Automobilce PSA v pololetí klesl odbyt téměř o 46 procent, obavy má Slovensko

Francouzské automobilce PSA v pololetí klesl odbyt o 45,7 procenta na 1,03 milionu vozů. Firma se podobně jako její konkurenti potýká s negativními dopady koronavirové krize. Společnost se teď chystá na sloučení s automobilkou Fiat Chrysler a dnes také uvedla, že v samotném červnu zvýšila odbyt proti květnu o 71 procent.

Automobilky se potýkají s celosvětovým poklesem trhu. Jen v Evropské unii se v prvním pololetí prodalo 4,28 milionu aut, což je o 38,1 procenta méně než ve srovnatelném období loňského roku.

O 53,1 procenta zhruba na 266.100 se v prvním pololetí snížil odbyt dceřiné německé automobilky Opel a britské značky Vauxhall. Dobře se však prodávaly nové modely Grandland X a nová Corsa.

Kompletní hospodářské výsledky za první pololetí francouzská automobilka zveřejní 28. července.

PSA teď chystá fúzi s italsko-americkým výrobcem aut Fiat Chrysler. Nová společnost, která se má stát čtvrtým největším výrobcem aut na světě za společnostmi Volkswagen, Toyota a Renault-Nissan, se bude jmenovat Stellantis.

#STELLANTIS: The name of the new group resulting from the merger of @FCAGroup and #GroupePSA.Derived from the Latin ‘stello’ (to brighten with stars), the name evokes the alignment and union of storied automotive brands to create a new #mobility leader➡ https://t.co/6sCnFoDy7m pic.twitter.com/PDVNktPCFJ

— Groupe PSA_EN (@GroupePSA_EN) July 15, 2020

PSA a Fiat Chrysler se na sloučení v hodnotě 50 miliard USD (1,2 bilionu Kč) dohodly loni v prosinci. Dokončeno by mělo být v prvním čtvrtletí příštího roku.

Slovenská továrna francouzské automobilky PSA má obavy o svou budoucnost, pokud s ohledem na klesající konkurenceschopnost v rámci skupiny nezíská výrobu dalšího modelu. Novinářům to dnes řekl zástupce generálního ředitele závodu PSA v Trnavě na západě Slovenska Martin Dzama. Továrna letos během přerušení výroby kvůli koronaviru zaznamenala zhruba pětinový výpadek roční produkce.

PSA v zemi pod Tatrami montuje automobilky Citroën C3 a Peugeot 208, které bylo v prvním pololetí ve své třídě druhým nejprodávanějším modelem v Evropě. Slovenská divize PSA zatím nemá příslib nové výroby jako náhradu za stávající modely po skončení jejich produkce.

"V rámci skupiny se chceme ucházet o další produkt. Pokud v takovém boji nebudeme úspěšní, stěží si dokážu představit budoucnost našeho závodu. Momentálně nemáme žádnou další vizi," řekl Dzama.

Továrně se podle něj nedaří snižovat výrobní náklady, které má v rámci skupiny vyšší než v Portugalsku a které se přibližují nákladům ve Španělsku. "Máme handicap, protože za poslední čtyři roky jsou naše výrobní náklady stabilní. Nedaří se nám výrobní náklady snižovat. Žel, jiné závody v rámci skupiny PSA jsou schopny své náklady snižovat," uvedl Dzama.

Společnost PSA, podobně jako další zaměstnavatelé na Slovensku, upozornila na růst mzdových nákladů i na vysoké ceny energií. Slovenská továrna PSA chce hledat úspory zejména v oblasti efektivity práce, energií a inovací, hromadné propouštění neplánuje.

Nová slovenská vláda premiéra Igora Matoviče už prosadila sérii opatření na snížení byrokracie a plánuje i kroky ke snížení cen elektřiny, které ovlivňují i různé distribuční poplatky a příspěvky na obnovitelné zdroje energií. V příštím roce by podle slovenského ministerstva sociálních věcí ale měla v zemi na rozdíl od požadavků zaměstnavatelů opět stoupnout minimální mzda, na které závisí i třeba příplatky za práci o víkendech či v noci.

Loni z výrobních linek slovenského závodu PSA sjelo rekordních 371.152 vozidel. Letos v březnu továrna skoro na dva měsíce kvůli koronaviru odstavila produkci. Podle Dzamy to znamenalo výpadek výroby více než 72.000 vozidel. "Je evidentní, že výpadek nejsme schopni dohnat. Objem produkce nebude jako loni, byť cíl byl (původně) ještě vyšší," řekl Dzama.

Automobilový průmysl byl v době předchozího ekonomického růstu hlavním motorem exportně orientované ekonomiky Slovenska. Země si loni udržela v přepočtu na obyvatele pozici největšího výrobce aut na světě. Kromě PSA montují auta na Slovensku také továrny automobilek Jaguar Land Rover, Kia Motors a Volkswagen. Slovenská divize Kia Motors v prvním pololetí snížila výrobu meziročně o 27 procent na 131.000 vozidel, což firma zdůvodnila dopady koronaviru.

Související

Fiat, ilustrační foto

Fúzi Fiat Chrysler a PSA už schválili akcionáři obou automobilek

Spojení italsko-americké automobilky Fiat Chrysler (FCA) s francouzským konkurentem PSA už schválili akcionáři obou podniků. Informovala o tom dnes agentura Reuters. Fúze v hodnotě 52 miliard dolarů (zhruba 1,1 bilionu Kč) vytvoří čtvrtého největšího výrobce aut na světě.
Fiat, ilustrační foto

Fiat Chrysler a PSA se mohou spojit, nový gigant ponese název Stellantis

Evropská komise (EK) dnes schválila spojení italsko-americké automobilky Fiat Chrysler Automobiles (FCA) s francouzským konkurentem PSA. Fúze v hodnotě 38 miliard dolarů (zhruba 823 miliard Kč) vytvoří čtvrtého největšího výrobce aut na světě, který ponese jméno Stellantis, uvedla agentura Reuters.

Více souvisejících

PSA Group Ekonomika automobilový průmysl Stellantis Slovensko

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

Play-Off Sparta vs. Třinec

Jsou přibývající excesy hokejových fanoušků projevem úpadku české společnosti?

Možná bude tento článek vyznívat, že už stárnu (což je samozřejmě pravda) a čím dál víc tak vzpomínám na dřívější (dle mého soudu v mnohém normálnější) svět, ale to, co se poslední dobou děje na extraligových stadionech, mně radost nedělá a pokud proti tomu něco jako společnost neuděláme, bojím se, kam se naše společnost bude řítit. Řeč je o několika nevídaných excesech ze strany hokejových fanoušků. Tedy pardon, „fanoušků“.

včera

včera

včera

včera

včera

Policie Nizozemí

Útok nožem v centru Amsterdamu. Policie hlásí několik zraněných

V centru Amsterdamu došlo ve čtvrtek odpoledne k útoku nožem, který si vyžádal několik zraněných osob. Podezřelá osoba, která útočila nožem, byla zadržena policií. Aktuálně probíhá vyšetřování incidentu. Zatím není známo, že by se jednalo o teroristický útok.

včera

Keir Starmer (labouristi)

Evropa hodila vidle do plánů Putina. Sankce proti Rusku nezruší

Evropští lídři na čtvrtečním summitu v Paříži důrazně prohlásili, že nyní není vhodný čas na zrušení sankcí vůči Rusku. Reagovali tak na požadavek Moskvy, která uvedla, že by přistoupila na dohodu o ukončení bojů v oblasti Černého moře zprostředkovanou Spojenými státy pouze v případě, že by některé sankce byly zmírněny, uvedl server CNN.

včera

včera

včera

včera

včera

Volodymyr Zelenskyj na mírovém summitu. (16.6.2024)

Putin brzy zemře a všechno skončí, prohlásil Zelenskyj

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj varoval Spojené státy, aby neumožnily ruskému prezidentovi Vladimiru Putinovi uniknout z politické a ekonomické izolace. Jeho prohlášení zaznělo 26. března, den poté, co Ukrajina a Rusko dosáhly dohody o částečném příměří týkajícím se útoků na energetickou infrastrukturu a černomořské oblasti, kterou zprostředkovaly Spojené státy. V rámci této dohody se USA zavázaly rozšířit ruský přístup ke globálním trhům.

včera

Ilustrační foto

NÁVOD: Jak si připravit nouzové zavazadlo pro případ krize?

Jak už server EuroZprávy.cz informoval, Evropská unie vyzývá členské státy, aby připravily pro své občany nouzové balíčky na přežití po dobu 72 hodin v rámci nové strategie připravenosti, kterou ve středu představila Evropská komise. Tento plán, známý jako Preparedness Union Strategy, se zaměřuje na zvýšení zásob základních potřeb, zlepšení spolupráce mezi civilními a vojenskými složkami a posílení odolnosti vůči budoucím krizím.

včera

včera

včera

Ursula von der Leyenová

Nastal čas na evropskou odvetu. Cla na automobily nenecháme jen tak, vzkazuje von der Leyenová

Zavedení nových cel na dovoz automobilů do Spojených států ze strany prezidenta Donalda Trumpa vyvolalo ostrou reakci Evropské unie. Americká administrativa oznámila, že od 3. dubna zavede 25procentní clo na dovoz osobních automobilů z Evropy, což představuje dosud nejvýraznější eskalaci obchodní války mezi USA a Evropskou unií. Tento krok bude mít dalekosáhlé dopady na evropský automobilový průmysl a může vyvolat odvetná opatření ze strany Bruselu. 

včera

Kontroverzní kampaň hnutí ANO

Ubohost politických stran dosahuje nové úrovně. Už se ani nedozvíme, kdo je nejhorší premiér

​Nedávné kampaně hnutí ANO a koalice SPOLU odhalují znepokojivý trend v české politické kultuře, kde se místo věcné debaty uchylují hlavní politické síly k osobním útokům a zjednodušeným sdělením.​ V době, kdy by politické strany měly občanům přinášet vize, naději a konkrétní řešení pro budoucnost, se v české politice stále více setkáváme s ubohým titulováním a levnými útoky. Kampaňové strategie, které jsme viděli v poslední době, nejsou nic jiného než pokusem odvést pozornost od skutečných problémů – místo aby se politiky snažily navrhnout konkrétní reformy a předložit konstruktivní alternativy, upřednostňují osobní osočování a provokativní slogany.

včera

Odolají USA ruskému tlaku? Zelenskyj si není jistý, neví ani o vztahu Trumpa s Putinem

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj vyjádřil naději, že Spojené státy budou mít "pevný postoj" vůči ruským požadavkům na zrušení sankcí jako podmínku pro příměří v Černém moři. Moskva oznámila, že námořní příměří, které bylo vyhlášeno v úterý s cílem umožnit bezpečný průjezd komerčních lodí, vstoupí v platnost pouze tehdy, pokud Západ zruší omezení na ruský obchod s potravinami a hnojivy. 

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy