Týden po brexitu je hlavní silnice do Doveru tak klidná, že místní úřady polovinu z ní ve čtvrtek uzavřely kvůli sbírání odpadků, aniž by tím řidičům přivodily zpoždění. Nemálo řidičů kamionů však navzdory této klidné scenérii varuje před chaosem.
Nová dokumentace, po definitivním odchodu Británie z Evropské unie nezbytná, jim komplikuje život. Není-li v pořádku, zdrží se na hranici na dlouhé hodiny. Vzhledem k tomu, že objem přepravy je pod obvyklou úrovní, problémy se zatím projevují u bran továren a v depech dopravců. Podle sedmi firem, kterých se na situaci ptala agentura Bloomberg, se problémy v následujících dnech, až se doprava vrátí na běžnou úroveň, patrně rozšíří i do přístavů.
"Je to naprostý zmatek," konstatoval David Zaccheo, provozní ředitel spedice Alkaline UK, která pomocí 145 vozů přepravuje zboží mezi Británií a EU. "Co nastane příští týden? A to nyní nejsme ani zdaleka tak vytížení," dodal. Vozy společnosti se podle něj zdržují v Itálii kvůli špatné tranzitní dokumentaci. Návěs, který se měl dostat do Milána, zase uvízl na dva dny v Británii, protože neměl správné doklady.
Mnoho firem se z obav před chaosem na hranicích v týdnech po brexitu rozhodlo předzásobit, anebo dodávky odložit. Dover je tak nezvykle klidný. Objem dopravy zde klesl o 85 procent ve srovnání s loňským průměrem. Má se za to, že aktivita nabere na obrátkách v následujících dnech, a Británie má tím pádem před sebou první z testů své připravenosti na brexit.
Britský ministr dopravy Grant Shapps serveru BBC řekl, že bez správných dokumentů se na hranicích objeví méně než jedno procento vozů. Větší problém podle něj představuje skutečnost, že řidiči mnohdy nemají test na koronavirus, bez něhož do Francie nemohou.
Británie sice uzavřela obchodní dohodu s EU, a vyhnula se tak clům a dovozním kvótám, firmy však nyní musí vyplňovat formuláře, jako jsou celní prohlášení či osvědčení o zdravotní nezávadnosti, které nebyly vyžadovány, když byla Británie členem bloku. Mnoho zákazníků spedic neví, které dokumenty jsou potřeba.
Podle Ellise Blackhama z britské logistické společnosti JJX Logistics, jež přepravuje zboží z Británie do EU, trvalo naložení kamionu farmaceutickým zboží určeným pro Německo šest místo obvyklých tří hodin, protože klient neměl patřičnou dokumentaci.
Jiný zákazník firmě poslal paletu bez dokumentů, která měla být přepravena do Francie, uvedl jiný případ. Klient byl překvapen, když se dozvěděl, že to není možné. Lidé se podle Blackhama s novými postupy a dokumenty sžijí nejdříve v březnu.
Kvůli zmatku, který zkomplikoval proclení, byl blokován v belgickém přístavu přes dva týdny návěs s chemikáliemi, jejž měla přepravit britská společnost Bowker Group. "Pořád se jenom hasí požáry," konstatoval Jason Tiffen, který ve spedici řídí mezinárodní dopravu. "Celní deklaranti jsou přetížení a není jich dostatek," dodal.
Odvětví už dlouho varuje, že chybí vyškolený personál, který vyřídí 400 milionů celních prohlášení, která budou každoročně požadována pro zboží přepravované mezi Británii a EU v hodnotě 13 miliard liber (přes 377 miliard Kč).
Další problém, s nímž se britské společnosti potýkají, představují nová pravidla původu. Ta určují, zda zboží může přes hranice bez clení. Britská maloobchodní společnost Marks & Spencer dnes varovala, že cla a "velmi složitý administrativní proces" výrazně dopadne na provoz firmy v Severním Irsku, České republice a ve Francii.
Generální ředitel spedice Intersped Logistics Ray Murphy jako příklad uvádí objednávku 23 tun kabelu. Zákazník později zjistil, že kabel byl vyroben v Egyptě a obsahem se nekvalifikoval pro bezcelní režim v Británii či EU. Po příjezdu do Řecka by zásilka podlehla clu tři procenta, a tak klient zakázku zrušil, uvedl Murphy.
10. listopadu 2024 21:11
Krize evropského automobilového průmyslu. V Německu se budou zavírat továrny
Související
Vrátí se Británie do EU? Jednání se mohou obnovit, má to ale podmínku
Události Petra Nutila: Konec Liberlandu, nejhorší premiér, antibrexit a homofobní konzervatismus
Brexit , kamiony , Velká Británie , EU (Evropská unie) , Ekonomika
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
před 2 hodinami
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
před 3 hodinami
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
před 3 hodinami
Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval
před 3 hodinami
Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili
před 4 hodinami
Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť
před 5 hodinami
Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany
před 6 hodinami
Útok balistickou střelou na Ukrajině: Západ zpochybnil použití ICBM, internetem kolují nové záběry
před 6 hodinami
Svět řeší podivnou ruskou tiskovku. Neříkejte nic o útoku balistickou střelou, nařídil někdo Zacharovové
před 7 hodinami
Generální ředitel WHO skončil v nemocnici
před 7 hodinami
27 milionů obyvatel na místě, které je zabíjí. Jak se žije v nejznečištěnějším městě na světě?
před 8 hodinami
Rusko jedinou střelou zahodilo všechny snahy ze studené války. Západ nesmí polevit
před 8 hodinami
Rusko je ochotné jednat o míru na Ukrajině. Když se splní jeho požadavky
před 8 hodinami
Netanjahu podle OSN zdecimoval Pásmo Gazy. Absurdní, brání se zatykači
před 9 hodinami
EU se připravuje na obchodní válku. Podle ekonoma Kuchaře Trumpova cla pocítí hlavně Američané
před 9 hodinami
ICC vydal zatykače na Netanjahua a Gallanta
před 10 hodinami
Nástup Trumpa znervózňuje všechny. Kyjev i Moskva se snaží získat výhodu ve válce, než převezme úřad
před 10 hodinami
Rusko vypálením ICBM vyslalo signál, že má technologie a je ochotné je použít, řekl Kraus pro EZ
před 10 hodinami
Polsko je naším prioritním cílem, prohlásila Zacharovová
před 10 hodinami
Nové varování meteorologů. Sněhu bude až 15 centimetrů, zesílí i vítr
Na Moravě a ve Slezsku může napadnout ještě o pár centimetrů více, než se původně předpokládalo. Vyplývá to z nejnovějšího znění výstrahy, v němž Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) upřesnil její časovou a územní platnost. Meteorologové zároveň přidali varování před silným větrem.
Zdroj: Jan Hrabě