Česká republika by měla zůstat u cíle snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů o 40 až 45 procent oproti roku 1990. Na tiskové konferenci po dnešním zasedání tripartity to řekl vicepremiér a ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). Snažit se o 55 procent by podle něj bylo komplikované.
Takzvaná Evropská zelená dohoda má za cíl snížit do roku 2030 emise oxidů uhlíku alespoň o 50 až 55 procent proti hodnotám z roku 1990.
"Nikdo z členů sociálních partnerů principiálně nezpochybňuje aktivity a cíle v oblasti klimatu ani ekologie, na druhou stranu je shoda na tom, že se musí přehodnotit cíle České republiky do roku 2030 a spíše trvat na původních cílech, které byly okolo 40 až 45 procent vůči Pařížské dohodě z toho důvodu, že bude třeba zdrojů do obnovy ekonomiky, hospodářství a zabezpečení a zajištění pracovní síly," řekl Havlíček. Podle něj je důležité nejprve nastartovat ekonomiku.
Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula doplnil, že Evropská zelená dohoda může mít pozitivní i negativní dopady. Jejich analýza podle něj neexistuje ani na evropské úrovni, ani v Česku. Tripartita se podle něj bude znovu tématem zabývat na příštím zasedání 29. června.
Plán předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové má obsahovat pět desítek kroků, které by do roku 2050 měly přispět k dosažení klimatické neutrality. Týkat se má řady oblastí od energetiky přes automobilový průmysl až třeba po zemědělství. Evropský parlament v lednu plány komise podpořil a zároveň vyzval k ambicióznějším cílům. Emise by se měly podle něj snížit oproti roku 1990 ne o "alespoň 50 až 55 procent", jak žádá komise, ale o 55 procent.
Emise skleníkových plynů z dopravy v ČR setrvale rostou, od roku 2000 o 53,8 procenta. Naopak výrazně klesají emise z energetického průmyslu. Vyplývá to ze Zprávy o životním prostředí ČR za rok 2018. V období 1990 až 2017 celkově poklesly emise skleníkových plynů o 35,1 procenta, mezi lety 2016 a 2017 pak 0,9 procenta.
Související
Havlíček se opřel do "megapopulisty" Fialy. Debata o německých platech pokračuje
Největší úspěch měl u voličů Grolich. Skokanem voleb je Havlíček
Karel Havlíček , emise , Ekologie , Česká republika , Josef Středula , tripartita
Aktuálně se děje
před 49 minutami
Pavel Nedvěd dává českému fotbalu vale. Nejspíš bude sportovním ředitelem v Saúdské Arábii
před 1 hodinou
Víme, kdo to udělal, řekl Stubb k poškození kabelů v Baltu. Moskva mlčí
před 2 hodinami
Fico námluvami s Putinem riskuje. Jde o pověst Slovenska
před 3 hodinami
Počasí: Česko ochromí námraza a náledí, varují meteorologové
před 4 hodinami
Pohonné hmoty už dále nezlevňují. Expert naznačil, jaký bude vývoj cen v příštím roce
před 5 hodinami
Dvojnásobná vražda v rodině na Teplicku. Případ řeší policie, má podezřelého
před 5 hodinami
Michal Sadílek bude v Nizozemsku pokračovat i nadále. V Twente má pokračovat do roku 2026
před 6 hodinami
Druhý impeachment v Jižní Koreji. Pravomocí zbavili i náhradního prezidenta
před 6 hodinami
Válka v Ukrajině: Rusové v noci opět útočili. Zemřelo nejméně 6 lidí, tvrdé boje pokračují
před 7 hodinami
Část Česka trápí smog, varovali meteorologové
před 7 hodinami
Rusko je připraveno jednat s Ukrajinou na Slovensku, řekl Putin
před 9 hodinami
Předpověď počasí na příští týden
včera
Česko může fungovat bez ruské ropy, přesto ji dál nakupuje. MPO poukazuje na logistické překážky
včera
Rusko a Kazachstán se snaží bagatelizovat spekulace o sestřelení letadla
včera
Slib jsem splnil, zdražování skončilo a máme se lépe než loni, prohlásil Fiala v projevu
včera
Izrael bombardoval letiště v Jemenu ve chvíli, kdy se na něm nacházel šéf WHO
včera
Počasí: Meteorologové vydali varování před náledím
včera
O nás bez nás. Francie chtěla vyjednat mír s Ruskem, ale bez Kyjeva, tvrdí Lavrov
včera
Selhání protivzdušné obrany? Sestřelení ázerbájdžánského letounu připomnělo tragédii MH17
včera
Sestřelení letu J2-8243 společnosti Azerbaijan Airlines: Co vše zatím víme?
Ázerbájdžán ve čtvrtek vyhlásil den smutku za oběti letecké nehody v Kazachstánu, při níž zahynuly desítky lidí. Zatímco příčiny havárie letu J2-8243 společnosti Azerbaijan Airlines zůstávají nejasné, začínají se objevovat otázky ohledně možné role ruského protivzdušného systému v této tragédii. Agentura Reuters s odkazem na několik anonymních zdrojů uvedla, že letadlo bylo údajně sestřeleno ruským obranným systémem.
Zdroj: Libor Novák