RECENZE – Národní divadlo uzavírá operní sezónu svým zpracováním operety Orfeus v podsvětí od autora Jacquese Offenbacha. Opereta měla premiéru 6. července a režírovali ji bratři Cabanové. Místo Olympu se však divák ocitl na půdě Evropského Parlamentu.
Bratři Cabanové se rozhodli, že opereta má lidem stále co říci, ale že bude vhodnější hru trochu aktualizovat a zaměřit se na nějaké současnější téma. Co je současnějšího než Evropská unie, uprchlická krize či problémy s Čínou?
V originální operetě je Orfeus ředitel konzervatoře v Thébách a jeho manželka Eurydika uteče za lepším životem do podsvětí. Aby nerozzuřil veřejné mínění, Orfeus zamíří za bohy a neochotně ji žádá zpět. Podaří se mu zahrát, že omylem porušil podmínku, a tak se Eurydika stane průvodkyní boha vína. Důležitá je i vzpoura bohů proti nudě, kterou na Olympu zažívají.
Olympus je nyní přesunut do Evropského parlamentu. Z panteonu římských bohů se tedy stali poslanci, Pluto je dealer, Merkur převádí uprchlíky přes hranice a Jupiter má místo svého blesku bulvární noviny. Eurydika se do podsvětí dostane hlavně kvůli drogám a cigaretám, které jsou na veřejnosti zakázané. Bohové se bouří kvůli špatné stravě.
Opereta je mnohem satiričtější než její originál. Nebojí se rýpnout si do toho, jak Evropská unie zasahuje do života a suverenity členských států svými zákazy a příkazy. Pořádně se opře i do Angely Merkelové a její politiky přijímání uprchlíků a neopomene si udělat legraci z české politiky
Běžný lid pak zastupuje Komediant, který se marně snaží získat slyšení u bohů Evropského parlamentu. Chtěl by obnovit divadlo Komedie, aby mohl dále hrát. Bohužel se nikomu nelíbí, že se „poflakuje“ před budovou parlamentu, a tak ho neustále nahání policie.
Eurydika nudící se v podzemí ráda podlehne mouše, v tomto zpracování dronu s kamerou, který ovládá Jupiter. Eurydika tedy vymění Pluta za Jupitera, který ji přivede na party k přijetí čínské delegace. Čínská delegace nahradila originální průvod boha Baccha a jeho průvodkyní.
Čínany ztvárňuji čtyři anonymní herci s maskami čínského obličeje. Eurydika se zahledí do prezidenta Ping Ponga. Do toho se připlete Orfeus, která předstírá, že ji chce zpátky. Podmínkou je, že se na ni cestou nepodívá. Orfeus nevydrží, nebo předstírá nedočkavost, a odhalí Eruydičin obličej.
Eurydika, která si nechala udělat operaci víček, aby zapadla do Pekingu, tedy propadá bohům a Jupiter ji pošle jako vyslankyni do Číny. Tím opereta končí.
Hra má mnohé vtipné momenty a další momenty, které jsou velmi reálné a člověku se nad nimi ani smát nechce. Kromě oblíbeného kankánu se v operetě najde i místo na beatbox a rap. Některé úpravy však hru zbytečně prodloužily, aniž by přidaly jakoukoliv hodnotu. Za téměř zbytečný lze považovat „duet“ Jupitera a Eurydiky, kteří na sebe skoro pět minut bzučí.
Režisérům se povedlo vybalancovat hru tak, aby ji aktualizovali pro dnešního diváka, ovšem zachovaly původní myšlenky, se kterými přišel původní autor. Většina vtipů a cynických rýpanců se setkala s nadšeným potleskem, o některých se však dá říci, že již byly takzvaně přes čáru. Divadlo je sice místem, které má popichovat svět kolem sebe, někdy je to však příliš.
Celkové hodnocení: 70%
Hudební divadlo Karlín
Orphee aux enfers
Režie: Michal Caban, Šimon Caban
Hudební nastudování: Jan Chalupecký
Dirigent: Jan Chalupecký
Scéna: Šimon Caban
Kostýmy: Simona Rybáková
Choreografie: Jan Kodet
Sbormistr: Adolf Melichar
Světelný design: Pavel Dautovský
Dramaturgie: Jitka Slavíková
Autor libreta: Ludovic Halévy, Hector-Jonathan Crémieux
Český překlad textu písní: Ivo Fischer, Jan Fischer
České dialogy: Ivo Fischer, Šimon Caban
Obsazení: Josef Moravec/Richard Samek (Orfeus), Lenka Pavlovič/Jana Sibera (Eurydika), Petr Strenáčik (Komediant), Lenka Šmídová/Yvona Škvárová (Veřejné mínění), Jaroslav Březina/Martin Šrejma (Pluto), Jan Ježek/Ivan Kusnjer (Jupiter), Barbora Řeřichová/Yukiko Kinjo (Amor), Jitka Svobodová/Simona Procházková (Juno), Sylva Čmugrová/Michaela Zajmi (Diana), Andrea Tögel Kalivodová/Jana Sýkorová (Venuše), Tomáš Bartůněk/Petr Paleček (Mars), Petr Horák/Tomáš Kořínek (Jean Styx/Merkur), Gabriela Pešinová/Tereza Růžičková (Minerva)
Související
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
recenze , Divadla , operety , Národní divadlo , Hudební divadlo Karlín
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 7 minutami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 30 minutami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 1 hodinou
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 2 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 2 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 3 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 4 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 5 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 7 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 8 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 8 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 9 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 10 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 11 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 12 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
včera
Revoluce ve válčení. USA podle expertů vytváří zbraně, které budou využívat umělou inteligenci
Americké ministerstvo války učinilo zásadní krok k transformaci moderního válčení spuštěním nové platformy GenAI.mil. Podle vojenské expertky Emelie Probasco představuje tento nástroj „kritický první krok“, který má americkým vojákům a civilním zaměstnancům Pentagonu umožnit bezpečné experimentování s umělou inteligencí přímo v jejich každodenní pracovní agendě.
Zdroj: Libor Novák