Týden po brexitu je hlavní silnice do Doveru tak klidná, že místní úřady polovinu z ní ve čtvrtek uzavřely kvůli sbírání odpadků, aniž by tím řidičům přivodily zpoždění. Nemálo řidičů kamionů však navzdory této klidné scenérii varuje před chaosem.
Nová dokumentace, po definitivním odchodu Británie z Evropské unie nezbytná, jim komplikuje život. Není-li v pořádku, zdrží se na hranici na dlouhé hodiny. Vzhledem k tomu, že objem přepravy je pod obvyklou úrovní, problémy se zatím projevují u bran továren a v depech dopravců. Podle sedmi firem, kterých se na situaci ptala agentura Bloomberg, se problémy v následujících dnech, až se doprava vrátí na běžnou úroveň, patrně rozšíří i do přístavů.
"Je to naprostý zmatek," konstatoval David Zaccheo, provozní ředitel spedice Alkaline UK, která pomocí 145 vozů přepravuje zboží mezi Británií a EU. "Co nastane příští týden? A to nyní nejsme ani zdaleka tak vytížení," dodal. Vozy společnosti se podle něj zdržují v Itálii kvůli špatné tranzitní dokumentaci. Návěs, který se měl dostat do Milána, zase uvízl na dva dny v Británii, protože neměl správné doklady.
Mnoho firem se z obav před chaosem na hranicích v týdnech po brexitu rozhodlo předzásobit, anebo dodávky odložit. Dover je tak nezvykle klidný. Objem dopravy zde klesl o 85 procent ve srovnání s loňským průměrem. Má se za to, že aktivita nabere na obrátkách v následujících dnech, a Británie má tím pádem před sebou první z testů své připravenosti na brexit.
Britský ministr dopravy Grant Shapps serveru BBC řekl, že bez správných dokumentů se na hranicích objeví méně než jedno procento vozů. Větší problém podle něj představuje skutečnost, že řidiči mnohdy nemají test na koronavirus, bez něhož do Francie nemohou.
Británie sice uzavřela obchodní dohodu s EU, a vyhnula se tak clům a dovozním kvótám, firmy však nyní musí vyplňovat formuláře, jako jsou celní prohlášení či osvědčení o zdravotní nezávadnosti, které nebyly vyžadovány, když byla Británie členem bloku. Mnoho zákazníků spedic neví, které dokumenty jsou potřeba.
Podle Ellise Blackhama z britské logistické společnosti JJX Logistics, jež přepravuje zboží z Británie do EU, trvalo naložení kamionu farmaceutickým zboží určeným pro Německo šest místo obvyklých tří hodin, protože klient neměl patřičnou dokumentaci.
Jiný zákazník firmě poslal paletu bez dokumentů, která měla být přepravena do Francie, uvedl jiný případ. Klient byl překvapen, když se dozvěděl, že to není možné. Lidé se podle Blackhama s novými postupy a dokumenty sžijí nejdříve v březnu.
Kvůli zmatku, který zkomplikoval proclení, byl blokován v belgickém přístavu přes dva týdny návěs s chemikáliemi, jejž měla přepravit britská společnost Bowker Group. "Pořád se jenom hasí požáry," konstatoval Jason Tiffen, který ve spedici řídí mezinárodní dopravu. "Celní deklaranti jsou přetížení a není jich dostatek," dodal.
Odvětví už dlouho varuje, že chybí vyškolený personál, který vyřídí 400 milionů celních prohlášení, která budou každoročně požadována pro zboží přepravované mezi Británii a EU v hodnotě 13 miliard liber (přes 377 miliard Kč).
Další problém, s nímž se britské společnosti potýkají, představují nová pravidla původu. Ta určují, zda zboží může přes hranice bez clení. Britská maloobchodní společnost Marks & Spencer dnes varovala, že cla a "velmi složitý administrativní proces" výrazně dopadne na provoz firmy v Severním Irsku, České republice a ve Francii.
Generální ředitel spedice Intersped Logistics Ray Murphy jako příklad uvádí objednávku 23 tun kabelu. Zákazník později zjistil, že kabel byl vyroben v Egyptě a obsahem se nekvalifikoval pro bezcelní režim v Británii či EU. Po příjezdu do Řecka by zásilka podlehla clu tři procenta, a tak klient zakázku zrušil, uvedl Murphy.
Související
Události Petra Nutila: Konec Liberlandu, nejhorší premiér, antibrexit a homofobní konzervatismus
Dover musí rozšířit kapacity. Po brexitu začaly „nepřijatelné“ fronty, říká šéf přístavu
Brexit , kamiony , Velká Británie , EU (Evropská unie) , Ekonomika
Aktuálně se děje
před 19 minutami
Rusko řeší korupční kauzu na Šojguově ministerstvu. Putin o případu ví
před 1 hodinou
Policie se vyjádřila k zásahu ve škole na Tachovsku. Mladík skončil v cele
před 1 hodinou
Belgičan si v těle sám vytváří alkohol. Pokuty za řízení v opilosti platit nemusí
před 2 hodinami
Zimní počasí opět udeří. Místy může napadnout až 10 centimetrů sněhu
před 2 hodinami
Většina zbraní z amerického balíčku pro Ukrajinu je již v Německu a Polsku ve skladech
před 3 hodinami
ANO by v březnu vyhrálo volby. Ze Sněmovny by vypadly dvě vládní strany
před 3 hodinami
Americký Senát schválil balíček pomoci pro Ukrajinu. Biden slíbil rychlé doručení
včera
Týdenní výhled filmů: Tělesností pulzující Rivalové, aktivistický šaman i vrah z televizní soutěže
včera
Ruské jaderné odpalovací zařízení míří k hranicím NATO. Odborníci: Jde o přípravu na válku
včera
NATO nerozmístí jaderné zbraně v jiných zemích, říká Stoltenberg
včera
Greta Thunbergová čelí obvinění z občanské neposlušnosti
včera
Dezinformátor Zítko se hledá. Policie vyhlásila pátrání
včera
Pokles cen potravin? Naopak, většina z nich v dubnu zdražila, tvrdí ČSÚ
včera
Deset tisíc vojáků NATO v Polsku. Aliance své členy bránit bude, vzkázal Rusku Stoltenberg
včera
Speed Marathon 2024: Policie eviduje tisíce přestupků, rozdala pokuty za miliony
včera
Gerhskovich zůstává ve vazbě. Rusové ho hodlají soudit kvůli údajné špionáži
včera
Rusko zesílí útoky na ukrajinské sklady se západními zbraněmi, slíbil Šojgu
včera
Na Tachovsku zasahovala policie ve škole. Zadržela jednu osobu
včera
Černý kašel se v Česku nadále šíří. Nejvíce mezi náctiletými
včera
Finsko: Moskva je nyní nepřítel č. 1 a proto roste vysoký plot na hranici
Finští pohraničníci vybaveni i běžkami monitorují východní hranici země, která představuje nejnovější a nejdelší hranici NATO s hlavním protivníkem Aliance, s Ruskem.
Zdroj: Radek Novotný