RECENZE: Stojí LEGO® Batman za to? Zeptejte se nerdů

RECENZE - Už úvodní titulky nejnovějšího kostičkového animáku napoví, že bude LEGO Batman spíše dospělou hláškovací parodií na půl cesty mezi Shrekem a Tučňáky z Madagaskaru, než infantilní taškařicí pro nejmenší.

Batman (Will Arnett) je hrdinou Gothamu. Všechny své nepřátele poráží levou zadní a v mezičase stíhá sóla na elektrickou kytaru a bombardování sirotků vlastním merchandisingem. Nevyrovná se mu ani arcipadouch Joker (Zach Galifianakis). Tedy až do chvíle, kdy se génius zločinu odhodlá ke svému nejzlotřilejšímu plánu…

Krkolomně nazvaný LEGO® Batman filbm při sestavování velmi osobité a barevné skládačky použil nejvíce kostiček ze setu humor. Kadence vtipů dosahuje takových hodnot, že je jen těžko zvládne váš mozek zpracovat při prvním zhlédnutí. Při tom můžeme momenty smíchu vcelku bez problémů rozdělit na ty, kdy se smějí děti a takové, při nichž se smějí dospělí.

Nejvíce si v tomto ohledu film užijí dospělí. Humor cílený na starší návštěvníky – a především na znalce Batmana – je zde v převaze. LEGO Batman vzdává hold téměř 80leté historii tohoto ikonického superhrdiny, přičemž se neomezuje jen na to nejznámější, nýbrž kolikrát kope hluboko a zkušeně v místech, které se ztratily v propadlišti dějin. Obecně tak můžeme říct, že čím větší kus z mythosu netopýřího miliardáře znáte, tím více si snímek užijete.

Přitom ale nelze mluvit o nějaké samoúčelnosti použitých narážek a variacích klasických situací. V žádném případě se nejedná jen o samoúčelné poklonkování, nýbrž zde mluvíme o parodii, která zná svoji látku a žánr a pracuje s ní podobně jako třeba Žhavé výstřely, či spíše – protože tento animák nemůžeme označit za „pouhou“ parodii, nýbrž se jedná o plnohodnotný film, který Batmanova dobrodružství spíše s nadhledem adaptuje, než aby ho v duchu tradiční parodie kopíroval scénu po scéně – loňský Deadpool.

Navíc díky tomu, že to jsou všechno narážky na nadčasový popkulturní fenomén – Batman je v podstatě nesmrtelný – můžeme očekávat, že i mladý člověk jim za 30 let bude rozumět stejně jako my dnes. To může být výhoda oproti mnoha filmům typu Disaster Movie.

Pokud jde o děti, ty se v sále většinou až tak často nesmály. Množství humoru zacíleného na ně se pohybuje v nižších procentuálních hodnotách. Na druhou stranu, když už se nějaký takový vtip objevil, byl doprovázen hlasitým vysoko položeným smíchem. A naopak tehdy, když od nich nebyla vyžadována hlasitá odezva, seděly spořádaně, očima přilepené k plátnu. Na konci projekce pak mezi drobotinou vládlo všeobecné nadšení. Přesto se i zde najdou infantilní vtípky (převážně se týkají rapování), které dospělý přetrpí jen s obtížemi. Naštěstí jich není tolik Těžko říct, jestli děti žijící v USA, které znají Batmana od mala, si film užijí víc. Myslím ale, že ano.

Příběh LEGO Batmana je prostinký, slabý a předvídatelný… a vůbec na něm nezáleží. Přesto velmi zamrzí hodně polopaticky podané morální poselství: „SAMOTA – ZLÁ, RODINA – DOBRÁ,“ které jsme viděli už mnohokrát. Také díky tomu víme, jak to celé skončí – a nejspíš to dojde i trochu zkušenějším dětičkám. Naštěstí na tento neduh divák v záplavě gagů snadno zapomene. Pokud mu tedy zvolený parodický humor bude vyhovovat. Komu ale (například kvůli neznalosti výchozího materiálu) nesedne, tomu řídký děj způsobí bolesti podobné došlápnutí na patentní dílek 2x3.

Co na LEGO Batmanovi překvapí asi nejvíce, je výborná dynamická akce, kterou je navíc snímek přímo nabitý. Při úvodní naháněcí sekvenci, která může mít k deseti minutám, jsem chvilkami zapomněl, že sleduju animák – přitom hlavně fakt, že se to celé dělá počítačově, je jednou ze základních stavebních desek úspěchu. Animátoři si tak můžou dovolit působivé záběry, na něž by se při využití fyzicky přítomné kamery zmohli jen stěží. Akční scény jsou divoké a nápadité, přitom ale také plynulé a dokonale přehledné. Něco takového člověku chybí v nemalém množství hraných blockbusterů a akčňáků, které na něčem takovém nota bene staví. Z posledních měsíců vzpomeňme například na nepřehledný Assassin’s Creed nebo nemotorný xXx: Návrat Xandera Cage.

Když jdeme na animovaný film, velmi často očekáváme (možná trochu paradoxně) také chytlavou rozvernou hudbu. Bohužel zde nejsou písničky žádná sláva, byť jim možná částečně ubližuje český dabing). Ani jeden song nevyniká – a to dokonce ani (do češtiny nepřezpívaná) titulní Who’s the (Bat)Man, která se vám vykouří z hlavy, ještě než dojedou závěrečné titulky. A to je po Everything Is Awesome (u nás Všechno je tu boží), příšerné mozky vymývací odrhovačce, kterou jste měsíce o zhlédnutí LEGO® příběhu nemohli dostat z hlavy, zklamání.

Samotný český dabing ujde. Herec, který namluvil Batmana, odvedl velmi dobrou práci. Jeho kolegové předvádí alespoň slušní dabingový standard. Těm, kteří rozumí aspoň trochu anglicky, ale samozřejmě musím doporučit originální znění, bůh ví, kolik vtipů bylo překladem do češtiny odsouzeno do vyhnanství ve Fantomové zóně.

Zajímavá je míra využití stavebnicových motivů ve filmu. Zatímco LEGO příběh se točil okolo Mistrů stavitelů a kromě různých kostičkových lokací jsme se dočkali také častého přeskládávání okolí samotnými postavičkami, zde se hlavně ze začátku něčeho takového dočkáme jen sporadicky. A i v poněkud „legovějším“ finále zůstává LEGO Batman více Batmanem, než Legem. Přesto jsou oba příběhy vzájemně propojené právě tím, že je v nich postavička temného rytíře zároveň Mistrem stavitelem.

Snímek se samozřejmě srovnání s LEGO příběhem vyhne jen těžko. V tomto případě ale nemůžeme definitivně rozhodnout, který z nich je lepší. Oba filmy jsou totiž odlišné. Záleží tak hlavně na preferencích každého z nás. Osobně stavím letošní novinku o jeden stupínek výše než příběh vyvoleného stavitele Emmeta. Roli může hrát také divácké očekávání – zatímco tři roky starý hit mohl jen překvapit, od jeho letošního nástupce už lidé čekali o něco více.

LEGO Batmanovi nejvíce škodí slaboučký příběh s morálem, který divákovi otlouká o hlavu basebalovou pálkou. V očích mnoha lidí mu nepomůže ani zacílení humoru na diváky, kteří o miliardářském maskovaném mstiteli leccos vědí – na druhou stranu dnes žijeme v době komiksové a superhrdiny už zná každý druhý. Každopádně je ale tato bezostyšná reklama na dánskou stavebnici důkazem, že ne každý spin-off je nutně tou nejhorší věcí na světě (jak se nás o tom snaží přesvědčit animáky typu Kocour v Botách, či Mimoni).

Celkové hodnocení: 85 %.

The LEGO Batman Movie (2017)

Hrají: Will Arnett, Michael Cera, Zach Galifianakis, Ralph Fiennes, Rosario Dawson, Mariah Carey, Jenny Slate a další