RECENZE: Kong: Ostrov lebek sází na aktualizaci příběhu krále monster

RECENZE – King Kong povyrostl (na Empire State Building by se tentokrát ani náhodou nevešel) a sebevědomě vstoupil do nového desetiletí. Expedice na Ostrov lebek je pro něj ale jen zahřívacím kolem. V tom dalším ho čeká Godzilla.

S vypuštěním prvních satelitů na oběžnou dráhu mizí z mapy světa poslední bílá místa. To se týká také legendami opředeného Ostrova lebek, k němuž vláda USA vysílá průzkumnou expedici. Vědecký tým pod vedením doktora Williama Randy (John Goodman) si ale na vlastní kůži velmi rychle uvědomí, že některá místa naší planety by měla zůstat navždy izolovaná.

Přenést přerostlé opičí monstrum do 70. let a kompletně změnit známý příběh o zvířeti zkroceném křehkou blondýnkou se jeví jako logický krok. Vždyť jeho poslední inkarnaci, jíž jsme se dočkali před dvanácti lety, má většina diváků stále v živé paměti. Nahradit tak filmaře vědci z tajné vládní agentury a přihodit k nim do kotlíku veterány z Vietnamu vedené krvežíznivým patriotem plukovníkem Packardem (Samuel L. Jackson), superfrajera s britským přízvukem a tváří Lokiho (Tom Hiddleston) a nahradit dámičku v nesnázích emancipovanou (proti)válečnou fotografkou Mason Weaverovou (Brie Larsonová) zní jako zajímavá aktualizace pro 21. století.

Stejně tak působí na první pohled logicky přesun ohniska pozorování od King Konga právě k lidem. Vždyť každý povedený film o opici terorizující New York nikdy byl vždy právě o tom, co je vlastně lidské, a jak se chováme k čemukoli, co přesahuje naše chápání. Jenže…

… jenže to by si musel někdo dát tu práci a napsat k snímku Kong: Ostrov lebek pořádný scénář. Nezáleží totiž na tom, jak moc zajímavě se povedlo celý příběh rozehrát (první půlhodina nabízí mnoho zajímavých témat, napínavých dějových linek a sympatických charakterů), když je celý děj ve výsledku jen o tom, dostat se z jedné strany ostrova na druhou (a z ní domů). Nad tím stojí pouze zodpovězení otázky, je-li Kong hodný/zlý a zda by ho měl plukovník Packard složit, které ale nepřináší nic nového ke stolu a je divákovi naservírováno polovičatě a bez špetky nápadu.

Zápletka lehce připomínající Jurský park 2 by se ale dala přehlédnout, kdybychom se dočkali alespoň nějaké práce z postavami. Na nich to totiž evidentně má celé stát, ale jejich příběhy prakticky nikam nevedou… zase jednou bad motherfucka Jackson je schematickým záporákem vynikajícím snad jen svojí neochotou tvářit se, že ho jeho zdejší herecký part vůbec zajímá. Fotografka Weaverová – jejíž představení slibovalo nejslibnější vývoj postavy – je kompletně bez osobnosti a jejím jediným „přínosem“ je filmu je její emancipovanost. Vývojem si neprojdou ani Hiddlestonův všeuměl Conrad a Bill Randa, jejichž motivace nastíní jeden až dva kratičké dialogy. Linka ani jednoho pak opět nikam nevede, vývoj nula, charakter taktéž.

Vedlejší postavy pak nevyčnívají pro jistotu vůbec ničím. Výjimku bychom mohli najít u postavy Hanka Marlowa. John C. Reily si svoji komickou figurku pilota z druhé světové války užívá a prosvětluje každou scénu, v níž se objeví. Jeho trosečník bohužel funguje jen v humorných scénách, v těch vážných je to podobná bída, jako u ostatních. Vyzdvihnu také nečekané a velmi chytré pojetí domorodců, jenže těch si pro změnu moc dlouho neužijeme. No a samotný král ostrova? Ten tu je jen proto, aby mlátil do věcí, lidí a jiných přerostlých obludek. Za svoji roli ochránce ostrova nedostatek osobnosti neschová.

Je to film o obří opici rubající vše kolem, řeknete si a budete nadávat, že má recenzent zase jednou moc snobské nároky. Má. Uznávám, že děj není (v rámci žánru) vyloženě blbý, dvě hodiny utečou celkem rychle a celé to pěkně vypadá (o vizuální stránce ale až později). Jenže Kong: Ostrov lebek podle mého nefunguje ani jako slušné béčko. Akce diváka sice neuspí, ale nedá se říct, že by byl nějak napnutý, nebo že by záběry na souboje titánů a šarvátky po zuby ozbrojeného Davida Goliášem braly dech svojí nápaditostí, dynamičností či jen obyčejnou zábavností.

Dopředu víme, komu se nic nestane a kdo naopak umře (u někoho dokážete více méně přesně odhadnout také kdy). Rány skoro nebolí (a když ano, nemají trvalého účinku) a na postavách nám nezáleží. Takže se o ně nebojíme. Jen lehké nadšení pak vyvolává nástup King Konga… to ale spíš proto, že víme, že bychom z něj měli být nadšení a protože koncept obří opice je prostě už se své podstaty cool. Humor pak funguje tak v padesáti procentech, druhá polovina o vtip působí spíš nuceně.

Tyto chyby jdou na vrub nejen scénáristům, ale taky nezkušenému režisérovi Vogt-Robertsovi, který pořádně nezvládá vyprávět příběh a předat emoce. Postavy se spíš tváří, že nějaké mají, ale necítíme je z nich. Tím pádem je pak nepociťuje ani divák… hněv, nenávist, láska, radost, nic. Hlavně úžas – stěžejní pocit snímků o monstrech a neprobádaných exotických ostrovech – je pojatý dost uměle.

Novému Kongovi přesto nemůžeme sebrat jednu věc – že se na něj velmi dobře dívá. Dobová stylizace, která obrazově občas napodobuje Coppolovu Apokalypsu, vcelku ujde. Není to žádná hitparáda, ale jedná se o slušný nadstandard. Září naopak Industrial Light and Magic, tedy trikové oddělení. Špička světové animace se vytasila s velmi kvalitními CGI prvky. Příšerky v čele s olbřímím chlupáčem vypadají skutečně velmi dobře a na to, že jsou 100% animované, vypadají vcelku realisticky. A že není zrovna snadné vykreslit třicetimetrového! opičáka tak, aby nevypadal směšně.

Ani u flóry a fauny Ostrova lebek ale bohužel nemůžu jen chválit. Jistě, zvířátka vypadají zajímavě i působivě, ale jen těžko nějaké z nich utkví. Vzpomeňme na King Konga Petera Jacksona a jeho úchylné obří červy vybavené hromadou špičatých tesáků. Zde nic takového nenajdeme už jen proto, že ve filmu nenapočítáme ani desítku zvířecích obyvatel ostrova. Lebkoplazi, přerostlí buvoli, ba ani bambusový pavouk (ovšem jemu čest, pokud ze z nějaké příšerky stane klasika, je to tahle) nedokáží vdechnout ostrovu punc živoucnosti, jakým oplývá remake z roku 2005.

S tím souvisí také fakt, že se tvůrci namísto budování mikrokosmu ostrova rozhodli položit základy mytologie makrokosmu nazvaného MonsterVerse. Tento filmový vesmír má konkurovat sdíleným světům komiksů, klasických monster Universalu, Transformers, … Studia Legendary a Warner Bros. v něm hodlají oživit všechna klasická kaiju v čele s Godzillou, Mothrou a dalšími. Pokud jste měli tu čest s tři roky starým Godzillou (málo známý fakt – Godzilla je samec), zhlédli jste první z těchto propojených příběhů, které budou pokračovat filmy Godzilla: King of Monsters a King Kong vs. Godzilla. Pro více informací si počkejte na potitulkovou scénu.

Jestliže chcete na dvě hodiny vypnout a nevadí vám dát skoro 120 – 200 korun za sérii pěkných obrázků, které vás určitě neuspí, jen do toho. Spíš ale zajděte na Logana. Ten nabízí vše, co Kongovi chybí.

Celkové hodnocení: 45 %.

Kong: Skull Island (2017)

Hrají: Tom Hiddleston, Brie Larson, Corey Hawkins, Samuel L. Jackson, John C. Reilly a další