Recenze - Erich Maria Remarque je znám především dílem Na západní frontě klid. Ale i jeho dramatický příběh ze života automobilového závodníka a smrtelně nemocné ženy se dočkal světového ohlasu.
Adaptace evropských románů v americkém podání nebyly vždy zdařilé a jen výjimečně se zařadily mezi ty, které byly akceptovány na obou polokoulích naší planety. Když se režisér Sydney Pollack pustil do adaptace Remarqueova románu Nebe nezná vyvolených (Heaven Has No Favorites), mnoho lidí mu předvídalo neúspěch, přestože měl za sebou filmy jako Koně se také střílejí, Takoví jsme byli nebo Tři dny Kondora.
Americký pilot F1 Bobby Deerfield prožívá komplikované období. Trápí se myšlenkami na smrt svého týmového kolegy Modaveho, ani jeho vztah k Lydii není ideální. Rozhodne se navštívit dalšího pilota Karla Holtzmanna v sanatoriu, kde se jeho přítel zotavuje z následků těžké nehody. Potkává zde těžce nemocnou Lilian, která se však odmítá smířit s vyhlídkou na smrt. Využívá Deerfielda k útěku a snaží se nejen naplno prožít následující týdny, ale rovněž změnit Bobbyho náhled na svět. Deerfield v dalším závodě sám nebezpečně havaruje a začíná si uvědomovat snahu Lilian ukázat mu i jiné stránky života. Jenže v tomto případě není největším nepřítelem nebezpečné prostředí závodních okruhů, ale čas.
Bobby (Al Pacino) v hádce s Lydií (Anny Duperey) a manažerem Delvecchiem (Jaime Sánchez) po přestálé nehodě. (zdroj: Columbia Pictures)
Scénárista Alvin Sargent se pokusil zachovat základní ráz Remarqueovy novely, ale posunul ji do moderního prostředí. V původní knižní podobě se hlavní hrdina jmenuje Cerfayt, je to Evropan a jezdí závody sportovních vozů. V druhé polovině 20. století zastaralá tuberkulóza byla v případě Lilianina onemocnění nahrazena leukémií, scénárista zcela vypustil jejího dohližitele a přítele, ruského emigranta Borise. K Deerfieldovi se rovněž zachoval vstřícněji, neboť Clerfayta nechal Remarque zahynout při závodě v Monacu.
Někdo nazýval film "limonádou konzistence cukrového sirupu", ale Pollackovi se podařilo vytvořit celou řadu scén, které působí velice emotivně a mnohdy si v nich vystačí jen se silnými náznaky. Takové je třeba setkání Deerfielda s kouzelníkem v baru sanatoria nebo krátký rozhovor Lilian a Bobbyho: "Musíte o smrti a umírání hodně vědět - Nepřemýšlím o smrti, nepřemýšlím o rychlosti, jen řídím". Rozněž závěr byl podle kritiků na samé hranici patosu, ale filmovému týmu se povedlo postihnout proměnu odměřeného až cynického závodníka v člověka, který našel cestu k zamyšlení nad sebou samým. V tomto směru naplnil film bezezbytku podtitul - ztratil ji, aby našel sám sebe.
Realizaci provázely některé potíže, jak už to tak ve filmovém světě bývá. Pod snímek se podepsaly hned dvě filmové společnosti: Columbia Pictures a Warner Brothers. Původní nabídka putovala k režiséru Françoisu Truffautovi, ale ten odmítl. Natáčení tak zahájil herec Dabney Coleman, který ohledně hlavní role oslovil Gene Hackmana. Ten dal ale přednost práci na velkofilmu Příliš vzdálený most a Coleman poté z projektu také vycouval. Kontaktoval však svého přítele Pollacka (se kterým se v budoucnu setká u úspěšného snímku Tootsie) a ten po něm práci převzal. Nejdéle se hledala hlavní představitelka, protože podmínky pro její postavu byly značně náročné - znalost několika jazyků, elektrizující přitažlivost, navíc musela sedět americkému publiku. Překvapivě neuspěla Catherine Deneuve, Pollack měl v hledáčku několik hereček, až nakonec padla volba na Švýcarku Marthe Keller. Ta krátce předtím vstoupila do povědomí amerického publika ve Schlesingerově Maratónci po boku Dustina Hoffmanna. Plynně hovořila anglicky, francouzsky, německy a italsky, po výběru absolvovala téměř olympijský trénink, aby nabyla vizáž na smrt nemocné ženy - pokud můžeme věřit dobovým informacím, každé ráno vstávala v šest hodin, jedla hlavně zelný salát, pila mrkvovou šťávu, plavala v termálních lázních, absolvovala horské túry a dvakrát denně hrála tenis. Celý tento kolotoč trval do deváté hodiny večerní. Shodila téměř pět kilogramů a podstatnou část svého šatníku mohla na nějakou dobu odložit. Jistou odměnou jí mohla být skutečnost, že se v době natáčení důvěrně sblížila s Pacinem a jejich vztah trval ještě nějakou dobu po dokončení filmu.
Pro Francouzku Anny Duperey v roli Lydie to byl hollysoodský debut (zdroj: Columbia Pictures)
Podstatná část snímku se natáčela v Evropě - štáb procestoval Francii, Belgii, Itálii, Monaco, Španělsko, Anglii a Švýcarsko. Za zmínku stojí místa jako Le Mans, Florencie, Bellagio, jezero Como. Samotné sanatorium se nacházelo ve vísce Leukerbad u vrcholků Wildhorn a Schwarzhorn ve švýcarských Alpách - nacházela se .v nadmořské výšce 3048 metrů. Atraktivní záběry ze závodů F1 nasbíral štáb během několika závodů v sezóně 1976, ovšem Pollack získal díky povolení Bernie Ecclestonea možnost natáčet přímo na okruhu Jarama ve Španělsku a belgickém Zolderu. Neobešlo se to bez jistých potíží - v prvním případě si na ztížené podmínky stěžoval obhájce titulu Niki Lauda, což bylo považováno za určitý projev nervozity, protože utrpěl před závodem kuriózní nehodu a dlouho se nevědělo, jestli vůbec bude startovat (více najdete zde). V zákulisí se rovněž šuškalo, že si Ecclestone dal podmínku, aby hlavní hrdina jezdil na jeho vozech, jinak natáčení v závodním prostředí nepovolí.
Al Pacino, jemuž bylo v době natáčení 37 let, ještě neřídil auto. Musel proto absolvovat kurs v autoškole, aby byl schopen zvládnout "jezdecké" scény. V kokpitu Brabhamu ho pochopitelně zaskakoval profesionál - Brazilec José Carlos Pace za Pacina dokonce absolvoval "nehodu", jejíž podstatná část byla ovšem kašírovaná. Ve snímku a v titulcích se vedle Paceho objevují ještě James Hunt, Mario Andretti, Tom Pryce a Patrick Depailler. Bohužel "herec" Carlos Pace se premiéry filmu nedočkal - půl roku před premiérou na Torontském Filmovém festivalu (17. září 1977) se svými přáteli letěl na výlet s dalším závodníkem, krajanem Robertem de Oliveirem a pilotem Marivaldo Fernándezem. Na městem Antibaia vynechal jejich Cessně jeden motor a vzápětí stroj explodoval. Paceho bylo možné identifikovat jen díky tomu, že jeho pilotní průkaz neshořel. Film byl proto dedikován jak Pacemu, tak Tomu Pryceovi, který se zabil v březnu téhož roku při Grand Prix Jihoafrické republiky.
Marthe Keller a Al Pacino si vztah z filmu prodloužili i do soukromí (zdroj: Columbia Pictures)
Pollack nazval tento snímek jako svůj "nejevropštější film". Dovolil si ale určitý zásah do jeho stopáže, s odůvodněním, že je pro americké televizní stanice příliš dlouhý. Bylo proto vystříháno 25 minut, ale v kinech a na některých premiérových TV kanálech běžel snímek v plné, tedy 124 minutové verzi.
Ačkoliv byl snímek inspirován Remarqueovou knihou, téměř ve všech zemích, kam byl distribuován, nesl název Bobby Deerfield. Ale třeba v Rakousku, Finsku a Austrálii se jmenoval stejně jako knižní předloha. Ve Španělsku, Portugalsku, Itálii, Řecku a Brazílii měl titul Jeden okamžik, jeden život. Sovětský svaz přistoupil k názvu s ohledem na původní Bobbyho chování, promítal se jako Život bez zájmu, Švédové zase zabrnkali na citovou strunu: Milovaný, zůstaň se mnou.
Hodnocení EuroZprávy.cz: 75 %
Bobby Deerfield
Hrají: Al Pacino (Bobby Deerfield), Marthe Keller (Lilian), Anny Duperey (Lydia), Gérard Hernandez (Carlos del Montanaro), Stephan Meldegg (Karl Holtzmann), Norm Nielsen (kouzelník), Romolo Valli (Luigi), Mickey Knox, Dorothy James (američtí manželé), Walter McGinn, Van Doude, Jamie Sánchez.
Scénář: Alvin SargentKamera: Henri DecaëHudba: Dave GrusinRežie: Sydney Pollack
USA, 124/99 min., romantické dramaPremiéra: 17. září 1977
20. listopadu 2024 18:30
RECENZE: Dekadentní Gladiátor II se ocitá mezi slastnou pokleslostí a nefunkčními emocemi
Aktuálně se děje
před 28 minutami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 29 minutami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 1 hodinou
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 1 hodinou
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 2 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 2 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 2 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 3 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 3 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 4 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
před 4 hodinami
Využití balistické rakety neodpovídá průběhu války. Hrozba jadernou zbraní je přehnaná, říká pro EZ Robinson
před 4 hodinami
Hypersonická zbraň nové generace? Naše raketa dosahuje rychlosti Mach 10, prohlásil Putin
před 5 hodinami
Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně
před 5 hodinami
Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění
před 6 hodinami
Rusko informovalo USA o odpalu balistické rakety. Přesto svět vrhlo do nové éry
před 7 hodinami
Počasí pod vlivem Caetana. Česko čeká první výrazná sněhová situace
včera
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
včera
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
včera
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
včera
Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval
Ruský prezident Vladimir Putin dnes ve svém projevu na státní televizi varoval, že konflikt na Ukrajině přerůstá v globální problém. Reagoval tak na nedávné ukrajinské útoky raketami dlouhého doletu dodanými Západem, které zasáhly území Ruska.
Zdroj: Libor Novák