Francouzské automobilce PSA v pololetí klesl odbyt o 45,7 procenta na 1,03 milionu vozů. Firma se podobně jako její konkurenti potýká s negativními dopady koronavirové krize. Společnost se teď chystá na sloučení s automobilkou Fiat Chrysler a dnes také uvedla, že v samotném červnu zvýšila odbyt proti květnu o 71 procent.
Automobilky se potýkají s celosvětovým poklesem trhu. Jen v Evropské unii se v prvním pololetí prodalo 4,28 milionu aut, což je o 38,1 procenta méně než ve srovnatelném období loňského roku.
O 53,1 procenta zhruba na 266.100 se v prvním pololetí snížil odbyt dceřiné německé automobilky Opel a britské značky Vauxhall. Dobře se však prodávaly nové modely Grandland X a nová Corsa.
Kompletní hospodářské výsledky za první pololetí francouzská automobilka zveřejní 28. července.
PSA teď chystá fúzi s italsko-americkým výrobcem aut Fiat Chrysler. Nová společnost, která se má stát čtvrtým největším výrobcem aut na světě za společnostmi Volkswagen, Toyota a Renault-Nissan, se bude jmenovat Stellantis.
#STELLANTIS: The name of the new group resulting from the merger of @FCAGroup and #GroupePSA.Derived from the Latin ‘stello’ (to brighten with stars), the name evokes the alignment and union of storied automotive brands to create a new #mobility leader➡ https://t.co/6sCnFoDy7m pic.twitter.com/PDVNktPCFJ
— Groupe PSA_EN (@GroupePSA_EN) July 15, 2020
PSA a Fiat Chrysler se na sloučení v hodnotě 50 miliard USD (1,2 bilionu Kč) dohodly loni v prosinci. Dokončeno by mělo být v prvním čtvrtletí příštího roku.
Slovenská továrna francouzské automobilky PSA má obavy o svou budoucnost, pokud s ohledem na klesající konkurenceschopnost v rámci skupiny nezíská výrobu dalšího modelu. Novinářům to dnes řekl zástupce generálního ředitele závodu PSA v Trnavě na západě Slovenska Martin Dzama. Továrna letos během přerušení výroby kvůli koronaviru zaznamenala zhruba pětinový výpadek roční produkce.
PSA v zemi pod Tatrami montuje automobilky Citroën C3 a Peugeot 208, které bylo v prvním pololetí ve své třídě druhým nejprodávanějším modelem v Evropě. Slovenská divize PSA zatím nemá příslib nové výroby jako náhradu za stávající modely po skončení jejich produkce.
"V rámci skupiny se chceme ucházet o další produkt. Pokud v takovém boji nebudeme úspěšní, stěží si dokážu představit budoucnost našeho závodu. Momentálně nemáme žádnou další vizi," řekl Dzama.
Továrně se podle něj nedaří snižovat výrobní náklady, které má v rámci skupiny vyšší než v Portugalsku a které se přibližují nákladům ve Španělsku. "Máme handicap, protože za poslední čtyři roky jsou naše výrobní náklady stabilní. Nedaří se nám výrobní náklady snižovat. Žel, jiné závody v rámci skupiny PSA jsou schopny své náklady snižovat," uvedl Dzama.
Společnost PSA, podobně jako další zaměstnavatelé na Slovensku, upozornila na růst mzdových nákladů i na vysoké ceny energií. Slovenská továrna PSA chce hledat úspory zejména v oblasti efektivity práce, energií a inovací, hromadné propouštění neplánuje.
Nová slovenská vláda premiéra Igora Matoviče už prosadila sérii opatření na snížení byrokracie a plánuje i kroky ke snížení cen elektřiny, které ovlivňují i různé distribuční poplatky a příspěvky na obnovitelné zdroje energií. V příštím roce by podle slovenského ministerstva sociálních věcí ale měla v zemi na rozdíl od požadavků zaměstnavatelů opět stoupnout minimální mzda, na které závisí i třeba příplatky za práci o víkendech či v noci.
Loni z výrobních linek slovenského závodu PSA sjelo rekordních 371.152 vozidel. Letos v březnu továrna skoro na dva měsíce kvůli koronaviru odstavila produkci. Podle Dzamy to znamenalo výpadek výroby více než 72.000 vozidel. "Je evidentní, že výpadek nejsme schopni dohnat. Objem produkce nebude jako loni, byť cíl byl (původně) ještě vyšší," řekl Dzama.
Automobilový průmysl byl v době předchozího ekonomického růstu hlavním motorem exportně orientované ekonomiky Slovenska. Země si loni udržela v přepočtu na obyvatele pozici největšího výrobce aut na světě. Kromě PSA montují auta na Slovensku také továrny automobilek Jaguar Land Rover, Kia Motors a Volkswagen. Slovenská divize Kia Motors v prvním pololetí snížila výrobu meziročně o 27 procent na 131.000 vozidel, což firma zdůvodnila dopady koronaviru.
10. listopadu 2024 21:11
Krize evropského automobilového průmyslu. V Německu se budou zavírat továrny
Související
Fúzi Fiat Chrysler a PSA už schválili akcionáři obou automobilek
Fiat Chrysler a PSA se mohou spojit, nový gigant ponese název Stellantis
PSA Group , Ekonomika , automobilový průmysl , Stellantis , Slovensko
Aktuálně se děje
před 5 minutami
Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně
před 31 minutami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 53 minutami
Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění
před 1 hodinou
Rusko informovalo USA o odpalu balistické rakety. Přesto svět vrhlo do nové éry
před 2 hodinami
Počasí pod vlivem Caetana. Česko čeká první výrazná sněhová situace
včera
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
včera
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
včera
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
včera
Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval
včera
Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili
včera
Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť
včera
Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany
včera
Útok balistickou střelou na Ukrajině: Západ zpochybnil použití ICBM, internetem kolují nové záběry
včera
Svět řeší podivnou ruskou tiskovku. Neříkejte nic o útoku balistickou střelou, nařídil někdo Zacharovové
včera
Generální ředitel WHO skončil v nemocnici
včera
27 milionů obyvatel na místě, které je zabíjí. Jak se žije v nejznečištěnějším městě na světě?
včera
Rusko jedinou střelou zahodilo všechny snahy ze studené války. Západ nesmí polevit
včera
Rusko je ochotné jednat o míru na Ukrajině. Když se splní jeho požadavky
včera
Netanjahu podle OSN zdecimoval Pásmo Gazy. Absurdní, brání se zatykači
včera
EU se připravuje na obchodní válku. Podle ekonoma Kuchaře Trumpova cla pocítí hlavně Američané
Evropská unie se po zvolení Donalda Trumpa americkým prezidentem připravuje na možnou obchodní válku. Trump během kampaně slíbil, že navýší cla na dovoz produktů z EU i Číny. O problematice této politiky promluvil ekonom Pavel Kuchař z Univerzity Palackého v Olomouci.
Zdroj: Jakub Jurek