RECENZE: Pražské Divadlo v Dlouhé uvedlo před dvěma lety adaptaci slavného ruského románu Ivana Alexandroviče Gončarova. Román z padesátých let devatenáctého století stvořil typ „zbytečného člověka“, chorobně líného Oblomova. Zdá se, že v Dlouhé mu tvůrci fandí. Jak by taky ne, v podání Michala Isteníka je Oblomov něžný a dětsky roztomilý. Jak inscenace vypadá po dvou letech od premiéry?
„Dobře – tak neležíte. A místo toho ustavičně poletujete sem a tam jako mouchy. Jenže jaký to má smysl?“
Ivan Gončarov vytvořil ve svém románu anti-hrdinu Oblomova, jehož chorobná lenost a neschopnost činu vstoupila do dějin jako pojem „oblomovština“. Jestliže román tyto vlastnosti kritizoval, v pojetí Divadla v Dlouhé se zdá, jako by tomuto věčně ustrašenému „hrdinovi“ inscenátoři fandili. Jak by taky ne. V dnešní rychlé době je naopak sympatické, že existuje někdo, kdo se nepachtí za úspěchem, a stačí mu ležet na kanapi. V tomto také spočívá aktuálnost uvedeného titulu.
Samozřejmě, že velké zásluhy má Michal Isteník, jenž ze „zbytečného člověka“ vytvořil roztomilé přerostlé dítě, které sice svou leností zničí všechny své šance na štěstí s krásnou Olgou, hlavně že je ale nakonec spokojený na své pohovce. Herec z Městského divadla Brno celé téměř tři hodiny nesleze z jeviště a naprosto uvěřitelně zvládá všechny prudké změny v Oblomovově chování – od netečnosti po bláznivou zamilovanost. Isteník Oblomova naplnil paradoxní vnitřní energií, zábavné je sledovat jej i jenom ležet nebo jíst.
Ostatní postavy fungují především jako kontrasty k charakteru hlavního hrdinu, a Isteník tak chtě nechtě zbytek souboru trochu zastiňuje. Herci zároveň figurují jako všudypřítomný chór, který situace buď nějak komentuje, vytváří živý hudební doprovod, nebo představuje například postavy z Oblomovova dětství či aristokratickou společnost na snobském večírku. Kromě toho ale ztvárňují i několik konkrétních postav, z nichž největšího prostoru dostává půvabná Olga Veroniky Lazorčákové a energický sympaťák Štolc Jana Meduny.
„Kde je v tom všem něco skutečného?“
Umístění do ošuntělého pokoje, v jehož středu stojí Oblomovova pohovka a na zadní zdi vidíme vysoká francouzská okna, umožňuje zesílit tematizovanou „pomalost“ hrdinova života. Za okny se totiž mění roční období, pokoj naopak zůstává pořád stejný. Dovoluje také plynule a bez větších přestaveb přecházet z hlavního dějiště, tedy bytu Oblomova, do prostředí opery nebo zahrady.
Hana Burešová sází zejména na Isteníkův výkon a na sílu textu, v němž nehledá násilné aktualizace ani výraznou interpretaci. Nechává na divákovi, zdali v příběhu z poloviny devatenáctého století najde paralely k dnešku (které jsou tam beztak zřejmé) a zda tak najde kousek Oblomova i v sobě samém.
Celkové hodnocení: 85%
Divadlo v Dlouhé Praha
Ivan Alexandrovič Gončarov: Oblomov
Dramatizace: Hana Burešová, Štěpán Otčenášek (s použitím překladu Libora Dvořáka)Režie: Hana BurešováDramaturgie: Štěpán OtčenášekScéna: Martin ČernýKostýmy: Kateřina ŠtefkováHudba: Jan VondráčekObsazení: Michal Isteník (Oblomov), Tomáš Turek (Zachar), Jan Meduna (Štolc), Jan Vondráček (Taranťjev), Veronika Lazorčáková (Olga), Agafja (Eva Hacurová)
Premiéra: 16. března 2016 (psáno z reprízy 1. března 2018)
Související

Pražské Divadlo v Dlouhé zrušilo program do konce roku 2020, akce budou virtuální

Městské divadlo Brno se po letech vrací k festivalu Dokořán pro hudební divadlo
Divadlo v Dlouhé , Oblomov , Hana Burešová (režisérka) , Michal Isteník (herec) - , Tomáš Turek (herec) , Jan Meduna (herec) , Jan Vondráček (herec) , Veronika Lazorčáková (herečka) , Eva Hacurová (herečka) , kultura , Divadla , recenze
Aktuálně se děje
před 18 minutami

Policie odhalila muže, který zpochybňoval holokaust. Hrozí mu vězení
před 1 hodinou

Lidé jsou jako chodící mrtvoly. Do Pásma Gazy může vjet 6000 kamionů s pomocí, pokud je Izrael pustí
před 2 hodinami

Jak donutit Rusko k jednacímu stolu: Trump má podporu voličů, teď je čas zatlačit
před 3 hodinami

Dvě brambory pro osm lidí. Děti v Gaze jsou kost a kůže, chodí umírat do nemocnic
před 3 hodinami

Eskalace na thajsko-kambodžské hranici: Mezinárodní společenství mělo zakročit, říká expert
před 4 hodinami

Peklo v Gaze se prohlubuje: 1000 mrtvých ve snaze získat pomoc, důkazy o masovém hladovění jsou nepopiratelné
před 5 hodinami

EU tlačí na Čínu. Chce, aby Si Ťin-pching přiměl Putina ukončit válku
před 6 hodinami

Počasí: Moravu dnes zasáhnou silné bouřky
před 6 hodinami

Ostrá: Cítím frustraci, hněv a zklamání. Politoložka tvrdě kritizuje rozhodnutí SOCDEM kandidovat s komunisty
před 7 hodinami

Skrytý nepřítel Kyjeva? Vlastní vedení, píše Politico. Podle ukrajinského tisku Zelenskyj zradil demokracii
Aktualizováno před 8 hodinami

V Rusku se zřítilo letadlo s 50 lidmi na palubě, všichni zemřeli
před 9 hodinami

Thajsko zaútočilo na Kambodžu
před 11 hodinami

Počasí o víkendu proprší, tropy se nedostaví
včera

Schůzka Putina se Zelenským do konce léta? V Istanbulu proběhlo třetí kolo rozhovorů mezi Ukrajinou a Ruskem
včera

Roosevelt dokázal, že demokracie potřebuje pojistky. Ustojí ale americká demokracie Trumpa?
včera

Zelenskyj po tvrdé kritice otáčí. Slíbil nový zákon na ochranu nezávislosti protikorupčních institucí
včera

Ukrajinci protestují, spojenci varují. Proč jsou všichni naštvaní na Zelenského?
včera

Ukrajina podkopává šanci na přijetí do EU. Vysvětlete nám to, vyzvala von der Leyenová Zelenského
včera

Lipavský nezvykle tvrdě kritizuje Ukrajinu: Naše podpora není bianko šek pro jakékoli vaše kroky
včera
Auto se spalovacím motorem už si nepůjčíte? EU v tichosti zvažuje zásadní změnu
Evropská unie podle informací německého deníku Bild připravuje legislativní návrh, který by mohl výrazně urychlit konec vozů se spalovacím motorem v každodenním provozu. Od roku 2030 by totiž velké autopůjčovny jako Sixt či Europcar mohly být nuceny kupovat výhradně elektromobily. Pokud by se plán stal realitou, mohl by zásadním způsobem ovlivnit trh s automobily v celé Evropě – a to mnohem dříve než plánovaný zákaz prodeje nových spalovacích vozů v roce 2035.
Zdroj: Libor Novák