RECENZE: Strach jíst duši. Když se stoletá Sněhurka zamiluje do Araba

RECENZE – Národní divadlo Brno uvedlo na prknech Reduty adaptaci filmového scénáře Rainera Wernera Fassbindera Strach jíst duši. Z příběhu o staré uklízečce, která se zamiluje do mladého Araba, udělal režisér Jan Frič krutě aktuální kabaretní pohádku o milostném setkání dvou odlišných světů a nenávisti okolí.

„Štěstí není vždycky veselé.“

A když říkám pohádku, myslím to s hodně velkou nadsázkou. Ostatně takové je pojetí celé inscenace. Původní scénář ze sedmdesátých let Rainera Wernera Fassbindera, enfant terrible Nové vlny německého filmu, jak je často nazýván, vypráví o postarší uklízečce Emmi Kurowské a o generaci mladším Salemovi z Maroka, kteří se do sebe zamilují a společně čelí nenávisti okolí. Kromě tematizovaného rasismu film zobrazil další tabu své doby, a to sexuální život starších žen.

Úprava Petra KlariNa Klára a Jana Friče postavila do popředí právě téma tabuizovaného sexuálního života seniorů. Za vším však stále nenápadně, ale tím mrazivěji, prosvítá téma rasismu a maloměšťáctví.

Inscenace Jana Friče je posunuta do kabaretní stylizace a je doslova napěchovaná popkulturními odkazy a nadsázkou. Výsledkem je neuvěřitelně zábavná šílenost, která přesto svou nevázaností nezastiňuje sílu příběhu a vážnost motivů. Tvůrci se nesnažili původní námět nijak aktualizovat, a to ani nemuseli – příběh funguje v jakékoli době. Proto jej zasadili do jakéhosi bezčasí, které se může odehrávat kdykoliv od sedmdesátých do devadesátých let, což konkretizují v podstatě jen použité písně. Zbytek pracuje spíše s archetypálním zobrazením, které nese jasné sdělení – všechno, co sledujeme, se může lehce týkat (a týká) i nás a dnešní doby.

„Někdy si přeju, abych s tebou byla na světě úplně sama.“

Režisér Frič se rozhodl příběh vyprávět pohledem hlavní postavy, uklízečky Emmi Kurowské (Ivana Hloužková). Zde tedy přichází na řadu označení „pohádka“, které stojí v podtitulu inscenace. Pohledem Emmi je totiž vše, co se točí kolem milovaného Salema, třpytivé a pohádkově bláznivé. Proto se Emmi převlékne do typicky disneyovského kostýmu Sněhurky, na jevišti stojí obří růžová postel, pod diskokoulí tančí svalnatí striptéři a představitel Salema (Roman Blumaier) má pod civilním oblečením zlatý dres, díky kterému vypadá jako namakaný superhrdina. Na vše pak dohlíží socha růžového jednorožce, která vyvolala zájem médií a znepokojení úzkostlivých diváků ještě před premiérou a která zde velmi funkčně symbolizuje pohoršení okolí nad nevyrovnaným vztahem hlavních hrdinů.

Režijními nápady se to jen hemží a jedna ujetost střídá druhou. Pravda, někdy je tam těch nápadů až moc, že to jeden nestíhá sledovat a hlavně chápat, co to všechno znamená. Ale překvapivě to funguje a do sebe zapadá.

Zásluhu na tom jistě má i vynikající obsazení. Uklízečku Emmi ztvárnila hostující Ivana Hloužková, herečka z Husy na provázku, která přes všechnu tu stylizaci a nadsázku dokázala postavu zlidštit. Její Emmi je vtipná i dojemná a uvěřitelná ve své milé naivitě a víře v lásku. Přesně obsazený Roman Blumaier jako „ušlechtilý divoch“ Salem vsadil na přehnanou stylizaci a inspiroval se béčkovou tureckou kinematografií. Zní to bláznivě (a také to bláznivé je), ale i tato stylizace zvláštním způsobem funguje. Z vedlejších rolí na sebe dokázala strhnout pozornost studentka JAMU Michaela Rykrová jako hostinská Barbara nebo tradičně výborný Jan Grundman mimo jiné jako Emmin zeť Evžen.

Strach jíst duši v Redutě je především dramaturgicky výborně zvolená inscenace. Přes svoji kabaretně „pohádkovou“ stylizaci v ní mrazivě zaznívají paralely k současnosti. Národní divadlo Brno se nebojí riskovat a provokovat. A to je dobře.

Napsala: Pavla Haluzová

Celkové hodnocení: 90%

Národní divadlo Brno

Rainer Werner Fassbinder: Strach jíst duši

Překlad: Martin Sládeček Režie: Jan Frič Úprava: Petr KlariN Klár a Jan Frič Dramaturgie: Martin Kubran a Petr KlariN Klár Hudba: Výběr režiséra a dramaturgů                              Výprava: Jan Štěpánek Světelný design: Martin Špetlík

Osoby a obsazení: Ivana Hloužková j. h. (Emmi Kurowski), Roman Blumaier (Salem), Michaela Rykrová j.h. (Barbara, hostinská), Petr Bláha (Fuad Sandmann), Isabela Smečková j.h. (Katarina /Krista, Emmina dcera / uklízečka Paula), Jan Grundman (Evžen, Emmin zeť/obchodník Angermayer/ policajt 1), Dominik Teleky (Albert, Emmin syn/ Gruber/ policajt 2), Gabriela Štefanová j.h. (Obchodnice Angermayerová/ uklízečka Frieda/uklízečka Yolanda/ sousedka Kargusová), Monika Maláčová (Uklízečka Hedvika/sousedka Ellisová/a další postavy), Studenti DIFA JAMU (Sbor Arabů/ tanečníků/ mechaniků)  

Česká premiéra: 13. 4. 2017 v divadle Reduta

Související

Ondřej Vetchý ve filmu Výjimečný stav.

RECENZE: Hřebejkův Výjimečný stav staví humor na problematické nadsázce

Jan Hřebejk poprvé od trilogie Zahradnictví z roku 2017 natočil film pro kina. Je jím komedie Výjimečný stav, která skrze osobní osudy nabízí pohled do zákulisí Českého rozhlasu. S nadsazeným tónem ohledává apelativní téma dezinformací, ústředním motivem je však lidská žárlivost. Jde o dobře ukočírovanou taškařici? Nebo se podnětný základ vytrácí?

Více souvisejících

recenze Národní divadlo Brno Divadlo Reduta Jan Frič (režisér) Ivana Hloužková (herečka) Roman Blumaier (herec) Jan Grundman (herec) Divadla kultura

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Alí Chameneí, íránský ajatolláh

Chameneí se chce za útoky Izraele pomstít USA

Íránský nejvyšší duchovní vůdce ajatolláh Alí Chameneí v sobotu varoval, že Izrael a Spojené státy obdrží "zničující odpověď" za své útoky namířené proti Íránu a jeho spojencům v regionu. Chameneí tak reagoval na zvýšené napětí v oblasti, které eskalovalo od vypuknutí války mezi Izraelem a Hamásem v Pásmu Gazy v říjnu loňského roku. Uvedl to server Times of Israel.

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

Situace v Gaze po izraelských náletech

"Katastrofa, apokalypsa..." OSN popsala, co se odehrává v Pásmu Gazy

Na severu Pásma Gazy se odehrává katastrofa, která představuje vážné nebezpečí pro všechny tamní obyvatele. Ve společném prohlášení na to upozornil Meziagenturní stálý výbor (IASC) Organizace spojených národů (OSN), který sdružuje vedoucí představitele humanitárních agentur OSN. 

před 6 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

před 11 hodinami

před 12 hodinami

včera

včera

Princ Harry v upoutávce k dokumentu Harry 2 Meghan.

Princ Harry se z USA poroučet nebude, naznačil syn Donalda Trumpa

Princ Harry si tak trochu může oddechnout, i když jej slova Erica Trumpa, syna amerického prezidentského kandidáta Donalda Trumpa, jinak moc nepotěší. Podle Erica je setrvání prince v USA zaručeno i v případě návratu jeho otce do Bílého domu. Dost jasně dal však mladý Trump najevo, že Harry je Američanům ukradený. 

včera

včera

včera

Día de los Muertos: Jak vypadají mexické Dušičky?

Přelom října a listopadu je u nás spojen s Dušičkami, kdy se vzpomíná na zemřelé předky a zapalují se za ně svíčky na hrobech. V Americe, v Anglii nebo třeba v Austrálii tento čas patří Halloweenu, s nímž se pojí koledování nebo vydlabané dýně. V Mexiku se konec října a počátek listopadu nese ve znamení oslav zvaných Día de los Muertos, při nichž se lidé veselí, protože se mohou setkat se svými mrtvými blízkými. Součástí svátku jsou i všudypřítomné masky kostlivců. Od roku 2003 figuruje svátek na seznamu ústního a nehmotného dědictví UNESCO.

Zdroj: Lucie Žáková

Další zprávy