RECENZE – Milada Horáková je bezpochyby jednou z nejpůsobivějších osobností našich novodobých dějin. Demokratka, feministka, idealistka a nejznámější oběť justičních vražd z 50. let fascinuje dodnes. Přesto jsme na její první filmovou biografii museli čekat téměř 30 let od pádu komunismu.
Snímek Milada sleduje příběh Horákové od roku 1933, přes dobu nacismu a optimistická poválečná léta až po její popravu. Celý film je navíc orámovaný porevolučním návratem její dcery Jany (Taťjana Medvecká) do Československa a slavnostním předáním dopisů, které jí matka v padesátém roce napsala. V mezinárodně obsazené prvotině Davida Mrnky se v hlavní roli představí izraelská herečka Ayelet Zurerová.
Dramatický život Milady Horákové se vyloženě pokazit zkrátka nedá. To by se zfilmování této horské dráhy musel ujmout naprostý diletant. To se naštěstí nestalo. Vyložený mistr ho ale na svědomí bohužel také nemá.
Melancholické momenty s klavírním podkresem se Mrnkovi nedaří a vlastně téměř kdykoli máme co dočinění s patosem a slzami, snímek nefunguje. Přitom chvíle, ve kterých hlavní hrdinka namísto vzbouzení divákova soucitu inspiruje, téměř svádí k tomu, aby si každý návštěvník kina hrdě bil pěstí v hruď a plakal štěstím, že je Čech. Ačkoli je pravda, že v tomto ohledu víc než film oslovuje skutečná, 67 let mrtvá národní hrdinka.
Mnohem lépe funguje linka faktická i těch několik bonmotů a slovních výměn, ve kterých inteligentní právnička uzemní nacistického diplomata, komunistického vyšetřovatele nebo i samotného Gottwalda (Jiří Vyorálek).
Takových scén naštěstí najdeme poměrně málo – rozhodně se nemusíte bát, že by Horáková hláškovala na všechny strany a stírala jednoho komunistu za druhým. Kdepak, těch několik břitkých poznámek, byť zábavných, v nejmenším nekoliduje s obrazem světice, který se nám filmaři snaží předložit. Bohudík i bohužel.
Bezúhonnost a všeobecná sterilní dokonalost totiž zároveň brání jejímu polidštění – a tím i věrohodnosti snímku. Těch pár pochyb-nepochyb, které hlavní postava v soukromí projeví, se totiž nedá považovat za jakoukoli hloubku.
V tom ale Horáková nezůstává sama, panoptikum klišé samozřejmě doplňují také zlí nacisté, ještě zlejší komunisté, ještě ještě zlejší Sověti, skrytě lesbická vyšetřovatelka, hloupá stranická verbířka, trpělivý manžel, … Snad jen Jan Masaryk z toho vyjde bez nálepky, i když jen proto, že je tam pouze do počtu.
Můžeme být jen rádi, že tento scénáristický průšvih alespoň trochu mírní slušný herecký ansámbl. Nominaci na Českého lva sice žádný z herců očekávat nemůže, ostudu si ale také neutrhli. Vyloženě zábavná pak je alespoň Aňa Geislerová v roli prokurátorky Ludmily Brožové-Polednové – její stereotypní podání bezpáteřní hyeny totiž aspoň milujete nenávidět.
Koho ve výsledku neušlapou zástupy stereotypů, bude se muset hodně snažit, aby se neutopil ve zmatené záplavě nenavazujících scén a odkazů vytržených z kontextu. Ty snímek sice většinou později kontextualizuje, jejich luštění ale necitlivě vytrhuje ze zanoření do příběhu.
Diváckému zážitku rozhodně nepřidává ani otravná lehce roztřesená kamera, ze které se může pravidelným uživatelům kinedrylu udělat lehce nevolno a vůbec celkový look dražšího TV filmu, který se čirou náhodou zatoulal do kin. Korunu tomu všemu pak nasazuje mizerný napůl robotický český dabing, který nepasuje do pusy ani těm několika tuzemským hercům, kteří se zpětně předabovali sami.
Největším přínosem Milady zůstává fakt, že se po jejím zhlédnutí budete o této fascinující osobnosti dozvědět mnohem víc. Mrnkovi můžeme také poděkovat za to, že k příběhu Horákové přistoupil s citem a zaujetím a v drtivé většině případů dal přednost nenápadné věrohodnosti před bombastickým fabulováním.
Celkové hodnocení: 55 %
Milada (2017)
Hrají: Ayelet Zurer, Robert Gant, Daniel Rchichev, Karina Rchichev, Taťjana Medvecká, Vica Kerekes, Igor Orozovič, Aňa Geislerová a další
Režie: David Mrnka
Scénář: David Mrnka, Robert J. Conant
Kamera: Martin Štrba
Hudba: Aleš Březina
Česká republika / 130 minut / životopisný, drama, historický
Související
Kdo letos dostane Českého lva? Nejvíc nominací obdržely tyto tři filmy
Kina v Česku už podruhé ovládlo americké sci-fi. Film o Horákové s odstupem druhý
film Milada , Milada Horáková , biografie , David Mrnka , recenze
Aktuálně se děje
před 9 minutami
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
před 2 hodinami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 2 hodinami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 3 hodinami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 3 hodinami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 3 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 4 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 5 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 6 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 7 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 7 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 8 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 8 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 9 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 10 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 11 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
Deník The New York Times podává žalobu na Ministerstvo obrany USA kvůli novým, přísným omezením přístupu pro novináře, která Pentagon zavedl. Žaloba míří na Ministerstvo obrany, ministra Peta Hegsetha a hlavního mluvčího Pentagonu, Seana Parnella, a má za cíl zrušení říjnové politiky. Kvůli těmto restrikcím museli reportéři akreditovaní v Pentagonu odevzdat své novinářské průkazy.
Zdroj: Libor Novák