RECENZE: Fantastická zvířata a kde je najít jsou novou etapou v dějinách čar a kouzel. Místy předčí i Harryho Pottera

Recenze – Je to přesně devatenáct let od prvního vydání knihy Harry Potter a kámen mudrců. Za ta léta vznikla série sedmi knih, ve kterých mladý čaroděj se svými dvěma přáteli Ronem a Hermionou bojují proti zlému černokněžníkovi Voldemortovi. Vzniklo také osm stejnojmenných filmů, ale i spousta dalších knih ze světa Harryho Pottera. Mezi ty nejznámější patří například Bajky barda Beedleho, Famfrpál v průběhu věků a v současné době nejvíce diskutovaná kniha Fantastická zvířata a kde je najít. Právě na základě této knihy vznikl stejnojmenný film a fanoušci po celém světě se tak mají opět možnost vrátit do magického světa plného čar a kouzel.

Rowlingová napsala knihu Fantastická zvířata a kde je najít jako doplnění svých románů o Harry Potterovi. Jedná se o příručku obsahující abecední seznam fantastických zvířat, která se ve světě kouzelníků objevují, jejich popis, kde se vyskytují a jak jsou nebezpečná. Fiktivním autorem této knihy je Mlok Scamander, který všechna tato zvířata zkoumal, ale o kterém se toho v knize moc nedozvíme.

Od posledního dílu Harry Potter a reklivie smrti uplynulo pět let, během kterých se značeně spekulovalo o tom, co bude dál. Rowlingová sice fanoušky obohatila další knihou Harry Potter a prokleté dítě, avšak co se týče filmového světa, nikdo netušil, zda ještě nějaký příběh vznikne. Nakonec šanci dostal právě Mlok Scamander a jeho fantastická zvířata. A protože kniha obsahuje jen holý popis zvířat, stál před Rowlingovou jako scénáristkou nelehký úkol – vytvořit zcela nový příběh zasazený do zcela nového světa.

Píše se rok 1926 a do New Yorku přijíždí mladý kouzelník Mlok Scamander, který po celém světě zachraňuje kouzelná zvířata a ve svém kufru jim vytvořil oázu bezpečí před lidmi, kteří se je snaží vyhubit. Do New Yorku přijel proto, aby svojí sbírku zvířat rozšířil, ale také aby něco vypustil na svobodu. S britským přízvukem a podivným kufrem vzbuzuje už po příjezdu pozornost a vše se zkomplikuje ve chvíli, kdy mu z kufru pár zvířat omylem uteče.

Na cestě za pochytáním uniklých zvířat se Mlokovi do cesty připlete "nečar" neboli "mudla" Kowalski, se kterým si omylem vymění kufry. Kowalski je tak chtě nechtě zatažen do pátrání a vystaven šoku z toho, že existují kouzelníci, čarodějný svět a fantastická zvířata. Aby toho nakonec nebylo málo, po krku mu začne jít bystrozorka Goldsteinová z amerického Magického kongresu. Ta si myslí, že má na svědomí podivné věci, které se ve městě začaly dít a jež ohrožují prozrazení kouzelníků.

Na hlavní dějovou linku, která představuje především kouzelná zvířata a Mlokův dojemný vztah k nim, se postupně nabalují další a další zvraty. Přibývá postav a film se nakonec dostává do fáze záchrany světa. V roce 1926 fungují v kouzelnickém společenství zcela jiná pravidla, než na jaká jsme zvyklí u Harryho Pottera. Chov kouzelných zvířat je zakázán, stejně tak jakýkoliv kontakt se světem "nečarů". Rovnováhu mezi dvěma světy se navíc snaží narušit spolek Nových salemistů, který chce na existenci kouzelníků upozornit a varovat před nimi.

Nechybí ani hlavní záporák filmu, kterým se stává vyšetřovatel z Magického kongresu. Ten pátrá po dítěti mající nezměrnou moc, aby s ním podnikl své nekalé plány. Všechny tyto postavy se ve filmu potkávají s nejasným posláním a účelem, aby se nakonec všechny propojily a zároveň otevřely cestu k dalšímu plánovanému pokračování.

Film Fantastická zvířata a kde je najít se od světa Harryho Pottera odklonil tak, jak to nejvíc šlo a to je dobře. Příběh zasazený mezi studenty Bradavické školy byl servírován prostřednictví dětí, kteří se kouzlům učí a postupně přicházejí na to, co budou v budoucnu dělat. Naproti tomu Fantastická zvířata představují již dospělé kouzelníky, kteří nejsou omezování věkem, všichni spolu jednají jako se sobě rovnými. To se odráží například na jejich chování, mohou kouzlit kdy se jim zachce, a také kouzelnické souboje dostávají zela jiný rozměr. Těch je ve filmu sice poskrovnu, ale to se snad s příchodem dalších dílů zlepší.

Režisér David Yates, který má na kontě poslední čtyři "poterrovky " znovu předvedl svůj temnější rukopis a dal snímku hororově detektivní nádech díky notné dávce efektů, které jsou patrné prakticky v každé scéně. Naproti tomu nezapomněl ani na milostný románek, který se odehrává mezi mudlou Kowalskim a sestrou bystrozorky Queenie. Díky tomu, že jsou oba ze zcela odlišných světů, dává jejich vzájemná přitažlivost filmu komické situace.

Největším tahákem filmu jsou ale samozřejmě zvířata, kterým jsou věnovány téměř tři čtvrtiny filmu. Někomu se to může zdát přehnané, ale jednou jsou to Fatastická zvířata, proto musely dostat prostor jak se patří. Svět, který Mlok vytvořil pro zvířata ve svém kufru, je úchvatný a dechberoucí. Přesně takový, jako když jsme poprvé zavítali do Bradavic, ale při tom nás ani jednou nenapadne smutnit po tom, že neuvidíme Rona nebo Hermionu.

I přes to, že má film zcela odlišný příběh, nevyhne se narážkám na svět Harryho Pottera. Uslyšíme tady stejné kouzelné formule, pár zmínek o Bradavicích i Albusu Brumbálovi. Ale především se dozvíme více o mocném kouzelníkovi Grindelwaldovi, o kterém bylo něco málo řečeno v posledních dílech Harryho Potera ve vztahu k Brumbálovi a legendární bitvě, kterou spolu svedli. A právě tam by mělo pokračování příběhu směřovat.

Herecké obsazení se představilo ve směsi hvězdných jmen i filmových nováčků. Vedly se ostré debaty o tom, jak si Eddie Redmayne poradí s hlavní rolí Mloka Scamadera. Pochybnosti nakonec na plné čáře překonal a svým výkonem dokázal, že je opravdu hercem hodným Oscara, kterého získal za roli Stephena Hawkinga v Teorii všeho. Redmayne dokázal skloubit plachost, lásku a něhu ke zvířatům, ale také schopnost energického a hrdinského jednání. Pozornost na sebe také strhl divadelní herec Dan Fogler v roli Kowalskiho. Prostřednictvím jeho role se seznamujeme s fantastickými zvířaty a objevujeme něco dosud nepoznaného. Jeho postava je navíc veskrze komediální, proto o humorné scény není nouze.

Ženské role jsou naopak víceméně do počtu, především pak role bystrozorky, kterou ztvárnila Katherine Waterstonová. Její postava je sice jednou z hlavních rolí, ale bohužel je tak špatně napsaná, že jí i ve značně menším množství scén předčí její herecká sestra Alison Sudolová. Stejně tak hlavní herecký tahák filmu Colin Farrell coby hlavní záporák nepředvedl nic úchvatného. A to ze stejného důvodu jako Watersonová. Oba se objevují ve filmu dost často na to, aby nám předvedli skvělý výkon. To sice oba udělají, ale díky nevelké snaze tvůrců jejich snaha zanikne.

Z filmu je patrné, že si tvůrci nechali značné rezervy, které doufejme zužitkují v dalším pokračování, které by mělo přijít v roce 2018. A když navíc vsadili na Johnnyho Deppa, můžeme očekávat velké věci. Rowlingová zkrátka ví, jak v tom chodit. Už po druhé se jí podařilo vytvořit pozoruhodný svět, který si získal srdce nespočtu lidí napříč světem a věkovými kategoriemi. Během příprav filmu se spousta lidí snažila srovnávat Fantastická zvířata s Harry Potterem s tím, že tak kouzelnému světu, jakým jsou londýnské Bradavice se nic nevyrovná. Ale opak je pravdou, kouzelnický New York, Mlok Scamander a jeho fantastická zvířata jsou zcela novou etapou v dějinách čar a kouzel a dalo by se říct, že v některých případech i lepší než Harry Potter.

Celkové hodnocení: 90 %

FANTASTICKÁ ZVÍŘATA A KDE JE NAJÍT

Dobrodružný / Rodinný / FantasyVelká Británie / USA, 2016, 133 min

Režie: David YatesPředloha: J. K. Rowling (kniha)Scénář: J. K. RowlingKamera: Philippe RousselotHudba: James Newton HowardHrají: Eddie Redmayne, Dan Fogler, Colin Farrell, Ron Perlman, Katherine Waterston, Alison Sudol, Ezra Miller, Samantha Morton, Jenn Murray, Jon Voight, Gemma Chan, Carmen Ejogo, Christine Marzano, Faith Wood-Blagrove, Lasco Atkins, Paul Bergquist, Jason Redshaw, Mitchell Thornton, Peter Breitmayer