Brno - Balet Národního divadla Brno spojí do jedné inscenace čtyři světové choreografie pojednávající o ženách i mužích, o řádu i živelnosti. Soubor pokračuje v uvádění světových choreografických osobností a po dílech George Balanchina a Jiřího Kyliána přináší dílo Nacha Duata.
Balet Národního divadla Brno pokračuje v uvádění světových choreografických osobností do svého repertoáru. V další premiérové moderní inscenaci spojí čtyři strhující choreografie pod společným názvem 4 Elements. Po dílech George Balanchina a Jiřího Kyliána nyní přinese další výjimečnou osobnosti - Nacha Duata.
První částí večera bude choreografie Hidden Order, jejíž autorem i režisérem je Lukáš Timulák. Hidden Order je dílo, ve kterém nejde pouze o choreografii a kroky, ale kde spojením elementů tance, hudby a vizuálního umění vzniká bezproblémová harmonie vytvořená kontrastem tvarů, světla a pohybu. Žijeme ve strukturovaném světě, obklopeném viditelnými a méně viditelnými vzory. Historicky se lidé snažili porozumět těmto vzorům, aby lépe porozuměli světu, v němž žijeme.
Choreograf a jeho tým se snažili vytvářet vzorce nové, anebo se spíš soustředit na zviditelňování těch, které jsou již přítomné. I když jim nepřikládáme velkou pozornost, podvědomě nám unikají nebo je považujeme za pouhé iluze.
Druhou choreografiií je Sarabande Jiřího Kyliána na hudbu Johanna Sebastiana Bacha. "Na první zmínku o slově "Sarabande" můžeme narazit již v roce 1539 v básni Fernanda Guzmána Mexía. Toto slovo bylo mimo jiné popsáno jako frivolní a neslušný tanec často vykonávaný muži v ženském oblečení. Ve Španělsku, za vlády krále Filipa II., byl tanec nakonec zakázán," vysvětluje Jiří Kylián v tiskové zprávě.
"Jeden z výchozích bodů mé choreografie vychází z "Genesis – knihy Jób“. "Smrtelník z ženy zrozený, má jen pár dnů – a plných trápení. Jako květ vzejde a uvadne, jako stín prchne, nezastaví se." Na tento příběh jsem se podíval očima šovinisty: muže, který je agresivní, zranitelně citlivý i uctivý.... Zkoumal jsem jeho sexualitu, smysl pro důležitost, zbytečnost a naprostou hloupost," pokračuje choreograf.
"Dalším zdrojem mé inspirace byl japonský rituál "Chado" - nebo "čajový obřad". Jedna strana tohoto obřadu reprezentuje vnitřní nebo duchovní zkušenosti lidských životů charakterizované pokorou, zdrženlivostí, jednoduchostí a hloubkou. Druhá strana představuje vnější nebo materiální stránku života. Původně popsanou jako opotřebovaná, zvětralá nebo rozpadlá. Ale je tu i třetí element obřadu - chápání "prázdnoty" – jenž byl považován za nejdůležitější. Protože nese klíč k našemu duchovnímu probuzení.
Jsem si zcela jist, že hodně z toho, co říkám o původu mé choreografie, nebude pro mnoho diváků viditelné nebo srozumitelné, ale to je ve skutečnosti velmi častý jev.… Domnívám se však, že tato "konfrontace" by se měla stát výzvou pro nás všechny, abychom se v choreografii pokoušeli najít i ty nejmenší detaily, s nimiž se můžeme identifikovat. Všichni bychom se měli pokoušet překonat bariéry, abychom našli, co leží za nimi. Právě tato pozitivní zvědavost nás vede k tomu, že se všichni pohybujeme vpřed a najdeme tak nečekané možnosti....,“ dodává Kylián.
Kylián je autorem i třetí části inscenace 4 Elements. Ta nese název Falling Angels. „Falling Angels je dílo pro osm žen. Bylo pojato tak trochu jako humorná pocta ženám umělkyním. Přestože hudba Steva Reicha vytváří striktně danou strukturu, ponechává současně dost svobody pro choreografii a emocionální vyjádření. Choreograficky tento kus pojednává o dvou nejvíce protichůdných vlastnostech jakékoliv umělecké práce, což jsou disciplína a svoboda.
Připadalo mi zajímavé nechat tyto dva naprosto odlišné elementy koexistovat vedle sebe. Osm žen v této choreografii tančí od začátku do konce. Nikdy neopustí jeviště. Celou dobu je zřejmá jejich vzájemná závislost a také přání si odpočinout, dát přestávku. Světlo vytváří na jevišti různé geometrické obrazce a určuje tak, kde budou tančit skupinky a kde sólistky. Falling Angels je choreografie o umělkyních a jejich umění s veškerou jejich elegancí, úzkostmi, zranitelností, komplexem méněcennosti a humorem. Je to symbol konfliktu mezi sounáležitostí a volností, což je dilema, které nás všechny provází od kolébky až po hrob,“ komentoval své dílo Jiří Kylián.
Prožitek díla Falling Angels umocní Středoevropský soubor bicích nástrojů DAMA DAMA ve složení: Dan Dlouhý, Ctibor Bártek, Martin Opršál a Jan Říhák.
Večer uzavře část Gnawa Nacha Duata. Gnawa je víceznačný pojem, který označuje jednak zvláštní etnikum, tak kulturní, náboženské a hudební tradice černé diaspory v Maroku. V roce 1992 ve svém domovském městě Valencia odpremiéroval Nacho Duato dílo Mediterrania, zkoumající hlouběji jeho kořeny a předky, jeho pocit sounáležitosti s oblastí Středozemního moře.
V Gnawě, premiérované v podání Hubbard Street Dance Chicago v roce 2005, pokračoval proslulý choreograf v cestě, kterou se vydal v díle Mediterrania, usilující o to, aby prostřednictvím pohybu přenesl smyslnost krajiny a skutečnou povahu jejích národů. Díky sugestivní partituře plné španělských a severoafrických zvuků zaujme Gnawa publikum svou všestrannou silou a smyslnou elegancí, která kombinuje spiritualitu a organický rytmus Středomoří.
Gnawa je jméno, které dostávají v Maroku a dalších částech Maghrebu členové různých mystických muslimských bratrstev charakterizovaných jejich subsaharským původem a používáním písní, tanců a syncretických rituálů jako prostředku k dosažení extáze. Tento termín také odkazuje na hudební styl subsaharských vzpomínkových rituálů, které tato bratrstva praktikují, nebo jimi inspirují hudebníky. To je považováno za jeden z hlavních marockých folklórních žánrů.
Premiéra inscenace 4 Elements se koná v pátek 9. března 2018 v Mahenově divadle v Brně.
Související
RECENZE: Lhář. Nová inscenace v Národním divadle v Brně odhaluje naši nepoučitelnost
RECENZE: Salome je bezchybně realizovaná opera Národního divadla v Brně
Národní divadlo Brno , kultura , Divadla , Brno , Balet , Johann Sebastian Bach
Aktuálně se děje
včera
Trump naznačil, zdali by tentokrát uznal porážku ve volbách s Bidenem
včera
RECENZE: Kaskadér v čele s křehkým Goslingem je ideální letní zábavou z idealizovaného filmařského zákulisí
včera
NATO se snaží čelit ruské hybridní válce. Moskva cílí i na Česko
včera
V ZOO Praha se narodil orangutan. Mládě se má čile k světu
včera
Liverpool už má náhradu za Kloppa. Nový kouč si z Feyenoordu může přivést i slovenského fotbalistu
včera
Užitečný idiot, ruská onuce. Morawiecki to schytal za slova pro maďarský týdeník
včera
Pavel přijal demisi ministryně Langšádlové, nahradit ji má Tuleja
včera
Rána pro Putina: Ukrajinci ničí rafinerie, Rusům došly zásoby paliva
včera
Fiala uvedl do funkce nového ředitele NBÚ. Je jím Čuřín
včera
Gazprom skončil ve ztrátě 160 miliard korun. Poprvé od roku 1999
včera
Koubek se rozhodl. I v příští sezóně bude nadále trénovat Viktorii Plzeň
včera
Kuleba řekl, kdy by Ukrajina mohla začít jednat o míru s Ruskem
včera
Rusko poslalo během března na Ukrajinu stovky raket, dronů a tisíce bomb
včera
Vlak bez strojvedoucího se rozjel ze stanice. Jízda skončila vykolejením
včera
Ruská armáda na Ukrajině postupuje. Obsadila další vesnici
včera
Upozornil na problémy při výrobě a zemřel. Boeing obestírají záhadná úmrtí whistleblowerů
včera
Bankovní rada ČNB snížila základní úrokovou sazbu o půl procentního bodu
včera
Trump: Paříž a Londýn už jsou k nerozeznání. Otevřely dveře džihádu
včera
OSN: Obnova zničeného Pásma Gazy může trvat až do příštího století
Aktualizováno včera
Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO
Rusko v moskevském památníku s názvem Park vítězství odhalilo novou venkovní expozici, která však nemá nic společného s vítězstvím ve druhé světové válce, které se zde obvykle slaví. Pro veřejnost jsou zde vystavena vojenská vozidla a technika západních armád, která byla ukořistěna ruskou armádou ve válce na Ukrajině, kterou Rusko způsobilo. Tyto válečné trofeje slouží jako demonstrace síly a Rusko se rozhodlo je zde prezentovat veřejnosti.
Zdroj: Radek Novotný