Praha – Národní galerie v Praze zahájila novou sezónu. Veletržní palác tak od pátku 17. března hostí nejednu novou výstavu. Nejznámější čínský umělec Aj Wej-wej vytvořil přímo pro prostory Velké dvorany obří gumový člun s lidmi utíkajícími před násilím a nebezpečím. Magdalena Jetelová proměnila Malou dvoranu instalací, která připomíná nestabilitu a křehkost globální sociopolitické situace. Další prostory paláce představují dílo Epose 257 nebo fotografa Keiiči Tahara.
Aj Wej-wej je jedním z nejznámějších čínských umělců a jedním z nejvlivnějších umělců současnosti. Často vytváří provokativní díla a otevřeně kritizuje čínskou vládu. Vytváří konceptuální díla, věnuje se architektuře a je známý i jako politický aktivista. Známé jsou také jeho skulpturální instalace, které vždy komunikují s daným prostorem. Ve svém díle se zabývá kritikou současného světa a kritickému přehodnocování minulosti.
Aj Wej-wej: Zákon cesty (zdroj: Šárka Prágrová)
V rámci současné výstavy Zákon cesty dokumentuje osudy migrantů, jimiž se intenzivně zabývá v posledních dvou letech. V rámci toho několikrát navštívil řecký ostrov Lesbos a řadu dalších zemí, kterých se toto téma týká. Výstava má několik vrstev, které v sobě nesou empatii a morální znepokojení umělce v konfrontaci s nekontrolovatelnou destrukcí. Silný náboj výstavě dodává i fakt, že Veletržní palác v letech 1939-1941 sloužil jako shromaždiště Židů před jejich deportací do koncentračního tábora v Terezíně.
Laundromat - oblečení a boty z tábora Idomeni (zdroj: Šárka Prágrová)
Výstavu doplňuje i několik Aj Wej-wejových starších děl jako Laundromat (2016). Zde se také zabývá uprchlickou krizí, kdy shromáždil, vypral, vyžehlil a uspořádal tisíce kusů oblečení a dalších předmětů zanechaných v opuštěném táboře Idomeni. Hadí strop (2009) představuje památník obětem zemětřesení v čínské provincii Sʼ-čchuan. Instalace Slunečnicová semínka (2010) nebo S květinami (2013-2015) jako pokus o autoportrét z doby jeho domácího vězení a další.
Instalace v rámci výstavy Dotek doby (zdroj: Šárka Prágrová)
Magdalena Jetelová, uznávaná česká fotografka a konceptuální výtvarnice, připravila v rámci své výstavy Dotek doby pro prostor Malé dvorany instalaci v podobě kaskádovitých bazénů, na něž probleskují laserové paprsky. Obvod dvorany je vyplněn vibrující zrcadlovou fólií, což může vyvolávat nepříjemný dojem. Celkově je instalace jakýmsi symbolem mapy, odkazuje k válečným místům, ale i ke krajině. Připomíná nestabilitu a křehkost globální sociopolitické situace, klade otázky ohledně moci i proměny krajiny, která je nositelem historie.
Retroreflexe, Fotosyntéza, Zelené světlo a další
Z dalších výstav, které je možné ve Veletržním paláci navštívit, jmenujme Retroreflexi absolventa Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze známého jako Epos 257. Dříve se věnoval graffiti, dnes se zabývá veřejným prostorem a ikonografií města, přičemž se často dotýká sociálních a společenských témat. Keiiči Tahara se představí cyklem velkoformátových černobílých fotografií Fotosyntéza 1978-1980, v němž zkoumá vztah lidského těla a fyzikálního světla. Dánsko-islandský umělec Olafur Eliasson ve spolupráci s muzeem Thyssen-Bornemisza Art Contemporary ve Vídni vytvořil projekt Zelené světlo. Reaguje v něm na situaci, ve které dochází ke společenské transformaci, vysídlování, migraci. Jedná se o uměleckou dílnu, která potrvá do 2. dubna.
Související
Fajt označil výpověď z Národní galerie za neplatnou
Studio Hrdinů zahájí svou šestou sezónu ve znamení ženských hrdinek
Veletržní palác , Národní galerie , Aj Wej Wej
Aktuálně se děje
před 35 minutami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 59 minutami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 1 hodinou
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 2 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 2 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 3 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 3 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 3 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
před 3 hodinami
Využití balistické rakety neodpovídá průběhu války. Hrozba jadernou zbraní je přehnaná, říká pro EZ Robinson
před 4 hodinami
Hypersonická zbraň nové generace? Naše raketa dosahuje rychlosti Mach 10, prohlásil Putin
před 4 hodinami
Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně
před 5 hodinami
Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění
před 5 hodinami
Rusko informovalo USA o odpalu balistické rakety. Přesto svět vrhlo do nové éry
před 7 hodinami
Počasí pod vlivem Caetana. Česko čeká první výrazná sněhová situace
včera
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
včera
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
včera
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
včera
Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval
včera
Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili
včera
Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť
Předposlední den klimatického summitu COP29 v Ázerbájdžánu přinesl výrazné zklamání. Dlouho očekávaný návrh dohody, který měl stanovit konkrétní cíle pro financování klimatických opatření v rozvojových zemích, byl široce kritizován za svou nejasnost. Místo konkrétních čísel obsahoval návrh pouze symbol „X“, což vyvolalo obavy a rozhořčení mezi bohatými i chudšími státy.
Zdroj: Libor Novák