RECENZE – Národní divadlo Brno uvedlo na prknech Reduty adaptaci filmového scénáře Rainera Wernera Fassbindera Strach jíst duši. Z příběhu o staré uklízečce, která se zamiluje do mladého Araba, udělal režisér Jan Frič krutě aktuální kabaretní pohádku o milostném setkání dvou odlišných světů a nenávisti okolí.
„Štěstí není vždycky veselé.“
A když říkám pohádku, myslím to s hodně velkou nadsázkou. Ostatně takové je pojetí celé inscenace. Původní scénář ze sedmdesátých let Rainera Wernera Fassbindera, enfant terrible Nové vlny německého filmu, jak je často nazýván, vypráví o postarší uklízečce Emmi Kurowské a o generaci mladším Salemovi z Maroka, kteří se do sebe zamilují a společně čelí nenávisti okolí. Kromě tematizovaného rasismu film zobrazil další tabu své doby, a to sexuální život starších žen.
Úprava Petra KlariNa Klára a Jana Friče postavila do popředí právě téma tabuizovaného sexuálního života seniorů. Za vším však stále nenápadně, ale tím mrazivěji, prosvítá téma rasismu a maloměšťáctví.
Inscenace Jana Friče je posunuta do kabaretní stylizace a je doslova napěchovaná popkulturními odkazy a nadsázkou. Výsledkem je neuvěřitelně zábavná šílenost, která přesto svou nevázaností nezastiňuje sílu příběhu a vážnost motivů. Tvůrci se nesnažili původní námět nijak aktualizovat, a to ani nemuseli – příběh funguje v jakékoli době. Proto jej zasadili do jakéhosi bezčasí, které se může odehrávat kdykoliv od sedmdesátých do devadesátých let, což konkretizují v podstatě jen použité písně. Zbytek pracuje spíše s archetypálním zobrazením, které nese jasné sdělení – všechno, co sledujeme, se může lehce týkat (a týká) i nás a dnešní doby.
„Někdy si přeju, abych s tebou byla na světě úplně sama.“
Režisér Frič se rozhodl příběh vyprávět pohledem hlavní postavy, uklízečky Emmi Kurowské (Ivana Hloužková). Zde tedy přichází na řadu označení „pohádka“, které stojí v podtitulu inscenace. Pohledem Emmi je totiž vše, co se točí kolem milovaného Salema, třpytivé a pohádkově bláznivé. Proto se Emmi převlékne do typicky disneyovského kostýmu Sněhurky, na jevišti stojí obří růžová postel, pod diskokoulí tančí svalnatí striptéři a představitel Salema (Roman Blumaier) má pod civilním oblečením zlatý dres, díky kterému vypadá jako namakaný superhrdina. Na vše pak dohlíží socha růžového jednorožce, která vyvolala zájem médií a znepokojení úzkostlivých diváků ještě před premiérou a která zde velmi funkčně symbolizuje pohoršení okolí nad nevyrovnaným vztahem hlavních hrdinů.
Režijními nápady se to jen hemží a jedna ujetost střídá druhou. Pravda, někdy je tam těch nápadů až moc, že to jeden nestíhá sledovat a hlavně chápat, co to všechno znamená. Ale překvapivě to funguje a do sebe zapadá.
Zásluhu na tom jistě má i vynikající obsazení. Uklízečku Emmi ztvárnila hostující Ivana Hloužková, herečka z Husy na provázku, která přes všechnu tu stylizaci a nadsázku dokázala postavu zlidštit. Její Emmi je vtipná i dojemná a uvěřitelná ve své milé naivitě a víře v lásku. Přesně obsazený Roman Blumaier jako „ušlechtilý divoch“ Salem vsadil na přehnanou stylizaci a inspiroval se béčkovou tureckou kinematografií. Zní to bláznivě (a také to bláznivé je), ale i tato stylizace zvláštním způsobem funguje. Z vedlejších rolí na sebe dokázala strhnout pozornost studentka JAMU Michaela Rykrová jako hostinská Barbara nebo tradičně výborný Jan Grundman mimo jiné jako Emmin zeť Evžen.
Strach jíst duši v Redutě je především dramaturgicky výborně zvolená inscenace. Přes svoji kabaretně „pohádkovou“ stylizaci v ní mrazivě zaznívají paralely k současnosti. Národní divadlo Brno se nebojí riskovat a provokovat. A to je dobře.
Napsala: Pavla Haluzová
Celkové hodnocení: 90%
Národní divadlo Brno
Rainer Werner Fassbinder: Strach jíst duši
Překlad: Martin Sládeček Režie: Jan Frič Úprava: Petr KlariN Klár a Jan Frič Dramaturgie: Martin Kubran a Petr KlariN Klár Hudba: Výběr režiséra a dramaturgů Výprava: Jan Štěpánek Světelný design: Martin Špetlík
Osoby a obsazení: Ivana Hloužková j. h. (Emmi Kurowski), Roman Blumaier (Salem), Michaela Rykrová j.h. (Barbara, hostinská), Petr Bláha (Fuad Sandmann), Isabela Smečková j.h. (Katarina /Krista, Emmina dcera / uklízečka Paula), Jan Grundman (Evžen, Emmin zeť/obchodník Angermayer/ policajt 1), Dominik Teleky (Albert, Emmin syn/ Gruber/ policajt 2), Gabriela Štefanová j.h. (Obchodnice Angermayerová/ uklízečka Frieda/uklízečka Yolanda/ sousedka Kargusová), Monika Maláčová (Uklízečka Hedvika/sousedka Ellisová/a další postavy), Studenti DIFA JAMU (Sbor Arabů/ tanečníků/ mechaniků)
Česká premiéra: 13. 4. 2017 v divadle Reduta
Související

BERLINALE: Francouzské Pelíšky se jako mozaika kolektivní a rodinné paměti rozpadají

Berlinale: Paranoidní thriller Mother's Baby vyděsí všechny nadcházející matky
recenze , Národní divadlo Brno , Divadlo Reduta , Jan Frič (režisér) , Ivana Hloužková (herečka) , Roman Blumaier (herec) , Jan Grundman (herec) , Divadla , kultura
Aktuálně se děje
včera

Na Ukrajinu míří HIMARS i granáty. USA obnovily dodávky zbraní, o pákách proti Rusku ale mlčí
včera

Trump se myšlenky na získání Kanady nevzdal. Na summitu G7 to ale řešit nechce
včera

Trumpova delegace míří do Moskvy. Pokud odmítne příměří, bude to pro vás devastující, vzkazují USA Rusku
včera

Ruské jednotky obkličují ukrajinské vojáky u Kurska, Kyjev ustupuje
včera

Odplata Trumpovi: Kanada zavádí odvetná cla na téměř 30 miliard dolarů
včera

Průběh změny počasí očima meteorologů. Je zřejmé, že zima se ještě nevzdává
včera

Že Putin uzavře příměří nevěří ani sami Rusové. Pak očekáváme od USA rázné kroky, vzkazuje Zelenskyj
včera

Česko je v NATO už 26 let. Spojenec, na kterého se i Amerika mohla vždy spolehnout
včera

Rusko se poprvé vyjádřilo k navrhovanému příměří na Ukrajině
včera

Neskončí to jen u zboží. EU zvažuje další kroky proti Trumpovým clům
včera

Jak si zatím vede Trump? Američané řekli, co si myslí o jeho prezidentství
včera

Zelenského návrh příměří posvěcený Trumpem: Co vše o něm víme?
včera

"Katastrofa pro všechny." Koho americká cla poškodí nejvíce?
včera

Kapitán lodi, která se srazila s americkým tankerem v Severním moři, je ruský občan
včera

Skryté bohatství Ukrajiny: Expert vysvětlil, proč Trump prahne po tamních nerostech
včera

Pokud USA budou pokračovat v agresivní obchodní politice, poškodí vlastní ekonomiku a oslabí své postavení na globálním trhu, říká ekonom
včera

Kladivo na Trumpa. Jak bude vypadat evropská odveta za americká cla?
včera

Zelenskyj je pro, Trump se raduje, Putin je pod tlakem. Svět čeká, jak se k příměří postaví Rusko
včera

Trumpův sen o míru na Ukrajině čelí ruské realitě, Putinovým lžím a provokacím
včera
Co jsou cla a jak na Trumpovy kroky reagují trhy?
Cla jsou daně uvalené na dovoz zboží ze zahraničí. Společnosti, které tato zahraniční zboží do země přivážejí, musí platit daně vládě. Obvykle jsou cla stanovena jako procento z hodnoty produktu. Například pokud Spojené státy uvalí clo ve výši 20 % na čínské zboží, znamená to, že na produkt v hodnotě 10 dolarů se přidá dodatečný poplatek 2 dolary. Firmy se pak mohou rozhodnout, zda část či celou výši těchto nákladů přenesou na zákazníky prostřednictvím vyšších cen.
Zdroj: Libor Novák