Francouzské automobilce PSA v pololetí klesl odbyt o 45,7 procenta na 1,03 milionu vozů. Firma se podobně jako její konkurenti potýká s negativními dopady koronavirové krize. Společnost se teď chystá na sloučení s automobilkou Fiat Chrysler a dnes také uvedla, že v samotném červnu zvýšila odbyt proti květnu o 71 procent.
Automobilky se potýkají s celosvětovým poklesem trhu. Jen v Evropské unii se v prvním pololetí prodalo 4,28 milionu aut, což je o 38,1 procenta méně než ve srovnatelném období loňského roku.
O 53,1 procenta zhruba na 266.100 se v prvním pololetí snížil odbyt dceřiné německé automobilky Opel a britské značky Vauxhall. Dobře se však prodávaly nové modely Grandland X a nová Corsa.
Kompletní hospodářské výsledky za první pololetí francouzská automobilka zveřejní 28. července.
PSA teď chystá fúzi s italsko-americkým výrobcem aut Fiat Chrysler. Nová společnost, která se má stát čtvrtým největším výrobcem aut na světě za společnostmi Volkswagen, Toyota a Renault-Nissan, se bude jmenovat Stellantis.
#STELLANTIS: The name of the new group resulting from the merger of @FCAGroup and #GroupePSA.Derived from the Latin ‘stello’ (to brighten with stars), the name evokes the alignment and union of storied automotive brands to create a new #mobility leader➡ https://t.co/6sCnFoDy7m pic.twitter.com/PDVNktPCFJ
— Groupe PSA_EN (@GroupePSA_EN) July 15, 2020
PSA a Fiat Chrysler se na sloučení v hodnotě 50 miliard USD (1,2 bilionu Kč) dohodly loni v prosinci. Dokončeno by mělo být v prvním čtvrtletí příštího roku.
Slovenská továrna francouzské automobilky PSA má obavy o svou budoucnost, pokud s ohledem na klesající konkurenceschopnost v rámci skupiny nezíská výrobu dalšího modelu. Novinářům to dnes řekl zástupce generálního ředitele závodu PSA v Trnavě na západě Slovenska Martin Dzama. Továrna letos během přerušení výroby kvůli koronaviru zaznamenala zhruba pětinový výpadek roční produkce.
PSA v zemi pod Tatrami montuje automobilky Citroën C3 a Peugeot 208, které bylo v prvním pololetí ve své třídě druhým nejprodávanějším modelem v Evropě. Slovenská divize PSA zatím nemá příslib nové výroby jako náhradu za stávající modely po skončení jejich produkce.
"V rámci skupiny se chceme ucházet o další produkt. Pokud v takovém boji nebudeme úspěšní, stěží si dokážu představit budoucnost našeho závodu. Momentálně nemáme žádnou další vizi," řekl Dzama.
Továrně se podle něj nedaří snižovat výrobní náklady, které má v rámci skupiny vyšší než v Portugalsku a které se přibližují nákladům ve Španělsku. "Máme handicap, protože za poslední čtyři roky jsou naše výrobní náklady stabilní. Nedaří se nám výrobní náklady snižovat. Žel, jiné závody v rámci skupiny PSA jsou schopny své náklady snižovat," uvedl Dzama.
Společnost PSA, podobně jako další zaměstnavatelé na Slovensku, upozornila na růst mzdových nákladů i na vysoké ceny energií. Slovenská továrna PSA chce hledat úspory zejména v oblasti efektivity práce, energií a inovací, hromadné propouštění neplánuje.
Nová slovenská vláda premiéra Igora Matoviče už prosadila sérii opatření na snížení byrokracie a plánuje i kroky ke snížení cen elektřiny, které ovlivňují i různé distribuční poplatky a příspěvky na obnovitelné zdroje energií. V příštím roce by podle slovenského ministerstva sociálních věcí ale měla v zemi na rozdíl od požadavků zaměstnavatelů opět stoupnout minimální mzda, na které závisí i třeba příplatky za práci o víkendech či v noci.
Loni z výrobních linek slovenského závodu PSA sjelo rekordních 371.152 vozidel. Letos v březnu továrna skoro na dva měsíce kvůli koronaviru odstavila produkci. Podle Dzamy to znamenalo výpadek výroby více než 72.000 vozidel. "Je evidentní, že výpadek nejsme schopni dohnat. Objem produkce nebude jako loni, byť cíl byl (původně) ještě vyšší," řekl Dzama.
Automobilový průmysl byl v době předchozího ekonomického růstu hlavním motorem exportně orientované ekonomiky Slovenska. Země si loni udržela v přepočtu na obyvatele pozici největšího výrobce aut na světě. Kromě PSA montují auta na Slovensku také továrny automobilek Jaguar Land Rover, Kia Motors a Volkswagen. Slovenská divize Kia Motors v prvním pololetí snížila výrobu meziročně o 27 procent na 131.000 vozidel, což firma zdůvodnila dopady koronaviru.
Související
Fúzi Fiat Chrysler a PSA už schválili akcionáři obou automobilek
Fiat Chrysler a PSA se mohou spojit, nový gigant ponese název Stellantis
PSA Group , Ekonomika , automobilový průmysl , Stellantis , Slovensko
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Kyjev sabotuje výměnu zajatců, tvrdí Rusko
před 1 hodinou
Amerikou hýbe falešné volební video. Rusko od něj dává ruce pryč
před 2 hodinami
Chameneí se chce za útoky Izraele pomstít USA
před 3 hodinami
Dva mladí Češi jeli na střeše vídeňského metra. Jeden zemřel, druhý bojuje o život
před 4 hodinami
Medveděv opět vyhrožuje: Když nás budete ignorovat, bude třetí světová válka
před 4 hodinami
Američtí experti pro EZ vysvětlili, proč lidé volí Trumpa, když hrozí opakování útoku na Kapitol
před 5 hodinami
Rakouský myslivec, který vraždil u hranic s Českem, je po smrti
před 5 hodinami
"Katastrofa, apokalypsa..." OSN popsala, co se odehrává v Pásmu Gazy
před 6 hodinami
Severokorejští vojáci na Ukrajině jsou hrozbou nejen pro Evropu, varují státy
před 7 hodinami
Írán chce rozpoutat válku na Blízkém východě? Do konfliktu se snaží zatáhnout i Irák
před 8 hodinami
EXKLUZIVNĚ: Šéfka volební komise v USA pro EZ popsala, jak hurikán ovlivní volby
před 9 hodinami
Zelenskyj vyzval svět, aby začal něco dělat se severokorejskými vojáky na Ukrajině
před 10 hodinami
Respirační onemocnění v Česku nabývají na síle. Stoupá počet lidí s covidem i černým kašlem
před 10 hodinami
Íránská hrozba sílí. Zvýší dolet balistických střel, může přehodnotit i jadernou doktrínu
před 12 hodinami
Výhled počasí na listopad. Předpověď budí obavy i jinde v Evropě
včera
Izraelci teď nejsou v bezpečí nikde, ukazuje případ ze Švédska
včera
Princ Harry se z USA poroučet nebude, naznačil syn Donalda Trumpa
včera
Policisté budou protestovat i za vyšší platy. S udělováním pokut se nepočítá
včera
Říjnové počasí bylo nadprůměrně teplé. Teď přijde ochlazení
včera
Día de los Muertos: Jak vypadají mexické Dušičky?
Přelom října a listopadu je u nás spojen s Dušičkami, kdy se vzpomíná na zemřelé předky a zapalují se za ně svíčky na hrobech. V Americe, v Anglii nebo třeba v Austrálii tento čas patří Halloweenu, s nímž se pojí koledování nebo vydlabané dýně. V Mexiku se konec října a počátek listopadu nese ve znamení oslav zvaných Día de los Muertos, při nichž se lidé veselí, protože se mohou setkat se svými mrtvými blízkými. Součástí svátku jsou i všudypřítomné masky kostlivců. Od roku 2003 figuruje svátek na seznamu ústního a nehmotného dědictví UNESCO.
Zdroj: Lucie Žáková