RECENZE – Divadelní režisér Dodo Gombár napsal pro Městské divadlo Brno novou adaptaci románu Kateřiny Tučkové Žítkovské bohyně a přidal podtitul Krev je krev. Po zlínské inscenaci je to pro Gombára již druhé setkání s kopaničářskými bohyněmi, brněnské uvedení je však komornější a sevřenější. Syrová a psychedelická inscenace nenechá diváka klidným.
„Nikdo před nimi neskryl svá tajemství…“
Příběhy kopaničářských žen, které „bohovaly“ proslavil román Kateřiny Tučkové Žítkovské bohyně z roku 2012. Román o Doře Idesové, která je poslední z roku žítkovských bohyní, jejich umění se však nenaučila, ale po svých předcích začne pátrat na základě svého studia etnografie, získal několik cen včetně čtenářské ceny Magnesia Litera.
Divadelní režisér Dodo Gombár uvedl vlastní dramatizaci Žítkovských bohyní již v roce 2014 v Městském divadle Zlín. Ke stejné předloze se nyní vrací, pro Městské divadlo Brno napsal však zbrusu novou dramatizaci, která se od té zlínské liší. Brněnská inscenace je komornější a sevřenější, hraje v ní dvanáct hereček a pouze jeden mužský protagonista (Vojtěch Blahuta jako Jakoubek Ides).
Gombárovo brněnské zpracování vyniká především prolínáním časových rovin a dějových linií. Takto se v úvodu setkáváme s čtrnáctiletou Dorou Idesovou, která v internátě trpí odcizením od ostatních a také krutostí vychovatelky Hrtoňové (překvapivě proti typu a výborně obsazená Alena Antalová). Střídavě sledujeme i pátrání dospělé (asi třicetileté) Dory po své minulosti a alter ega se několikrát na scéně střetnou. Děj není vyprávěn chronologicky, přesto je srozumitelný, pokud je divák ochotný sledovat dění velmi pozorně a pořádně zapojit i své mozkové závity.
Přesto by inscenaci neuškodilo pár škrtů, tříhodinová stopáž je docela náročná, zvlášť když se jedná o takto komplikované dění. Postava Dory Idesové také několikrát zbytečně komentuje a vysvětluje situace, které by i bez toho byly dostatečně pochopitelné.
„Hlava plná střepů a žádný nepasuje dohromady…“
Výrazným prvkem, jak napovídá i podtitul, je krev, ať už v symbolické či materiální rovině. Krev spojuje Doru se svojí minulostí a je zdrojem jejího nelehkého života. Je také všudypřítomně ztvárněna na jevišti jako součást scénografie a kostýmů mrtvých.
Scénografii v první polovině dominuje velká klec ve středu jeviště, která je na první pohled šatnou na internátě, ale v symbolické rovině je prostorem, kde se postavy setkávají se zlem, a kde se nachází, když jsou nedobrovolně odstřiženy od ostatních. Klec se tedy stává psychiatrickou léčebnou, kam je umístěna Surmena (Erika Kubálková), nebo místem, kde je mučena Kateřina Shánělka (Eliška Skálová).
Všech dvanáct hereček je výborně obsazených. Jako vždy vynikající Svetlana Janotová v roli dospělé Dory po téměř celou tříhodinovou inscenaci nesleze z jeviště a z Dory dokázala vytvořit silnou i citlivou hrdinku. V roli čtrnáctileté Dory se představila devatenáctiletá studentka konzervatoře Nikol Wetterová, která sice byla zpočátku příliš expresivní, v důsledku však předvedla profesionální výkon a vyrovnala se svým starším kolegyním.
Z ostatních zaujala v roli tajemné Janigeny Radka Coufalová (která se kvůli této roli, jen pro zajímavost, naučila hrát na housle) nebo Ivana Vaňková jako matka Dory. Jediný mužský protagonista Vojtěch Blahuta zazářil v náročné roli Jakoubka postiženého Apertovým syndromem. Kromě výborného ztvárnění handicapovaného chlapce Blahuta dokázal plynule přecházet do postavy otce Dory i jiných mužských postav.
Žítkovské bohyně (krev je krev) v Městském divadle Brno nejsou jednoduchá inscenace, což se dá rozhodně považovat za pozitivum. Pokud se divák rozhodne přistoupit na komplikovanost děje a střídání časových rovin, čeká ho silný zážitek plný vynikajících hereckých výkonů a tíživé, nervy drásající atmosféry.
Celkové hodnocení: 85 %
Napsala: Pavla Haluzová
Městské divadlo Brno
Kateřina Tučková, Dodo Gombár: Žítkovské bohyně (krev je krev) Režie: Dodo Gombár Scéna a kostýmy: Eva Jiřikovská Dramaturgie: Martina Kinská Hudba: David Rotter Světelná režie: David Kachlíř
Hrají: Svetlana Janotová (Dora Idesová), Nikol Wetterová (Mladá Dora Idesová), Radka Coufalová (Janigena), Ivana Vaňková (Irena Idesová, matka Dory), Zdena Herfortová (Irma Gabrhelová), Erika Kubálková (Surmena), Alena Antalová (Hrtoňová, vychovatelka), Eliška Skálová (Kateřina Shánělka), Barbora Krčmová / Elena Trčková (Kateřina Divoká), Katarína Ptáčková (Fuksena), Eva Jelínková (Josifčena), Drahomíra Hofmanová (Baglárka), Vojtěch Blahuta (Jakoubek Ides)
Premiéra: 20. května 2017 na Činoherní scéně Městského divadla Brno
Související
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
recenze , Městské divadlo Brno (MdB) , Dodo Gombár (umělecký šéf Švandova divadla) , Svetlana Janotová (herečka) , Radka Coufalová (herečka) , Zdena Herfortová , Alena Antalová , Eva Jelínková (herečka) , kultura , Divadla , Brno
Aktuálně se děje
včera
V Česku se potvrdilo další ohnisko ptačí chřipky
včera
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno včera
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
včera
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
včera
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
včera
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
včera
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
včera
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
včera
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
včera
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
včera
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
včera
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
včera
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
včera
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
včera
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
včera
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
včera
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
27. prosince 2025 21:20
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
27. prosince 2025 20:05
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
27. prosince 2025 18:51
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.
Zdroj: Libor Novák