KOMENTÁŘ | Resort dopravy ignoruje statistiky. Bodové postihy jsou výsměch poctivým řidičům, s nezkušeností bojuje udělením řidičáku 17letým

Poslanecká sněmovna schválila přehlednější bodový systém, napsalo Ministerstvo dopravy ve středeční tiskové zprávě na svých webových stránkách. Šéf resortu Martin Kupka zdůraznil, že jednoznačně rozlišuje závažnější přestupky, které bude postihovat přísněji. Novela má nabýt platnosti od roku 2024. Jenže ne vše je tak růžové, jak to ministr vnímá; statistiky mluví jednoznačně a jeho resort se vydal na stezku jejich ignorace – jestli úmyslné, není známo.

Bodové postihy se mění například pro řízení vozidla s více než 0,3 promile alkoholu v krvi. Sníží se o jeden bod ze současných sedmi na šest. Tady nacházíme první paradox – jakmile řidič sedne do auta s 0,3 promile alkoholu v krvi, rozhodně neohrozí ostatní účastníky provozu tak jako v podstatě kriminálník se dvěma promile.

Za řízení s 0,3 promile tak může řidič dostat stejný trest jako opilec s jednou, pokud prokáže svou způsobilost řídit. O tom mluví další část upraveného bodového hodnocení. Pokud řidič sedne do vozu a není způsobilý k řízení (tedy je například úplně namol), stojí ho to rovněž šest bodů.

Zatímco za řízení s 0,3 promile může dostat zákaz řízení v naprosto stejné výši jako osoba se promile třemi – tedy 6 až 18 měsíců. U nezpůsobilosti resort dopravy ještě nechal snížit případný zákaz o půl roku.

Ve chvíli, kdy osoba sedne za volant skutečně opilá, nezatočí volantem maximálně rok a půl. Teoreticky se ještě můžeme bavit o tom, kdo skutečně tyto zákazy dodržuje, jestliže je ochoten ohrozit slušné účastníky silničního provozu tímto nezodpovědným chováním.

Samozřejmě, pokud někoho usmrtí nebo zraní, hrozí mu vězení – nicméně nemění to nic na faktu, že i pokud opilec nikomu nic neudělá, tak za volant sednul ze své iniciativy a vystavil ostatní naprosto zbytečnému riziku. Pak se ještě můžeme bavit o tom, jaký poměr opilých řidičů se policii podaří odchytit při činu.

Dopravní psycholog Karel Havlík v rozhovoru pro Český rozhlas řekl, že lidé sedající za volant opilí jsou často nenapravitelní. „O vysvětlení se snažili, ale většinou jsou to spíš výmluvy. Říkají, že cítili dobře, že už měli dojem, že alkohol v krvi už nemají. Další zase tvrdili, že nevěděli, jak dlouho se alkohol v krvi drží, a proto sedli za volant,“ popisoval řadu případů, kdy s nimi musel mluvit.

„Ti, kteří se toho chování dopouští opakovaně, tak ti se ani nevymlouvají a považují téměř za samozřejmost. Takoví řidiči by podle mého názoru neměli jezdit vůbec a měli by se nechat vyšetřit na adiktologii a psychiatrii,“ pokračoval.

Nedání přednosti? Není nejzávažnější…

Překročení rychlosti o 50 km/h či více nebo 40 v obci stoupá z pěti na šest bodů. Vyjíždění na železniční přejezd přes zákaz se rovněž snižuje ze sedmi na šest bodů. Posledním ze šestibodových přestupků je jízda na červenou. Dále postihy stoupají ze tří bodů na čtyři u nepoužití bezpečnostního pásu nebo autosedačky a rovněž na čtyři body pro držení telefonu u řízení.

Pojďme se podívat na policejní statistiky nehodovosti za rok 2022. Nejvíce nehod bylo způsobeno kvůli tomu, že se řidič nevěnoval řízení – 15 913. Při těchto nehodách zemřelo 58 lidí. A kdy se řidiči nevěnují řízení? Moderní doba nás nutí mít oči přilepené k obrazovkám mobilů, jde o jeden z nejčastějších přestupků. Navíc ho policie často nemá jak prokázat – dokud neexistuje fotografie, policista s provinilcem jednají slovo proti slovu.

A přesto je držení mobilního telefonu za jízdy „ohodnoceno“ čtyřmi body. Navíc nově má dostat pokutu do 3 500 korun oproti současným 2 500. Ve správním řízení následně do 10 tisíc. Pokud pomineme, že se držení telefonu za jízdy může velice těžko prokazovat, tresty za takto nebezpečný přestupek jsou velice mírné.

Řidič pozbývá řidičské oprávnění až po dosažení počtu 12 bodů. Případný zákaz řízení u telefonu není naprosto žádný – přitom je to evidentně jeden z nečastějších způsobů, jak na silnici řidič někoho může zabít.

Nijak vysoké sankce nevyžaduje ani nedodržení bezpečné vzdálenosti. Bodově není ohodnoceno nijak, hrozí pokuta do 2 500 Kč na místě. Právě tento přestupek loni stál za 5 156 nehodami. O jejich smrtelnosti nejsou dostupné přesné údaje, nicméně škody, jaké nedodržení bezpečné vzdálenosti způsobuje, jistě nejsou zanedbatelné.

Nejzranitelnější skupinou na komunikacích jsou chodci. Nezastavení vozidla před přechodem pro chodce se v bodovém hodnocení snižuje ze tří na dva body. Přímé ohrožení chodce bude hodnoceno 6 body a peněžitou sankcí na místě do 3 500 korun. Nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu loni stálo život 10 těchto bezbranných účastníků silničního provozu. Celkově za rok 2022 zemřelo 74 chodců.

Za nedání přednosti v jízdě řidič zaplatí čtyřmi body. Ministerstvo ho ani neumístilo mezi takzvané nejzávažnější přestupky. Loni totiž nedání přednosti způsobilo 3 379 nehod, při nichž zemřelo 14 osob – a to hovořím pouze o křižovatkách, kde přednost upravuje dopravní značka „dej přednost v jízdě“. A sankce na místě? Do 3 500 korun. Ve správním řízení 10 tisíc.

BESIP již v roce 2018 upozorňoval na fakt, že většinu fatálních nehod v důsledku nedání přednosti v jízdě způsobili řidiči s roční praxí. Řidiči s praxí do jednoho roku zase osm lidí těžce zranili. A zákonodárci se nyní rozhodli dát zelenou řízení lidem v 17 letech. Je úplně jedno, jestli vedle nich sedí mentor (jehož definice ze strany MD je už tak nejednoznačná) – stále je to sedmnáctiletá osoba, která má v ruce smrtící nástroj. A nutno podotknout, že mladší lidé jsou na elektronických zařízeních daleko více závislí…

a přesto dostanou řidičák v sedmnácti

Nově bude moci řídit mladý člověk od 17 let věku pod dohledem někoho, koho resort dopravy nazval mentorem. Vyžaduje od něj zkušenost, bezúhonnost a dohledatelnost. Kurz autoškoly tak budou moci zahájit puberťáci v 15,5 letech, načež v 17 mohou podstoupit zkoušky a následně řídit pod dohledem tohoto mentora. Od 18 může mladá člověk řídit samostatně, jako tomu bylo doposud.

Jak definovat dostatečně zodpovědného mentora? Není jasné, zda na to resort dopravy má nějakou příručku. Stále ale není dobré zapomínat na to, a jak jsme již zmínili dříve, řidič má sedmnáct, mentor sedí na takzvaném sedadle smrti.

Ať už jde o auto, motorku nebo nákladní vozidlo, každý řidič má v rukou minimálně tunu kovu pohybující se mezi ostatními vysokou rychlostí. Samotná Poslanecká sněmovna ho dá dobrovolně do rukou nedospělého člověka. Ti nejméně zkušení starší osmnácti let už tak umírají až příliš často a zanedlouho si patrně přečteme o sedmnáctiletém řidiči, který na přechodu nepustil děti jdoucí po přechodu pro chodce poblíž své školy…

Související

Více souvisejících

Ministerstvo dopravy doprava komentář řidiči

Aktuálně se děje

před 28 minutami

Raketa Kinžal na letounu MiG-31

Rusko poslalo na Kyjev nadzvukové rakety Kinžal

Ukrajinská protivzdušná obrana v pondělí ráno odrazila ruský útok nad Kyjevem. Během dopravní špičky dopadly úlomky raket na tři čtvrti ve městě, ale zatím nebyly hlášeny žádné oběti ani větší materiální škody, uvedl šéf kyjevské vojenské správy Serhij Popko podle serveru Ukrainska pravda.

před 54 minutami

Válka v Izraeli

Rok války na Blízkém východě: Ve jménu bezohlednosti a dezinformací

Přesně před rokem začal brutální konflikt mezi teroristickým hnutím Hamás a Izraelem. Blízký východ od té doby viděl již dlouho neviděné krveprolití, které stálo životy až desítky tisíc lidí. A co je nejhorší, konflikt se ani zdaleka neblíží ke konci. Naopak, týden po týdnu je intenzivnější.

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 4 hodinami

včera

včera

včera

Mikuláš Bek

Ministerstvo se chystá zrušit malé školy. Každá by měla mít ideálně 8000 žáků, prohlásil Bek

Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) plánuje do konce října předložit vládě návrh na slučování malých škol jako součást novely školského zákona. V diskusním pořadu Otázky Václava Moravce na České televizi uvedl, že návrh počítá s odloženou účinností minimálně o tři roky. Předseda školských odborů František Dobšík však upozornil, že ředitelé škol s tímto návrhem většinou nesouhlasí.

včera

včera

Evropská unie

Jak zachránit Evropskou unii? Italští politici mají recept, Macron se Scholzem se přou

Evropská unie čelí zásadním neshodám mezi Francií a Německem ohledně obchodních politik. Prezident Macron varuje před „smrtí EU“ a prosazuje protekcionismus, zatímco německý kancléř Scholz zdůrazňuje nutnost otevřenosti. Téma rozděluje i další státy, jako Maďarsko a Itálii. Dva přední italští politici se ve svých nových zprávách o stavu unijní ekonomiky kriticky opřeli do Bruselu a nutnosti zvýšit ekonomickou bezpečnost a konkurenceschopnost.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Trump se vrátil na místo atentátu. Útočníka slovy nešetřil

Republikánský prezidentský kandidát Donald Trump se v sobotu vrátil na místo neúspěšného červencového pokusu o atentát. Střelce, který zabil jednoho účastníka akce a zranil další dva lidi, označil za "kruté monstrum".

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy