RECENZE – Divadelní režisér Dodo Gombár napsal pro Městské divadlo Brno novou adaptaci románu Kateřiny Tučkové Žítkovské bohyně a přidal podtitul Krev je krev. Po zlínské inscenaci je to pro Gombára již druhé setkání s kopaničářskými bohyněmi, brněnské uvedení je však komornější a sevřenější. Syrová a psychedelická inscenace nenechá diváka klidným.
„Nikdo před nimi neskryl svá tajemství…“
Příběhy kopaničářských žen, které „bohovaly“ proslavil román Kateřiny Tučkové Žítkovské bohyně z roku 2012. Román o Doře Idesové, která je poslední z roku žítkovských bohyní, jejich umění se však nenaučila, ale po svých předcích začne pátrat na základě svého studia etnografie, získal několik cen včetně čtenářské ceny Magnesia Litera.
Divadelní režisér Dodo Gombár uvedl vlastní dramatizaci Žítkovských bohyní již v roce 2014 v Městském divadle Zlín. Ke stejné předloze se nyní vrací, pro Městské divadlo Brno napsal však zbrusu novou dramatizaci, která se od té zlínské liší. Brněnská inscenace je komornější a sevřenější, hraje v ní dvanáct hereček a pouze jeden mužský protagonista (Vojtěch Blahuta jako Jakoubek Ides).
Gombárovo brněnské zpracování vyniká především prolínáním časových rovin a dějových linií. Takto se v úvodu setkáváme s čtrnáctiletou Dorou Idesovou, která v internátě trpí odcizením od ostatních a také krutostí vychovatelky Hrtoňové (překvapivě proti typu a výborně obsazená Alena Antalová). Střídavě sledujeme i pátrání dospělé (asi třicetileté) Dory po své minulosti a alter ega se několikrát na scéně střetnou. Děj není vyprávěn chronologicky, přesto je srozumitelný, pokud je divák ochotný sledovat dění velmi pozorně a pořádně zapojit i své mozkové závity.
Přesto by inscenaci neuškodilo pár škrtů, tříhodinová stopáž je docela náročná, zvlášť když se jedná o takto komplikované dění. Postava Dory Idesové také několikrát zbytečně komentuje a vysvětluje situace, které by i bez toho byly dostatečně pochopitelné.
„Hlava plná střepů a žádný nepasuje dohromady…“
Výrazným prvkem, jak napovídá i podtitul, je krev, ať už v symbolické či materiální rovině. Krev spojuje Doru se svojí minulostí a je zdrojem jejího nelehkého života. Je také všudypřítomně ztvárněna na jevišti jako součást scénografie a kostýmů mrtvých.
Scénografii v první polovině dominuje velká klec ve středu jeviště, která je na první pohled šatnou na internátě, ale v symbolické rovině je prostorem, kde se postavy setkávají se zlem, a kde se nachází, když jsou nedobrovolně odstřiženy od ostatních. Klec se tedy stává psychiatrickou léčebnou, kam je umístěna Surmena (Erika Kubálková), nebo místem, kde je mučena Kateřina Shánělka (Eliška Skálová).
Všech dvanáct hereček je výborně obsazených. Jako vždy vynikající Svetlana Janotová v roli dospělé Dory po téměř celou tříhodinovou inscenaci nesleze z jeviště a z Dory dokázala vytvořit silnou i citlivou hrdinku. V roli čtrnáctileté Dory se představila devatenáctiletá studentka konzervatoře Nikol Wetterová, která sice byla zpočátku příliš expresivní, v důsledku však předvedla profesionální výkon a vyrovnala se svým starším kolegyním.
Z ostatních zaujala v roli tajemné Janigeny Radka Coufalová (která se kvůli této roli, jen pro zajímavost, naučila hrát na housle) nebo Ivana Vaňková jako matka Dory. Jediný mužský protagonista Vojtěch Blahuta zazářil v náročné roli Jakoubka postiženého Apertovým syndromem. Kromě výborného ztvárnění handicapovaného chlapce Blahuta dokázal plynule přecházet do postavy otce Dory i jiných mužských postav.
Žítkovské bohyně (krev je krev) v Městském divadle Brno nejsou jednoduchá inscenace, což se dá rozhodně považovat za pozitivum. Pokud se divák rozhodne přistoupit na komplikovanost děje a střídání časových rovin, čeká ho silný zážitek plný vynikajících hereckých výkonů a tíživé, nervy drásající atmosféry.
Celkové hodnocení: 85 %
Napsala: Pavla Haluzová
Městské divadlo Brno
Kateřina Tučková, Dodo Gombár: Žítkovské bohyně (krev je krev) Režie: Dodo Gombár Scéna a kostýmy: Eva Jiřikovská Dramaturgie: Martina Kinská Hudba: David Rotter Světelná režie: David Kachlíř
Hrají: Svetlana Janotová (Dora Idesová), Nikol Wetterová (Mladá Dora Idesová), Radka Coufalová (Janigena), Ivana Vaňková (Irena Idesová, matka Dory), Zdena Herfortová (Irma Gabrhelová), Erika Kubálková (Surmena), Alena Antalová (Hrtoňová, vychovatelka), Eliška Skálová (Kateřina Shánělka), Barbora Krčmová / Elena Trčková (Kateřina Divoká), Katarína Ptáčková (Fuksena), Eva Jelínková (Josifčena), Drahomíra Hofmanová (Baglárka), Vojtěch Blahuta (Jakoubek Ides)
Premiéra: 20. května 2017 na Činoherní scéně Městského divadla Brno
Související
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce
recenze , Městské divadlo Brno (MdB) , Dodo Gombár (umělecký šéf Švandova divadla) , Svetlana Janotová (herečka) , Radka Coufalová (herečka) , Zdena Herfortová , Alena Antalová , Eva Jelínková (herečka) , kultura , Divadla , Brno
Aktuálně se děje
včera
Britské maloměsto řeší název ulice. Kvůli zneuznanému členovi královské rodiny
včera
Biatlonistka Simonová se přiznala ke krádeži. Na zimní olympiádě se ale představí
včera
Duka bojoval, měl zaťaté pěsti, prozradila dominikánská sestřička
včera
Čech poprvé povede unijní úřad OLAF. Rozhodla Evropská komise
Aktualizováno včera
Rusové trýzní obyčejné Ukrajince. Výpadky dodávek energií mají trvat většinu dne
včera
Orbán vyjednal v Bílém domě výjimku i pro Slovensko, domnívá se Fico
včera
Stanjura reagoval na kritiku rozpočtu. Babiš se jen vymlouvá, přidal se Fiala
včera
Čeští fotbaloví rozhodčí budou pod dohledem kapacity. Pomáhat jim má Carlos Clos Gómez
včera
Podzimní sbírka potravin. Češi jich opět vybrali více než minule
včera
Havlíček připustil stažení ukrajinských vlajek z dalších veřejných budov
včera
"Měli jsme šanci." Clooney nelituje sloupku proti Bidenovi, ale připustil chybu
včera
Babiš kvůli rozpočtu útočí na Fialovu vládu. Chybí prý desítky miliard
včera
O odvetě si rozhodneme sami, reagují Rusové na zpřísnění unijní vízové politiky
včera
Ukrajinci pomáhají české ekonomice. Příjmy do rozpočtu převyšují výdaje na pomoc
včera
Dostane Trump „fotbalovou Nobelovu cenu míru“? FIFA představila nové ocenění
včera
Poprvé výrazněji sněžilo i mimo hory. Meteorologové varují řidiče
včera
Lékaři si opět zvolili Kubka. Komoru vede už téměř dvacet let
včera
Meteorologové nabídli první předpověď počasí na příští víkend
8. listopadu 2025 21:54
Princ Harry se musel omlouvat Kanaďanům. Jako fanoušek stál na špatné straně
8. listopadu 2025 21:10
Kauza, jakou fotbal nepamatuje. Spor mezi novináři a trojicí klubů je u konce
Na přelomu srpna a září letošního roku došlo k bezprecedentní situaci v rámci tuzemského fotbalu, kdy hned trojice českých profesionálních klubů (Slavia, Plzeň a Ostrava) sáhla k odebrání akreditací novinářům Deníku Sport na jejich domácí zápasy, protože kluby nesouhlasily s několika články vydanými v těchto novinách. Nyní se tento spor podařilo vyřešit i prostřednictvím Etické komise Klubu sportovních novinářů (KNS), kteří by se rádi zasadili o nová akreditační pravidla.
Zdroj: David Holub