RECENZE: film Já, kocour nenabízí nové téma, ale odlehčenou zábavu

Recenze - Představte si, že jste v jednu chvíli někým, a za chvíli vaše duše vězí docela jinde. Není to šílenost, ale osud, který sem tam filmové postavy potkává. Nejnověji Kevina Spaceye.

V recenzích filmů, které upomínají na dřívější opusy, si občas dovolíme čtenáře povzbudit, aby zapátrali v paměti a připomněli si téma, které hodnocenému filmu odpovídá. V tomto případě je podobných nápadů hned několik, je ale nutné oddělit pečlivě kdo a za koho se mění. Hodně blízko k novému filmu zkušeného režiséra Barry Sonnenfelda má snímek Klika nebo též Psí život (Fluke, 1995), kde se posledlý obchodník změní po tragické nehodě ve štěně. Originálnější verzi zvolil režisér Vincente Minelli ve snímku Sbohem, Charlie (Goodbye, Charlie, 1964), kde se drsný gangster po smrti vrací na zem v ženském těle. A pochopitelně nesmíme zapomenout ani na snímky, kde se hlavní hrdina střídavě mění z člověka ve zvíře a naopak - vedle všemožných vlkodlaků (za všechny jmenujme Nicholsonova Vlka, 1994) to jsou i povedené komedie Chundelatý pes (The Shaggy Dog, 1959) nebo úsměvný Školák vlkodlak/Vlčí mládě (Teen Wolf, 1985) s velice dobrým Michaelem J. Foxem v hlavní roli.

(zdroj: Bioscop)

Píše se ale rok 2016 a nás zajímá Tom Brand. Tvrdý podnikatel, přísný ke svým zaměstnancům i rodině, neuznávající slabost - proto mu syn z prvního manželství Tom neimponuje, protože se bojí absolvovat seskok padákem - a věčně nemající čas, takže jeho druhá žena Lara a dcera Rebecca ho znají víceméně z televize. Když k tomu přičteme jeho první choť, afektovanou, rádoby atraktivní a o to více prostoduchou první ženu Madison, která mu "zpříjemňuje" život za přítomnosti své dcery Nicole, není divu, že se raději vyskytuje ve svém království. To je jeho firma, za níž vede s Chicagem nesmiřitelný boj o nejvyšší budovu na severní polokouli. Díky tomu se mu málem povede prošvihnout i dceřiny jedenácté narozeniny, až na poslední chvíli si uvědomí, že holčička říkala něco o kočce. Zavítá do krámku podivínského Felixe Purrkinse, našeptávače koček a v roztržitosti nevnímá zcela přesně, co mu prodavač společně s vybraným kocourem dává za rady. Dojde totiž k dramatu ve firmě, na scénu vstupuje padouch-spolupracovník, dojde k nehodě a výsledkem je Tom v kómatu a jeho "já" v těle kocoura, kterého krátce předtím donesl Rebecce.  Jde do tuhého a Tom má poměrně krátkou dobu na to, aby svou rodinu nepřesvědčil o tom, že je vlastně kocour, ale aby jí dal najevo, že ji miluje a váží si ji.

Madison při jednom ze svých exmanželských představení (zdroj: Lionsgate)

Film má docela milou předehru v podobě kočičích kousků natočených jejich majiteli a často prezentovaných na youtube. Pak je nám vykreslen rázný kapitalista, který vlastně nedělá nic špatného, jen se chová tak, aby byl úspěšný. Jeho protikladem je specifické střetávání jeho současné a bývalé rodiny - Madison s ním měla syna Davida, který je upozaděn v Tomově firmě. Díky tomu je první třetina filmu nabita konverzačními přestřelkami a konfrontací dvou povahových rovin, protože chování se přenáší z matek i na dcery. Změnou Tomova tělesného pobytu se humor mění na kočičí výstřelky, bohužel natolik digitálně viditelných, že ačkoliv se koutky úst určitě prohnou směrem nahoru, napadá nás, že by stačilo méně přehnané akce a výsledek by byl stejně zaručen. Sympatické na filmu je, že do závěru opravdu netušíme, zda se povede úspěšná zpětná proměna a jestli nám pan Brand nezůstane navěky kocourem Chlupáčem. V tomto směru udržel úspěšný režisér Barry Sonnenfeld, jehož známe nejen z Mužů v černém, ale především z neodolatelných dvou příběhů Addamsovy rodiny, komediální nadhled a mírný smysl pro absurditu.

Ač to nevypadá, probíhá konverzace syna s otcem (zdroj: Lionsgate)

Kevin Spacey dokáže vytvořit perfektní postavu vládce impéria, kterému se sype domácí život, takže jediným kazem na jeho postavě je, že se mu dostává málo prostoru. Jeho řešení situací za běhu a s kamennou tváří je stejně přirozené jako pojaté s nadhledem, neztrácí čas přepínámím na "hodného taťku", i když se ocitá na chviličku s malou Rebeccou sám, cítíme z něj onen byzbnysmenský chlad. Z jeho dvou manželek je výraznější ta někdejší, Madison v podání Cheryl Hines splňuje všechny atributy přeplastikované stárnoucí blondýny, která se nejvíce zajímá o peníze, značku kabelky a make-up (a v jejích šlépějích statečně kráčí i filmová dcera Nicole). V jejím typicky zlatokopském drive se ztrácí Lara, takto Jennifer Garner, jejíž dovádění s kocourem ve formě snahy mu zabránit v demolici domácnosti díky už zmíněné digitalizaci působí příliš vyumělkovaně. Dětské role jsou samozřejmě prvoplánovaně sladké (Rebecca) a přemoudřele hloupé (Nicole), podařilo se však do nich vtipně zakomponovat přehnanou posedlost moderními technologiemi. Bídák Ian, usilující o Brandovo impérium, vzdáleně připomene postavu Jokera z Burtonova Batmana, protože se zubí téměř stejně jako Jack Nicholson, a rozhodně velice milým bonusem je vlídně moudrý našeptávač koček Purrkins, jemuž Christopher Walken vtiskl kromě zmíněných vlastností ještě onu nezbytnou špetku tajemnosti.

Digitální provedení je bohužel vidět... (zdroj: Lionsgate)

Padla tu řeč o digiálních efektech, asi jen málokoho překvapí, že téměř 70 % stopáže vzniklo na počítači. Bohužel je to jeden z největších nedostatků, protože opravdu jsou až příliš zřetelné. Dalším problémem může být jasná specifikace divácké skupiny, pro kterou je snímek vlastně určen. Dalo by se říci pro rodinu, jenže malé děti těšící se podívanou se zvířátky v čele s chundelatým kocourem asi těžko budou trávit poměrně rozsáhlé firemní machinace a boj v zákulisí Brandovy korporace, dospělí se zase mohou nudit právě u naivních kočičích scén. Tvůrcům se nicméně podařilo vypíchnout hlavní motiv, totiž rodinnou linku příběhu, která je podmínkou Tomova návratu z kocouřího světa do lidského. I proto je smysluplnější originální název Devět životů, protože má poměrně úzký vztah k celému ději. I když se dá chápat, že ve snaze přitáhnout do kin větší počet dětí se zvolil možná méně šťastný, ale marketigově vypovídající Já, kocour.

Celkově lze říci, že Sonnenfeld odvedl svůj standard, humor není křečovitý a za každou cenu, daří se i prokreslit jednotlivé povahy postav, takže pokud budete v oné skupině diváků, na kterou Barry zamířil, bavit se budete. Tenhle snímek od vás nevyžaduje nic víc.

NINE LIVES

Hrají: Kevin Spacey (Tom Brand), Jennifer Garner (Lara Brand), Robbie Amell (David Brand), Malina Weissman (Rebecca Brand), Cheryl Hines (Madison Camden), Talitha Bateman (Nicole Camden), Felix Purrkins (Christopher Walken), Mark Consuelos (Ian Cox), Teddy Sears (Josh Myers), Jewelle Blackman (dr. Cole), Mark Camacho (Josh Boone).

Scénář: Matt Allen, Dan Antoniazzi, Gwyn Lurie, Ben Shiffrin, Caleb WilsonKamera: Karl Walter LindenlaubHudba: Evgueni a Sacha GalperineRežie: Barry Sonnenfeld

USA, 2016, 87 min., rodinná komedie, přístupnáPremiéra: 6. října 2016 (ČR)