Politici v Evropské unii i ve Spojených státech v poslední době předkládají návrhy na boj proti dezinformacím, jejich snahy ale narážejí na nepříjemnou skutečnost: obchodníci s manipulativním obsahem jsou díky novým metodám stále o krok napřed. Neznamená to ale, že globální reakce na rozmach dezinformačních kampaní byla jen ztrátou času.
Firmy jako je Facebook si po dlouhém zpytování svědomí nakonec uvědomily, že byly součástí problému, píše Politico. Začaly se zaměřovat na digitální podvodníky šířící falešné zprávy skrze nákup reklam nebo odstraňovat statisíce účtů koordinovaně propagujících obsah, který polarizuje příjemce. Průměrní uživatelé sice stále mají s identifikací závadných materiálů problém, avšak přinejmenším roste povědomí o tom, že ne všem sdělením na internetu lze důvěřovat.
Boj proti dezinformacím ale má stále rezervy a tyto nedostatky výrazně souvisejí s tím, jak k problému přistupují politici. Zákonodárci v USA, v EU i jinde se zabývají opakováním stejné války podle zkušeností z amerických prezidentských voleb z roku 2016. Ruskem podporované skupiny tehdy na sociálních sítích (mnohdy za rubly) objednávaly reklamy ve snaze vnést zmatek do mysli voličů a lámanou angličtinou propagovaly tweety a stránky, aby polarizovaly politický diskurz.
"Na úrovni zákonů jsou současné debaty založené na tom, co se stalo v roce 2016," říká Claire Wardleová z neziskové organizace First Draft. Ta sídlí na Harvardově univerzitě a proti dezinformacím bojuje po celém světě. "Náročné je to z toho důvodu, že politici takřka vůbec nevědí, jak tyto platformy doopravdy fungují," dodává.
Příští týden bude evropská komisařka pro digitální ekonomiku a společnost Marija Gabrielová propagovat nový kodex EU proti dezinformacím zpracovaný ve spolupráci s technologickými společnostmi. Hráče jako je Facebook, Google a Twitter by měl přimět ke zvýšení transparentnosti politické reklamy a snížení počtu falešných účtů.
I unijní kodex je ale krátký na nové taktiky, které uplatňují nejrůznější manipulátoři. Definice "fake news" jako očividně nepravdivého obsahu, který přichází ze zahraničí a je lehko rozpoznatelný, je již přežitá.
Zatímco v minulosti skupiny šířily nepravdivé zprávy na sociálních sítích z počítačů, které se daly snadno identifikovat jako ruské, nyní jednotlivci své aktivity běžně maskují a vydávají se za osoby sídlící v USA nebo v Evropě. Politické reklamy kupují za lokální měnu, nikoli za rubly, říkají výzkumníci, kteří studují dezinformace na internetu. Pro technologické společnosti je tedy skoro nemožné zjistit, který obsah je autentický a který nikoli, i když tímto úkolem pověří týmy programátorů a sofistikované automatické systémy.
"Strategie se posunuly," říká analytik Ben Nimmo z washingtonského výzkumného ústavu Atlantická rada. Nimmo je součástí tamní Laboratoře digitálního forenzního výzkumu, která mapuje dezinformační kampaně. Jejich autoři se dnes podle něj snaží mnohem více, aby zakryli své stopy.
Obsah se zároveň od psaných projevů posouvá k vizuálním, kterými se zatím návrhy zákonů prakticky nezabývají. Vzestup služeb jako je komunikační aplikace WhatsApp, kterou je kvůli vysoké úrovni šifrování takřka nemožné regulovat, jde v rozvojových zemích jako je Indie ruku v ruce s novou generací manipulativního obsahu, který lze sdílet v rámci skupin s tisíci uživateli.
Takový je stav fake news s blížícím se koncem roku 2018. Je to jiný svět než ještě před dvěma lety. V boji s touto hrozbou musejí politici aktualizovat svou taktiku, nebo čelit ztrátě svých pozic.
Související
USA pod palbou hoaxů. Dva státy kvůli volbám posílily kybernetické útoky a dezinformační kampaně
Amerikou hýbe falešné volební video. Rusko od něj dává ruce pryč
fake news , Boj proti dezinformacím a fake news , sociální sítě , Politico , EU (Evropská unie) , Rusko
Aktuálně se děje
před 23 minutami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 1 hodinou
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 1 hodinou
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 1 hodinou
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 2 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 2 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 3 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
před 3 hodinami
Využití balistické rakety neodpovídá průběhu války. Hrozba jadernou zbraní je přehnaná, říká pro EZ Robinson
před 3 hodinami
Hypersonická zbraň nové generace? Naše raketa dosahuje rychlosti Mach 10, prohlásil Putin
před 3 hodinami
Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně
před 4 hodinami
Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění
před 4 hodinami
Rusko informovalo USA o odpalu balistické rakety. Přesto svět vrhlo do nové éry
před 6 hodinami
Počasí pod vlivem Caetana. Česko čeká první výrazná sněhová situace
včera
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
včera
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
včera
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
včera
Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval
včera
Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili
včera
Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť
včera
Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany
V reakci na výsledek prezidentských voleb v USA se italská vesnice Ollolai na Sardinii rozhodla nabídnout Američanům šanci začít nový život v Evropě. Tento krok je součástí dlouhodobého úsilí vesnice o revitalizaci po desetiletích depopulace, kdy se vesnice potýká s úbytkem obyvatel. Ollolai se rozhodla nabídnout zchátralé domy za cenu jednoho eura (asi 25 korun), aby přilákala nováčky, kteří by pomohli obnovit její úpadek.
Zdroj: Libor Novák