RECENZE: První československá superhrdinka Milada si prošla lágry, procesy i bezcitným dabingem

RECENZE – Milada Horáková je bezpochyby jednou z nejpůsobivějších osobností našich novodobých dějin. Demokratka, feministka, idealistka a nejznámější oběť justičních vražd z 50. let fascinuje dodnes. Přesto jsme na její první filmovou biografii museli čekat téměř 30 let od pádu komunismu.

Snímek Milada sleduje příběh Horákové od roku 1933, přes dobu nacismu a optimistická poválečná léta až po její popravu. Celý film je navíc orámovaný porevolučním návratem její dcery Jany (Taťjana Medvecká) do Československa a slavnostním předáním dopisů, které jí matka v padesátém roce napsala. V mezinárodně obsazené prvotině Davida Mrnky se v hlavní roli představí izraelská herečka Ayelet Zurerová.

Dramatický život Milady Horákové se vyloženě pokazit zkrátka nedá. To by se zfilmování této horské dráhy musel ujmout naprostý diletant. To se naštěstí nestalo. Vyložený mistr ho ale na svědomí bohužel také nemá.

Melancholické momenty s klavírním podkresem se Mrnkovi nedaří a vlastně téměř kdykoli máme co dočinění s patosem a slzami, snímek nefunguje. Přitom chvíle, ve kterých hlavní hrdinka namísto vzbouzení divákova soucitu inspiruje, téměř svádí k tomu, aby si každý návštěvník kina hrdě bil pěstí v hruď a plakal štěstím, že je Čech. Ačkoli je pravda, že v tomto ohledu víc než film oslovuje skutečná, 67 let mrtvá národní hrdinka.

Mnohem lépe funguje linka faktická i těch několik bonmotů a slovních výměn, ve kterých inteligentní právnička uzemní nacistického diplomata, komunistického vyšetřovatele nebo i samotného Gottwalda (Jiří Vyorálek).

Takových scén naštěstí najdeme poměrně málo – rozhodně se nemusíte bát, že by Horáková hláškovala na všechny strany a stírala jednoho komunistu za druhým. Kdepak, těch několik břitkých poznámek, byť zábavných, v nejmenším nekoliduje s obrazem světice, který se nám filmaři snaží předložit. Bohudík i bohužel.

Bezúhonnost a všeobecná sterilní dokonalost totiž zároveň brání jejímu polidštění – a tím i věrohodnosti snímku. Těch pár pochyb-nepochyb, které hlavní postava v soukromí projeví, se totiž nedá považovat za jakoukoli hloubku.

V tom ale Horáková nezůstává sama, panoptikum klišé samozřejmě doplňují také zlí nacisté, ještě zlejší komunisté, ještě ještě zlejší Sověti, skrytě lesbická vyšetřovatelka, hloupá stranická verbířka, trpělivý manžel, … Snad jen Jan Masaryk z toho vyjde bez nálepky, i když jen proto, že je tam pouze do počtu.

Můžeme být jen rádi, že tento scénáristický průšvih alespoň trochu mírní slušný herecký ansámbl. Nominaci na Českého lva sice žádný z herců očekávat nemůže, ostudu si ale také neutrhli. Vyloženě zábavná pak je alespoň Aňa Geislerová v roli prokurátorky Ludmily Brožové-Polednové – její stereotypní podání bezpáteřní hyeny totiž aspoň milujete nenávidět.

Koho ve výsledku neušlapou zástupy stereotypů, bude se muset hodně snažit, aby se neutopil ve zmatené záplavě nenavazujících scén a odkazů vytržených z kontextu. Ty snímek sice většinou později kontextualizuje, jejich luštění ale necitlivě vytrhuje ze zanoření do příběhu.

Diváckému zážitku rozhodně nepřidává ani otravná lehce roztřesená kamera, ze které se může pravidelným uživatelům kinedrylu udělat lehce nevolno a vůbec celkový look dražšího TV filmu, který se čirou náhodou zatoulal do kin. Korunu tomu všemu pak nasazuje mizerný napůl robotický český dabing, který nepasuje do pusy ani těm několika tuzemským hercům, kteří se zpětně předabovali sami.

Největším přínosem Milady zůstává fakt, že se po jejím zhlédnutí budete o této fascinující osobnosti dozvědět mnohem víc. Mrnkovi můžeme také poděkovat za to, že k příběhu Horákové přistoupil s citem a zaujetím a v drtivé většině případů dal přednost nenápadné věrohodnosti před bombastickým fabulováním.

Celkové hodnocení: 55 %

Milada (2017)

Hrají: Ayelet Zurer, Robert Gant, Daniel Rchichev, Karina Rchichev, Taťjana Medvecká, Vica Kerekes, Igor Orozovič, Aňa Geislerová a další

Režie: David Mrnka

Scénář: David Mrnka, Robert J. Conant

Kamera: Martin Štrba

Hudba: Aleš Březina

Česká republika / 130 minut / životopisný, drama, historický

film Milada Milada Horáková biografie David Mrnka recenze

před 18 minutami

před 56 minutami

Mistrovství světa v ledním hokeji 2024 v Praze

Češi především díky čtyřem bodům kapitána Červenky jasně přehráli Brity 4:1

Z pohledu českého národního týmu to byl v sobotu pohodový večer. Proti Britům, kteří nikterak výrazně českým hráčům duel nezkomplikovali a umožnili jim bezstarostnou cestu za dalšími třemi body, tak svěřenci kouče Radima Rulíka v klidu došli k výhře 4:1. Tu navíc režíroval ten nejzkušenější z Čechů, samotný kapitán Roman Červenka, jenž zaznamenal čtyři asistence. Do utkání pak nastoupil i Martin Nečas, který teprve kolem sobotního poledne přiletěl ze zámoří, ovšem na své první body na turnaji si bude muset ještě počkat.

Král Charles III.

Karel III. vezme do Francie další dva zástupce monarchie. Kate zůstane doma

Za zlověstné signály mohou někteří Britové považovat poslední informace zevnitř monarchie. Zatímco král Karel III. se vrátil k povinnostem a chystá se dokonce do ciziny, princezna Kate, která si vyslechla stejnou diagnózu, se nadále drží v ústraní. Nebude ani součástí královské delegace do zahraničí.

Trump opět vystoupí na zasedání NRA, asociace držitelů zbraní v USA

Republikánský prezidentský kandidát Donald Trump v sobotu vystoupí na výročním zasedání vedení Národní asociace držitelů zbraní (NRA). Půjde o jeho deváté vystoupení na akci vlivné lobbistické skupiny, informovala agentura Reuters. Od Trumpa se v USA čeká, že bude ostře vystupovat proti novým omezením vlastnictví střelných zbraní.

Medvěd hnědý, ilustrační foto

Medvěd Wojtek. Zvíře, které před 80 lety pomohlo vybojovat vítězství v bitvě o Monte Cassino

V poslední době k nám ze sousedního Slovenska přicházejí zprávy o napadení lidí medvědem. Soužití člověka a medvěda je doloženo již z dob pravěku, postupem času si toto zvíře lidé dokázali i ochočit. Toho je důkazem například medvěd Wojtek, který se uplatnil v armádě za druhé světové války. Přesně před 80 lety pomohl porazit nacistická vojska v bitvě o Monte Cassino.

Dosud neporažené Švýcarsko si smlslo na neškodném Dánsku, Švédové rozhodli třemi góly během 26 vteřin

Jasnými výsledky skončily sobotní polední zápasy. Zatímco ve skupině A potvrdili Dánové, že se jim na tomto MS i přesto, že se zřejmě vyhnou sestupu, jinak herně nedaří a s favorizovanými Švýcary nakonec prohráli jasně 0:8, v ostravském duelu proti sobě nastoupili suverénně působící Švédové proti obhájcům bronzu z Lotyšska. Ani tento pobaltský účastník přes počáteční vyrovnaný hokej nenašel recept na švédskou reprezentaci, která v tomto utkání přečkala pětiminutové oslabení a po něm rozhodla třemi brankami v rekordním rozmezí 26 sekund. Švédové nakonec vyhráli 7:2 a stejně jako Švýcaři ve skupině A i oni se můžou zatím těšit z neporazitelnosti.

Jakub Záhora (použito se svolením Jakuba Záhory)

Předání Gazy palestinské samosprávě paradoxně zhoršilo kvalitu života Palestinců, uvádí Záhora

Před třiceti lety, 18. května 1994, byla v Pásmu Gazy formálně nastolena palestinská samospráva a Izrael zde omezil svou vojenskou přítomnost. Byť to může tuzemské veřejnosti připadat paradoxní, kvalita života Palestinců se tím zhoršila, konstatuje Jakub Záhora z Pražského centra pro výzkum míru na Institutu mezinárodních studií Fakulty sociálních studií Univerzity Karlovy. V rozhovoru pro EuroZprávy.cz připomíná, že Izrael se z Pásma Gazy definitivně stáhl s více než desetiletým odstupem, přičemž interpretace motivů tehdejší vlády premiéra Ariela Šarona se velmi různí. Odborník na současný Izrael také nastínil základní argumenty sporu o to, zda Izrael skutečně přestal Pásmo Gazy okupovat, stejně jako důvody, proč v izraelské společnosti nyní sílí hlasy označující předání Gazy Palestincům za základní strategickou chybu.

Český národní tým, ilustrační fotografie.

Nečas myslel na přílet do Prahy hned po skončení v play-off NHL. Pohmožděná žebra vyloučil

Pětadvacetiletý útočník Martin Nečas i přes zpoždění letu z Ameriky do Česka je již v Praze a krátce po připojení k národnímu mužstvu se vyjádřil pro česká média. Uvedl, že prakticky hned po konci v play-off NHL s Carolinou nepřemýšlel nad ničím jiným než nad tím, jak se co nejrychleji přesunout do dějiště světového šampionátu, tedy do Prahy. Jak sám také řekl, nejraději by už nastoupil večer proti Británii a zároveň vyvrátil, že by snad měl něco se žebry.

Polský premiér Donald Tusk na tiskové konferenci v kancléřství předsedy vlády ve Varšavě (Polsko, 14. května 2024).

Po Ficovi je v ohrožení další evropský premiér. Tuskovi vyhrožovali smrtí

Záběry z Handlové, kde došlo k atentátu na slovenského premiéra Roberta Fica, otřásly ve středu 15. května celým světem. Premiér je nyní stabilizován po náročné operaci, avšak jeho stav zůstává nadále kritický. Tento útok zasáhl nejdůležitějšího člena slovenské vlády, což vyvolalo obavy o bezpečnost v celé Evropě, když se již objevily výhrůžky proti vládám i v jiných zemích kontinentu jen několik dní po události.

Juraj Cintula

Na Slovensku se začalo rozhodovat o osudu atentátníka na Fica

Specializovaný trestní soud v Pezinku v sobotu poslal do vazby Juraje C., který je obviněn z pokusu o vraždu slovenského premiéra Roberta Fica (Smer-SD). Obviněného dnes k soudu eskortovala policie, na místě panovala přísná bezpečnostní opatření. K atentátu na politika došlo ve středu, zdravotní stav premiéra zůstává vážný, nicméně je stabilizovaný.

Problémy lodi Starliner pokračují. Start k ISS se znovu odkládá

NASA znovu odložila první start vesmírné lodi Boeing Starliner s posádkou. Důvodem jsou technické potíže. Loď měla vzlétnout k Mezinárodní vesmírné stanici ISS v úterý 21. května, kvůli úniku hélia se start posouvá na 25. května, informovala agentura AFP.

Zdroj: Lucie Podzimková