém záběru. Vše se tak odehrává v reálném čase. Koncepce časoprostoru je pro režiséra zásadní. Inscenace v prostoru je suverénní režijní masterclass. Díky dlouhým a v mnoha případech statickým záběrům plnou pozornost věnujeme postavám, jejich změnám v grimasách, pohybu a dokážeme s nimi nonverbálně navázat dialog. Některé epizody jsou však snímané skrze plynulou kamerovou jízdu, jež nám postupně odhalují další informace a dodávají viděnému další interpretační rámec. 

Ačkoli jde o film, kde střih výhradně odděluje pouze jednotlivé mikrosituace, tvůrci atraktivně pracují s jejich střídáním. Dialogové přestřelky vyvažují tiché segmenty s minimem slov, ruční kameru posléze střídá statická. Pomalost divácky konceptuálně nudí a právě skrze nudu můžeme pomalu pronikat do životní situace portrétovaných postav. 

Sledujeme pouhé výstřižky jejich životů, přes to nám díky absenci skoků v čase dávají komplexní náhled rozpoložení postav. Různorodé situace se pak ptají, co vlastně znamená domov. Každá z postav je v hotelovém pokoji cizincem. Pokoj představuje pomyslné vakuum a prostor pro rekapitulaci toho, v jaké životní fázi se nachází a kam vlastně patříme. A jde vůbec někam patřit? Tvůrci ke kladeným otázkám neposkytují jasný klíč.  Nejsme totiž největší cizinci ve vztahu vůči nám samotným? 

Cizinec je v mnoha momentech absurdní, černohumorný a sžíravě ironický. Nikdy nesklouzne do přepjatosti a samoúčelnosti. Pasáž, kdy policisté vyslýchají dva muže uprostřed noci a prohledávají jejich pokoj je příznačně kafkovská. Nevíme co hledají a na základě čeho, zůstáváme s nikam nevedoucí a repetitivní konverzační výměnou, plnou legislativních frází, podtrhujících absurditu systému a neschopnost lidské komunikace, kterou jsme postupem let a vlivem covidu ztratili. Pandemii pak otevřeně tematizuje pasáž s v pokoji uzavřenou streamerkou. 

Distribuce informací a možných vodítek k psychologii postav je záměrně osekaná na minimum a vyhýbá se nadbytečnosti. Jde o aktuální moment, tady a teď. Závěrečná a mistrovský exekuovaná sekvence s 12 okny, v nichž každý před ulehnutím dělá něco jiného, má nádech tvorby Jacquese Tatiho a obrací se směrem k nám. Nikdy nepochytáme vše, co se kolem nás děje. A vězení čtyř zdí si kolem sebe kolikrát stavíme my, kolikrát nás tlačí vnější okolnosti a kolikrát jsme v uzavřeném pokoji možná svobodnější, než na vzduchu. 

Stylizované vakuum se nebojí reflektovat i širší společenské problémy, jako je chudoba, vykořisťování, nebezpečí digitální světa nebo v Číně naléhavá tematika, kdy ženy odjíždí rodit do Ameriky. Reflexe pomalu prosvítá mezi řádky a dokáže témata univerzálně zprostředkovat. Cizinec je vybroušeným autorským počinem, jehož nekompromisní realizace fluidně propojuje unikátní koncept s niterným zážitkem. Pokud přistoupíme na diváckou pozornost trápící tempo, proniknete do strhující koláže samoty, odcizení a životního břemena. 

Hodnocení: 80 % 

Režie: Zhengfan Yang 

Scénář: Zhengfan Yang 

Hrají: Jing Jin, Liguo Yuan, Baohe Xue 

Světová premiéra: KVIFF (28. 6. — 6. 7. 2024) 

Premiéra v kinech: Zatím není 

Distributor: Zatím není 

film Cizinec recenze

Aktuálně se děje

před 38 minutami

před 56 minutami

Papež František

Co bude po smrti papeže Františka? Po pohřbu dojde ke svolání konkláve

Smrt papeže Františka představuje nejen bolestnou ztrátu pro více než miliardu katolíků po celém světě, ale i okamžik, kdy se římskokatolická církev obrací ke svým hluboce zakořeněným tradicím. František se však ještě za svého života rozhodl mnohé z těchto zvyklostí pozměnit, a to ve snaze přivést církev blíže obyčejným lidem. Jeho pohřeb se tak nese v duchu jednoduchosti, pokory a odmítnutí pompéznosti, která byla s pohřby papežů dlouhá staletí spojována.

před 1 hodinou

Aktualizováno před 2 hodinami

Emmanuel Macron

Muž pokory, hlas míru. Světoví lídři vzdávají poctu papeži Františkovi

Po zprávě o úmrtí papeže Františka, který zemřel ve věku 88 let ve Vatikánu na velikonoční pondělí, přicházejí z celého světa projevy soustrasti i obdivu k jeho životu a odkazu. Světoví státníci vyjadřují úctu vůči muži, který se podle jejich slov stal hlasem soucitu, míru a lidskosti v náročném století.

před 2 hodinami

Papež František na posledních záběrech před smrtí

Poslední záběry papeže Františka: Vystoupil před věřící, Urbi et Orbi už nepřečetl

Papež František se na veřejnosti naposledy objevil v neděli, tedy den před svou smrtí. Své velikonoční poselství Urbi et Orbi – Městu a světu – věnoval prosbě za světový mír, odzbrojení a propuštění vězňů. Navzdory rekonvalescenci po zánětu plic se papež z lodžie baziliky svatého Petra obrátil k tisícům věřících shromážděným na květinami zaplněném náměstí. Poselství už ale nepřečetl.

před 3 hodinami

Papež František

Mimořádná zpráva Zemřel papež František, bylo mu 88 let

Vatikán dnes ráno oznámil úmrtí papeže Františka, který zesnul ve věku 88 let. Podle oficiálního prohlášení zemřel v pondělí ráno 21. dubna 2025 na Velikonoční pondělí v 7:35 místního času ve svém rezidenčním sídle Casa Santa Marta ve Vatikánu, uvedl server BBC.

před 4 hodinami

Volodymyr Zelenskyj, Ukrajinský mírový summit 2024 (Bürgenstock)

Putin podle Zelenského tisíckrát porušil velikonoční příměří

Ruské síly během velikonočního příměří, které jednostranně vyhlásil prezident Vladimir Putin, opakovaně útočily na Ukrajinu, uvedl v neděli ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj. Na sociální síti Telegram napsal, že Rusko se snaží vyvolat dojem dodržování příměří, ale ve skutečnosti dál podniká útoky a snaží se postupovat na frontě.

před 5 hodinami

Pete Hegseth

Skandál se opakuje. Hegseth sdílel vojenské plány v konverzaci se svou rodinou

Americký ministr obrany Pete Hegseth sdílel podrobné plány vojenské operace proti povstalcům Húsíům v Jemenu v soukromé konverzaci na aplikaci Signal, která zahrnovala nejen jeho právníka a bratra, ale i jeho manželku. Informaci přinesla televize CNN s odvoláním na tři nezávislé zdroje obeznámené s obsahem chatu.

před 6 hodinami

včera

včera

včera

včera

včera

Joe Biden

"Biden byl mimo, uprostřed jednání šel do bazénu." Spisovatel popsal, co se dělo v Bílém domě, sepsul i Trumpa

Kdysi uznávaný jako pozorovatel dění v Bílém domě a autor knihy The Fight of His Life, Chris Whipple nyní ve svém novém díle s názvem Uncharted ostře mění kurz. Exprezidenta Joea Bidena a jeho nejbližší spolupracovníky líčí v mnohem temnějších barvách, než tomu bylo ještě před dvěma lety. Zatímco dříve vyzdvihoval Bidenovu vytrvalost a mentální bystrost, dnes hovoří o „šokující únavě“, „ztrátě kontaktu s realitou“ a „nepřipravenosti vést kampaň“.

včera

včera

Giorgia Meloniová, Ukrajinský mírový summit 2024 (Bürgenstock)

"To nejhorší, co se mohlo stát." Během jednání Trumpa s Meloniovou došlo k fatálnímu selhání

Tlumočnice italské premiérky Giorgie Meloniové Valentina Maiolini-Rothbacher se veřejně omluvila za nepříjemné selhání během důležité schůzky s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Incident, ke kterému došlo tento týden v Bílém domě, přiměl samotnou premiérku Meloniovou, aby svou odpověď na otázku ohledně NATO a obranných výdajů přeložila do angličtiny sama.

včera

Pentagon

Vlastní reaktor do každé základny? Pentagon v tichosti chystá energetickou revoluci

Vývoj umělé inteligence prudce zvyšuje poptávku po elektrické energii, včetně jaderné. I když zájem investorů roste, dosud jej brzdily praktické a regulační překážky. Pentagon nyní podnikl klíčový krok: jeho agentura Defense Innovation Unit (DIU) vybrala nové firmy, které mohou začít stavět malé jaderné elektrárny, takzvané mikrоrеaktory, na základnách amerického ministerstva obrany.

včera

Velikonoční mazanec

Co se jedlo na Boží hod velikonoční?

Boží hod velikonoční nebo také slavnost Zmrtvýchvstání Krista, to byl v minulosti ten nejdůležitější svátek v celém roce. Kristovo vítězství nad smrtí, a tedy i dobra nad zlem, bylo potřeba oslavit mimo jiné dobrým jídlem. Velikonoční hostina, která se navíc odehrávala po dlouhém období přísného půstu, bývala velmi bohatá a zahrnovala také pokrmy, jejichž názvy už dnes neznáme. Víte, co je třeba škvarenica nebo hlavička?

včera

včera

Kde se na Zemi skutečně vzala voda? Nový objev otřásl vědeckou komunitou

Vědci z Oxfordské univerzity možná výrazně otřásli dosavadními představami o tom, odkud se na Zemi vzala voda. Podle nové studie, zveřejněné ve středu v odborném časopise Icarus, byl raný materiál, ze kterého se Země formovala, bohatší na vodík, než se dosud předpokládalo, píše CNN. Výzkum přináší možnost, že voda na naší planetě vznikla z jejích původních složek a nebyla „dovezena“ z vesmíru.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy