Každá krize prý odhalí slabiny každého systému. Ať už demokratického či toho totalitního. A aktuální válka agresivního a vraždícího Ruska tohle moudro jen potvrzuje. Jednou z těch slabin může být i to, že nedokážeme adekvátně reagovat na rychle se objevující „krize“, které ovšem mají tvrdý dopad na každodenní život lidí, kteří nic nezavinili a za cizí válku nemůžou. Řeč je o tom, jak se postavit a zda to vůbec jde, rychle rostoucím cenám paliv, která cesta je ta správná, aby reálně nehrozilo to, že se ceny drahých paliv rychle „přelijí“ do všech ostatních cen ve společnosti a hlavně to, jak zabránit tomu, aby v případě, kdy se současný pokles zastaví a ceny na stojanech pump začnou opět narůstat, řada dopravců a přepravců zavřela krám.
Slabinou může být ovšem i to, že se kvůli výše popsanému mohlo ukázat, jak jsme stále neodolní vůči vlastní neschopnosti, pohodlnosti a chamtivosti. Byť možná přikryté zdánlivě „lidumilnými“ argumenty. Vidíme, jak nejeden tirák stojí na Jižní spojce v Praze a blokuje jízdní pruhy, prý kvůli tomu, že česká vláda nic (rozuměj málo) nedělala vůči rostoucím cenám benzínu a hlavně nafty. „Chceme taky zastropování cen paliv, jinak zkrachujeme a všechno nakonec bude stejně o to víc drahý,“ můžeme slyšet přepravní Vox populi.
A jistě nejeden hlas ostatního národa, dozajista nejen na anonymních sociálních sítích, bude jako o život kývat souhlasně hlavou a ukazovat prstem: „Vidíte, v tom Polsku a Maďarsku, to se jim to žije, tam ty vlády opravdu pro lidi něco dělají.“ Tohle je mimochodem jedna z dalších tuzemských slabin. Lenost, chamtivost a závist. Když totiž budete mluvit s těmi dopravci, co jenom nekřečkují všechno ve velkém a snaží se být opravdu féroví i ve vlastním podnikání (tím neříkám, že třeba vysoké ceny paliv bez pomoci státu, způsobené válkou, neohrozí existenci malých firem, chraň Bůh) a hledají cesty k tomu, jak si zachovat byznys, rychle zjistíte, že většina z nich, místo blokování dálnic a Jižní spojky v Praze, spíše pomáhá s prací pro příchozí válečné uprchlíky, pomáhá shánět materiál a pokud jde o ceny nafty, říká, že až jim dojde nádrž a ty náklady na ní nepokryje amortizace, natankují prostě o deset kilometrů vedle, levněji, nebo třeba v tom Polsku či Maďarsku.
Tím se ale rozhodně automaticky neříká, že tam mají nyní lepší systém. Ano, zastropování cen je možná v krátkodobém časovém horizontu účinné a lepší, ale český stát si ho teď prostě jen tak dovolit nemůže. A říká to. A zkouší hledat jiné efektivní cesty. Tím neříkám, že všechno dělá správně, ale ví, že prostě nejde rozhazovat peníze státu (nás všech) z vrtulníku. Byť by to bylo líbivé gesto. A možná by na několik týdnu několika firmám pomohlo. Jenže v tomhle okamžiku si to český erár nemůže dovolit. Konečný účet za tuhle pomoc by byl nekompromisní. Bankrot. Stojí proto za připomenutí předchozí působení lidí na klíčových ministerských postech v levicově-populistických vládách Ano, ČSSD a KSČM, které dovedly tuzemské státní finance jen několik milimetrů od totálního krachu. Víc si po působení paní „Alenky“, pana „Karla“ a pana „Andreje“ česká státní kasa dovolit nemůže. A nejsem „hater“.
Na druhou stranu je ale pravda, že i tahle krize ukazuje výrazné rezervy v kontrolních mechanismech státu, jeho nedostatečné digitalizaci a nepřipravenosti úřadů na nejrůznější komplikované situace. Jistě, nedá se připravit na všechno. Ale i když jde o první opravdu velkou válečnou krizi za několik desetiletí, která se nás každodenně dotýká, předchozí krize nás mohly připravit na tu současnou. Jak se ukazuje, několik let jsme spíš bohužel spali, než se na ty krize nějak připravovali. Proč? Třeba proto, že nejeden dopravce potvrdí, tak jako mě, že ani tahle krize není první, na které se snaží nejeden pumpař „vyrýžovat“ co to jde. A tomu se dalo už dřív předcházet. Řada z majitelů pump si stěžuje na to, že to přece není nic divného, když se jen snaží takové příležitosti využít, protože až bude „líp“, nebude mít pumpa na provoz. Ale jak to, že jedna pumpa ve městě v téhle krizové situaci dokáže mít benzín a naftu o deset korun za litr levnější než její sousedka o dva či tři nebo pět kilometrů dál?
Je to navíc dvojaká zbraň, to zastropování cen. Když si totiž položíte otázku, kdopak asi doplatí ten rozdíl mezi zastropovanou cenou a tou tržní, a kdo posléze uhradí DPH, když to my jako zákazníci platit nebudeme, protože nám to velkoryse stát odpustí, nemusíte mít opravdu speciální vzdělání na to, abyste na odpověď přišli. Ano, doplatí to sice stát, ale z daní všech poplatníků. Tedy ‒ všech lidí ve státě. A mezitím se pěkně, a ještě víc zadlužíme, že ani naše pravnoučata pak nebudou mít čistý dluhový štít a pak bude muset ten stát třeba zastavit navyšování plateb nemocnicím, důchodcům anebo státním zaměstnancům.
Porovnáte-li si zjištění, jaká udělal ohledně fungování systému zastropování cen online deník Aktuálně.cz s tím, jak a co to způsobilo, rychle zjistíte, že není všechno zlato, co se třpytí. Mám proto za to, že když se v této krizi spíše než pevné ceny na stojanech pump zdokonalí veškeré rozhodovací, kontrolní a digitální způsoby kontroly, rozhodování a ovlivňování chodu věcí státem, ale i zvětší se i rozhled nás všech a opustíme vlastní pohodlnost, lakotu a závist, bude to více než jen dobře.
Související
Ukrajinci zasáhli dva ropné tankery, které vydělávají Moskvě peníze na válku
Ukončení využívání uhlí, ropy a plynu je pro zastavení extrémního počasí zásadní. Dokáže COP30 něco změnit?
ropa , pohonné hmoty , komentář
Aktuálně se děje
před 3 hodinami
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
včera
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
včera
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
Nejenom prezident má problém s vládním angažmá poslance Filipa Turka (Motoristé), který by se po poslední rošádě měl stát ministrem životního prostředí, nikoliv šéfem diplomacie. Podle průzkumu nechce Turka v příští české vládě více než polovina lidí.
Zdroj: Jan Hrabě