RECENZE – Národní divadlo Brno uvedlo na prknech Reduty adaptaci filmového scénáře Rainera Wernera Fassbindera Strach jíst duši. Z příběhu o staré uklízečce, která se zamiluje do mladého Araba, udělal režisér Jan Frič krutě aktuální kabaretní pohádku o milostném setkání dvou odlišných světů a nenávisti okolí.
„Štěstí není vždycky veselé.“
A když říkám pohádku, myslím to s hodně velkou nadsázkou. Ostatně takové je pojetí celé inscenace. Původní scénář ze sedmdesátých let Rainera Wernera Fassbindera, enfant terrible Nové vlny německého filmu, jak je často nazýván, vypráví o postarší uklízečce Emmi Kurowské a o generaci mladším Salemovi z Maroka, kteří se do sebe zamilují a společně čelí nenávisti okolí. Kromě tematizovaného rasismu film zobrazil další tabu své doby, a to sexuální život starších žen.
Úprava Petra KlariNa Klára a Jana Friče postavila do popředí právě téma tabuizovaného sexuálního života seniorů. Za vším však stále nenápadně, ale tím mrazivěji, prosvítá téma rasismu a maloměšťáctví.
Inscenace Jana Friče je posunuta do kabaretní stylizace a je doslova napěchovaná popkulturními odkazy a nadsázkou. Výsledkem je neuvěřitelně zábavná šílenost, která přesto svou nevázaností nezastiňuje sílu příběhu a vážnost motivů. Tvůrci se nesnažili původní námět nijak aktualizovat, a to ani nemuseli – příběh funguje v jakékoli době. Proto jej zasadili do jakéhosi bezčasí, které se může odehrávat kdykoliv od sedmdesátých do devadesátých let, což konkretizují v podstatě jen použité písně. Zbytek pracuje spíše s archetypálním zobrazením, které nese jasné sdělení – všechno, co sledujeme, se může lehce týkat (a týká) i nás a dnešní doby.
„Někdy si přeju, abych s tebou byla na světě úplně sama.“
Režisér Frič se rozhodl příběh vyprávět pohledem hlavní postavy, uklízečky Emmi Kurowské (Ivana Hloužková). Zde tedy přichází na řadu označení „pohádka“, které stojí v podtitulu inscenace. Pohledem Emmi je totiž vše, co se točí kolem milovaného Salema, třpytivé a pohádkově bláznivé. Proto se Emmi převlékne do typicky disneyovského kostýmu Sněhurky, na jevišti stojí obří růžová postel, pod diskokoulí tančí svalnatí striptéři a představitel Salema (Roman Blumaier) má pod civilním oblečením zlatý dres, díky kterému vypadá jako namakaný superhrdina. Na vše pak dohlíží socha růžového jednorožce, která vyvolala zájem médií a znepokojení úzkostlivých diváků ještě před premiérou a která zde velmi funkčně symbolizuje pohoršení okolí nad nevyrovnaným vztahem hlavních hrdinů.
Režijními nápady se to jen hemží a jedna ujetost střídá druhou. Pravda, někdy je tam těch nápadů až moc, že to jeden nestíhá sledovat a hlavně chápat, co to všechno znamená. Ale překvapivě to funguje a do sebe zapadá.
Zásluhu na tom jistě má i vynikající obsazení. Uklízečku Emmi ztvárnila hostující Ivana Hloužková, herečka z Husy na provázku, která přes všechnu tu stylizaci a nadsázku dokázala postavu zlidštit. Její Emmi je vtipná i dojemná a uvěřitelná ve své milé naivitě a víře v lásku. Přesně obsazený Roman Blumaier jako „ušlechtilý divoch“ Salem vsadil na přehnanou stylizaci a inspiroval se béčkovou tureckou kinematografií. Zní to bláznivě (a také to bláznivé je), ale i tato stylizace zvláštním způsobem funguje. Z vedlejších rolí na sebe dokázala strhnout pozornost studentka JAMU Michaela Rykrová jako hostinská Barbara nebo tradičně výborný Jan Grundman mimo jiné jako Emmin zeť Evžen.
Strach jíst duši v Redutě je především dramaturgicky výborně zvolená inscenace. Přes svoji kabaretně „pohádkovou“ stylizaci v ní mrazivě zaznívají paralely k současnosti. Národní divadlo Brno se nebojí riskovat a provokovat. A to je dobře.
Napsala: Pavla Haluzová
Celkové hodnocení: 90%
Národní divadlo Brno
Rainer Werner Fassbinder: Strach jíst duši
Překlad: Martin Sládeček Režie: Jan Frič Úprava: Petr KlariN Klár a Jan Frič Dramaturgie: Martin Kubran a Petr KlariN Klár Hudba: Výběr režiséra a dramaturgů Výprava: Jan Štěpánek Světelný design: Martin Špetlík
Osoby a obsazení: Ivana Hloužková j. h. (Emmi Kurowski), Roman Blumaier (Salem), Michaela Rykrová j.h. (Barbara, hostinská), Petr Bláha (Fuad Sandmann), Isabela Smečková j.h. (Katarina /Krista, Emmina dcera / uklízečka Paula), Jan Grundman (Evžen, Emmin zeť/obchodník Angermayer/ policajt 1), Dominik Teleky (Albert, Emmin syn/ Gruber/ policajt 2), Gabriela Štefanová j.h. (Obchodnice Angermayerová/ uklízečka Frieda/uklízečka Yolanda/ sousedka Kargusová), Monika Maláčová (Uklízečka Hedvika/sousedka Ellisová/a další postavy), Studenti DIFA JAMU (Sbor Arabů/ tanečníků/ mechaniků)
Česká premiéra: 13. 4. 2017 v divadle Reduta
Aktualizováno 5. října 2024 23:28
Vondráčková, Strejček i herci Divadla Na zábradlí. Předávaly se Ceny Thálie
Související
RECENZE: Hřebejkův Výjimečný stav staví humor na problematické nadsázce
RECENZE: Subtilní Rok vdovy zpřítomňuje truchlení a apatii úředních aparátů
recenze , Národní divadlo Brno , Divadlo Reduta , Jan Frič (režisér) , Ivana Hloužková (herečka) , Roman Blumaier (herec) , Jan Grundman (herec) , Divadla , kultura
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Kyjev sabotuje výměnu zajatců, tvrdí Rusko
před 2 hodinami
Amerikou hýbe falešné volební video. Rusko od něj dává ruce pryč
před 2 hodinami
Chameneí se chce za útoky Izraele pomstít USA
před 3 hodinami
Dva mladí Češi jeli na střeše vídeňského metra. Jeden zemřel, druhý bojuje o život
před 4 hodinami
Medveděv opět vyhrožuje: Když nás budete ignorovat, bude třetí světová válka
před 4 hodinami
Američtí experti pro EZ vysvětlili, proč lidé volí Trumpa, když hrozí opakování útoku na Kapitol
před 5 hodinami
Rakouský myslivec, který vraždil u hranic s Českem, je po smrti
před 5 hodinami
"Katastrofa, apokalypsa..." OSN popsala, co se odehrává v Pásmu Gazy
před 6 hodinami
Severokorejští vojáci na Ukrajině jsou hrozbou nejen pro Evropu, varují státy
před 8 hodinami
Írán chce rozpoutat válku na Blízkém východě? Do konfliktu se snaží zatáhnout i Irák
před 8 hodinami
EXKLUZIVNĚ: Šéfka volební komise v USA pro EZ popsala, jak hurikán ovlivní volby
před 9 hodinami
Zelenskyj vyzval svět, aby začal něco dělat se severokorejskými vojáky na Ukrajině
před 10 hodinami
Respirační onemocnění v Česku nabývají na síle. Stoupá počet lidí s covidem i černým kašlem
před 11 hodinami
Íránská hrozba sílí. Zvýší dolet balistických střel, může přehodnotit i jadernou doktrínu
před 12 hodinami
Výhled počasí na listopad. Předpověď budí obavy i jinde v Evropě
včera
Izraelci teď nejsou v bezpečí nikde, ukazuje případ ze Švédska
včera
Princ Harry se z USA poroučet nebude, naznačil syn Donalda Trumpa
včera
Policisté budou protestovat i za vyšší platy. S udělováním pokut se nepočítá
včera
Říjnové počasí bylo nadprůměrně teplé. Teď přijde ochlazení
včera
Día de los Muertos: Jak vypadají mexické Dušičky?
Přelom října a listopadu je u nás spojen s Dušičkami, kdy se vzpomíná na zemřelé předky a zapalují se za ně svíčky na hrobech. V Americe, v Anglii nebo třeba v Austrálii tento čas patří Halloweenu, s nímž se pojí koledování nebo vydlabané dýně. V Mexiku se konec října a počátek listopadu nese ve znamení oslav zvaných Día de los Muertos, při nichž se lidé veselí, protože se mohou setkat se svými mrtvými blízkými. Součástí svátku jsou i všudypřítomné masky kostlivců. Od roku 2003 figuruje svátek na seznamu ústního a nehmotného dědictví UNESCO.
Zdroj: Lucie Žáková