Řidiči kamionů jsou sice povinní dodržovat pravidelné přestávky, přeplněné motoresty a jiná odpočívadla jim to ale častokrát neumožňují. Z tohoto důvodu nejsou výjimkou případy, kdy zastavují i na dálničních sjezdech, parkovištích čerpacích stanic a v krajním případě i jízdních pruzích.
Z tohoto důvodu se ale dostávají do prekérních situací, kdy mohou být za nevhodné parkování pokutovaní částkou 1500 až 2000 korun. Pokračují-li navzdory překročení maximální povolené doby v jízdě, i tak se ale sankci nevyhnou. To jim hrozí nejen pět tisíc korun pokuty, nýbrž i ztráta čtyř bodů.
Že je odpočívadel málo, se ví dlouhodobě, ale náprava se zatím příliš nekoná. "Řidičům se vlastně nemůžeme divit, že takto parkují. Nemají moc na výběr. Raději zaplatí pokutu za nevhodné parkování než za to, že přesáhli povolenou dobu jízdy kvůli tomu, že další hodinu hledají parkoviště s volným místem,“ vyjádřil se k situaci na českých dálnicích pro Lidové noviny Igor Sirota, mluvčí Ústředního automotoklubu České republiky.
Problém spatřuje v absenci cca dvou tisíc parkovacích míst na páteřní síti rychlostních komunikací, což Lidovým novinám potvrdil i jeden z řidičů, který se rozhodl pro odpočinek u čerpací stanice na D1. "Za devět let se nezměnilo vůbec nic. Naopak, je to horší. Spousta fungujících parkovišť se zavírá,“ konstatoval cca čtyřicetiletý Zdeněk.
Lépe je tomu pouze v místech, v nichž dochází k výstavbě nových benzinových pump, a kde se bere v úvahu i potřeba parkovacích ploch. Problematické jsou ale ty starší, kde je tento proces pomalý. "Stejně je pomalý proces rekonstrukce ploch, které Ředitelství silnic a dálnic uzavřelo, protože jsou zdevastované,“ uvedl Sirota.
Že je odpočívadel málo, varují média už delší dobu a opakovaně. Zatím se ale nic moc nezměnilo. Před cca dvěma lety bila dřívější data sdružení autodopravců Česmad Bohemia doslova na poplach. České dálnice a hlavní silniční tahy tehdy postrádaly dva tisíce parkovacích míst. Na stejný počet nyní poukazuje Ústřední automotoklub (ÚAMK).
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se každopádně hájí tím, že usiluje o postupné zlepšení situace. "Jedná se o běžící projekt, během kterého je každoročně přidáno zhruba 150 až 200 míst pro parkování,“ sdělil jeho mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Z důvodu sníženého množství volných míst k parkování se řidiči dálkových kamionů častokrát uchylují k tomu, že vozidlo zaparkují na sjezdu vedoucím k parkovišti, anebo dokonce i přímo v jízdním pruhu, čímž ohrožují nejen sami sebe, ale i ostatní šoféry.
"Nebezpečí hrozí především na sjezdech na parkoviště, protože v zatáčce řidiči nečekají kamiony odstavené na obou stranách. Přestože je na těchto místech doporučená snížená rychlost, řidiči ji často nedodržují, a proto může být překvapení v podobě kamionů skutečně nebezpečné,“ upozornil Sirota.
Sama policie si je tohoto faktu vědoma. Bohužel není zrovna v nejlepším postavení, jelikož s tím nezmůže. V její pravomoci je pouze rozdávání případných pokut. "Udělování pokut za nebezpečné parkování je policejní denní chleba, řeší se to neustále. Bohužel nedostatek odstavných míst řeší řidiči po svém,“ stěžovala si policejní tisková mluvčí Hana Rubášová.
Unavení řidiči mohou být časovanou bombou
Aby si řidiči odpočinuli, by měl stát zajistit i z toho důvodu, že po nich vyžaduje mnohem větší disciplínu. Novela zákona o silniční dopravě, kterou koncem července podepsal prezident Miloš Zeman například počítá s povinností dopravců zajistit, aby jejich šoféři opravdu dělali bezpečnostní přestávky.
Nový zákon vychází z evropských předpisů, jež si kladou za cíl omezení počtu dopravních incidentů, které zavinila únava řidičů. Besip například varoval, že nehody vzniklé v důsledku nedostatečně vyspalých šoférů jsou na českých silnicích a dálnicích jedny z nejčastějších.
Podle asociace Záchranný kruh by řidiči neměli podléhat naivní představě, že mají nad vozidlem bez ohledu na svůj stav kontrolu. Ředitel Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje Jiří Smetana se například nechal slyšet, že únava častokrát způsobuje mikrospánek nebo zpomalené vnímání, které mohou být pomyslnou časovanou bombou.
Z tohoto důvodu je nutné, aby řidič kamionu po čtyřech a půl hodinách přerušil jízdu, a to minimálně na 45 minut. Jednou denně taktéž musí absolvovat takzvaný denní odpočinek, tedy jedenáct hodin intenzivního odpočinku.
Zda jsou bezpečnostní přestávky dodržovány, je nutné zaznamenávat pomocí takzvaných tachografů. Není-li jimi dotyčné vozidlo vybavené, pak se zapisují ručně, či evidují jiným způsobem.
ÚAMK je toho názoru, že by se problematika odpočívadel mohla částečně vyřešit díky opravě momentálně uzavřených ploch, které byly původně určeny k tomuto účelu. "Tuto přestavbu může udělat ŘSD nebo ji zadat jako komerční zakázku. Jedná se o místa, která jen bez využití chátrají,“ uzavřel Sirota.
Související

Hrozí komplikace na D1. Silničáři opravují vozovku, jeden víkend stačit nebude

Obchody i doprava. Květnové svátky mají vliv na více oblastí
doprava , Nehody kamiónů , nákladní doprava , kamiony , Dálnice
Aktuálně se děje
před 35 minutami

Rusko čelí novým sankcím, Putina ale nezlomí. Je zvyklý na horší časy
před 57 minutami

OBRAZEM: Do Prahy dorazil Legiovlak. Vypráví příběh o legionářích na ruské Transsibiřské magistrále
před 1 hodinou

Kam vyrazit v létě? Přehled největších tuzemských hudebních festivalů
před 1 hodinou

Rusko: Putin je připraven uzavřít mít. Od NATO chce ale závazek, písemně
před 2 hodinami

Rusko oznámí další kolo jednání s Ukrajinou, Zelenskyj chce summit s Trumpem a Putinem
před 2 hodinami

Pár týdnů i tři měsíce. Jak dlouho trvají letní prázdniny ve světě?
před 3 hodinami

Orbán se snaží přežít. Zneužívá k tomu i kauzu s údajnými ukrajinskými špiony
před 3 hodinami

Trump zakázal ambasádám přijímat žádosti o studentská víza
před 4 hodinami

Vědci se rozhodli postavit Trumpovi. Bojovat budou unikátním způsobem
před 5 hodinami

Počasí: V Česku dnes naprší, do konce týdne se deště vrátí
před 6 hodinami

Hvězda Dua Lipa rozbrečela O2 arenu: Zazpívala česky hit Ewy Farne a způsobila senzaci
včera

Izraelští vojáci stříleli poblíž centra humanitární pomoci, nově zvolená nadace situaci nezvládla
včera

Rusko dostává body za nic. Spolu s Běloruskem by ho IIHF měla poslat do nižších divizí
včera

Ministryně Černochová měla v centru Prahy dopravní nehodu
včera

Nepochopitelný postup české justice: Nepřímé důkazy stačí k odsouzení, ale ne k vyšetřování krádeže
včera

Eurozóna se rozroste. Od ledna bude platit eurem další evropský stát
včera

Skandál ve Francii: Země utratila 90 000 eur za diskreditaci výzkumu dopadu jaderných testů
včera

Medveděv odhalil Putinovy cíle. Nárazníkovou zónu chce vytvořit na celé Ukrajině
včera

Chaos kolem dodávek pomoci do Gazy: OSN neví, zda se pomoc skutečně dostává k civilistům
včera
Merz pohrozil zastavením evropských fondů Slovensku, Fico ostře zareagoval
Německý kancléř Friedrich Merz otevřeně varoval Slovensko a Maďarsko, že pokud budou nadále vybočovat ze společného směřování Evropské unie, může dojít až k pozastavení evropských fondů. Na pondělním fóru WDR Europaforum podle agentury Bloomberg uvedl, že Unie má k dispozici nástroje, jak reagovat na porušování zásad právního státu, včetně zastavení finanční podpory.
Zdroj: Libor Novák