Výrobci aut by mohli na tržbách přijít až o 100 miliard dolarů, píše Financial Times

Evropští a američtí výrobci aut by mohli na tržbách přijít až o 100 miliard dolarů (2,6 bilionu Kč), pokud zůstanou továrny po obou stranách Atlantiku zavřené do konce dubna. S odkazem na propočty majitele společnosti AutoAnalysis Iana Henryho to dnes píše list Financial Times (FT).

V Evropě by se ztráty mohly vyšplhat na 66 miliard eur (1,8 bilionu Kč), pokud by se neprodalo 2,6 milionu aut. Ve Spojených státech by mohly činit 52 miliard dolarů, když by se dotkly dvou milionů vozů, píše list Financial Times.

Podle Henryho se výrobní ztráty odvětví každý týden, kdy evropské továrny na výrobu aut zůstanou zavřené, zvětší o osm miliard eur. Zavřené americké továrny podle něj generují každý týden ztrátu kolem 7,5 miliardy dolarů.

Velcí výrobci aut zprvu očekávali, že se výrobny znovu otevřou koncem března nebo v dubnu. Teď ale mnohé z nich včetně Nissanu, Fordu a General Motors říkají, že zůstanou zavřené na neurčito. "Návrat k normálu vidím nejdříve v květnu," řekl Henry.

Německý automobilový koncern Volkswagen minulý týden prodloužil odstávku výroby v německých továrnách své hlavní značky VW kvůli koronaviru o dalších deset dnů, respektive do 19. dubna. Automobilka Škoda Auto, která je součástí koncernu Volkswagen, pak minulý týden ze stejného důvodu prodloužila odstávku výroby ve všech třech českých závodech nejméně do 14. dubna.

Podle dosud zveřejněných údajů se prodej nových aut v západní Evropě v březnu snížil asi o dvě třetiny. V USA se prodej aut v březnu propadl na nejnižší úroveň za deset let.

Související

Evropská unie, ilustrační fotografie.

Místo tvrdé konkurence kooperace. EU zkouší na Čínu její vlastní model ekonomického nátlaku

Evropské a čínské automobilky namísto konkurence přistupují ke spolupráci. Uvalení vysokých cel ze strany Evropské unie na dovoz z Číny tak patrně slouží jako prostředek k donucení jedné z největších ekonomik světa, aby tamní výrobci automobilů přišli přímo do Evropy. Některé významné evropské automobilky už oznámily brzké sloučení s čínskými konkurenty. 
Ilustrační fotografie. Komentář

Spory o emisní normy a Česko proti Euro 7. Jaká auta budeme řídit?

To, že náš život ovlivňují často maličkosti, není jistě třeba připomínat. Právě probíhající vášnivé diskuse o nových emisních normách Evropské unie jsou toho dobrým příkladem. Škoda jen, že kvůli maličkostem nám mezi prsty zbytečně protékají ty „velké“ a „důležité“ skutečnosti. Připomíná to totiž jeden velmi známý „kus“: Mnoho povyku (možná) pro nic. Hodně důležitá otázka, která může člověka napadnout je, zda je skutečně nějaké to množství určitých látek z výfukových plynů motorů ve všech možných souvislostech důležitější než (nadneseně) čistší a zdravější ovzduší na planetě Zemi?

Více souvisejících

automobilový průmysl Ekonomika Financial Times auto Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)

Aktuálně se děje

před 19 minutami

před 34 minutami

před 1 hodinou

Turecká armáda (Turkish Army)

Turecké letectvo zaútočilo na severu Iráku

Turecké letectvo v pondělí provedlo údery na severu Iráku, při kterých bylo zničeno 21 cílů patřících Straně kurdských pracujících (PKK), organizaci, kterou Ankara označuje za teroristickou. 

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

Irák

Americká armáda se definitivně stáhne z Iráku

Spojené státy a Irák dospěly k dohodě o stažení koaličních sil vedených USA, které stále působí v Iráku. O této dohodě informovala agentura Reuters s odkazem na několik dobře informovaných zdrojů, včetně pěti amerických představitelů, dvou zástupců jiných koaličních zemí a tří iráckých činitelů.

před 6 hodinami

před 8 hodinami

Petr Fiala

Premiér Petr Fiala je nemocný. Ruší program

Premiér Petr Fiala (ODS) se kvůli zdravotním problémům rozhodl zrušit svůj pondělní program v Moravskoslezském a Zlínském kraji. Na sociální síti X v neděli večer ujistil, že jeho stav není vážný a doufá v rychlý návrat k pracovním povinnostem. Otázkou však zůstává, zda se premiér zúčastní plánovaného koaličního jednání o státním rozpočtu, které je naplánováno na úterý.

včera

včera

Viktor Orbán /Fidesz/, maďarský premiér

Orbánovo Maďarsko nadále těží z levné ruské ropy. Dohody porušuje i Bratislava

Maďarsko postupně ztrácí výhody, které mělo díky ujednané výjimce na dovoz ruské ropy z počátku invaze Moskvy proti Ukrajině. Za spolupráci s Ruskem čelí velkém tlaku Evropské unie. Jeden ze členských států dokonce ochotně nabídl pomoc, Budapešť ji ale odmítla. Naopak tvrdí, že kvůli blokaci ruské ropy nebudou „schopni nakrmit zemi“. 

včera

včera

Hamás má nové požadavky. Neklidný je i Katar, který jedná s Palestinci od samého začátku

Jednání o příměří v Pásmu Gazy ani zdaleka nemusí být u konce. Blízký východ má pověstné eso v rukávu – Katar. Ten společně se Spojenými státy a Egyptem vede jednání s Hamásem už od začátku války a podařilo se mu obě znepřátelené strany dotlačit k některým kompromisům. Teď jsou ale nejen katarští diplomaté zneklidněni z nových požadavků teroristické organizace. 

Zdroj: Jakub Jurek

Další zprávy