Podle ruských představitelů krize se znečištěním ropy, která zastavila na jaře vývoz ropy ze země, již dávno pominula. Bližší pohled na tucet tankerů se znečištěnou ruskou ropou ale naznačuje, že pro kupující není katastrofa ještě zdaleka vyřešena a bude stát stovky milionů dolarů, píše agentura Reuters.
Dva měsíce po odhalení, že Rusko dodává odběratelům ropu znečištěnou organickými chloridy, které se používají při těžbě, ale mohou zničit vybavení rafinérií, našla konečné kupce méně než polovina znečištěné ropy naložené v tankerech. Více než milion tun v hodnotě kolem 500 milionů USD (11,2 miliardy Kč) zůstává bez domova a kličkuje mezi Evropou a Asií.
Kupující v Číně odmítli převzít znečištěnou ruskou ropu, což donutilo obchodníka Vitol poslat náklad zpět do Evropy. To ukazuje, jaký je problém s prodejem ropy i při slevě deset až 15 dolarů za barel (tedy deset až 15 milionů dolarů za běžný tanker Suezmax) ze současné běžné ceny, která je 65 dolarů za barel.
"Nejsem ochoten riskovat naše vybavení jen kvůli levné ropě," uvedl jeden obchodník.
Miliony dolarů také stojí poplatky za zdržení, protože v tankerech zůstává špinavá ropa a majitelé je nemohou poslat na další cestu.
Rusko slíbilo vyplatit odškodné obchodníkům s ropou poté, co si po prodeji této ropy podají žádost. "Problém je v tom, že tuto ropu je často nemožné prodat. Tak jak mohu podat žádost?," říká jeden z obchodníků s ruskou ropou. Další dodává, že má dojem, že se Rusko o problém nezajímá. Na začátku června se sice ruská strana sešla s obchodníky, od té doby však žádna další komunikace nenastala.
Zprávy o znečištěné ropě se objevily koncem dubna, kdy kupci ropy v baltském přístavu Usť-Luga a z ropovodu Družba odhalili, že ropa obsahuje desetkrát až dvacetkrát více organických chloridů. Po týdnech jednání ruský provozovatel ropovodů Transněfť slíbil vyplatit odškodné za znečištěnou ropu ruským těžařům, jako Rosněfť a Surgutněftěgaz, ale také těžařům z Kazachstánu. Tito producenti pak měli odškodnit západní kupce, včetně obchodníků s ropou Vitol, Glencore a Trafigura a ropných firem Total Shell, BP, Eni a PKN Orlen.
V té době také byla naděje, že velkou část znečištěné ropy převezmou Čína a Indie a nejméně 800.000 tun ropy začalo plout z Evropy do Asie. Očekávané obchody se však neuskutečnily. Podle obchodních zdrojů čínský celní úřad nařídil místním firmám, aby znečištěnou ropu nekupovaly. Úřad informaci odmítl komentovat.
Podle obchodníků a údajů o pohybu lodí měla jeden tanker firma Vitol původně prodat nezávislé čínské rafinerii, nyní ale míří zpět do Evropy a nemá konečného kupce. Další tanker se znečištěnou ropou pro rafinerii nezávislé čínské firmy Bora Group míří místo do rafinerie v Číně do skladu v Malajsii. Velký tanker firmy Glencore místo v Číně skončil v Singapuru. Povolení k dovozu znečištěné ropy zatím získala pouze firma Sinopec, a to proto, že firma koupila ropu na počátku dubna, tedy před oznámením o kontaminaci. Loď s ropou by měla připlout do Číny do poloviny července. Firmy Sinopec, Vitol a Glencore se k informacím odmítly vyjádřit.
V Evropě si trouflo koupit znečištěnou ropu pro své rafinerie jen několik firem. Jsou mezi nimi španělský Repsol, švédská Preem a finská Neste Oil. Podle odhadů koupily zhruba 600.000 tun. Na své kupce v evropských přístavech čeká ještě nejméně 400.000 tun ropy.
Špinavá ropa se musí před dalším zpracováním zředit. Může to být až 20 barelů s čistou ropou na jeden barel znečištěné. Může tak trvat měsíce, než se podaří zpracovat jeden náklad znečištěné ropy.
Podle čtyř zdrojů již poplatky za zdržení tankerů překonaly jeden milion dolarů na loď. Jedním z příkladů může být loď FSL Shanghai pronajatá firmou BP. Ta od naložení v přístavu Usť-Luga 2. května putuje mezi evropskými přístavy Ventspils a Rotterdam. V pondělí ještě ropa z lodi neměla kupce a poplatky za zdržení lodi dosáhly 1,3 milionu USD. Každý další den stojí 25.000 USD.
24. října 2025 17:24
Jak si vede Evropa? Dolů ji táhne jediný stát, překvapivě jeden z těch největších
Související
Ukrajinci zasáhli dva ropné tankery, které vydělávají Moskvě peníze na válku
Ukončení využívání uhlí, ropy a plynu je pro zastavení extrémního počasí zásadní. Dokáže COP30 něco změnit?
ropa , Rusko , Rosněfť , Ekonomika
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
před 2 hodinami
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
před 3 hodinami
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
před 3 hodinami
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno před 4 hodinami
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
před 5 hodinami
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
před 6 hodinami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 7 hodinami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 7 hodinami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 8 hodinami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 8 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 9 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 10 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 10 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 11 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 12 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 12 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 13 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 13 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 14 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
Německý kancléř Friedrich Merz odcestuje v pátek večer do Bruselu, aby se pokusil přesvědčit belgické vedení k podpoře půjčky pro Ukrajinu ve výši 165 miliard eur. Tato reparační půjčka má být financována z peněžní hodnoty zmrazených ruských státních aktiv, které jsou uloženy na belgickém území. Merz zrušil své původní cestovní plány do Osla, aby se mohl zúčastnit klíčové večeře s belgickým premiérem Bartem De Weverem a předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou.
Zdroj: Libor Novák