RECENZE – Milada Horáková je bezpochyby jednou z nejpůsobivějších osobností našich novodobých dějin. Demokratka, feministka, idealistka a nejznámější oběť justičních vražd z 50. let fascinuje dodnes. Přesto jsme na její první filmovou biografii museli čekat téměř 30 let od pádu komunismu.
Snímek Milada sleduje příběh Horákové od roku 1933, přes dobu nacismu a optimistická poválečná léta až po její popravu. Celý film je navíc orámovaný porevolučním návratem její dcery Jany (Taťjana Medvecká) do Československa a slavnostním předáním dopisů, které jí matka v padesátém roce napsala. V mezinárodně obsazené prvotině Davida Mrnky se v hlavní roli představí izraelská herečka Ayelet Zurerová.
Dramatický život Milady Horákové se vyloženě pokazit zkrátka nedá. To by se zfilmování této horské dráhy musel ujmout naprostý diletant. To se naštěstí nestalo. Vyložený mistr ho ale na svědomí bohužel také nemá.
Melancholické momenty s klavírním podkresem se Mrnkovi nedaří a vlastně téměř kdykoli máme co dočinění s patosem a slzami, snímek nefunguje. Přitom chvíle, ve kterých hlavní hrdinka namísto vzbouzení divákova soucitu inspiruje, téměř svádí k tomu, aby si každý návštěvník kina hrdě bil pěstí v hruď a plakal štěstím, že je Čech. Ačkoli je pravda, že v tomto ohledu víc než film oslovuje skutečná, 67 let mrtvá národní hrdinka.
Mnohem lépe funguje linka faktická i těch několik bonmotů a slovních výměn, ve kterých inteligentní právnička uzemní nacistického diplomata, komunistického vyšetřovatele nebo i samotného Gottwalda (Jiří Vyorálek).
Takových scén naštěstí najdeme poměrně málo – rozhodně se nemusíte bát, že by Horáková hláškovala na všechny strany a stírala jednoho komunistu za druhým. Kdepak, těch několik břitkých poznámek, byť zábavných, v nejmenším nekoliduje s obrazem světice, který se nám filmaři snaží předložit. Bohudík i bohužel.
Bezúhonnost a všeobecná sterilní dokonalost totiž zároveň brání jejímu polidštění – a tím i věrohodnosti snímku. Těch pár pochyb-nepochyb, které hlavní postava v soukromí projeví, se totiž nedá považovat za jakoukoli hloubku.
V tom ale Horáková nezůstává sama, panoptikum klišé samozřejmě doplňují také zlí nacisté, ještě zlejší komunisté, ještě ještě zlejší Sověti, skrytě lesbická vyšetřovatelka, hloupá stranická verbířka, trpělivý manžel, … Snad jen Jan Masaryk z toho vyjde bez nálepky, i když jen proto, že je tam pouze do počtu.
Můžeme být jen rádi, že tento scénáristický průšvih alespoň trochu mírní slušný herecký ansámbl. Nominaci na Českého lva sice žádný z herců očekávat nemůže, ostudu si ale také neutrhli. Vyloženě zábavná pak je alespoň Aňa Geislerová v roli prokurátorky Ludmily Brožové-Polednové – její stereotypní podání bezpáteřní hyeny totiž aspoň milujete nenávidět.
Koho ve výsledku neušlapou zástupy stereotypů, bude se muset hodně snažit, aby se neutopil ve zmatené záplavě nenavazujících scén a odkazů vytržených z kontextu. Ty snímek sice většinou později kontextualizuje, jejich luštění ale necitlivě vytrhuje ze zanoření do příběhu.
Diváckému zážitku rozhodně nepřidává ani otravná lehce roztřesená kamera, ze které se může pravidelným uživatelům kinedrylu udělat lehce nevolno a vůbec celkový look dražšího TV filmu, který se čirou náhodou zatoulal do kin. Korunu tomu všemu pak nasazuje mizerný napůl robotický český dabing, který nepasuje do pusy ani těm několika tuzemským hercům, kteří se zpětně předabovali sami.
Největším přínosem Milady zůstává fakt, že se po jejím zhlédnutí budete o této fascinující osobnosti dozvědět mnohem víc. Mrnkovi můžeme také poděkovat za to, že k příběhu Horákové přistoupil s citem a zaujetím a v drtivé většině případů dal přednost nenápadné věrohodnosti před bombastickým fabulováním.
Celkové hodnocení: 55 %
Milada (2017)
Hrají: Ayelet Zurer, Robert Gant, Daniel Rchichev, Karina Rchichev, Taťjana Medvecká, Vica Kerekes, Igor Orozovič, Aňa Geislerová a další
Režie: David Mrnka
Scénář: David Mrnka, Robert J. Conant
Kamera: Martin Štrba
Hudba: Aleš Březina
Česká republika / 130 minut / životopisný, drama, historický
24. prosince 2025 21:26
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
Související
Kdo letos dostane Českého lva? Nejvíc nominací obdržely tyto tři filmy
Kina v Česku už podruhé ovládlo americké sci-fi. Film o Horákové s odstupem druhý
film Milada , Milada Horáková , biografie , David Mrnka , recenze
Aktuálně se děje
před 49 minutami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 1 hodinou
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 2 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 2 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 3 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 5 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 6 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 7 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 8 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 9 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 10 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 11 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 12 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 12 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 14 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák