Řidiči kamionů jsou sice povinní dodržovat pravidelné přestávky, přeplněné motoresty a jiná odpočívadla jim to ale častokrát neumožňují. Z tohoto důvodu nejsou výjimkou případy, kdy zastavují i na dálničních sjezdech, parkovištích čerpacích stanic a v krajním případě i jízdních pruzích.
Z tohoto důvodu se ale dostávají do prekérních situací, kdy mohou být za nevhodné parkování pokutovaní částkou 1500 až 2000 korun. Pokračují-li navzdory překročení maximální povolené doby v jízdě, i tak se ale sankci nevyhnou. To jim hrozí nejen pět tisíc korun pokuty, nýbrž i ztráta čtyř bodů.
Že je odpočívadel málo, se ví dlouhodobě, ale náprava se zatím příliš nekoná. "Řidičům se vlastně nemůžeme divit, že takto parkují. Nemají moc na výběr. Raději zaplatí pokutu za nevhodné parkování než za to, že přesáhli povolenou dobu jízdy kvůli tomu, že další hodinu hledají parkoviště s volným místem,“ vyjádřil se k situaci na českých dálnicích pro Lidové noviny Igor Sirota, mluvčí Ústředního automotoklubu České republiky.
Problém spatřuje v absenci cca dvou tisíc parkovacích míst na páteřní síti rychlostních komunikací, což Lidovým novinám potvrdil i jeden z řidičů, který se rozhodl pro odpočinek u čerpací stanice na D1. "Za devět let se nezměnilo vůbec nic. Naopak, je to horší. Spousta fungujících parkovišť se zavírá,“ konstatoval cca čtyřicetiletý Zdeněk.
Lépe je tomu pouze v místech, v nichž dochází k výstavbě nových benzinových pump, a kde se bere v úvahu i potřeba parkovacích ploch. Problematické jsou ale ty starší, kde je tento proces pomalý. "Stejně je pomalý proces rekonstrukce ploch, které Ředitelství silnic a dálnic uzavřelo, protože jsou zdevastované,“ uvedl Sirota.
Že je odpočívadel málo, varují média už delší dobu a opakovaně. Zatím se ale nic moc nezměnilo. Před cca dvěma lety bila dřívější data sdružení autodopravců Česmad Bohemia doslova na poplach. České dálnice a hlavní silniční tahy tehdy postrádaly dva tisíce parkovacích míst. Na stejný počet nyní poukazuje Ústřední automotoklub (ÚAMK).
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se každopádně hájí tím, že usiluje o postupné zlepšení situace. "Jedná se o běžící projekt, během kterého je každoročně přidáno zhruba 150 až 200 míst pro parkování,“ sdělil jeho mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Z důvodu sníženého množství volných míst k parkování se řidiči dálkových kamionů častokrát uchylují k tomu, že vozidlo zaparkují na sjezdu vedoucím k parkovišti, anebo dokonce i přímo v jízdním pruhu, čímž ohrožují nejen sami sebe, ale i ostatní šoféry.
"Nebezpečí hrozí především na sjezdech na parkoviště, protože v zatáčce řidiči nečekají kamiony odstavené na obou stranách. Přestože je na těchto místech doporučená snížená rychlost, řidiči ji často nedodržují, a proto může být překvapení v podobě kamionů skutečně nebezpečné,“ upozornil Sirota.
Sama policie si je tohoto faktu vědoma. Bohužel není zrovna v nejlepším postavení, jelikož s tím nezmůže. V její pravomoci je pouze rozdávání případných pokut. "Udělování pokut za nebezpečné parkování je policejní denní chleba, řeší se to neustále. Bohužel nedostatek odstavných míst řeší řidiči po svém,“ stěžovala si policejní tisková mluvčí Hana Rubášová.
Unavení řidiči mohou být časovanou bombou
Aby si řidiči odpočinuli, by měl stát zajistit i z toho důvodu, že po nich vyžaduje mnohem větší disciplínu. Novela zákona o silniční dopravě, kterou koncem července podepsal prezident Miloš Zeman například počítá s povinností dopravců zajistit, aby jejich šoféři opravdu dělali bezpečnostní přestávky.
Nový zákon vychází z evropských předpisů, jež si kladou za cíl omezení počtu dopravních incidentů, které zavinila únava řidičů. Besip například varoval, že nehody vzniklé v důsledku nedostatečně vyspalých šoférů jsou na českých silnicích a dálnicích jedny z nejčastějších.
Podle asociace Záchranný kruh by řidiči neměli podléhat naivní představě, že mají nad vozidlem bez ohledu na svůj stav kontrolu. Ředitel Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje Jiří Smetana se například nechal slyšet, že únava častokrát způsobuje mikrospánek nebo zpomalené vnímání, které mohou být pomyslnou časovanou bombou.
Z tohoto důvodu je nutné, aby řidič kamionu po čtyřech a půl hodinách přerušil jízdu, a to minimálně na 45 minut. Jednou denně taktéž musí absolvovat takzvaný denní odpočinek, tedy jedenáct hodin intenzivního odpočinku.
Zda jsou bezpečnostní přestávky dodržovány, je nutné zaznamenávat pomocí takzvaných tachografů. Není-li jimi dotyčné vozidlo vybavené, pak se zapisují ručně, či evidují jiným způsobem.
ÚAMK je toho názoru, že by se problematika odpočívadel mohla částečně vyřešit díky opravě momentálně uzavřených ploch, které byly původně určeny k tomuto účelu. "Tuto přestavbu může udělat ŘSD nebo ji zadat jako komerční zakázku. Jedná se o místa, která jen bez využití chátrají,“ uzavřel Sirota.
12. července 2025 21:57
Nevídaná nehoda na Bruntálsku má vážné následky. Na auto spadl obráběcí stroj
Související

Pražští řidiči dostali vzkaz od policie. Jednomu místu se večer mají vyhnout

Tragický den na silnicích. Nejvážnější nehoda na Domažlicku stála život tři lidi
doprava , Nehody kamiónů , nákladní doprava , kamiony , Dálnice
Aktuálně se děje
před 18 minutami

Rusko přestalo zveřejňovat demografická data. Co chce Kreml skrývat?
před 1 hodinou

Francie varuje před válkou v srdci Evropy, kterou může rozpoutat Rusko
před 1 hodinou

Nová data odhalila, jak moc otřásla čínskou ekonomikou Trumpova obchodní válka
před 2 hodinami

Pět zemí EU blokuje novou obchodní dohodu s Ukrajinou. Je mezi nimi i Slovensko
před 2 hodinami

V Česku dnes hrozí silné bouřky, varovali meteorologové
před 3 hodinami

Merz se opět topí v problémech. Tentokrát kvůli jmenování ústavní soudkyně
před 3 hodinami

Jak zabránit, aby se z AI stal nacista? Aféra kolem Groku odhaluje víc než jen nevhodné výroky
před 4 hodinami

Trump podmiňuje pomoc Ukrajině strategií America First, MAGA je proti
před 4 hodinami

Čína odmítá, že by na německé letadlo cílila laserem
před 4 hodinami

Turista si vyjel na cyklovýlet do Asie, Írán ho zatknul
před 4 hodinami

Dánsko chce Maďarsku odebrat hlasovací práva v EU
před 4 hodinami

Pentagon začne používat Muskovu umělou inteligenci, ještě před pár dny chválila Hitlera
před 4 hodinami

Rusko prostřednictvím odporných zvěrstev udělalo z migrace zbraň proti Evropské unii
před 5 hodinami

Evropa se činí. Ukrajina dostane masivní "Patriotovou" injekci, Moskva reaguje pohrdavě
před 6 hodinami

Trumpova zbrojní pomoc přináší Ukrajině úlevu. Brzy se ale může dostavit zklamání
před 6 hodinami

Trump: Z Putina jsem zklamaný, ale ještě jsem s ním neskončil
před 8 hodinami

Tropické počasí si do konce pracovního týdne dnes užijeme naposledy. Místo toho se přiženou deště
včera

Španělskem se šíří děsivý trend: Lidé kvůli popularitě na sociálních sítích mlátí seniory na ulici
včera

Izrael plánuje přesídlit celé Pásmo Gazy. Vybuduje obří koncentrační tábor, varuje expremiér Olmert
včera
Trumpův pozoruhodný posun dal Kremlu dostatek času. Rusko očekávalo tvrdší prohlášení
Americký prezident Donald Trump během pondělního prohlášení z Oválné pracovny oznámil, že Spojené státy uvalí na Rusko sekundární cla ve výši 100 %, pokud nebude do 50 dnů dosaženo mírové dohody ve válce na Ukrajině. Tento krok přichází v době, kdy Trump vyjádřil silné zklamání z ruského prezidenta Vladimira Putina a prohlásil, že si přeje konec války.
Zdroj: Libor Novák