Pravidla po brexitu jsou noční můrou pro řidiče kamionů, píše Bloomberg

Týden po brexitu je hlavní silnice do Doveru tak klidná, že místní úřady polovinu z ní ve čtvrtek uzavřely kvůli sbírání odpadků, aniž by tím řidičům přivodily zpoždění. Nemálo řidičů kamionů však navzdory této klidné scenérii varuje před chaosem.

Nová dokumentace, po definitivním odchodu Británie z Evropské unie nezbytná, jim komplikuje život. Není-li v pořádku, zdrží se na hranici na dlouhé hodiny. Vzhledem k tomu, že objem přepravy je pod obvyklou úrovní, problémy se zatím projevují u bran továren a v depech dopravců. Podle sedmi firem, kterých se na situaci ptala agentura Bloomberg, se problémy v následujících dnech, až se doprava vrátí na běžnou úroveň, patrně rozšíří i do přístavů.

"Je to naprostý zmatek," konstatoval David Zaccheo, provozní ředitel spedice Alkaline UK, která pomocí 145 vozů přepravuje zboží mezi Británií a EU. "Co nastane příští týden? A to nyní nejsme ani zdaleka tak vytížení," dodal. Vozy společnosti se podle něj zdržují v Itálii kvůli špatné tranzitní dokumentaci. Návěs, který se měl dostat do Milána, zase uvízl na dva dny v Británii, protože neměl správné doklady.

Mnoho firem se z obav před chaosem na hranicích v týdnech po brexitu rozhodlo předzásobit, anebo dodávky odložit. Dover je tak nezvykle klidný. Objem dopravy zde klesl o 85 procent ve srovnání s loňským průměrem. Má se za to, že aktivita nabere na obrátkách v následujících dnech, a Británie má tím pádem před sebou první z testů své připravenosti na brexit.

Britský ministr dopravy Grant Shapps serveru BBC řekl, že bez správných dokumentů se na hranicích objeví méně než jedno procento vozů. Větší problém podle něj představuje skutečnost, že řidiči mnohdy nemají test na koronavirus, bez něhož do Francie nemohou.

Británie sice uzavřela obchodní dohodu s EU, a vyhnula se tak clům a dovozním kvótám, firmy však nyní musí vyplňovat formuláře, jako jsou celní prohlášení či osvědčení o zdravotní nezávadnosti, které nebyly vyžadovány, když byla Británie členem bloku. Mnoho zákazníků spedic neví, které dokumenty jsou potřeba.

Podle Ellise Blackhama z britské logistické společnosti JJX Logistics, jež přepravuje zboží z Británie do EU, trvalo naložení kamionu farmaceutickým zboží určeným pro Německo šest místo obvyklých tří hodin, protože klient neměl patřičnou dokumentaci.

Jiný zákazník firmě poslal paletu bez dokumentů, která měla být přepravena do Francie, uvedl jiný případ. Klient byl překvapen, když se dozvěděl, že to není možné. Lidé se podle Blackhama s novými postupy a dokumenty sžijí nejdříve v březnu.

Kvůli zmatku, který zkomplikoval proclení, byl blokován v belgickém přístavu přes dva týdny návěs s chemikáliemi, jejž měla přepravit britská společnost Bowker Group. "Pořád se jenom hasí požáry," konstatoval Jason Tiffen, který ve spedici řídí mezinárodní dopravu. "Celní deklaranti jsou přetížení a není jich dostatek," dodal.

Odvětví už dlouho varuje, že chybí vyškolený personál, který vyřídí 400 milionů celních prohlášení, která budou každoročně požadována pro zboží přepravované mezi Británii a EU v hodnotě 13 miliard liber (přes 377 miliard Kč).

Další problém, s nímž se britské společnosti potýkají, představují nová pravidla původu. Ta určují, zda zboží může přes hranice bez clení. Britská maloobchodní společnost Marks & Spencer dnes varovala, že cla a "velmi složitý administrativní proces" výrazně dopadne na provoz firmy v Severním Irsku, České republice a ve Francii.

Generální ředitel spedice Intersped Logistics Ray Murphy jako příklad uvádí objednávku 23 tun kabelu. Zákazník později zjistil, že kabel byl vyroben v Egyptě a obsahem se nekvalifikoval pro bezcelní režim v Británii či EU. Po příjezdu do Řecka by zásilka podlehla clu tři procenta, a tak klient zakázku zrušil, uvedl Murphy.

Související

Monika Brusenbauch Meislová Rozhovor

Brexit pozpátku? Británie a EU se snaží aktualizovat vztahy, jinak nezvládnou čelit novým hrozbám, říká Meislová

Expertka na britský politický systém Monika Brusenbauch Meislová z brněnské Masarykovy univerzity v rozhovoru pro EuroZprávy.cz exkluzivně vysvětlila, co znamená snaha o aktualizaci vzájemných vztahů Velké Británie a Evropské unie a také zhodnotila, jak se Londýnu podařil brexit. „Mnoho očekávaných výhod – nové obchodní dohody, silnější globální postavení, nižší míra migrace – se buď nenaplnilo, nebo se ukázaly jako zcela iluzorní,“ říká. 
Brexit, ilustrační foto

Od rybolovu po Erasmus: Co přinese nová dohoda Spojeného království s EU

Spojené království a Evropská unie v pondělí uzavřely dlouho připravovanou dohodu, která má potenciál výrazně změnit vztahy mezi oběma stranami. Premiér Keir Starmer označil dohodu za „hat-trick“ po podobných úspěších s Indií a USA a předseda Evropské rady António Costa ji uvítal jako „novou kapitolu“ vzájemných vztahů. Navzdory tomuto optimistickému tónu přináší dohoda především přísliby budoucích změn, nikoli okamžité revoluční kroky.

Více souvisejících

Brexit kamiony Velká Británie EU (Evropská unie) Ekonomika

Aktuálně se děje

před 32 minutami

Prezident Trump

Trump oznámil plošná cla. 150 zemí dostane stejnou sazbu

Prezident Donald Trump prohlásil, že Spojené státy uvalí jednotná cla na více než 150 menších zemí po celém světě. Podle jeho slov půjde o hromadné rozhodnutí oznámené jedním dopisem, který bude rozeslán všem dotčeným státům najednou.

před 1 hodinou

Julija Svyrydenková

Ukrajina má novou premiérku. Julija Svyrydenková chystá zásadní změny

Ukrajinská Nejvyšší rada dnes rozhodla o jmenování nové premiérky. Poslanci schválili do čela vlády Juliji Svyrydenkovou, čímž odstartovali výraznou rekonstrukci kabinetu, kterou inicioval prezident Volodymyr Zelenskyj. Tento krok přichází v době, kdy země čelí nejen pokračující ruské invazi, ale i měnícím se vztahům s hlavními zahraničními partnery, zejména Spojenými státy. 

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

Dmytro Zolotukhin

Když Putin vidí ústup, považuje to za známku slabosti. Myslím, že NATO ve skutečnosti již neexistuje, varuje Zolotukhin

Americký prezident Donald Trump mění podobu vojenské pomoci Ukrajině – místo přímých darů zbraní plánuje prodej techniky evropským zemím, které by ji mohly Kyjevu dále předat. Nový model má podle Bílého domu zmírnit domácí kritiku a přinést ekonomické výhody. Tento přístup však podle ukrajinského odborníka na informační bezpečnost Dmytra Zolotukhina, bývalého náměstka ministra informační politiky a specialisty na národní bezpečnost, vysílá nebezpečný signál Kremlu. Pro EuroZprávy.cz upozornil, že váhání Západu může Rusko vnímat jako slabost, což zvyšuje riziko další eskalace konfliktu.

před 4 hodinami

před 4 hodinami

Tesla, ilustrační foto

Tesla může přijít o miliardy kvůli rozkolu mezi Muskem a Trumpem

Automobilka Tesla se ocitla pod tlakem poté, co její zakladatel Elon Musk otevřeně zkritizoval prezidenta Donalda Trumpa, což vedlo k razantnímu omezení státní podpory pro ekologický průmysl. Podle analýzy Sky News tak firma může přijít o miliardy dolarů ze státních subvencí, které dosud tvořily klíčovou součást jejího obchodního modelu.

před 6 hodinami

včera

včera

včera

SK Slavia Praha, stadion v Edenu

Po Suchém a Necidovi se vrací i Deli. Navíc se stará o to, aby i v Africe byla Slavia

Vedle zvučných posil se během tohoto letního přestupového období podařilo fotbalové pražské Slavii přivést i tři navrátilce. Už dříve příchozí Marka Suchého a Tomáše Necida v roli mentorů slávistického B-týmu nyní doplňuje obránce Simon Deli, který se do Edenu vrací po čtyřech letech. Zároveň je autorem projektu, v rámci něhož se Slavia rozrůstá do Afriky, konkrétně do Pobřeží slonoviny, kde bude nejen hráče skautovat, ale i materiálně jim pomáhat.

včera

včera

včera

včera

SK Slavia Praha, stadion v Edenu

Diouf se konečně dočkal. Senegalský obránce přestupuje za rekordní sumu do West Hamu

Poslední dny a týdny se čekalo, co bude nakonec s obráncem El Hadjim Malickem Dioufem. Jestli skutečně přestoupí, nebo i pro příští sezónu nadále zůstane v pražské Slavii. Nakonec se ale přeci jen Pražané dohodli s londýnským West Hamem na tom, že svého obránce na Ostrovy pošlou za celkovou přestupovou sumu ve výši 25 milionů eur (zhruba 625 milionů korun), což je v historii české ligy dosud nejvyšší cena, za kterou jakýkoli fotbalista z tuzemské soutěže odešel do zahraničí.

včera

včera

T-14 Armata (vývojové označení Objekt 148) je ruský tank nové generace postavený na základě platformy Armata. Vývoj byl zahájen v roce 2009, poprvé byly stroje z testovací série představeny 9. května 2015 na vojenské přehlídce na Rudém náměstí ke Dni vítězství., autor: Vitaly V. Kuzmin

Místo hrozivé zbraně jen symbol propagandy. Rusko tank Armata vychvalovalo do nebes, dodnes jej nenasadilo

Téměř tři a půl roku od začátku ruské invaze na Ukrajinu zůstává nejnovější chlouba ruské armády – tank T-14 Armata – mimo skutečné boje. Přestože byl už před lety prezentován jako přelomová zbraň nové generace, na ukrajinském bojišti se objevil jen ve výjimečných a krátkodobých případech. To podle analytiků ukazuje na vážné pochybnosti o jeho skutečné schopnosti uspět v ostrém nasazení.

včera

Lidé na Ukrajině, ilustrační foto

Rusko zavádí novou etapu hybridní války. Z Ukrajinců nevědomky dělá sebevražedné atentátníky

Devatenáctiletý Oleh z ukrajinského města Rivne si původně myslel, že našel snadný přivýdělek. Na Telegramu narazil na nabídku tisíce dolarů za prosté posprejování policejní stanice. Jak ale brzy zjistil, místo barvy převzal v tašce výbušninu, mobilní telefon a dráty. Nevědomky se stal součástí nebezpečné ruské sabotážní sítě, která cílí především na mladé Ukrajince – a to v rámci nové etapy tzv. hybridní války.

včera

Ze tří dnů jsou tři roky? Proč Rusko dosud neuspělo na Ukrajině? Podle expertů neumí válčit

Tři a půl roku po začátku tzv. „speciální vojenské operace“ se Rusko ocitá v hluboké vojenské krizi. Navzdory původním očekáváním o bleskovém dobytí Kyjeva během tří dnů a zjevné početní i technické převaze, se Kremlu podařilo ovládnout pouze necelých 20 procent ukrajinského území. Ztráty na ruské straně podle odhadů překročily hranici jednoho milionu padlých, zraněných a nezvěstných. Proč je tak obrovská armáda tak zoufale neefektivní?

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy