Praha - Jestliže vaše dítě dojíždí do školy, ať už v rámci jednoho města nebo se toulá po republice, jisět víte, jakou zátěž to přináší domácímu rozpočtu. Na jaké slevy mají žáci a studenti nárok a která města jim vycházejí nejvíce vstříc?
Pokud děti a mládež musejí do školy dojíždět mezi městy, mohou si pořídit žákovský průkaz, respektují ho všichni velcí dopravci a platí pro vlaky i linkové autobusy. Do patnácti let platí vlastníci průkazu maximálně 37,5 procenta plné ceny, od patnácti do šestadvaceti let věku pak maximálně 75 procent plné slevy, konkrétně si cenu nastaví sám dopravce. V MHD má sleva pro školáky a studenty činit padesát procent.
Na meziměstských trasách poskytuje například Student Agency pětadvacetiprocentní srážku ceny pro ty, kterým je mezi patnáctým a šestadvacátým rokem. Mladší patnácti let pak nárokují slevu ve výši 62,5 procenta.
Veolia Transport nabízí těm, kdo ještě nevlastní občanský průkaz, jízdné ve výši 37,5 procenta z plné ceny. Starší skupina studentů zaplatí pětasedmdesát procent.
České dráhy pak nezletilým nabízejí slevu 65 procent, lacinější zpáteční jízdenky, stejně jako ty týdenní, měsíční a čtvrtletní. Od nafasování občanského průkazu do dovršení šestadvacátého roku života čerpají studenti slevu 45 procent a stejné další slevové výhody jako jejich mladší kolegové.
Se žákovskou průkazkou je jen ta potíž, že neplatí během letních prázdnin a o víkendech. Ale ti, kterým je mezi deseti a patnácti lety, mohou zašermovat průkazkou i v červenci a srpnu, o sobotách i nedělích, protože legitimace jim zaručuje poloviční slevu díky věku. Když ovšem žák prokáže, že ho škola nutí sedět ve škamnech i o víkendu, sleva mu platit bude.
Pamatujte, že tu funguje omezená platnost i lokální, průkazka totiž slouží na přesun z domova do vzdělávacího ústavu. Takže kdo bydlí v Lysé nad Labem a studuje v Praze, přesně na této trase může ukazovat legitimaci průvodčímu, ale až si vyrazí do Poděbrad, musí ji nechat ležet ladem v peněžence.
Část peněz na zlevněné jízdné přispívá stát, část kraje. Ministerstvo dopravy ovšem již ohlásilo záměr přestat dotovat žákovské jízdné. Dopravci na to reagovali tím, že slevy stejně zachovají. Žákovské jízdné vláda posvětila v roce 2004, platit začalo od následujícího školního roku. Agendu a provoz, smlouvy s dopravci, to všechno si zajišťují krajské samosprávy.
V roce 2009 se slávou zavedl někdejší hejtman za ČSSD David Rath žákovské cestování zdarma, o rok později už hledal způsob, jak ho poskytovat jen těm, kteří jsou v tíživé sociální situaci. O dva roky později už kraj vyplácel jízdné zpětně, nikoli dopředu a celý administrativní systém selhával a nestíhal odbavovat ani desetinu podaných žádostí ročně.
Jinde se do podobného experimentu nepustili, v rámci krajů platí totéž, co v celorepublikovém měřítku, ztráty, které dopravce uplatněním slev utrží, mu dorovná hejtmanství.
Praha:
Žákovskou slevu nelze v Praze použít v městské dopravě, pouze v té příměstské. Za půlhodinovou jízdenku zaplatí děti od šesti do patnácti let šest korun, mladí lidé do svých šestadvacátých narozenin pak 13 korun. Plné jízdné přitom činí za třicetiminutový lístek 24 korun.
V Praze, pásmu P, se pak vyplatí Opencard. Když si ji pořídí děti od 6 do 15 let, nebudou platit za cestování po městě vůbec nic. Kategorie Junior (15 až 19 let) vydá za měsíční čipovou kartu 260 korun, stejně tak kategorie Student (do 26 let). Bez slevy stojí 550 korun, poloviční srážku mladí lidé uplatní i při nákupu čtvrtletního kuponu, na roční se úlevy nevztahují.
Brno:
Než děti sfouknou patnáct svíček na svém narozeninovém dortu, mohou po Brně jezdit za poloviční jízdné, před šestým rokem života zdarma. Plné jízdné na patnáct minut vyjde v jihomoravské metropoli na 20 korun, hodinový lístek stojí o pět korun více.
Na jižní Moravě pracují s univerzální žákovskou jízdenkou, ta je určena těm. kdo za měsíc nejedou do školy či na internát častěji než sedmnáctkrát. Na jízdence jsou vyznačena políčka, celkem dvacítka, ty si uživatel zaškrtává podle toho, kolika zónami projel. Základní jízdenka patří studentům od 15 do 26 let a vyjde na 70 korun, zlevněnou mají nezletilí a stojí 34 korun.
Olomouc:
Na Hané si můžete vyřídit předplatné, na němž studentskou slevu uplatníte, tzv. lítačku. Anebo kupovat zlevněné lístky v automatech. Čtyřicetiminutová jízdenka stojí v plné výši 14 korun, studenti mají nárok na poloviční slevu. Pokud chcete jezdit po Olomouci od rána do rána, koupíte si denní lístek za 46 korun, studenti a mládež opět za polovinu. Stejná – padesátiprocentní srážka – platí i pro lítačky, měsíční či čtvrtletní. Ta pro příklad stojí 900 korun v plné výši.
Ostrava:
V Ostravě se čas od času může svést zdarma každý, při vyhlášení smogové situace se uplatňuje bezplatné MHD, aby ovzduší nezatěžovaly ještě další výfukové plyny z osobních aut. Jenomže opatření nepřináší moc úspěchy, lidé si pohodlí vlastního vozu většinou stejně neodpustí.
Žáci a studenti se tu prokazují dvojím způsobem, buď celostátním průkazem, které vydává resort dopravy, nebo takzvaným průkazem ODIS. Ten se hodí, pokud nevyjíždíte mimo Moravskoslezský kraj. Hejtmanství je členěno do zón; je tu třeba Ostrava a její vnější okruh, ostatní velká města a pak menší oblasti nazvané jako regiony. Měsíční jízdné v regionech a okolí Ostravy přijde děti do patnácti let na 88 korun, v nejdražším městském ostravském pásmu pak na 206 korun. Pro mládež mezi 15 a 26 lety vyjde měsíční cestování po regionech a okolí krajského města na 176 korun, nejdražší městské pásmo stojí 275 korun. Úspora oproti plné ceně v regionech činí pro děti 208 korun, pro studenty 90 korun. Uvnitř havířské Ostravy děti zaplatí dokonce o 605 korun méně než jejich rodiče za měsíc.
Liberec:
V Liberci nechtěli být pozadu za pražským zázrakem Opencard a nechali jí zrodit sestřičku: Opuscard. Kdo ji nechce, může si koupit obyčejný papírový lístek, za čtyřicetiminutový jednozónový zaplatí v plné výši 20 korun, studenti ho pořídí za polovinu. S Opuscard vás stejná jízda vyjde na 18 a 9 korun.
Studenti a děti mají v rámci žákovských a studentských slev nárok na nižší jízdné tak, jak ho stanovuje vyhláška ministerstva dopravy.
Ústí nad Labem:
Na běžné pětačtyřicetiminutové jízdence ušetří děti do 15 let osm korun, pro studenty to neplatí. Ti si mohou pořídit nepřenosný časový lístek, stejně jako jejich mladší kolegové. Za sedmidenní dá mladší skupina 56 korun, ta starší stovku. U devadesátidenní jízdenky jde o částky 423 a 618 korun. Oproti tomu jsou ceny v plné výši 195 a 1395 korun.
Karlovy Vary:
Karlovy Vary následují ministerskou vyhlášku, takže se žákovským průkazem mají lidé do 15 let nárok na placení maximálně 37,5 procenta plné částky a maximálně 75 procent pro studenty mezi 15 a 26 lety. První případ platí, studenti mají slevu 71,5 procenta.
Plzeň:
V Plzni mají výhodu ti studenti, kteří vzdělávání získávají na některé ze škol přímo ve městě, protože nemusejí co půl rok běžet do dopravního podniku s potvrzením o studiu. Mohou využít elektronický systém, kdy si informaci vymění škola s dopravcem. Ti, kdo však studují mimo Plzeň, musí kondiční běhy absolvovat pořád.
Jinak u třicetiminutové jízdenky vytáhne z peněženky dítě 9 korun, student 18 – stejně jako dospělý. Poloviční hodnota pro děti platí i u dalších časů, studenti pořád žádnou slevu nečerpají. Žákovský průkaz uplatní jen na vnějších zónách, tedy kdy dojíždějí z města do města.
České Budějovice:
V Českých Budějovicích myslí na pásmo pro děti do 15 let a pak studenty do 26 let. Běžné týdenní jízdné stojí v jedné tarifní zóně 115 korun, děti vydají 43 korun a studenti 57 korun.
V případě dvou zón a týdenního lístku platí ceny 187, 70 a 93 korun. Nejvýše lze koupit roční lístek. Plnohodnotný v jedné zóně vyjde na 3630 korun, žáci zaplatí 380 a studenti 510 korun.
Jihlava:
Potvrzení o studiu nebo ISIC dopomůže k žákovské slevě i v Jihlavě. Na každé řasové jízdence mají vždy poloviční slevu.
Pardubice:
Kdo chce v Pardubicích čerpat cenové srážky, musí si pořídit čipovou kartu. Týdenní běžně stojí 145 korun, roční 3990 korun v zóně 1. Žáci si užijí slevu na 65 korun u týdenní, ale roční si koupit nemohou, jen desetiměsíční – prázdninové měsíce tu chybí. Cena je 1590 korun. U studentů se pohybujeme na částkách 70 a 1660 korun.
Hradec Králové:
Žáci jezdí v Hradci buď s papírovou jízdenkou nebo městskou kartou. V prvním případě zaplatí devět korun za jednotlivé pásmo, o dvě koruny méně ve druhém. Desetiměsíční školní jízdné přijde na 1480 korun v pásmu, při jejich spojení na 1950 korun.
Studenti dají za jízdenku v pásmu 15 korun, na kartu 12 korun. Školní lístek je přijde na 1480, respektive na 1950 korun.
Zlín:
Základní občanské kupony na měsíc stojí v pásmu A 380 korun, tříměsíční 990 korun. Žáci za měsíční jízdu hradí 190, za tříměsíční 495 korun. Stejné ceny platí i pro studenty, sleva je rovná.
Související
Slovensko může jít po maďarské cestě. Nejsem daleko od toho, abych se rozhodl žít v Česku, říká student pro EZ
Úroveň tělesné zdatnosti dětí se od 90. let výrazně zhoršila
Aktuálně se děje
před 59 minutami
Budoucí šéf Pentagonu čelí obvinění ze zneužití. Ženě měl znemožnit odejít z pokoje a znásilnit ji
před 2 hodinami
Dramatický týden války na Ukrajině: Eskalace a nové zbraně mění pravidla hry
před 3 hodinami
1000 dní války na Ukrajině: Nastává přelomové období, shodují se experti
před 3 hodinami
Putin: Raketu Orešnik nedokáže zachytit nic na světě. Zahájíme sériovou výrobu
před 4 hodinami
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 6 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 6 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 6 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 7 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 7 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 7 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 7 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 8 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 8 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 8 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 8 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 9 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 9 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 10 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 11 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
Konference OSN o změně klimatu COP29, která právě skončila v ázerbájdžánském Baku, přinesla opětovné výzvy k řešení klimatické krize. Ty však ostře kontrastují s tvrdou realitou: miliony lidí byly nuceny opustit své domovy kvůli klimatickým katastrofám, uvedl server Al-Džazíra.
Zdroj: Libor Novák