Stávající rakouské předsednictví EU chce mezi členskými státy unie rychle najít co nejširší podporu pro kompromisní podobu snižování emisí oxidu uhličitého u nových aut. Podle dobře informovaných diplomatických zdrojů jde na úterní jednání ministrů životního prostředí států unie s textem návrhu, aby nové osobní vozy musely od roku 2030 vypouštět o 35 procent méně CO2 než v roce 2021.
Ministři životního prostředí budou na schůzce v Lucemburku jednat ani ne týden poté, co Evropský parlament podpořil přísnější snížení o celých 40 procent. Některá hlavní města, především Paříž, takový cíl podporují, část už nyní dává podle diplomatů najevo podporu rakouské "střední cestě" a některé by chtěly udržet Evropskou komisí v této věci původně navrhovaných 30 procent.
To je případ i České republiky a dalších středoevropských zemí. Premiéři ČR, Slovenska, Polska, Maďarska a Bulharska se svým pohledem seznámili už minulý týden dopisem rakouského kancléře Sebastiana Kurze. Klíčový bude zřejmě postoj Německa, tedy významné země se silným automobilovým průmyslem. Berlín podporuje původní návrh komise. Německá ministryně životního prostředí Svenja Schulzeová, která bude zemi v Lucemburku zastupovat, si ale původně přála výraznější redukci.
Podle informací ČTK nemá žádná skupina na jednání členských států dostatečnou sílu k zablokování návrhu, který by se jí nelíbil. Rakouští diplomaté v pondělí uváděli, že se pokusí najít konsensuální pohled všech států a jsou v tomto ohledu optimističtí.
Přesto je předsednictví odhodlané nechat v případě dostatečně široké kompromisní dohody o věci rozhodnout v hlasování takzvanou kvalifikovanou většinou. Už na středu je totiž domluveno první jednání se zástupci europarlamentu o konečné podobě legislativy.
Podle nynějších pravidel nebude moci nově vyrobené vozidlo v roce 2021 produkovat více než 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Nové návrhy nyní hovoří o procentech a neuvádějí gramy, hodnotu tedy bude nutné přepočítat.
České Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) má hodnoty schválené v europarlamentu za příliš ambiciózní, nadsazená byla podle něj i čísla, s nimiž při předkládání návrhu původně přišla Evropská komise, tedy snížení o 15 procent v roce 2025 a 30 procent v roce 2030. Sdružení jako o realistickém hovořilo o snížení o 20 procent.
24. října 2025 17:24
Jak si vede Evropa? Dolů ji táhne jediný stát, překvapivě jeden z těch největších
Související
Evropský automobilový průmysl na scestí: O elektromobily není takový zájem, Čína chystá velkou expanzi do EU
Automobilovému průmysl hrozí vážná krize. Evropa žádá Čínu o urychlený zásah
auto , emise , EU (Evropská unie) , Rakousko
Aktuálně se děje
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
včera
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
včera
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
včera
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
Německý kancléř Friedrich Merz odcestuje v pátek večer do Bruselu, aby se pokusil přesvědčit belgické vedení k podpoře půjčky pro Ukrajinu ve výši 165 miliard eur. Tato reparační půjčka má být financována z peněžní hodnoty zmrazených ruských státních aktiv, které jsou uloženy na belgickém území. Merz zrušil své původní cestovní plány do Osla, aby se mohl zúčastnit klíčové večeře s belgickým premiérem Bartem De Weverem a předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou.
Zdroj: Libor Novák