RECENZE – První premiérou Baletu Národního divadla Brno v této sezóně je původní dílo jednoho z nejvýraznějších českých choreografů současnosti Petra Zusky. Šéf baletu pražského Národního divadla se inspiroval hudbou Henryka Goréckého i Jiřího Pavlici, básní Vladimíra Holana, ale především nestabilitou dnešní doby, a vytvořil neskutečně silnou taneční báseň s názvem Chvění.
„Poslední list se třese na platanu..."
Umělecký šéf baletu pražského Národního divadla a jeden z nejvýraznějších choreografů současnosti Petr Zuska vytvořil pro Balet NdB původní dílo s názvem Chvění. Jak sám říká, nesnažil se vytvořit příběh, ale spíše symbolický obraz, vyjádření vlastních pocitů a osobních postojů.
Inspirací mu byla hudba polského skladatele Henryka Goréckého, pro druhou polovinu představení použil téměř celé album Hradišťanu Chvění, na němž Jiří Pavlica zpracoval mimo jiné báseň Vladimíra Holana Poslední. Zuska ve svém díle zpracoval jak vztah jedince k druhým lidem i ke světu, ale i nestabilitu současné doby spojené s uprchlíky.
V první části inscenace zazní téměř celá 3. symfonie polského skladatele Henryka Góreckého. Mystická závažná hudba, kterou skladatel věnoval obětem války, je rozhovorem mezi Kristem a jeho matkou Marií. Střed černé scény se schodištěm rozděluje nerovná bílá čára, tanečníci v černých kostýmech slézají po schodišti a opět mizí v orchestřišti. Staví se do řady, vyčleňují se, tvoří dvojice a skupinky a vytváří dojem nekonečného množství lidí. Tak jako lidé, kteří se objevují v našich životech a zase mizí.
Objevují se sólisté – On a Ona, v premiérovém obsazení Arthur Abram a Ivona Jeličová. On přichází s kufrem, který se stává motivem celé inscenace, symbolem odcházení, ale i nových začátků. V dokonalém provedení sólistů a celého sboru se objevují krásné obrazy, například tanečníků objímajících se na kufrech. K vizuálně perfektnímu zpracování přispělo i důmyslné osvětlení a průhledná opona, která tvoří dojem deště, rozděluje scénu a odděluje tak postavy, nejpůsobivějším obrazem je však stín Jeličové, který se odráží na oponě, když tanečnice schází ze schodů.
„Bývá nám ticho jako dětem zima..."
V druhé polovině zazní téměř celé album Chvění Jiřího Pavlici. V celkem ostrém kontrastu ke Góreckého symfonii je v hudbě Hradišťanu prostor i pro odlehčení. Výstup sboru na píseň Moje vina připomíná šamanské tance, v choreografii na píseň Altaj, Altaj se objeví prvky stylů od lidových tanců po ty nejmodernější. Ze skvělého a sehraného souboru zaujal člen sboru Thoriso Magongwa.
Představením prostupuje píseň Poslední list, která se opakovaně vrací a funguje jako motiv, kterým lze celé Chvění charakterizovat. V závěrečné části se vrací úryvky z Goréckého symfonie, inscenace se tak zacyklí a dostává ještě více na působivosti a závažnosti.
Chvění v Národním divadle Brno je snad nejpůsobivější dílo, které má soubor na repertoáru. Ve spojení s perfektním výběrem hudby a kvalitními výkony tanečníků se jedná o nezapomenutelný zážitek.
Celkové hodnocení: 100 %
Balet Národního divadla Brno: ChvěníChoreografie, libreto, režie: Petr ZuskaHudba: Henryk Górecki, Jiří PavlicaScéna: Jan DušekKostýmy: Kateřina ŠtefkováPremiéra: 10. listopadu 2016 v Janáčkově divadleObsazení: Ivona Jeličová / Nelka Lazović / Emilia Vuorio (ONA), Arthur Abram / Michal Pimek / Martin Segeťa (ON)
Aktualizováno 5. října 2024 23:28
Vondráčková, Strejček i herci Divadla Na zábradlí. Předávaly se Ceny Thálie
Související
RECENZE: Dekadentní Gladiátor II se ocitá mezi slastnou pokleslostí a nefunkčními emocemi
RECENZE: Ze striptérky princeznou? Anora je nekonvenční černou komedií
recenze , Národní divadlo Brno , Balet
Aktuálně se děje
před 8 minutami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 32 minutami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 1 hodinou
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 1 hodinou
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 1 hodinou
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 2 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 2 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 3 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
před 3 hodinami
Využití balistické rakety neodpovídá průběhu války. Hrozba jadernou zbraní je přehnaná, říká pro EZ Robinson
před 3 hodinami
Hypersonická zbraň nové generace? Naše raketa dosahuje rychlosti Mach 10, prohlásil Putin
před 4 hodinami
Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně
před 4 hodinami
Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění
před 5 hodinami
Rusko informovalo USA o odpalu balistické rakety. Přesto svět vrhlo do nové éry
před 6 hodinami
Počasí pod vlivem Caetana. Česko čeká první výrazná sněhová situace
včera
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
včera
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
včera
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
včera
Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval
včera
Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili
včera
Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť
Předposlední den klimatického summitu COP29 v Ázerbájdžánu přinesl výrazné zklamání. Dlouho očekávaný návrh dohody, který měl stanovit konkrétní cíle pro financování klimatických opatření v rozvojových zemích, byl široce kritizován za svou nejasnost. Místo konkrétních čísel obsahoval návrh pouze symbol „X“, což vyvolalo obavy a rozhořčení mezi bohatými i chudšími státy.
Zdroj: Libor Novák