Nostalgické poohlédnutí za úspěšnou kariérou výrazného umělce představuje začátky v divadle Semafor v 60. letech, normalizaci i porevoluční éru. Kromě řádné dávky úryvků z koncertů nechybí ani nahlédnutí do rodinného života Gottových ani poslední rozloučení s legendárním pěvcem
Snímek zachycuje nejen poslední dny největšího světového sběratele Zlatých slavíků, ale také notnou část života legendy. Režisérka Olga Malířová Špátová divákovi předkládá látku, která měla původně být dárkem k osmdesátým narozeninám hlavního protagonisty. Hlavním materiálem, z něhož autorka čerpá, jsou archivy československé televize, k nimž přikládá také záznamy z německých televizí a z vlastního Gottova archivu.
Dokument prochází celou kariéru legendárního umělce, jeho začátky v Divadle Semafor, normalizaci a úspěch u široké veřejnosti, a schopnost překonat změny po sametové revoluci. Porevolučnímu období se snímek věnuje s menší péčí než mistrovu zlatému období. Průběh dokumentu zkrátka působí, jako profesionálně zpracované domácí video – takové památeční video, které se promítá po slavnostním obědě, zatímco se popíjí odpolední kávička.
Tím v žádném případě nechceme výsledný produkt dehonestovat, protože dokument v člověku vzbuzuje pocit, že je členem Gottovy rodiny. Bohužel to je také největší slabinou snímku, protože postrádá jakoukoliv snahu o konfrontaci. Přitom v období normalizace lze určitě najít dost momentů, k nimž je možné se kriticky vymezit, či minimálně otevřít polemickou notu.
Karlu Gottovi se však nedá upřít jedna věc, byl neskutečným profesionálem. Ke všem písním přistupoval velmi pečlivě a dokázal dokonale prodat svůj vytříbený hlas. A bylo jedno, kdo byl autorem hudby a textu, Gottova prezence byla vždy zcela precizní.
Vizuální stránka není příliš zajímavá a působí spíše civilně. Typologicky je pak možné identifikovat tři hlavní varianty záběrů. Dominují záznamy koncertů, které se prolínají se vzpomínáním na konkrétní okamžiky, u něhož Gottovi občas sekundují jeho kolegové. Posledním typem jsou scény ze života Gottových, které ukazují rodinnou idylku, jež je občas přerušena návštěvami nemocničního zařízení.
Závěr dokumentu doslova zachycuje odcházení legendy v přímém přenosu. Karel Gott totiž natáčel téměř do posledních dnů svého života a po dvou hodinách strávených se vzpomínkami jednoho člověka se zkrátka neubráníte dojetí, když Vám doslova před očima odejde ze života. Následný zármutek je tak mnohem intenzivnější, protože máte pocit, že jste byli u toho.
Výsledek je tak nostalgickým poohlédnutím za úspěšnou kariérou výrazného umělce, který postrádá jakoukoliv kritiku či polemiku. V tom je největší problém snímku, protože zejména období normalizace a podpis Anticharty si žádá přinejmenším kritický komentář, ale autorka se záměrně těmto tónům vyhýbá. Úspěšně tak činí po celou délku dokumentu, který se tak stává pouze oslavným memoárem velkého pěvce. Pro nezaujatého diváka tak snímek postrádá informační hodnotu, na druhou stranu budou fanoušci dojati a busta Božského Káji zůstane na piedestalu bez poskvrnky.
Celkové hodnocení: 55 %
Karel (2020)
Hrají: Karel Gott, Ivana Gottová, Charlotte Ella Gottová, Nelly Sofie Gottová, Ladislav Štaidl, Jiří Suchý, Marta Kubišová, Eva Pilarová, Karel Svoboda (a.z.), Jiří Štaidl (a.z.), Felix Slováček (a.z.), Jitka Zelenková (a.z.)
Režie: Olga Malířová Špátová
Scénář: Olga Malířová Špátová
Kamera: Olga Malířová Špátová
Související
Karel Gott zemřel před čtyřmi lety. Vila na Bertramce se za rok otevře fanouškům
Umělci před 45 lety morálně selhali. Z Anticharty se někteří pokoušeli vylhat. Gott sehrál režimu trapnou roli, říká Kroupa
Karel Gott , recenze , filmy , dokument , film "Karel" , české filmy , Bontonfilm
Aktuálně se děje
včera
RECENZE: Rivalové rozehrávají drama milostného trojúhelníku na tenisovém kurtu
včera
Odvolací soud zrušil odsuzující verdikt nad Weinsteinem
včera
Dvojí kvalita potravin? Nestlé čelí vážnému obvinění, má nadržovat bohatším zemím
včera
Bělorusko obvinilo Litvu z dronového útoku. Nesmysl, reaguje Vilnius
včera
Tragická střelba na pražské FF UK zasáhla 9000 lidí. O krizovou pomoc se staraly stovky lidí
včera
Nemáte děti? Na důchody zaplatíte víc, navrhují lidovci. Piráti jsou proti
včera
Střelec, který loni zabíjel u FF UK v Praze, nebyl duševně nemocný
včera
Rusko chce rozprášit Navalného tým. Advokátům, kteří neuprchli ze země, prodloužilo vazbu
včera
16letý chlapec slíbil věrnost Islámskému státu. Chtěl útočit během olympiády ve Francii
včera
Převáží zbraně mezi Ruskem a KLDR. Loď, na kterou USA uvalily sankce, kotví v čínském přístavu
včera
Letní počasí bude pořádně žhavé. Mohou padat teplotní rekordy, naznačují modely
včera
Macron vyzval k většímu zbrojení. Nemůžeme spoléhat na USA, Evropa je smrtelná, musí posílit obranu, prohlásil
včera
Španělsko se řítí do politické nejistoty. Pedro Sánchez zvažuje kvůli manželce rezignaci
včera
Změny počasí tvrdě dopadají na celou planetu. Jeden region ale trpí víc než jiné
včera
Inspekce obvinila policisty, kteří před pražským barem napadli několik lidí
včera
Ramzan Kadyrov je údajně nevyléčitelně nemocný. Jeho stav je prý beznadějný
včera
Na poslední rozloučení s Josefem Lauferem dorazili Soukup či Troška
včera
75 let od založení, 25 let od vstupu. V Česku proběhne největší akce NATO od summitu v roce 2002
včera
Mrazivé počasí na ústupu. Pod nulou bude v noci ještě dvakrát
včera
Mrtvá těla se svázanýma rukama? Bují podezření na válečné zločiny Izraele v Pásmu Gazy
Úřad vysokého komisaře OSN pro lidská práva (OHCHR) vyzval v úterý k mezinárodnímu vyšetření zpráv o masových hrobech v nemocnicích v Pásmu Gazy, které byly zničeny při obléhání izraelské armády. Podle OHCHR mohlo totiž dojít k páchání válečných zločinů.
Zdroj: Libor Novák