Česká dokumentární tvorba asi nedisponuje slavnějším jménem, než je Helena Třeštíková. Režisérka a dokumentaristka obdržela za plejádu veleúspěšných snímků řadu cen doma i v zahraničí. Je jednou z prvních autorek tzv. časosběrných dokumentů, v nichž sleduje dějiny lidského života napříč celým jeho trváním. Jak její filmy zachytily dějiny se stalo tématem besedy s režisérkou ve studentském klubu Univerzity Palackého v Olomouci, která proběhla 23. dubna.
Historie 20. století se stala hlavním tématem filmařské práce Heleny Třeštíkové, ať už se jednalo o přímý záměr jejich historických dokumentů anebo později v dlouhotrvajících časosběrných dokumentech, které zachytily historii přímou optikou z odstupem času. Dějiny se jí podařilo nabídnout jedinečným pohledem přímých aktérů, ať už se jednalo o člověka z okraje společnosti (např. filmy René, Katka), neznáme spoluobčany (např. Marcela, Manželské etudy) anebo se zaměřila na osobnosti žen, na které se podle jejich slov, “vrhly tíživé dějiny ve Střední Evropě, a poznamenaly jejich životní osudy.” (Např. Zkáza krásou - o Lídě Baarové, Hitler, Stalin a Já). Na aktéry svých filmů se rovněž zaměřila v průběhu vyprávění.
Zaznamenat výpověď lidmi, kteří museli těžkým okamžikům čelit tváří v tvář považuje Třeštíková za svou, “dokumentaristickou povinnost.” Za nejvýraznější počin se dá považovat výpověď Hedy Margoliové Kovályové, která jako židovka přežila holokaust, koncentrační tábor v Lodži a následně musela čelit komunistické perzekuci. Její muž náměstek ministra obchodu Rudolf Margolius byl následně popraven v největším vykonstruovaném procesu z dob komunistické totality - v tzv. procesu s Centrem, v němž byl popraven i generální tajemník ÚV KSČ Rudolf Slánský. Na nepředstavitelný osud podle Třeštíkové Heda Margoliová Kovályová vzpomínala jen slovy, “Hitler je v háji, Stalin je v háji a já tady jsem pořád.”
Ne vždy se však Heleně Třeštíkové komunikovalo s jejími vypravěči snadno. Obzvláště obtížné bylo přesvědčit zejména Pavla Tigrida. “Do natáčení se mu nikdy nechtělo. Jeho žena mu řekla, ať do toho nejde. Mám pocit, že to udělal, jen aby se mě zbavil. Přestože mě jeho manželka původně odrazovala, po projekci, za mnou přišla a řekla, že je velmi ráda za vznik filmu." (Krátce po natočení dokumentu Pavel Tigrid spáchal sebevraždu poz. red.) Dokumentaristka pak připomněla úskalí určitých kontroverzí své práce, které se pojila s Tigridovou prací v rádiu Svobodná Evropa s jejím propagandistickým účelem ze strany Západu: “Začátky Svobodné Evropy asi byly kontroverzní, větší investigativec by (na Tigrida) tlačil více než já. Nesmím svým natáčením nikoho poškodit, i když dnešní trend je jiný. Někteří kolegové se snaží dotlačit respondenty, říct něco, co nechtějí, ale to jsem nikdy nechtěla, nelíbí se mi to,” osvětlila režisérka základní zásadu svého přístupu.
Nejkontroverznějším aktérem jejich filmů byla Lída Baarová. Dodnes na práci s ní vzpomíná, jako na velmi osobitou. “Zpětně po natočení filmu jsme si řekli, že její příběh je příběhem české kinematografie. První film natočila 1931, tehdy se postavily ateliéry na Barandově. Stala se filmovou hvězdou v době, kdy na to nikdo nebyl připraven, ani Lida Baarova. Byla příliš mladá, příliš slavná a nikdy nedokázala zpracovat vlastní osobnost. To, si myslím, byl její problém po celý život,” zhodnotila svůj dojem z rozhovoru se slavnou herečkou. Práce s Baarovou se však vymykala oproti ostatním protagonistům filmů Heleny Třeštíkové. “Zatímco všechny mé historické dokumenty se zabývaly oběťmi dějin, paní Baarová nebyla jen obětí ale i spoluaktérkou, byť málo poučenou.”
Kolegové tehdy režisérku varovali před nedůtklivostí zestárlé herečky. “Když jsem jela do Salzburku, všichni mi říkali, ať se neptám na Goebbelse, na takový dotaz (Baarová) ukončí rozhovor. Nechala jsem si otázku nakonec, jak už jsme měli všechno natočeno. Přesto začala vyprávět, jak se do ní zamiloval.” K žádnému konfliktu pak nedošlo, naopak: “Když jsme se s paní Baarovou loučili, objímala mě, skoro to vypadalo, že mě chce adoptovat,” uvedla s nadsázkou Třeštíková.
Celou diskuzi uzavřela konstatováním, že v žádném případě nehodlá polevit ve svém úsilí, protože: ”Točit se musí, dokud to jde.”
24. prosince 2025 21:26
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
Související
O Oscarech budou rozhodovat také tři Češi, je mezi nimi i Třeštíková
Praha Sobě nasbírala podpisy a může kandidovat. Jedničkou je Čižinský, dvojkou Třeštíková
Helena Třeštíková , dokument , historie , Lída Baarová
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 11 minutami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 34 minutami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 1 hodinou
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 2 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 3 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 3 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 4 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 5 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 7 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 8 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 8 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 9 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 10 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 11 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 12 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
včera
Revoluce ve válčení. USA podle expertů vytváří zbraně, které budou využívat umělou inteligenci
Americké ministerstvo války učinilo zásadní krok k transformaci moderního válčení spuštěním nové platformy GenAI.mil. Podle vojenské expertky Emelie Probasco představuje tento nástroj „kritický první krok“, který má americkým vojákům a civilním zaměstnancům Pentagonu umožnit bezpečné experimentování s umělou inteligencí přímo v jejich každodenní pracovní agendě.
Zdroj: Libor Novák