Dopad pandemie na moři: Co s výletními loděmi, které se nemohou plavit?

Stovky lidí před několika týdny v Glasgowě kvůli neobvyklé podívané lemovaly břehy řeky Clyde. Luxusní výletní loď plula téměř do srdce města. Azamara Journey uchválila diváky, kteří mezi sebou dodržovali bezpečnou vzdálenost. Tentokrát však na palubě této menší lodi s kapacitou 700 lidí divákům na břehu nikdo nemával, kromě několika desítek členů její posádky.

Nakonec to nebyl žádný slavnostní příjezd, byla to plavba pro podporu života lodi, kterou stejně jako další výletní lodě tvrdě zasáhla pandemie. Píše o tom agentura Bloomberg.

Od poloviny března vyplulo s cestujícími jen málo ze zhruba 400 výletních lodí, navíc pouze na lokálních trasách. Několik desítek jich vyplulo s cílem vrátit členy posádky do jejich domovů všude po světě. Zbytek jich je v nečinnosti a v dohledné budoucnosti nebudou moci vyplout na žádnou komerční plavbu - v USA se odvětví dohodlo, že nebude vypravovat plavby nejméně do 15. září.

Nečinnost v době pandemie neškodí jen hospodaření vlastníkům lodí. Může být i rozsudkem smrti pro jejich nejnákladnější majetek - samotné lodě. Od mechanických problémů přes nebezpečí hurikánů po regulační překážky, je to obtížná situace, se kterou se toto odvětví nikdy předtím v takovém měřítku nesetkalo.

Výdaje jsou přitom enormní. Například společnost Carnival, jejichž devět značek tvoří největšího provozovatele výletních plateb na světě, v nedávné zprávě pro americkou Komisi pro cenné papíry a burzy (SEC) naznačila, že náklady na lodě a administrativu po odstavení všech jejích lodí dosáhnou za každý měsíc 250 milionů USD (5,9 miliardy Kč). Protože nedokáže předpovědět, kdy se plavby obnoví, bude to dlouhodobá položka v rozvaze firmy, která jen za uplynulé čtvrtletí vykázala ztrátu 4,4 miliardy USD.

Stejně jako u letadel je prvním problémem nalezení místa, kde by bylo možné loď zaparkovat. Kvůli pandemii bylo odstaveno až 16.000 letadel, která musela být zaparkována v suchu, na místech, kde by nekorodovala - od hangáru přes letištní dráhy až po některé pouště. Podobně se i lodě snaží najít místa s nejvhodnějšími podmínkami, kde by se mohly ukrýt před bouří.

V přístavech není dost místa, aby tam lodě mohly kotvit najednou, zvlášť pokud jde o velká plavidla až pro 8800 cestujících a posádku. Méně šťastné lodě neměly jiný výběr, než zakotvit na moři a příležitostně si doplout do nejbližšího přístavu pro zásoby jídla a pro palivo.

Odstavení lodí není snadný proces, zaparkovat je jen první problém. Aby vše zůstalo funkční a zabránilo se nákladným opravám, musí se loď udržovat v provozu. Je to podobné jako s baterií v autě, která může přestat fungovat, pokud se nechá auto příliš dlouho v klidu.

"Moderní výletní lodě nejsou navrženy ani vyrobeny tak, aby šly jen tak vypnout a nechat u mola," říká šéfredaktor oborového zpravodajského serveru Cruise Industry News Monty Mathisen. "Mluvíte o obrovském množství strojů, elektřiny a také oceli, které vyžadují údržbu, kontrolu a prevenci."

Obvykle se mluví o "teplém" nebo "studeném" odstavení. Při teplém zůstává většina systémů funkčních. Při studeném je jich více odstaveno, například balastní nádrže, turbíny a převodovky, a také ho doprovázejí další preventivní opatření - utěsní se vnější dveře a okna, matrace se položí na hranu, otevřou se všechny zásuvky a skříně, a také se utěsní koupelnové armatury.

Výhodou teplého odstavení je, že loď se dá rychle znovu uvést do provozu, s hosty může vyplout za několik týdnů. Vyžaduje ale větší údržbu a více personálu, pro velkou loď je to asi 120 lidí, včetně kuchařů a lékařů. Tato strategie má však časové omezení. Podle odborníků je vhodná jen v krátkodobém horizontu, po šesti měsících mohou lodě přijít o některé certifikáty, které jim umožňují legálně plout.

Při studeném odstavení je méně systémů v provozu, stačí tak zhruba 40 členů posádky. Obnovení provozu je však náročnější a nákladnější. Prakticky každý kout lodi je poté potřeba překontrolovat, včetně všech pokojů, uklidit, odvlhčit a některé systémy znovu nainstalovat. Je to výhodné pouze při odstavení lodi trvající mnoho měsíců. Obnovení provozu tak může trvat i měsíce, zvláště pokud je nutné přistoupit k opravám a obnovit některou certifikaci.

Drastičtější možností je loď přivázat a odstavit všechny systémy, kdy zůstane v provozu jen několik nouzových generátorů a loď hlídá několik členů požárního týmu a bezpečnostní služby. V takovém případě ale podle odborníků hrozí postupné zničení potrubí, kabeláže a klimatizačního systému, protože loď je ve slané vodě a na slaném vzduchu, a všechno se tak ničí mnohem rychleji. Po delší době se mohou objevit i další problémy, jako je hniloba.

Nákladná odstávka je zřejmě i důvodem toho, proč společnost Carnival ve své finanční zprávě za druhé čtvrtletí oznámila, že hodlá definitivně odstavit nejméně šest starších lodí. Ty lze případně prodat jiné firmě nebo jako šrot, obvykle za nejvyšší nabídku od kohokoliv. Na vrakoviště zřejmě zamíří i loď Costa Victoria společnosti Costa Cruises, která je stará 24 let. Loď bez vody má totiž menší hodnotu, než je celková hodnota jejích součástek.

Související

Benátky (Venezia). Itálie

Italská vláda nechce, aby velké výletní lodě kotvily v Benátkách

Italská vláda schválila ve středu výnos, díky kterému by v budoucnu velké výletní lodě měly kotvit mimo Benátskou lagunu. V březnu se ministři shodli na tom, že obřím plavidlům nebude umožněno kotvit přímo v Benátkách. V minulosti ale podobné zákazy zrušily soudy, připomněla stanice BBC. Proti turistickým lodím již mnoho let protestují místní obyvatelé.

Více souvisejících

Výletní lodě Turisté cestování lodní doprava Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)

Aktuálně se děje

před 40 minutami

Bundeswehr, ilustrační fotografie

Německo v problémech: Potřebuje armádu, ale dochází mu čas. Přišlo s řešením, které nemusí nic vyřešit

Německo čelí vážnému problému: potřebuje silnější armádu, ale neví, kdo v ní bude sloužit. V situaci, kdy počet vojáků stagnuje a hrozba z Ruska roste, se nová vládní koalice křesťanských demokratů Friedricha Merze a sociálních demokratů (SPD) rozhodla pro model dobrovolné služby. Otázkou však zůstává, zda na její realizaci zbývá dostatek času.

před 1 hodinou

Samsung

Souboj gigantů: Může Samsung díky Trumpovým clům dostat Apple na lopatky?

V době, kdy obchodní válka mezi Spojenými státy a Čínou eskaluje a cla na čínský dovoz dosahují až 145 %, nabývá na významu klíčový rozdíl mezi výrobou iPhonů a telefonů Samsung Galaxy. Zatímco iPhony jsou z většiny stále vyráběny v Číně, Samsung své smartphony montuje hlavně ve Vietnamu, Indii a Jižní Koreji.

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Tělo papeže Františka bylo uloženo do rakve

Trump přiletí na pohřeb papeže. Putin se ve Vatikánu z dobrého důvodu neukáže

Ve středu v 9 hodin ráno místního času začne slavnostní přesun rakve zesnulého papeže Františka z jeho rezidence v Casa Santa Marta do baziliky sv. Petra, oznámil dnes Vatikán. Průvod zahájí krátká modlitba, poté bude rakev nesena přes náměstí Santa Marta a Piazza dei Protomartiri Romani až na náměstí sv. Petra, kde vstoupí hlavními dveřmi do baziliky.

před 3 hodinami

Síla kontrastů: Nečekané a překvapivě trendy kombinace outfitů

Síla kontrastů: Nečekané a překvapivě trendy kombinace outfitů

I zdánlivé protiklady se mohou přitahovat a tvořit spolu dokonalou harmonii. A to platí také ve světě módy. Postupem času se rozdíly mezi styly začaly stírat a naopak se vzájemně doplňovat a prolínat. Takže i ke kostýmku můžete vzít třeba sportovně laděné boty, které k němu na první pohled nemusí sedět, ale jakmile se spojí do celku, překvapí originálním a trendy lookem!

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

Tělo papeže Františka bylo uloženo do rakve

Mimořádná zpráva Kdy bude veřejné rozloučení a kde papež František spočine? Vatikán zveřejnil detaily pohřbu

Vatikán dnes uvedl, že rakev s ostatky papeže Františka bude vystavena veřejnosti v bazilice sv. Petra ve středu ráno. Samotný pohřeb se pak uskuteční v sobotu v 10 hodin místního času. Podle nově zveřejněného prohlášení bude pohřební liturgii na náměstí svatého Petra vést kardinál Giovanni Battista Re, děkan Kolegia kardinálů. Po skončení obřadu bude rakev převezena do baziliky Santa Maria Maggiore, kde bude papež pohřben. 

před 5 hodinami

Cyril Höschl

Zemřel uznávaný psychiatr Cyril Höschl

Českou lékařskou obec zasáhla smutná zpráva. Ve věku 75 let zemřel o Velikonočním pondělí uznávaný psychiatr Cyril Höschl, který stál u vzniku Národního ústavu duševního zdraví (NÚDZ) ve středočeských Klecanech. 

před 6 hodinami

před 6 hodinami

Pete Hegseth

Ani druhý skandál kolem Signalu Hegsethovi nezlomí vaz. Proč je jeho pozice v Trumpově vládě neotřesitelná?

Ministr obrany Pete Hegseth se ocitl pod tlakem kvůli dalšímu skandálu, tentokrát ohledně sdílení citlivých vojenských plánů v soukromé skupinové konverzaci. Navzdory závažnosti obvinění se ale zatím zdá, že jeho pozice zůstává pevná. Klíčem k jeho přežití v Trumpově administrativě není odbornost či disciplinovanost, ale věrnost prezidentovi a jeho politickému stylu.

před 8 hodinami

před 9 hodinami

včera

Papež František po propuštění z nemocnice

Jak bude vypadat pohřeb papeže Františka a co přinesou nadcházející dny?

Papež František, který zemřel ve věku 88 let, si byl vědom svého křehkého zdravotního stavu a stáří již řadu let. Už v roce 2015 vyjádřil přání být pohřben v bazilice Santa Maria Maggiore v Římě, což je starobylý mariánský chrám z 5. století. Tento kostel měl ve svém srdci jako místo modlitby a rozjímání, kam se opakovaně vracel po svých cestách po světě. Naposledy zde byl pohřben papež v 17. století – tehdy šlo o Klementa IX.

včera

včera

včera

Volodymyr Zelenskyj v hádce s Donaldem Trumpem

Začal klíčový týden. Trump chce během pár dní dosáhnout konce války, Ukrajinu Rusku prodá

Spojené státy pod vedením prezidenta Donalda Trumpa oznámily, že Rusko a Ukrajina by mohly uzavřít dohodu o ukončení války „ještě tento týden“. Trump tento výrok sdělil o víkendu na své síti Truth Social a zároveň naznačil, že pokud nenastane žádný pokrok, Washington by mohl od mírových jednání úplně odstoupit. Podle něj by uzavření dohody umožnilo oběma zemím „začít dělat velké obchody se Spojenými státy“, které popsal jako „vzkvétající“.

včera

Na Svatopetrském náměstí se sešly tisíce věřících

Živě Věřící zaplnili Svatopetrské náměstí. Po celém světě začaly modlitby za papeže Františka

Na Svatopetrském náměstí ve Vatikánu se dnes večer sešly tisíce věřících, aby se společně pomodlili za zesnulého papeže Františka. V atmosféře hlubokého smutku a ticha se mezi shromážděnými vyjímaly siluety jeptišek, které netrpělivě čekaly na začátek modliteb. Bílá kopule baziliky svatého Petra se pomalu noří do šera a zvuk modliteb se nese celým náměstím.

včera

Kevin Farrell

Kevin Farrell. Kdo je muž, který po úmrtí papeže Františka převzal Vatikán?

Po úmrtí papeže Františka se do čela řízení Římskokatolické církve postavil kardinál Kevin Farrell. Irský duchovní se stal úřadujícím hlavou církve v období takzvané "sede vacante" – tedy v mezidobí mezi smrtí jednoho papeže a volbou jeho nástupce. Funkci bude vykonávat až do chvíle, kdy kardinálové z celého světa ve vatikánské Sixtinské kapli zvolí nového římského pontifika.

včera

Duchovní vůdce, hlava Vatikánu i morální autorita. Kdo je papež a proč je pro svět důležitý?

Papež je bezpochyby jednou z nejvlivnějších postav nejen v náboženském světě, ale i v rámci celosvětového veřejného života. Ačkoli sídlí ve Vatikánu, malém nezávislém státě uprostřed Říma, jeho slovo má dosah do všech koutů světa, kde žijí katolíci, a často ovlivňuje i názory nevěřících a lidí jiných vyznání. Jeho role není pouze náboženská – papež představuje důležitou morální, kulturní a diplomatickou autoritu, která zasahuje do mnoha aspektů života společnosti.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy