Jan Paul: Světlo, které nevrhá stín

Malíř, výtvarný kritik, publicista, prozaik a hudebník. Tak by se dal představit příbramský rodák Jan Paul (*1956), na jehož výstavu originálních obrazů, po dlouhých třinácti letech opět realizovanou v Praze v paláci Adria, můžete zavítat ještě celý týden.

Janovo jméno nebude znít cize ani fanouškům komiksu, protože ve své době byl Paul nejmladším autorem publikujícím (byť jen ve formě pěti ukázek) na stránkách časopisu ABC mladých techniků a přírodovědců. Bohužel valná část jeho výtvorů nenávratně zmizela v podivné dimenzi obhospodařované poštovním úřadem...

Jan se později rozhodl jít cestou výtvarníka, vystudoval Akademii výtvarných umění, vystřídal několik profesí a stále rozvíjel svou bohatou představivost. Popsat zde všechny jeho snahy, pokusy a výtvory by znamenalo mít k dispozici nemalý prostor. Zlom v jeho tvorbě znamená rok 2004, kdy přechází na nemálo vídanou, nikoli však výjimečnou techniku malování prsty. Jedním z impulsů ke změně uměleckého vyjádření byla smrt Paulovy matky. Tento životní mezník vedl k předělu tvůrčího usilování a celkovému náhledu na život.

Na výstavě uvidíme pouze obrazy realizované po roce 2004, tedy ztvárněné prsty. Doplňuje je i několik drobných plastik. Při příležitosti jejího konání jsme požádali Jana Paula o rozhovor.

Jak by ses představil čtenářům EuroZpráv?

Jako malíř se silným zájmem o výtvarné umění a jeho historii, o sochařství, trochu jako muzikant: hraji na kytaru, píšu texty a doprovázím se na foukací harmoniku, hudbu mám rád. Také jako psavec, kterého by někdo nazval prozaikem – taková moje třetí role v uvozovkách je psaní knížek – vydal jsem publikaci Deník pošetilého milence (Barrister&Principal, 2006) a u stejného vydavatele mi vyšla před dvěma roky kniha O štěstí v umírání.

Na počátku Tvé umělecké tvorby byl komiks, k němuž ses i několikrát vrátil, například v knize Encyklopedie komiksu máš uvedené dílo Posel. Hodláš se touto oblastí ještě někdy zabývat?

Komiks byl pro mě obrovský fenomén, když mi bylo devět let, byl pro mě svobodným světem, dostal jsem se i na stránky ABC. Když jsem ale začal koketovat s myšlenkou, že budu umělcem a budu malovat obrazy, zaujal jsem k němu postoj, že komiks není umění, je to jiná kategorie. Dneska víme, že se stal, jak se říká, plnohodnotnou součástí uměleckého vyjadřování. Já jsem svůj přístup zrevidoval, už nejsem tak kritický, abych tvrdil, že komiks nepatří do umění. V dalších letech uvidím, zda ještě nějaký komiks nenakreslím. Je to otázka času a zda k tomu dojdu nebo nedojdu. Pokud budu mít pocit, že bych měl komiks nakreslit a budu mít dobrý scénář, tak se o to asi pokusím.

Dalšími obory Tvé tvorby jsou literatura, sochařství a hudba. Dalo by se vyjádřit, v jakém poměry k malování tyto oblasti jsou?

Nemám pocit, že by pro mě malování bylo dneska na prvním stupínku. Písničkaření je pro mě stejně hodnotné. Ale na výtvarné scéně jsem spíše znám jako výtvarník a malíř, nakonec už maluji nějakých 35 let. S hudbou vlastně začínám znovu, je to otázka čtyř let zpátky, kdy jsem zase začal hrát na kytaru a psát texty. Poměr mezi tím, co je méně nebo více hodnotné není žádný, pro mě je stejné psát knížky jako hrát. To, že jsem se ještě neobjevil na žádném koncertu, je jen otázka času. Ale poslední dobou mi daleko více času než malování zabírá právě hudba.

Zastavme se nyní u výstavy Světlo, které nevrhá stín. Bude po pražském předvedení ještě někde k vidění?

Měla by být v galerii Kupa v Opavě, s provozovatelem jsme domluveni na příští rok, jenom neumím říci, zda to bude na jaře, v létě... to zatím není dořešeno.

Do Prahy se vracíš po dlouhých třinácti letech. Proč po tak dlouhé době?

Příčinou byla potřeba se po úmrtí mé matky odpoutat od vnějšího světa a udělat spoustu vlastní vnitřní práce, takže těch třináct let jsem měl klid. Předtím to byl obrovský maratón, devadesátá léta byla plná výstav po celé Evropě, už jsem toho byl nějak přesycen, cítil nutnost soustředěně pracovat a spíš být v ateliéru a na nic nereagovat. Ale nyní jsem cítil potřebu zase trošku vystrčit hlavu ze dveří a ukázat, že jsem tu a co dělám.

Padla tu otázka, zda se hodláš odpoutat od techniky malování prsty a vrátit se zase ke štětcům.

To je otázka – „přísahal" jsem, že už se ke štětcům nikdy nevrátím, ale na druhou stranu nikdy se nemá říkat „nikdy". Pokud mě Pán opět povolá k tomu, abych znovu vzal štětec do ruky, tak ten příkaz poslechu. Asi jako s těmi komiksy – nebudu prosazovat svoji vlastní vůli, nechám se vést a tak to bude.

Související

Více souvisejících

Umění výstavy

Aktuálně se děje

před 57 minutami

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem

Zatykač na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta situaci na Blízkém východě moc nezmění. Pro EuroZprávy.cz to vysvětlil Paul Salem, viceprezident pro mezinárodní spolupráci think tanku Middle East Institute. Podle něj je hlavní starostí arabských zemí normalizace vztahů s Izraelem a zatykač příliš neovlivní ani vojenskou pomoc z Evropy. Íránské bezpečnostní obavy nepoleví.

včera

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza

Rusko-ukrajinská válka vstoupila do dalšího nebezpečného cyklu eskalací a hrozeb, přičemž obavy z možného použití jaderných zbraní i nadále stoupají. Přestože mnoho analytiků zůstává skeptických k možnosti, že by Vladimir Putin skutečně použil jaderné zbraně na Ukrajině, rétorika Kremlu tuto možnost nevylučuje. Riziko chyby či špatného odhadu je vysoké, což situaci činí mimořádně nebezpečnou. Ve své analýze to uvedl server SkyNews.

včera

včera

včera

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

včera

včera

včera

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety

Ruský prezident Vladimir Putin se snaží zastrašit západní spojence eskalací konfliktu, tvrdí bývalý velvyslanec USA při NATO Ivo Daalder. 

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy