RECENZE - Diskutovaný tvůrce, který ze zásady odmítá účast na udílení Oscarů, autor filmů nezapomenutelných i kontroverzních, obratný manipulátor i vynikající scénárista, tak bychom mohli charakterizovat muže, majícího vzhled bojácného účetního třetí kategorie, který nás však již několik desítek let nutí přemýšlet nad jeho filmy. A letos k nim přibyl další, kolem nějž určitě budou také poletovat vášnivé debaty.
Woody Allen svým novým snímkem, jehož originální název se tak trochu rozchází s distribučním titulem v České republice, jako by chtěl dokázat, že film lze natočit jinak než jak velí současná kinematografická klišé. Totiž bez ohromujících triků, kvůli nimž nemáme šanci se pořádně soustředit na to, co se na plátně děje, bez křečovitých dějových zvratů, jejichž krkolomnost trčí z příběhu hůř než kosti z otevřené zlomeniny, a především bez všudypřítomné a povinné erotiky a sexu, podsouvané téměř kamkoli bez ohledu na to, zda to má či nemá se samotným dějem něco společného.
Uznávaný iluzionista Stanley Crawford, vystupující pod uměleckým jménem Wei Ling Soo, je po svém berlínském představení vyhledán konkurentem a přítelem Howardem Burkanem. Ten mu vysvětlí, že se v jižní Francii setkal s dívkou Sophií Baker, která o sobě tvrdí a také to vehementně dokazuje, že má jasnovidecké schopnosti. Howard Stanleymu prozradí, že on sám se pokoušel najít mezeru či nedostatek v jejím konání, ale neúspěšně. Stanley jako tvrdý odpůrce všeho nerealistického výzvu přijímá, bitva se Sophií však není vůbec jednoznačná. K jeho velkému překvapení mu dívka, doprovázená autoritativní matkou, začíná nenápadně podsouvat eventualitu, že on sám se mýlí. Přispívá k tomu i jeho tetička Vanessa, u níž Sophie triumfuje. Vzápětí dochází k očekávanému zvratu a přichází jeho vlastní zdůvodňování a očekávání následků. Jisté je pouze to, že původní hodnoty většiny zúčastněných projdou pochopitelnou zkouškou a nebude vždy jednoznačné, co to pro přítomné bude znamenat.
Už padly názory, že Kouzlo měsíčního svitu má dějové prvky postavené na mnoha dřívějších Allenových, ale i jiných předlohách. Není to vůbec nic neobvyklého, stačí se podívat na většinu filmů posledních let a hbitě u nich najdeme souvislost s nějakých předchozím dílem. Co dělá nový Woodyho film jednoznačně zajímavějším, je bezesporu pečlivě propracovaná komunikace zvláště mezi hlavními osobami a ruku v ruce s tím jdoucí přesná charakteristika postav. Scénárista a režisér v jedné osobě nám nijak neztěžuje život komplikovaným odbíháním, volí přímou cestu a pokud někdy zvolní, tak jen proto, aby nám umožnil si dosyta užít slovních přestřelek mezi Sophií a Stanleyem. Přitom se však nedá říci, že by hlavní protagonisté kradli veškerý filmový čas jenom pro sebe, v ostatních jedincích nacházíme vlastní drobné minipříběhy, které základní motiv filmu nezastíní a ani se o to nepokouší. Vedle Howarda Burkana to je především mladý Brice Catledge, jehož vztah k Sophii úspěšně kolísá od zblbnutí láskou k majetnickým manýrům budoucího manžela. Jeho matka Grace, šťastná z možného setkání s manželem ze záhrobí, jeho touhu podporuje a hodlá to stvrdit hlavně finančně. Pak je tu ještě teta Vanessa, snad jediná osoba, která zatrpklého a cynického pragmatika Stanleyho dokáže čas od času probudit, což se nedaří ani jeho momentální přítelkyni Olivii.
Je nepochybné, že motiv stárnoucí muž x mladá žena byl použit tolikrát, že s přesným výčtem by měly potíže i supermoderní počítače. I proto padaly příměry k Shawovu Pygmalionovi, ale právě tohle srovnání není na místě, v našem případě nikdo nikoho nic neučí, jen se snaží předat určitou formu poznání. Ani Allen nehodlá diváka posunout k té či oné straně, kdo je lepší a kdo praktičtější, kdo má větší či menší pravdu. Hraje si s lehkou ironií a nadsázkou, vyvolávající časté úsměvy, chvílemi i zamyšlení, nakolik se situace na plátně podobá té, kterou divák sám zná, ač je děj filmového příběhu situován do meziválečného období minulého století. Tomu odpovídá i neodolatelná atmosféra umocněná dvěma desítkami dobových melodií, mezi nimiž najdeme třeba píseň Sweet Georgia Brown (kterou mimo jiné na počátku své jedinečné kariéry nahráli rodící se Beatles), další vyhledávanou předlohu pozdějších rockových verzí The Sheik of Araby, proslulou Chinatown, My Chinatown, ale rovněž úryvek Ravelova slavného Bolera.
Film byl poprvé uveden do limitovaného počtu amerických kin 25. července letošního roku, hlavní pozornosti se mu dostalo na festivalu Traverse City Film. Po Sarajevském filmovém festivalu (16. 8.) se má postupně objevovat v celosvětovém měřítku – od konce srpna až po prosinec (Německo a Itálie). Česká republika patří k těm zemím, které s premiérou otálely nejméně.
Někomu se může zdát Allenův zatím poslední film nudný, rozvláčný a dokonce jednoduchý. Platí však, že právě v některých formách jednoduchosti je krása, a Woodyho přístup ji Stanleymu a Sophii zaručuje. Po dlouhé době můžete mít v kině ten dobrý pocit, že si při sledování měsíčně svítivých kouzel lze odpočinout a jen se radovat z toho, co vidíte.
MAGIC IN THE MOONLIGHT
Hrají: Colin Firth (Stanley/Wei Ling Soo), Simon McBurney (Howard Burkan), Emma Stone (Sophia Baker), Hamish Linklater (Brice Catledge), Eileen Atkins (teta Vanessa), Marcia Gay Harden (Sophiina matka), Jacki Weaver (Grace Catledge), Catherine McCormack (Olivia), Lionel Abelanski (primář).
Scénář a režie: Woody Allen
Kamera: Darius Khondji
97 minut
Premiéra: 7. 8. 2014 (ČR)
Aktuálně se děje
Aktualizováno včera
Tragická nehoda na D1. Havaroval tahač s tankem, zemřela jedna osoba
včera
Trumpova ex-asistentka Hope Hicksová vypovídá. Měla popřít aféru Stormy Daniels
včera
Londýn beze změny. Starostou metropole bude nadále Sadiq Khan
Aktualizováno včera
Důvody, proč je pro Ukrajinu tak těžké úplně zničit Kerčský most
včera
Audrey Hepburnová, hvězda stříbrného plátna a módní ikona, by dnes oslavila 95. narozeniny
včera
VIDEO: Diktátor Kim Čong-un se stal hvězdou TikToku s propagandistickou písní „Přátelský otec“
Aktualizováno včera
Ukrajina hlásí šest zraněných po nočních útocích. Sama útočila na Krymu
včera
V Německu napadli neznámí útočníci europoslance. Scholz už reagoval
včera
Princezna Kate si prochází peklem, tvrdí osoba blízká manželce prince Williama
včera
Čtvrteční nehodu vlaku bez strojvedoucího šetří i policie
včera
Polsko je rovněž terčem ruských kybernetických útoků, potvrdila Varšava
včera
NATO cvičí poblíž ruských hranic. Připravují se na válku, soptí Kreml
včera
Požár v Tlumačově zaměstnal hasiče. Dva se zranili
Aktualizováno včera
Maradonova smrt a nová fakta. Zvrat ve vyšetřování záhadného úmrtí legendy
včera
Rusko vydalo zatykač na Volodymyra Zelenského
včera
U Masarykova nádraží nejezdí tramvaje. Úpravy vedení linek budou platit až do léta
včera
Ukrajina odpálila na Krym rakety ATACMS. Americká munice už pomáhá
včera
Kudrnův ÚSTR: Nákladné soudy, odborná ostrakizace, matení veřejnosti
včera
U Paříže se střílelo kvůli drogám. Jeden člověk je po smrti
včera
Pekarová Adamová ocenila Tulejovu reakci. Fiala čeká na další návrh TOP 09
Předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) ocenila rozhodnutí Pavla Tuleji, který se v pátek vzdal nominace na ministra pro vědu, výzkum a inovace. Ve vládě měl nahradit končící ministryni Helenu Langšádlovou.
Zdroj: Jan Hrabě