RECENZE: Milovat zločince není zločin? Lída Baarová vstoupila do kin

RECENZE - Touha po moci a slávě nebo čistá a upřímná láska k jednomu z nejmocnějších lidí tehdejší doby, Josephu Goebbelsovi, jí daly vše a zároveň ji připravily o všechno. Co vede ženu k tomu, aby ztratila veškeré racionální uvažování a své kroky směřuje tak vysoko, že do jejích tužeb musí zasáhnout samotný vůdce Adolf Hitler? Kdy nastane okamžik, kdy jde rodina stranou a její osud tak padne do rukou odpůrců německého režimu? Nebyl nakonec trest pro jednu z nejslavnějších českých hereček, Lídu Baarovou, neúměrně velký k tomu, čím se provinila?

Každý z nás nejednou slyšel příběh o tom, jak se matka zhlédne ve své dceři a skrze ni chce dosáhnout svých snů a ambicí. Nejinak tomu bylo i v případě Ludmily Babkové, kterou dnes známe pod jiskřivým jménem Lída Baarová.

Lída už jako mladá snila o kariéře filmové hvězdy, z velké části právě díky matce, která nedokázala zazářit tak, jak by si přála. Kromě toho, že byla krásná a okouzlující, měla především talent - proto stačilo být ve správný čas na správném místě a dveře do světa filmu se jí otevřely dokořán. Jak už to u hvězd takovýchto rozměrů bývá, Praha jí začala být malá. Díky filmovým nabídkám z Berlína ale mohla dostatečně rozšířit své pole působnosti a bylo jen otázkou času, kdy jí celý svět padne k nohám. Nejen v tehdejší době, ale v životě obecně platí, že každá snaha je po zásluze potrestána. O to víc, když se vám podaří manipulovat s člověkem, jako je Goebbels, který propadl jejímu šarmu natolik, že byl ochoten vzdát se pro ni celého života. Nasnadě je myšlenka, jaký by byl další vývoj událostí, kdyby do jejich románku nezasáhl samotný Hitler? Doba si to žádala, Hitler podle toho konal a nikdo nezůstal bez viny.

Začátek snímku se nese v duchu notoricky známého Titanicu a divák tak prakticky po celou dobu trvání filmu tuší, jakým směrem se bude děj ubírat. Jedna romantická láska střídá druhou, do hry se dostávají peníze i postranní úmysly a jako v každém správném snímku z prostředí druhé světové války nechybí ani zde boj o moc. Poněkud sympaticky působí i v podání hlavní hrdinky, které je stále těžší věřit nevinnost, až na to divák zcela rezignuje. I přesto je její postava napsána poměrně věrohodně a nedává moc prostoru pro pochybnosti, ani nenutí neznalého diváka porovnávat filmovou „fikci" s realitou. Filmu jednoduše lze uvěřit.

Scénář, za kterým stojí Ivan Hubač, dal některým hrdinům prostor pro vtipné dialogy, ač se to od dramatického žánru moc neočekává. Nutno dodat, že by samotná Lída Baarová v podání Táni Pauhofové nemusela místy vypustit ani hlásku a divák jí dokáže myšlenku vyčíst z pouhého pohledu či potáhnutí z cigarety. Netradičně ve filmu působí i jindy stěžejní scény, které zde nedostaly takřka žádný prostor. Dozvídáme se tak například o těhotenství Lídy Baarové; to by mnohdy samo o sobě vydalo na několik románů, zde mu scénáristé věnovali ani ne minutu. Pro leckoho příjemná změna, která ale vyvolává více otázek než odpovědí. Jestli to scénáři přidává či ubírá na kráse už ale musí posoudit každý sám.

Nevýhodou historických filmů opírajících se o reálné události je zejména nemožnost překvapivého zakončení. V duchu výše zmíněného Titanicu se tak ani zde velkolepé finále a monumentální konec nekonají a bohužel i historie neznalým divákům je po chvíli jasné, kdo přežije a kdo naopak musí zemřít. Filmu z nacistické doby se zkrátka smrt nevyhne a její koncentraci v závěrečných minutách lze považovat za pokus o důstojné ukončení jinak vcelku působivého díla, které staví především na precizních kostýmech a relativně bezchybném vykreslení časů dávno minulých. Lída Baarová je vzhledem ke kompozici a použitým záběrům především hlavně o tom. Divák tedy musí už dopředu počítat s tím, že nejde na dokument snažící se do posledního detailu zmapovat každou minutu života slavné české herečky, ale na dvouhodinový výlet do historie, v němž se mísí většinou precizní herecké výkony s kulisami tehdejší doby.

Zdroj: YouTube

Když je řeč o hereckých výkonech, Táňa Pauhofová se toho svého zhostila s noblesou jí vlastní. 30. léta jí sluší nejen výrazově, ale také nám představí krásu dobového stylu oblékání, potvrdí a vyzdvihne šmrnc a eleganci tehdejších žen. V roli matky, která ji tolik tlačila do herecké kariéry, se představí Simona Stašová. Prvního nápadníka Baarové Gustava Fröhlicha ztvárnil populární německý herec Gedeon Burkhard (Rosamnude Pilcher, Kobra 11). Stěžejní roli Josepha Goebbelse bravurně zahrál opět německý herec Karl Markovics (Komisař Rex). Jediné, co se těmto dvěma ztvárněním musí vytknout, je dabing. Bohužel ani sebelepší výběr předních dabérů nezabrání divákovi chvílemi pochybovat o věrohodnosti Goebbelsových či Fröhlichových slov.

Z filmových plakátů na nás hledí ještě jedno jméno známého českého herce, a to Pavel Kříž, který se představí v roli Adolfa Hitlera. Na tuto roli se obecně hodí jen málokdo, ovšem právě Kříž ji zahrál s obdivuhodnou přesvědčivostí a autentičností; je tudíž veliká škoda, že se v celém filmu vyskytuje pouze sporadicky. I to ale stačí k tomu, abychom si ho vryli do podvědomí, a je možné, že se díky ní i sám Pavel Kříž vymaní z role Štěpánka z tolik známých Básníků. V dalších rolích můžeme vidět Lenku Vlasákovou (paní Goebbelsová), Martina Hubu (otec Lídy Baarové) a Jiřího Mádla, který ztvárnil na první pohled roli nevýraznou, ale v životě Baarové dost osudovou. Dále také Michala Dlouhého, Aloise Švehlíka, Michala Táborského nebo Jana Revaie.

Zhruba patnáct let trvalo režiséru Filipu Renčovi sesbírat materiál k natočení tohoto filmu. Do podvědomí diváků se dostal především svým debutem Requiem pro panenku, který ani téměř po 25 letech neupadl v zapomnění, a s Lídou Baarovou to nebude jinak. I kdyby ho na filmovém výsluní mělo držet jenom jméno samotné hrdinky.

Zdroj: YouTube

Pár dní před premiérou vyšla titulní píseň k filmu nazvaná Když tančí ďábel s andělem, nazpívaná Lucií Bílou. Nejen o ni, ale i o celkovou hudbu a následný soundtrack, který vychází 22.1.2016, se postarali Ondřej Soukup a Gábina Osvaldová, kteří s Filipem Renčem spolupracovali také na výše zmíněném debutovém Requiem pro panenku. Tato spolupráce jde na filmu velice znát, protože hudba dokonale odráží rozpoložení a styl tehdejší doby. V samotném snímku nijak neruší a pečlivě vybrané kabaretní skladby navozující drsnou i romantickou atmosféru 30. let minulého století se bez sebemenšího zaváhání mísí s tóny, za které by se nemusel stydět ani Hans Zimmer.

Je ke škodě, že film diváka naláká na jména předních českých herců, kteří nakonec ve filmu nemají tak zásadní roli. Místo toho nám dá jiný pohled na život samotné Lídy Baarové, tedy alespoň jeho dramatičtější část. Jestli je toto strhující milostné drama opravdu skutečností se asi nikdy nedozvíme, rozhodně v nás ale zanechá pocit, že láska ženy je mocná zbraň, která může změnit i dějiny. Zcela opodstatněně si proto zaslouží 70 %.

Zpravodajský server EuroZprávy.cz je mediálním partnerem filmu Lída Baarová.