Povšík: Rozbily se celé struktury odbytu, následky ucítíme dlouho

Pandemie koronaviru a s tím související zastavení výroby v automobilkách a dodavatelských firmách rozbily celé struktury odbytu. Následky ucítí průmysl ještě dlouho, míní odborový předák automobilky Škoda Auto Jaroslav Povšík. Uvedl to v otevřeném dopise, který vyšel v týdeníku Škodovácký odborář.

"Jsme také odpovědní za dodavatele, a pokud nevyrábíme, oni nám nemohou dodávat. Je to prostě kruh, řetěz, který buď jede, anebo se roztrhá na kousky a nefunguje. To všechno nepřejde za pár dní, ani do měsíce, ani za rok. Takové věci budeme cítit velmi dlouho," uvedl Povšík.

Zákazníci v České republice podle něj stále nemohou kupovat nová auta, případně odkládají nákupy jako zbytné. I to je podle něj mimo jiné důvod, proč Škoda stále nemohla obnovit výrobu. Promítají se zde podle něj i dodavatelské vztahy. "Takže nám vůbec z pásu nesjíždějí auta, neprodáváme, ztrácíme likviditu a vzrůstají naše obavy," uvedl Povšík.

Evropská unie by podle něj měla v reakci na současnou krizi vyhlásit moratorium na emise CO2. "A dala nám šanci vydechnout," uvedl v dopise.

Automobilky musejí podle evropského nařízení do roku 2021 snížit průměr emisí vozového parku u osobních aut na 95 gramů CO2 na kilometr. Za vyšší emise budou platit pokuty. V Česku loni nově prodané vozy vykázaly průměrné emise CO2 126,9 g/km. V souvislosti s nynější situací se objevily výzvy Evropské komisi, aby automobilky za nedodržení netrestala a příslušnou legislativu pozdržela.

Podle odborů bude nejsnazší náběh výroby po odstávce ve Vrchlabí, kde se vyrábí převodovky. "Je to díky vysokému počtu kmenových zaměstnanců, skladovatelnosti ale i dalším aspektům. Horší situace může být v Kvasinách, kde je hodně přeshraničních pracovníků, takzvaných pendlerů," uvedly odbory. Informace odborů ale v tomto případě počítaly s odstávkou do 20. dubna, ve středu ji ale firma prodloužila až do 27. dubna.

Zaměstnancům firma zaslala dopis, kde uvádí důvody prodloužení odstávky. "Reagujeme tak na stále nízkou poptávku po vozech, na stávající výzvy v dodavatelském řetězci a na přetrvávající opatření související s pandemií koronaviru a omezující veřejný život v Česku i v zahraničí," píše firma v dopisu podepsaném předsedou představenstva Bernhardem Maierem a členem představenstva Bohdanem Wojnarem.

Automobilka Škoda Auto zastavila kvůli pandemii koronaviru ve středu 18. března večer výrobu ve všech třech svých českých závodech, tedy Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Zaměstnanci dostávali od 18. března do 29. března 70 procent platu, poté se částka zvýšila na 75 procent. Tato dohoda platí nadále, 75 procent platu tak budou zaměstnanci dostávat i po 6. dubnu, kdy se původně měla výroba obnovit.

Škoda Auto loni dodala do celého světa 1,24 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává téměř 39.000 zaměstnanců, z toho v ČR téměř 34.000 lidí.

Související

Volkswagen.

Krize evropského automobilového průmyslu. V Německu se budou zavírat továrny

Mercedes zaznamenal pokles zisku v uplynulém čtvrtletí až o polovinu. Na vině má být slabá prodejnost v Číně. Výrobce z toho viní nepříznivé tržní prostředí. Čínská ekonomika bojuje se slabým hospodářským růstem, a to se odráží i na firmách, které se zemí obchodují. Německé továrny tak v Číně čelí větší konkurenci ze strany tamních automobilek. 

Více souvisejících

automobilový průmysl Škoda Robin Povšík Ekonomika Mladá Boleslav

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

Aktualizováno včera

Ruská armáda, ilustrační fotografie.

Rusko není připravené na útok na NATO. Moskva ale má taktiku na další roky

Rusko stupňuje přípravy na dlouhodobou konfrontaci se Západem, od revize jaderné doktríny a masivního přezbrojování, až po rozsáhlé hybridní operace v Evropě. Podle odhadů může být schopno velké konvenční akce proti NATO mezi lety 2028-2033. Přímý útok je v tuto chvíli nepravděpodobný, ale provokace, incidenty a nátlak na hranicích Aliance jsou stále reálnější hrozbou. Evropa má omezený čas na reakci.

včera

včera

včera

včera

Ukrajinci brání svou zem před ruskými invazními vojsky.

Natalie, Vadim či Ilja. Rusové nabízejí ukrajinské děti k adopci, vytvořili katalog

Separatistická správa samozvané Luhanské lidové republiky spustila na svém webu katalog, v němž nabízí k „adopci“ ukrajinské děti z okupovaných území. Databáze umožňuje filtrovat podle vzhledu a zveřejňuje detailní popisy osobnosti, vývoje i fotografie, což vedoucí Institutu pro výzkum evropské bezpečnosti Hlib Fishchenko pro EuroZprávy.cz označil za moderní formu obchodování s lidmi a válečný zločin s prvky genocidy.

včera

včera

včera

Volby, ilustrační fotografie.

ANO nadále míří k volební výhře. Motoristé opět klepou na dveře Sněmovny

Sněmovní volby, které proběhnou na začátku října, by podle nejnovějšího průzkumu agentury STEM pro televizní stanici CNN Prima News vyhrálo opoziční hnutí ANO. Křesel by přitom obsadilo podobně jako před čtyřmi lety. Do dolní parlamentní komory by se dostalo šest kandidujících subjektů, Motoristé by jen těsně neuspěli. 

včera

Volodymyr Zelenskyj a Donald Trump (21. února 2025).

Trump může na Aljašku pozvat i Zelenského, zní z USA

Bílý dům stále zvažuje na páteční setkání mezi americkým prezidentem Donaldem Trumpem a jeho ruským protějškem Vladimirem Putinem na Aljašce pozve i ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského. Ten už dříve naznačil, že Ukrajina nepřijme jakákoliv rozhodnutí, která budou učiněna bez jejího vědomí. 

včera

včera

včera

včera

9. srpna 2025 21:56

Aktualizováno 9. srpna 2025 21:04

9. srpna 2025 19:50

Norské městečko v centru zájmu. Může být klíčem k evropské nezávislosti na Číně

Poklidné norské městečko Ulefoss se nachází přímo nad ložiskem vzácných zemin. Tyto těžko dostupné kovy jsou klíčovými součástmi mnoha moderních technologií a zařízení – od stíhaček po elektromobily, od plochých televizorů po digitální fotoaparáty. Jsou natolik důležité, že zajištění jejich bezpečného zásobování se stalo součástí právních předpisů Evropské unie. Vzhledem k tomu, že EU v současnosti nemá žádné vlastní zdroje, představuje Ulefoss naději.

Zdroj: Tereza Marešová

Další zprávy