RECENZE - Diskutovaný tvůrce, který ze zásady odmítá účast na udílení Oscarů, autor filmů nezapomenutelných i kontroverzních, obratný manipulátor i vynikající scénárista, tak bychom mohli charakterizovat muže, majícího vzhled bojácného účetního třetí kategorie, který nás však již několik desítek let nutí přemýšlet nad jeho filmy. A letos k nim přibyl další, kolem nějž určitě budou také poletovat vášnivé debaty.
Woody Allen svým novým snímkem, jehož originální název se tak trochu rozchází s distribučním titulem v České republice, jako by chtěl dokázat, že film lze natočit jinak než jak velí současná kinematografická klišé. Totiž bez ohromujících triků, kvůli nimž nemáme šanci se pořádně soustředit na to, co se na plátně děje, bez křečovitých dějových zvratů, jejichž krkolomnost trčí z příběhu hůř než kosti z otevřené zlomeniny, a především bez všudypřítomné a povinné erotiky a sexu, podsouvané téměř kamkoli bez ohledu na to, zda to má či nemá se samotným dějem něco společného.
Uznávaný iluzionista Stanley Crawford, vystupující pod uměleckým jménem Wei Ling Soo, je po svém berlínském představení vyhledán konkurentem a přítelem Howardem Burkanem. Ten mu vysvětlí, že se v jižní Francii setkal s dívkou Sophií Baker, která o sobě tvrdí a také to vehementně dokazuje, že má jasnovidecké schopnosti. Howard Stanleymu prozradí, že on sám se pokoušel najít mezeru či nedostatek v jejím konání, ale neúspěšně. Stanley jako tvrdý odpůrce všeho nerealistického výzvu přijímá, bitva se Sophií však není vůbec jednoznačná. K jeho velkému překvapení mu dívka, doprovázená autoritativní matkou, začíná nenápadně podsouvat eventualitu, že on sám se mýlí. Přispívá k tomu i jeho tetička Vanessa, u níž Sophie triumfuje. Vzápětí dochází k očekávanému zvratu a přichází jeho vlastní zdůvodňování a očekávání následků. Jisté je pouze to, že původní hodnoty většiny zúčastněných projdou pochopitelnou zkouškou a nebude vždy jednoznačné, co to pro přítomné bude znamenat.
Už padly názory, že Kouzlo měsíčního svitu má dějové prvky postavené na mnoha dřívějších Allenových, ale i jiných předlohách. Není to vůbec nic neobvyklého, stačí se podívat na většinu filmů posledních let a hbitě u nich najdeme souvislost s nějakých předchozím dílem. Co dělá nový Woodyho film jednoznačně zajímavějším, je bezesporu pečlivě propracovaná komunikace zvláště mezi hlavními osobami a ruku v ruce s tím jdoucí přesná charakteristika postav. Scénárista a režisér v jedné osobě nám nijak neztěžuje život komplikovaným odbíháním, volí přímou cestu a pokud někdy zvolní, tak jen proto, aby nám umožnil si dosyta užít slovních přestřelek mezi Sophií a Stanleyem. Přitom se však nedá říci, že by hlavní protagonisté kradli veškerý filmový čas jenom pro sebe, v ostatních jedincích nacházíme vlastní drobné minipříběhy, které základní motiv filmu nezastíní a ani se o to nepokouší. Vedle Howarda Burkana to je především mladý Brice Catledge, jehož vztah k Sophii úspěšně kolísá od zblbnutí láskou k majetnickým manýrům budoucího manžela. Jeho matka Grace, šťastná z možného setkání s manželem ze záhrobí, jeho touhu podporuje a hodlá to stvrdit hlavně finančně. Pak je tu ještě teta Vanessa, snad jediná osoba, která zatrpklého a cynického pragmatika Stanleyho dokáže čas od času probudit, což se nedaří ani jeho momentální přítelkyni Olivii.
Je nepochybné, že motiv stárnoucí muž x mladá žena byl použit tolikrát, že s přesným výčtem by měly potíže i supermoderní počítače. I proto padaly příměry k Shawovu Pygmalionovi, ale právě tohle srovnání není na místě, v našem případě nikdo nikoho nic neučí, jen se snaží předat určitou formu poznání. Ani Allen nehodlá diváka posunout k té či oné straně, kdo je lepší a kdo praktičtější, kdo má větší či menší pravdu. Hraje si s lehkou ironií a nadsázkou, vyvolávající časté úsměvy, chvílemi i zamyšlení, nakolik se situace na plátně podobá té, kterou divák sám zná, ač je děj filmového příběhu situován do meziválečného období minulého století. Tomu odpovídá i neodolatelná atmosféra umocněná dvěma desítkami dobových melodií, mezi nimiž najdeme třeba píseň Sweet Georgia Brown (kterou mimo jiné na počátku své jedinečné kariéry nahráli rodící se Beatles), další vyhledávanou předlohu pozdějších rockových verzí The Sheik of Araby, proslulou Chinatown, My Chinatown, ale rovněž úryvek Ravelova slavného Bolera.
Film byl poprvé uveden do limitovaného počtu amerických kin 25. července letošního roku, hlavní pozornosti se mu dostalo na festivalu Traverse City Film. Po Sarajevském filmovém festivalu (16. 8.) se má postupně objevovat v celosvětovém měřítku – od konce srpna až po prosinec (Německo a Itálie). Česká republika patří k těm zemím, které s premiérou otálely nejméně.
Někomu se může zdát Allenův zatím poslední film nudný, rozvláčný a dokonce jednoduchý. Platí však, že právě v některých formách jednoduchosti je krása, a Woodyho přístup ji Stanleymu a Sophii zaručuje. Po dlouhé době můžete mít v kině ten dobrý pocit, že si při sledování měsíčně svítivých kouzel lze odpočinout a jen se radovat z toho, co vidíte.
MAGIC IN THE MOONLIGHT
Hrají: Colin Firth (Stanley/Wei Ling Soo), Simon McBurney (Howard Burkan), Emma Stone (Sophia Baker), Hamish Linklater (Brice Catledge), Eileen Atkins (teta Vanessa), Marcia Gay Harden (Sophiina matka), Jacki Weaver (Grace Catledge), Catherine McCormack (Olivia), Lionel Abelanski (primář).
Scénář a režie: Woody Allen
Kamera: Darius Khondji
97 minut
Premiéra: 7. 8. 2014 (ČR)
20. listopadu 2024 18:30
RECENZE: Dekadentní Gladiátor II se ocitá mezi slastnou pokleslostí a nefunkčními emocemi
Aktuálně se děje
před 3 minutami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 30 minutami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 39 minutami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 1 hodinou
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 1 hodinou
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 1 hodinou
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 2 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 2 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 3 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 3 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 4 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 4 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 4 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
před 4 hodinami
Využití balistické rakety neodpovídá průběhu války. Hrozba jadernou zbraní je přehnaná, říká pro EZ Robinson
před 5 hodinami
Hypersonická zbraň nové generace? Naše raketa dosahuje rychlosti Mach 10, prohlásil Putin
před 5 hodinami
Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně
před 6 hodinami
Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění
před 6 hodinami
Rusko informovalo USA o odpalu balistické rakety. Přesto svět vrhlo do nové éry
před 8 hodinami
Počasí pod vlivem Caetana. Česko čeká první výrazná sněhová situace
včera
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
Tragický rodinný konflikt vyšetřuje plzeňská kriminálka od pondělního večera. V bytě v Plzni napadl muž svého bratra, který útok nepřežil, a také otce, jehož záchranáři převezli s vážným zraněním do nemocnice. Podezřelý je momentálně v nemocnici.
Zdroj: Jan Hrabě