RECENZE – Divadelní režisér Dodo Gombár napsal pro Městské divadlo Brno novou adaptaci románu Kateřiny Tučkové Žítkovské bohyně a přidal podtitul Krev je krev. Po zlínské inscenaci je to pro Gombára již druhé setkání s kopaničářskými bohyněmi, brněnské uvedení je však komornější a sevřenější. Syrová a psychedelická inscenace nenechá diváka klidným.
„Nikdo před nimi neskryl svá tajemství…“
Příběhy kopaničářských žen, které „bohovaly“ proslavil román Kateřiny Tučkové Žítkovské bohyně z roku 2012. Román o Doře Idesové, která je poslední z roku žítkovských bohyní, jejich umění se však nenaučila, ale po svých předcích začne pátrat na základě svého studia etnografie, získal několik cen včetně čtenářské ceny Magnesia Litera.
Divadelní režisér Dodo Gombár uvedl vlastní dramatizaci Žítkovských bohyní již v roce 2014 v Městském divadle Zlín. Ke stejné předloze se nyní vrací, pro Městské divadlo Brno napsal však zbrusu novou dramatizaci, která se od té zlínské liší. Brněnská inscenace je komornější a sevřenější, hraje v ní dvanáct hereček a pouze jeden mužský protagonista (Vojtěch Blahuta jako Jakoubek Ides).
Gombárovo brněnské zpracování vyniká především prolínáním časových rovin a dějových linií. Takto se v úvodu setkáváme s čtrnáctiletou Dorou Idesovou, která v internátě trpí odcizením od ostatních a také krutostí vychovatelky Hrtoňové (překvapivě proti typu a výborně obsazená Alena Antalová). Střídavě sledujeme i pátrání dospělé (asi třicetileté) Dory po své minulosti a alter ega se několikrát na scéně střetnou. Děj není vyprávěn chronologicky, přesto je srozumitelný, pokud je divák ochotný sledovat dění velmi pozorně a pořádně zapojit i své mozkové závity.
Přesto by inscenaci neuškodilo pár škrtů, tříhodinová stopáž je docela náročná, zvlášť když se jedná o takto komplikované dění. Postava Dory Idesové také několikrát zbytečně komentuje a vysvětluje situace, které by i bez toho byly dostatečně pochopitelné.
„Hlava plná střepů a žádný nepasuje dohromady…“
Výrazným prvkem, jak napovídá i podtitul, je krev, ať už v symbolické či materiální rovině. Krev spojuje Doru se svojí minulostí a je zdrojem jejího nelehkého života. Je také všudypřítomně ztvárněna na jevišti jako součást scénografie a kostýmů mrtvých.
Scénografii v první polovině dominuje velká klec ve středu jeviště, která je na první pohled šatnou na internátě, ale v symbolické rovině je prostorem, kde se postavy setkávají se zlem, a kde se nachází, když jsou nedobrovolně odstřiženy od ostatních. Klec se tedy stává psychiatrickou léčebnou, kam je umístěna Surmena (Erika Kubálková), nebo místem, kde je mučena Kateřina Shánělka (Eliška Skálová).
Všech dvanáct hereček je výborně obsazených. Jako vždy vynikající Svetlana Janotová v roli dospělé Dory po téměř celou tříhodinovou inscenaci nesleze z jeviště a z Dory dokázala vytvořit silnou i citlivou hrdinku. V roli čtrnáctileté Dory se představila devatenáctiletá studentka konzervatoře Nikol Wetterová, která sice byla zpočátku příliš expresivní, v důsledku však předvedla profesionální výkon a vyrovnala se svým starším kolegyním.
Z ostatních zaujala v roli tajemné Janigeny Radka Coufalová (která se kvůli této roli, jen pro zajímavost, naučila hrát na housle) nebo Ivana Vaňková jako matka Dory. Jediný mužský protagonista Vojtěch Blahuta zazářil v náročné roli Jakoubka postiženého Apertovým syndromem. Kromě výborného ztvárnění handicapovaného chlapce Blahuta dokázal plynule přecházet do postavy otce Dory i jiných mužských postav.
Žítkovské bohyně (krev je krev) v Městském divadle Brno nejsou jednoduchá inscenace, což se dá rozhodně považovat za pozitivum. Pokud se divák rozhodne přistoupit na komplikovanost děje a střídání časových rovin, čeká ho silný zážitek plný vynikajících hereckých výkonů a tíživé, nervy drásající atmosféry.
Celkové hodnocení: 85 %
Napsala: Pavla Haluzová
Městské divadlo Brno
Kateřina Tučková, Dodo Gombár: Žítkovské bohyně (krev je krev) Režie: Dodo Gombár Scéna a kostýmy: Eva Jiřikovská Dramaturgie: Martina Kinská Hudba: David Rotter Světelná režie: David Kachlíř
Hrají: Svetlana Janotová (Dora Idesová), Nikol Wetterová (Mladá Dora Idesová), Radka Coufalová (Janigena), Ivana Vaňková (Irena Idesová, matka Dory), Zdena Herfortová (Irma Gabrhelová), Erika Kubálková (Surmena), Alena Antalová (Hrtoňová, vychovatelka), Eliška Skálová (Kateřina Shánělka), Barbora Krčmová / Elena Trčková (Kateřina Divoká), Katarína Ptáčková (Fuksena), Eva Jelínková (Josifčena), Drahomíra Hofmanová (Baglárka), Vojtěch Blahuta (Jakoubek Ides)
Premiéra: 20. května 2017 na Činoherní scéně Městského divadla Brno
Aktualizováno 5. října 2024 23:28
Vondráčková, Strejček i herci Divadla Na zábradlí. Předávaly se Ceny Thálie
Související
RECENZE: Hřebejkův Výjimečný stav staví humor na problematické nadsázce
RECENZE: Subtilní Rok vdovy zpřítomňuje truchlení a apatii úředních aparátů
recenze , Městské divadlo Brno (MdB) , Dodo Gombár (umělecký šéf Švandova divadla) , Svetlana Janotová (herečka) , Radka Coufalová (herečka) , Zdena Herfortová , Alena Antalová , Eva Jelínková (herečka) , kultura , Divadla , Brno
Aktuálně se děje
před 59 minutami
Kyjev sabotuje výměnu zajatců, tvrdí Rusko
před 1 hodinou
Amerikou hýbe falešné volební video. Rusko od něj dává ruce pryč
před 2 hodinami
Chameneí se chce za útoky Izraele pomstít USA
před 3 hodinami
Dva mladí Češi jeli na střeše vídeňského metra. Jeden zemřel, druhý bojuje o život
před 4 hodinami
Medveděv opět vyhrožuje: Když nás budete ignorovat, bude třetí světová válka
před 4 hodinami
Američtí experti pro EZ vysvětlili, proč lidé volí Trumpa, když hrozí opakování útoku na Kapitol
před 5 hodinami
Rakouský myslivec, který vraždil u hranic s Českem, je po smrti
před 5 hodinami
"Katastrofa, apokalypsa..." OSN popsala, co se odehrává v Pásmu Gazy
před 6 hodinami
Severokorejští vojáci na Ukrajině jsou hrozbou nejen pro Evropu, varují státy
před 7 hodinami
Írán chce rozpoutat válku na Blízkém východě? Do konfliktu se snaží zatáhnout i Irák
před 8 hodinami
EXKLUZIVNĚ: Šéfka volební komise v USA pro EZ popsala, jak hurikán ovlivní volby
před 9 hodinami
Zelenskyj vyzval svět, aby začal něco dělat se severokorejskými vojáky na Ukrajině
před 9 hodinami
Respirační onemocnění v Česku nabývají na síle. Stoupá počet lidí s covidem i černým kašlem
před 10 hodinami
Íránská hrozba sílí. Zvýší dolet balistických střel, může přehodnotit i jadernou doktrínu
před 12 hodinami
Výhled počasí na listopad. Předpověď budí obavy i jinde v Evropě
včera
Izraelci teď nejsou v bezpečí nikde, ukazuje případ ze Švédska
včera
Princ Harry se z USA poroučet nebude, naznačil syn Donalda Trumpa
včera
Policisté budou protestovat i za vyšší platy. S udělováním pokut se nepočítá
včera
Říjnové počasí bylo nadprůměrně teplé. Teď přijde ochlazení
včera
Día de los Muertos: Jak vypadají mexické Dušičky?
Přelom října a listopadu je u nás spojen s Dušičkami, kdy se vzpomíná na zemřelé předky a zapalují se za ně svíčky na hrobech. V Americe, v Anglii nebo třeba v Austrálii tento čas patří Halloweenu, s nímž se pojí koledování nebo vydlabané dýně. V Mexiku se konec října a počátek listopadu nese ve znamení oslav zvaných Día de los Muertos, při nichž se lidé veselí, protože se mohou setkat se svými mrtvými blízkými. Součástí svátku jsou i všudypřítomné masky kostlivců. Od roku 2003 figuruje svátek na seznamu ústního a nehmotného dědictví UNESCO.
Zdroj: Lucie Žáková