Praha – Jsou samořiditelná auta příležitostí nebo rizikem? Mnozí lidé se na jejich plošné zavedení těší. Jde podle nich o revoluční vynález, který zlepší cestování po všech stránkách. Ne všichni jsou ale z takové představy nadšeni.
Objevují se i kritické názory, které ještě zesílily po nedávné nehodě v USA, při níž samořiditelné auto zabilo člověka. Co naplat, že vyšetřovatelé následně konstatovali, že nehodě by nezabránil ani lidský řidič.
Zatímco v cizině již samořiditelná auta mají, Češi si budou muset ještě počkat. Jak dlouho? To v tuto chvíli není zcela jisté, nicméně už se pracuje na různých možnostech. V Česku by měly totiž vzniknout dva okruhy na testování aut bez řidiče.
Již v únoru 2017 mluvil na setkání manažerů automobilek se zástupci vlády ministr dopravy Dan Ťok o svém záměru vybudovat v Česku testovací okruh. Tehdy ale uvedl, že si ještě není jist lokalitou.
Podle nových informací by měl být státní testovací okruh nakonec vybudován u středočeské Velimi. Tam totiž již v současné době stojí jiné testovací zařízení pro potřeby železnic, na němž stát testuje vlaky. Velimský železniční testovací polygon přitom patří k evropské špičce.
Český stát ale nebude jediný, kdo bude v Česku testovat tzv. autonomní automobily. Svůj vlastní okruh pro potřeby testů chce u nás mít i automobilka BMW. Ta se jej chystá vybudovat poblíž česko-německých hranic na Sokolovsku.
Mělo by se jednat o vskutku rozsáhlý projekt. Bavorská automobilka hodlá do polygonu a dalších zařízení investovat několik miliard korun. "Lokalita na Sokolovsku je ideální. Otevření tamního vývojového střediska bude milníkem v historii naší společnosti." uvedl na tiskové konferenci viceprezident BMW Herbert Grebenc.
Kdy se tedy dočkáme samořiditelných aut přímo na českých silnicích? Dopravní experti z České asociace pojišťoven (ČAP) tvrdí, že relativně brzy. Nejoptimističtější z jejich scénářů počítá s tím, že samořiditelná auta budou v roce 2037 tvořit většinu na našich komunikacích.
Odborníci na dopravu také říkají, že masivní zavedení autonomních vozidel výrazně zvýší bezpečnost provozu. Podle nich klesne nehodovost oproti současným číslům na jednu sedminu. Silnice tak bude bezpečnější pro všechny.
Pokud se optimistický odhad vyplní, měla by se první poloautonomní vozidla na českých silnicích objevit již v příštím roce. "Kolem roku 2026 by pak dosáhla přibližně čtvrtinového zastoupení v celém vozovém parku." říká Petr Jedlička, analytik České asociace pojišťoven.
Takový scénář je ale realistický pouze v případě, že budou mít na rozvoji samořiditelných automobilů zájem všichni aktéři, čili soukromé firmy (automobilky), stát a také že bude o autonomní vozy zájem na trhu. Všichni zúčastnění také musí být ochotni do rozvoje investovat.
V Česku ale už teď sídlí firmy, které se velmi úspěšně podílejí na rozvoji autonomních automobilů. Jednou takovou je francouzská společnost Valeo. Ta nedávno v Praze otevřela nové výzkumné centrum a netají se svým záměrem hrát prim na trhu samořiditelných vozidel.
V pražském centru společnosti Valeo v tuto chvíli pracuje přes 700 odborníků. Podílejí se na úspěšných a soběstačných projektech. Francouzská společnost totiž již na trhu autonomních aut zaznamenala řadu úspěchů.
Jejich autonomní auto Valeo Cruise4U totiž například během unikátního testu objelo celou Francii, přičemž zdolalo vzdálenost více než 10 tisíc kilometrů. Stejné vozidlo také absolvovalo čtyřiadvacetihodinový závod na slavném pařížském okruhu. Vývojáři uvádějí, že 99% času byl vůz v autonomním režimu. To vše za přispění českých inženýrů.
Související
Krize evropského automobilového průmyslu. V Německu se budou zavírat továrny
Evropa se musí přizpůsobit zákazu. Jde o auta se spalovacími motory
automobilový průmysl , Česká republika , Ekonomika , doprava , BMW , Uber
Aktuálně se děje
před 35 minutami
Dramatický týden války na Ukrajině: Eskalace a nové zbraně mění pravidla hry
před 1 hodinou
1000 dní války na Ukrajině: Nastává přelomové období, shodují se experti
před 2 hodinami
Putin: Raketu Orešnik nedokáže zachytit nic na světě. Zahájíme sériovou výrobu
před 3 hodinami
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 4 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 4 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 5 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 5 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 6 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 6 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 6 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 6 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 6 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 7 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 7 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 8 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 8 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 9 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 9 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 9 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
Rusko údajně dodalo svému spojenci Severní Koreji od letošního března více než milion barelů ropy, ukazuje analýza Open Source Center (OSC) a BBC News.
Zdroj: Libor Novák