RECENZE: "Vložený" příběh Star Wars Story: Rogue One útočí na srdce fanoušků kultu

Recenze - Když před necelými čtyřiceti lety přišel George Lucas s "pohádkou pro všechny velké kluky a holky", asi jen málokdo tušil, jaký fenomén se nejen ve filmovém prostředí rodí.

Pokud pomineme ony "oficiální" epizody v počtu sedmi a odmyslíme si plno pololegálních, odtažitých nebo kreslených variant, řadí se série Star Wars mezi ty delší. Ovšem v tomto případě mohou nastat u tvrdého fanouškovského jádra určité rozpory, jak další přírůstek do rodiny Hvězdných válek vnímat. Pravda, je tu podíl Lucasfilmu, triková kouzla tu předvádějí mistři z Industrial Light & Magic a najdeme tu několik notoricky známých postav, což by samo o sobě mohlo katapultovat Star Wars Story: Rogue One do slušné výšky. Už jenom proto, že jsou sympaticky akční a nezkoušejí zabředávat do nějakých složitostí.

Malá Jyn Erso je svědkem, jak komando Orsona Krennicka zabije její matku Lyru a otce Galena opakovaně přinutí k práci na nové zbrani. Po patnácti letech se podaří dívku zachránit ze zajetí, ale její prezentace před Radou Aliance povstalců nemá příliš velký ohlas. Právě její otec Galen Erso je jedním z důvodů, proč kolem její postavy panuje jistá nedůvěra. Poté, co dokončovaná základna císařského Impéria zničí město Jedha, rozhodnou činitelé povstalců o likvidaci Galena, ovšem situace se ukazuje být mnohem vážnější. Kontroverzní postava Saw Gerrery sice naznačí Jyn, jak stanici Impéria zničit, Rada se však jednomyslně neshodne na boji proti císařským řadám, takže Jyn s hrstkou odhodlaných bojovníků vytáhne do akce sama. Cílem je řídit se radou z hologramu, který Jyn u Gerrery viděla, a jenž může rebelům naznačit slabinu zdánlivě nezničitelného vesmírného obra.

Protože o ději filmu proběhlo velké množství informací a popsané megabyty na webových stránkách by možná směle konkurovaly objemu dat týkajících se Death Star, nemá smysl zastírat, že děj je posazen těsně před Epizodu IV, kterou vlastně sága Star Wars začala. Takže právě z tohoto příběhu je jasné, že se akce nějakým způsobem podaří, filmaři nás nechávají pouze v napětí, jaká bude realizace. Ovšem nezapomínají na to, o jakou látku se jedná, takže i když se v hlavních rolích objevují vlastně naprosto neznámé postavy, neboť mezi Epizodou III a IV přeci jenom uteklo dost hvězdněválečného času, myslí se i na hledače provázanosti jednotlivých projektů. Proto se před námi zjeví temný Lord Darth Vader, rebelům bude předsedat Mon Mothma, obří sílu Death Star ovládá guvernér Tarkin a sice jen epizodně, ale přesto si všimneme dalších legend, ať jde o R2-D2, věrného druha C-3P0 a mihne se tu i Wedge Antilles. A co myslíte, zazní snad nejočekávanější věta série Star Wars, kterou v jednotlivých dílech pronášely různé osoby? Hlídejte si, jestli uslyšíte ono I have bad feelings about this...

Nelze rozhodně souhlasit, že Rogue One: Star Wars Story má jako hlavní hrdinku ženu - bez jakýchkoli vedlejších pohnutek. Tvůrci totiž šli cestou hned několika výrazných postav, které příběh ovlivňují. Samozřejmě se kolem Jyn všechno točí, ale prakticky celá její parta, se kterou chce dosáhnout svého cíle, má přinejmenším rovnocenné postavení. A je jen na vás, kdo vás osloví nejvíc, zda poněkud nevyrovnaný, ale nakonec nekolísající kapitán Cassian, lehce ustrašený a zdánlivě slabý imperiální zběh Bodhi, typický představitel válečníka Baze Malbus nebo vynikající padouch Orson Krennic. Po dějové stránce se Rogue One rozbíhá poněkud klopotně, divák je zahrnut nemalým počtem postav a chvíli mu trvá, než se dokáže zorientovat. Je to takové rozestavování figurek na šachovnici a krátké taktické manévrování, ale jakmile se situace vyostří a míří k závěrečnému megakonfliktu, jsme už svědky plné bojové připravenosti obou stran. I tady se tvůrci pohybují ve známých oblastech, takže se těšme na klasické císařské destroyery, stíhačky TIE, povstalecké X-wingy i Y-wingy a několik kráčejících monster. V tomto směru žádný zásadní odklon neexistuje, což je jenom dobře, protože divák tak získá důvěrně známý pocit, že se pohybuje v prostředí mu dobře známém. To platí i pro planetu Yavin IV, která byla zmíněna v Epizodě IV.

Než se zmíníme o hercích, stálo by za to připomenout, kdo vlastně spískal celou tuhle velice vydařenou podívanou. Tak tedy za zbrusu nové Hvězdné války můžeme děkovat supervizorovi speciálních efektů IL&M Johnu Knollovi, který se na něm podílel i jako výkonný producent. Ten po převzetí divize Lucasfilm studiem Walta Disneye narazil na několik konceptů o novém příběhu Star Wars, ale žádný ho nijak neohromil. S kolegy z IL&M vytvořil třicetiminutový sestřih nového nápadu, který se zalíbil nejen v trikovém království, ale také nové prezidentce Lucasfilmu paní Kathleen Kennedy, která ho prosadila do produkce.

(zdroj: youtube.com)

Štáb sice nemohl počítat s původní filmovou hudbou Johna Williamse, ale podařilo se mu dosáhnout dohody, takže děj a závěrečné titulky podbarvují některé notoricky známé hudební motivy. Také už bylo naznačeno, že oba hlavní droidi se tu jen mihnou, jejich roli plně nahradí přeprogramovaný imperiální kolega K-2S0, včetně jemného humoru až na hranici ironie. Rozhodně se v jeho podání dá hovořit o rovnocenné náhradě, která svou přítomností dokáže děj ve vypjatých místech odlehčit. Jeho představitel Alan Tudyk, realizující postavu pomocí technologie Motion capture už si podobnou věc vyzkoušel před dvanácti lety ve snímku Já, robot (I, robot).

Navzdory tomu, že nešlo o klasickou epizodu z řady Star Wars, byl o jednotlivé role značný zájem. Jyn Erso si mohla zahrát Tatiana Maslany, Rooney Mara či Kate Mara. O několik hlavních mužských postav se měli ucházet Joel Edgerton, Mark Strong, Taylor Kitsch, Joel Kinnaman, Dominic West, Charlie Hunnam, Sam Worthington či Gerard Butler. Zvláště u Joela Edgertona by to byl návrat ke Star Wars, protože už si zahrál v Epizodách II a III farmáře Larse Owena. Kapitána Cassiana Andora si pak mohli zahrát Aaron Paul, Sam Claflin či Edgar Ramírez.

Očekávání bylo obrovské a fanoušci vedli dalekosáhlé debaty o úrovni nového příběhu. Studio, aby je ještě více navnadilo, zveřejnilo v dubnu letošního roku jako poděkování fanoušků koncepci některých záběrů. Ti opravdu nedočkaví se mohli 3. prosince vydat na Skywalker Ranch, kde bylo promítnuto prvních 28 minut snímku.

Zbývá tedy rozlousknout onen pověstný ořech. Nikoli ohledně zařazení Star Wars Story: Rogue One do kultovní série. Jde sice o seriózní desátý film s touto tématikou (kromě sedmi epizod a nejnovějšího počinu jsou tam řazeny ještě dva filmy s tématikou planety Endor a jejích obyvatel Ewoků), ale nebude nikdy Epizodou, protože se s návratem do děje mezi III a IV nepočítalo. Po dějové stránce zajímavě ozřejmuje jedno z bílých míst od doby Pomsty Sithů (III) k Nové naději (IV). Ale některé věcí stejně pomíjí, například přítomnost senátorky Leiy Organy je tu vysloveně odbytá, o existenci Obi-Wan Kenobiho se ví, ale zůstane pouze u krátkého dialogu. Rytíři Jedi, s výjimkou tradiční ukázky bojového umění v podání Dartha Vadera, jsou zde zastoupeni jakýmsi pohrobkem v podobě slepého Chirruta Îmwea, jinak se film drží faktu, že byli na konci Epizody III vyhlazeni. První dvě třetiny snímku jsou spíše smutným a skličujícím pohledem na marný boj Aliance, které doprovází nádherné scenérie galaktických planet a měst. Monumentální záběry na Jedhi nebo planetu Endo jsou prostě úchvatné a jenom podtrhují mílové kroky, které od roku 1977 filmový průmysl urazil. Závěrečná třetina je starým, dobrým a klasickým bojem v galaktickém prostoru, ve kterém si přijdou na své především milovníci hvězdněválečné techniky.

Sečteno a podtrženo - ryze subjektivní pocit velí zařadit Star Wars Story: Rogue One rozhodně před nedočkavě vyhlíženou Epizodu VII. Je říznější, působivější a přímočařejší, ale nesmíme zapomenout ani na fakt, že už za rok nás bude čekat Epizoda s číslem VIII a ta možná svou předchůdkyni povýší. Takhle je onen "Darebák Jedna" (vzpomínáte, kde se tento termín objevil poprvé? Správně, ve Star Wars: Imperium Strikes Back) nikoli překvapivě, ale po zásluze na cílové pásce lepší a s nemalým předstihem. A fanoušci si mohou klást otázky, zda se John Knoll a lidé kolem něj zaměří na další bílé místo, které v předlouhé Galaxii před mnoha, mnoha dávnými lety ještě zůstává.

ROGUE ONE: A STAR WARS STORY

Hrají: Felicity Jones (Jyn Erso), Diego Luna (Cassian Andor), Ben Medelsohn (Orson Krennic), Donnie Yen (Chirrut Îmwe), Wen Jiang (Baze Malbus), Mads Mikkelsen (Galen Erso), Riz Ahmed (Bodhi Rook), Forrest Whitaker (Saw Gerrera), Jimmy Smits (Bail Organa), Genevieve O'Reilly (Mon Mothma), Duncan Pow (sgt. Melshi).

Předloha: John Knoll, Gary WhittaScénář: Chris Weitz, Tony GilroyHudba: Michael GiacchinoKamera: Greig FraserRežie: Gareth Edwards

USA, 2016, 133 min., sci-fi, mládeži přístupnýPremiéra: 15. 12. 2016 (ČR)