RECENZE – Co se stane, když Mezinárodní vesmírnou stanici osídlíte šesticí výborných herců zvučných jmen a do jejich středu plesknete polypovitou příšerku z Marsu oplývající inteligencí průměrného hollywoodského scénáristy a nadlidskou silou? Takhle si lidstvo první kontakt s extraterestrickým životem asi nepředstavovalo.
Když se v nepříliš vzdálené budoucnosti z Marsu vrací sonda se vzorky čehosi, co se zdá být důkazem života mimo Modrou planetu, je na skupině šesti astronautů, aby na palubě ISS provedli nezbytné první testy. Že je zkoumání v izolaci vcelku dobrým nápadem, se potvrdí, když znovuprobuzený marťánek Calvin začne projevovat agresivní sklony a nekontrolovaně pobíhat po celé stanici. Battle royale o osud lidstva může začít.
Život svojí zápletkou hned na první pohled připomíná bezmála čtyřicet let starého Vetřelce. A stejně jako klasika Ridleyho Scotta, také on si na nic nehraje. Klade sice zajímavé otázky ohledně osobní zodpovědnosti, či hodnotě a smyslu života, ale bere je jen jako kulisu pro krvavou premisu člověk vs. emzák. A vzhledem k tomu, že přesně tohle slibovaly trailery i první minuty filmu, jen těžko mu to můžete zazlívat. Život ví, čím je, a nebojí se to přijmout. Zároveň se ale za svoji žánrovou příslušnost neschovává.
Pravda, že si toto napínavé béčko nedělá těžkou hlavu z vědy, ani logiky, nám nezbývá než akceptovat. Jeho myšlenka ale stojí na velmi reálném strachu vesmírných agentur z možné kontaminace Země cizím živočišným druhem. V našem případě jen roli bakterie, která nezvratně naruší náš křehký ekosystém, přejímá vysoce žravá kolonie jednobuněčných organismů spojená jedinečnou centrální soustavou.
Na scénáři můžeme docenit spíše jednotlivé nápady, než celkový obraz. Snímek zajímavě využívá prostředí ISS a nulové gravitace a občas si pohrává s žánrovými klišé. Jeden příklad za všechny (jedná se o lehký spoiler, takže případně přeskočte na další odstavec – typickým klišé filmů s příšerami bývají nechápaví kravaťáci, kteří ignorují nebezpečí a monstrum chtějí za každou cenu chytit živé. Zde je každému jasné, že se tak řečený Calvin nesmí za žádnou cenu dostat na Zemi.
Životu také musíme dát k dobru, že za sebou zanechává otázky, které vyžadují divákův návrat, případně nechávají interpretaci některých událostí na něm.
Šestice ústředních postav sice není bůhvíjak chytrá, ale tvůrci si dali tu práci, aby u každé z nich alespoň trochu nastínili její charakter. Této činnosti se sice věnovali poměrně skočmo a schematicky, ale výsledek stačí na to, abychom s posádkou cítili. Divák se dozví, co šestichodové menu hladové potvůrky definuje jako individua a čím je motivováno jejich předchozí i budoucí jednání.
V tom se film může opřít o skvělé herecké obsazení. Hlavním hvězdám Jakeovi Gyllenhaalovi (Slídil) a Ryanu Reynoldsovi (Deadpool) zdárně sekunduje předloňský objev Rebecca Fergusonová (Mission Impossible: Národ grázlů), zkušený Hirojuki Sanada (Poslední samuraj) i poměrně neznámí Ariyon Bakare (seriál Jonathan Strange & Mr Norrell) s Olgou Dychovičnou (Portrét v pološeru). Zvláště tradičně výborný Gyllenhaal a Švédka Fergusonová hrají jak o život. Pokud totiž mluvíme o béčkovém scénáři, totéž se nedá tvrdit o hereckých výkonech. Ústřední sexteto nic nevypouští a (většinou) ani nepřehrává. Nenápadité dialogy, které fungují spíš jako vata, přednášejí všichni zúčastnění nejen s vážnou tváří, ale zároveň dostatečně přesvědčivě. Herci dokáží dodat, prodat i předat všechny emoce svých postav a zvláště výše vypíchnutá dvojice k tomu všemu přidává také navození dojmu, že se za schematizovanou slupkou dvou doktorů skrývá skutečná živá bytost, a ne jen pár písmenek na papíře.
Stejně áčková je také vizuální složka Života. Počínaje vcelku realistickým vyobrazením ISS, přes (jako již tradičně) fešné vesmírné hlubiny a dálavy až po zajímavý a koncept potvůrky. Na té odvedli velký kus práce také animátoři, protože vše, co z ní vidíte, je dělané v počítači. Každý záběr vypadá skutečně úchvatně.
Oku lahodícímu zážitku napomáhá také solidní kamera. Ta, spíš než aby se snažila napodobit klaustrofobickou náladu již zmiňovaného Vetřelce, nápaditě využívá hrátek s nulovou gravitací. Krásně plynulé záběry ale nijak neškodí snaze vyvolat napětí.
Napínat strunu diváckého očekávání pomáhá také slušný hudební podkres. Soundtrack snímku vsází na jednoduchost (jen těžko si ho jen tak pustíte doma). K budování atmosféry ideální. Jon Ekstrand dostává palec nahoru.
Diletantskou práci s logikou a vědou jsme již naťuknuli před pár odstavci. Co to ale znamená v reálu? Komukoli, kdo se trochu zajímá o vesmír, jistě neujde, že se ISS jednou pohybuje odpovídající rychlostí (Zemi denně obkrouží cca 15,5 krát), jen aby jindy prakticky visela nad tím samým místem. Požární hlásič, který si dělá, co se mu zachce, pak už jen podtrhuje dojem, že si s prolistováním Wikipedie tvůrci moc práce nedali.
Ani postavy se čas od času nechovají racionálně. Fakt, že tento „výkvět lidstva“ nesleduje protokoly (které navíc podle jejich slov kolikrát ani neexistují) jim na sympatičnosti nepřidá. Tady ale musím zopakovat, že se film nesnaží věrohodně zachytit realitu, ale zabavit nás hodinou a půl hry kdo s koho. To bychom si museli rvát vlasy i při takových klasikách, jako je Věc Johna Carpentera, kde se sešla (odiplomovaná) individua mnohem ale mnohem stupidnější.
Co tak zklame spíše, jsou některé výpadky Daniela Espinosy. Režisér sice většinu času obstojně zvládá kličkovat mezi změtí kosmického smetí, ale v některých případech jako by nevěděl, jestli má přitlačit na pilu, nebo se stáhnou, jestli má scénu zkrátit, či prodloužit. Ve výsledku se tak dočkáme finále sice nápaditého, ale zazděného tím, že ho Espinosa roztírá na krajíc chleba tak velký, že se divákovi přejí už v půlce.
Pokud se vypravíte na Život, počítejte s tím, že vás čeká béčko. Kvalitní, nenudící béčko, které skvěle vypadá a je prozářené snaživým hvězdným obsazením – ale pořád je jen béčkem bez snahy sdělit něco nového o člověku a jeho místě ve vesmíru. Pokud ale chcete a čekáte zábavnou vyvražďovačku, nebudete zklamaní.
Celkové hodnocení: 75 %.
Life (2017)
Hrají: Jake Gyllenhaal, Rebecca Ferguson, Ryan Reynolds, Hiroyuki Sanada, Ariyon Bakare, Olga Dihovichnaya a další
Režie: Daniel Espinosa
Scénář: Paul Wernick, Rhett Reese
Kamera: Seamus McGarvey
Hudba: Jon Ekstrand
USA / 104 minut / sci-fi, horor, thriller
24. prosince 2025 21:26
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
Aktuálně se děje
včera
Lidé si přejí, aby původce zla zemřel, vzkázal Zelenskyj ve vánočním projevu Putinovi
včera
Nejvlivnější osobou v Evropě je Trump, ukazuje prestižní žebříček
včera
Ukrajinská armáda provedla raketami Storm Shadow masivní úder na ruskou energetickou infrastrukturu
včera
Pentagon: Čína v roce 2027 rozpoutá válku s Tchaj-wanem
včera
Izraelská policie zatkla palestinského muže. Převlékl se za Santa Clause
včera
Předvánoční úspěchy českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám
včera
Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken
včera
Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal
včera
Na Kilimandžáru se zřítil vrtulník s pěti lidmi na palubě. Mezi mrtvými jsou čeští turisté
včera
Papež vyzval Ukrajinu a Rusko, aby zasedly k jednomu stolu a začaly jednat
včera
Soud poslal MMA zápasníka Karlose Vémolu do vazby
včera
Turecko zadrželo stovku sympatizantů Islámského státu. Chystali teroristické útoky během novoročních oslav
včera
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
včera
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
včera
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
včera
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
24. prosince 2025 21:48
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
24. prosince 2025 21:26
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
24. prosince 2025 19:52
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
24. prosince 2025 18:44
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj dal najevo novou ochotu ke kompromisům v klíčových bodech, které dosud brzdily mírový proces s Moskvou. Během úterního setkání s novináři detailně popsal dvacetibodový plán, který označil za základní politický dokument mezi Ukrajinou, Amerikou, Evropou a Ruskem. Podle jeho slov je nyní míč na straně Kremlu, od kterého Kyjev očekává vyjádření po středečním jednání amerických zástupců s ruskou stranou.
Zdroj: Libor Novák