Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v květnu kvůli koronavirové krizi meziročně snížil o 52,3 procenta na 581.161 vozů. Pokles nicméně zpomalil z rekordních 76,3 procenta v předchozím měsíci.
Oznámilo to dnes Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).
?? Passenger #car registrations: ? -52.3% in May; ? -41.5% five months into 2020 | PRESS RELEASE: https://t.co/EyexyUq1m0 pic.twitter.com/20NOiYYFc9
— ACEA (@ACEA_eu) June 17, 2020
V období od ledna do května prodej aut meziročně klesl o 41,5 procenta na 3,33 milionu vozů. Všechny členské země EU přitom za uvedené období vykázaly pokles o více než 20 procent.
Zemí nejvíce zasaženou dopady opatření proti šíření koronaviru bylo v květnu Španělsko, kde prodej klesl o 73 procent. Pokles ve Francii, Itálii a Německu dosáhl asi 50 procent.
Český Svaz dovozců automobilů již dříve uvedl, že v České republice se prodej nových osobních aut v květnu meziročně snížil o 44,4 procenta na 13.385 vozů. V období od ledna do května prodej meziročně klesl o 30,3 procenta na 74.258 vozů.
Automobilce Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen, v květnu prodej v zemích EU meziročně klesl o polovinu na 30.372 vozů. Podíl této značky na unijním trhu ale vzrostl na 5,2 procenta z pěti procent před rokem.
Podle experta na automobilový trh ze společnosti EY Petra Knapa se žádné oživení nekoná, a to ani na trzích, kde byly autosalony otevřené celý květen. Například Německo hlásí propad o polovinu. Prodej se nezvyšuje ani přesto, že výrobci teď dávají velkou podporu do odbytu skladových aut. Automobilky PSA, Renault či Volkswagen už za pouhých pět měsíců od začátku roku ztratily odbyt jedné standardní továrny s roční produkcí 300.000 vozů.
Až děsivá je podle Knapa situace ve Velké Británii, kde 20.000 prodaných aut za květen odpovídá běžnému prodeji za dva až tři dny. "Pokud nebude v červnu nějaký zázrak, a léto bude předpokládaně pomalé, tak ze celý rok můžeme opravdu očekávat pokles kolem 25 až 30 procent. A to budeme ještě rádi," podotkl Knap.
Související
Koncernu Volkswagen loni klesl odbyt. Dobře si vede Seat, mezi nejhoršími je Škoda
Dopad koronakrize: Prodej nových aut v USA i Británii loni výrazně klesl
prodej aut , automobilový průmysl , Ekonomika , EU (Evropská unie) , volkswagen , Česká republika , Škoda , auto
Aktuálně se děje
včera
Co přijde v letošním roce? Česko bude v centru dění a nikdo nezná Trumpovy plány
včera
Islámský stát je prakticky mrtvý. ISIS-K ale zůstává hrozbou
včera
Co vše se od letoška mění? Rostou důchody i minimální mzda
včera
Pět mrtvých kvůli pyrotechnice z Česka a Polska. Německu dochází trpělivost
včera
V 91 letech zemřel Dušan Holý, uznávaný profesor, zpěvák, etnolog a muzikolog
včera
Před 40 lety došlo k největší průmyslové havárii v historii. Spor o Bhópálskou katastrofu opět ožívá
včera
Kojenecké ústavy definitivně skončily. Stát je ke konci roku zavřel
včera
Střelba v New Yorku: Před nočním klubem bylo zraněno 10 lidí
včera
Pokud stát nedokáže zaručit bezpečnost letů, měl by uzavřít své nebe pro civilní dopravu, míní expert
včera
Trump po útoku v New Orleans: Vidíte, že jsem měl pravdu
včera
Helena Zeťová podle kriminalistů zřejmě nespáchala sebevraždu
včera
Británie chce po brexitu obnovit vztahy s EU
včera
Rok 2024 v kostce: Česká politická scéna balancuje mezi populismem a ztrátou důstojnosti
včera
Moldavsko čelí po utáhnutí kohoutků plynu z Ruska energetické krizi
včera
Před Trumpovým hotelem v Las Vegas vybuchl Muskův cybertruck
včera
Válka na Ukrajině se stává pro Kyjev stále těžší. S Putinem ale nechce jednat, dokud za ni Rusko nezaplatí
včera
Předpověď počasí na příští týden: Teploty se rapidně propadnou
1. ledna 2025 21:56
Bývalý fotbalista Luděk Mikloško oznámil, že má rakovinu. Chemoterapii ale podstupovat nehodlá
1. ledna 2025 21:54
Oštěpařka Ogrodníková přerušuje kariéru. Oznámila, že čeká dítě
1. ledna 2025 21:52
Problém pro Barcelonu. Do silvestrovské půlnoci nezaregistrovala mistra Evropy Olma
Katalánský fotbalový velkoklub FC Barcelona má se začátkem nového roku i nový problém. Do silvestrovské půlnoci totiž nestihla zaregistrovat svého ofenzivního záložníka Daniho Olma tak, aby mohla s tímto španělským mistrem Evropy z loňského roku počítat i pro druhou polovinu právě probíhající sezóny 2024/25. Hrozí tak, že o fotbalistu přijde a to navíc bez náhrady.
Zdroj: David Holub