Řidiči kamionů jsou sice povinní dodržovat pravidelné přestávky, přeplněné motoresty a jiná odpočívadla jim to ale častokrát neumožňují. Z tohoto důvodu nejsou výjimkou případy, kdy zastavují i na dálničních sjezdech, parkovištích čerpacích stanic a v krajním případě i jízdních pruzích.
Z tohoto důvodu se ale dostávají do prekérních situací, kdy mohou být za nevhodné parkování pokutovaní částkou 1500 až 2000 korun. Pokračují-li navzdory překročení maximální povolené doby v jízdě, i tak se ale sankci nevyhnou. To jim hrozí nejen pět tisíc korun pokuty, nýbrž i ztráta čtyř bodů.
Že je odpočívadel málo, se ví dlouhodobě, ale náprava se zatím příliš nekoná. "Řidičům se vlastně nemůžeme divit, že takto parkují. Nemají moc na výběr. Raději zaplatí pokutu za nevhodné parkování než za to, že přesáhli povolenou dobu jízdy kvůli tomu, že další hodinu hledají parkoviště s volným místem,“ vyjádřil se k situaci na českých dálnicích pro Lidové noviny Igor Sirota, mluvčí Ústředního automotoklubu České republiky.
Problém spatřuje v absenci cca dvou tisíc parkovacích míst na páteřní síti rychlostních komunikací, což Lidovým novinám potvrdil i jeden z řidičů, který se rozhodl pro odpočinek u čerpací stanice na D1. "Za devět let se nezměnilo vůbec nic. Naopak, je to horší. Spousta fungujících parkovišť se zavírá,“ konstatoval cca čtyřicetiletý Zdeněk.
Lépe je tomu pouze v místech, v nichž dochází k výstavbě nových benzinových pump, a kde se bere v úvahu i potřeba parkovacích ploch. Problematické jsou ale ty starší, kde je tento proces pomalý. "Stejně je pomalý proces rekonstrukce ploch, které Ředitelství silnic a dálnic uzavřelo, protože jsou zdevastované,“ uvedl Sirota.
Že je odpočívadel málo, varují média už delší dobu a opakovaně. Zatím se ale nic moc nezměnilo. Před cca dvěma lety bila dřívější data sdružení autodopravců Česmad Bohemia doslova na poplach. České dálnice a hlavní silniční tahy tehdy postrádaly dva tisíce parkovacích míst. Na stejný počet nyní poukazuje Ústřední automotoklub (ÚAMK).
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se každopádně hájí tím, že usiluje o postupné zlepšení situace. "Jedná se o běžící projekt, během kterého je každoročně přidáno zhruba 150 až 200 míst pro parkování,“ sdělil jeho mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Z důvodu sníženého množství volných míst k parkování se řidiči dálkových kamionů častokrát uchylují k tomu, že vozidlo zaparkují na sjezdu vedoucím k parkovišti, anebo dokonce i přímo v jízdním pruhu, čímž ohrožují nejen sami sebe, ale i ostatní šoféry.
"Nebezpečí hrozí především na sjezdech na parkoviště, protože v zatáčce řidiči nečekají kamiony odstavené na obou stranách. Přestože je na těchto místech doporučená snížená rychlost, řidiči ji často nedodržují, a proto může být překvapení v podobě kamionů skutečně nebezpečné,“ upozornil Sirota.
Sama policie si je tohoto faktu vědoma. Bohužel není zrovna v nejlepším postavení, jelikož s tím nezmůže. V její pravomoci je pouze rozdávání případných pokut. "Udělování pokut za nebezpečné parkování je policejní denní chleba, řeší se to neustále. Bohužel nedostatek odstavných míst řeší řidiči po svém,“ stěžovala si policejní tisková mluvčí Hana Rubášová.
Unavení řidiči mohou být časovanou bombou
Aby si řidiči odpočinuli, by měl stát zajistit i z toho důvodu, že po nich vyžaduje mnohem větší disciplínu. Novela zákona o silniční dopravě, kterou koncem července podepsal prezident Miloš Zeman například počítá s povinností dopravců zajistit, aby jejich šoféři opravdu dělali bezpečnostní přestávky.
Nový zákon vychází z evropských předpisů, jež si kladou za cíl omezení počtu dopravních incidentů, které zavinila únava řidičů. Besip například varoval, že nehody vzniklé v důsledku nedostatečně vyspalých šoférů jsou na českých silnicích a dálnicích jedny z nejčastějších.
Podle asociace Záchranný kruh by řidiči neměli podléhat naivní představě, že mají nad vozidlem bez ohledu na svůj stav kontrolu. Ředitel Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje Jiří Smetana se například nechal slyšet, že únava častokrát způsobuje mikrospánek nebo zpomalené vnímání, které mohou být pomyslnou časovanou bombou.
Z tohoto důvodu je nutné, aby řidič kamionu po čtyřech a půl hodinách přerušil jízdu, a to minimálně na 45 minut. Jednou denně taktéž musí absolvovat takzvaný denní odpočinek, tedy jedenáct hodin intenzivního odpočinku.
Zda jsou bezpečnostní přestávky dodržovány, je nutné zaznamenávat pomocí takzvaných tachografů. Není-li jimi dotyčné vozidlo vybavené, pak se zapisují ručně, či evidují jiným způsobem.
ÚAMK je toho názoru, že by se problematika odpočívadel mohla částečně vyřešit díky opravě momentálně uzavřených ploch, které byly původně určeny k tomuto účelu. "Tuto přestavbu může udělat ŘSD nebo ji zadat jako komerční zakázku. Jedná se o místa, která jen bez využití chátrají,“ uzavřel Sirota.
Související

Ve Francii proběhlo další kolo stávek, provázely jej násilnosti

Aktivisté opět omezili provoz na magistrále, chtějí omezení rychlosti na 30 kilometrů
doprava , Nehody kamiónů , nákladní doprava , kamiony , Dálnice
Aktuálně se děje
před 1 hodinou

Biden a Trudeau se zavázali společně postavit autoritářským režimům
Aktualizováno před 1 hodinou

Ukrajinští obránci za uplynulý den odrazili 79 útoků ruských invazních sil
před 2 hodinami

Mexického prezidenta pobouřila slova, že Mexiko ztratilo kontrolu nad částí země
před 2 hodinami

Francouzi zaměstnaní ve veřejném sektoru budou mít zakázaný TikTok
před 2 hodinami

Měl blízko k Putinovi, teď je v pátrání. Rusko hledá autora projevů
Aktualizováno před 2 hodinami

Macron odsoudil násilí v ulicích, vláda ale neustoupí
Aktualizováno před 3 hodinami

Migrační situace na hranici s Českem se podle německé ministryně zlepšila
před 4 hodinami

Brazilský prezident Lula chce s Čínou vytvořit mírový klub kvůli Ukrajině
před 4 hodinami

Vláda probere nezávazný návrh žádosti o půjčku od EK ve výši min. 68,8 miliardy
před 4 hodinami

Více než třetina Ukrajinců říká, že jejich blízký byl ve válce zabit či raněn
před 4 hodinami

Exprezident Trump očekává smrt a zkázu, pokud bude obviněn
před 4 hodinami

Macron a von der Leyenová pojedou v dubnu do Číny
před 5 hodinami

Pavlová připravuje svůj tým a oslovuje externí poradce
před 5 hodinami

Ukrajina chce ještě letos jednat o vstupu do Evropské unie
před 5 hodinami

Bolsonaro se příští týden vrátí do Brazílie, opustil ji před koncem mandátu
před 5 hodinami

Šéf Sněmovny reprezentantů McCarthy má slova ředitele TikToku za velmi znepokojivá
Aktualizováno před 6 hodinami

Jste ve střetu zájmů, upozorňuje Netanjahua prokuratura kvůli justiční reformě
před 6 hodinami

USA zavádí další sankce proti Bělorusku, míří i na Lukašenka
Aktualizováno před 6 hodinami

Na letišti u Kolína nad Rýnem najel muž do lidí. Několik lidí je zraněných
před 6 hodinami
OSN potvrdila tisíce civilních obětí války na Ukrajině. Skutečná čísla mohou být výrazně vyšší
Úřad vysokého komisaře OSN pro lidská práva (OHCHR) potvrdil další tisíce civilních obětí během druhého půlroku války na Ukrajině. Ve sledovaném období od začátku srpna 2022 do konce ledna 2023 podle dnes zveřejněné zprávy zemřelo nebo bylo zraněno 5987 civilistů. Mezi oběťmi je také 21 lidí, které popravily ruské síly nebo zemřeli při útoku cíleném přímo na jejich osobu.
Zdroj: ČTK