RECENZE: Nekonfliktní dokument Karel dojímá, ale nepřináší nic nového

Nostalgické poohlédnutí za úspěšnou kariérou výrazného umělce představuje začátky v divadle Semafor v 60. letech, normalizaci i porevoluční éru. Kromě řádné dávky úryvků z koncertů nechybí ani nahlédnutí do rodinného života Gottových ani poslední rozloučení s legendárním pěvcem

Snímek zachycuje nejen poslední dny největšího světového sběratele Zlatých slavíků, ale také notnou část života legendy. Režisérka Olga Malířová Špátová divákovi předkládá látku, která měla původně být dárkem k osmdesátým narozeninám hlavního protagonisty. Hlavním materiálem, z něhož autorka čerpá, jsou archivy československé televize, k nimž přikládá také záznamy z německých televizí a z vlastního Gottova archivu.

Dokument prochází celou kariéru legendárního umělce, jeho začátky v Divadle Semafor, normalizaci a úspěch u široké veřejnosti, a schopnost překonat změny po sametové revoluci. Porevolučnímu období se snímek věnuje s menší péčí než mistrovu zlatému období. Průběh dokumentu zkrátka působí, jako profesionálně zpracované domácí video – takové památeční video, které se promítá po slavnostním obědě, zatímco se popíjí odpolední kávička.

Tím v žádném případě nechceme výsledný produkt dehonestovat, protože dokument v člověku vzbuzuje pocit, že je členem Gottovy rodiny. Bohužel to je také největší slabinou snímku, protože postrádá jakoukoliv snahu o konfrontaci. Přitom v období normalizace lze určitě najít dost momentů, k nimž je možné se kriticky vymezit, či minimálně otevřít polemickou notu.

Karlu Gottovi se však nedá upřít jedna věc, byl neskutečným profesionálem. Ke všem písním přistupoval velmi pečlivě a dokázal dokonale prodat svůj vytříbený hlas. A bylo jedno, kdo byl autorem hudby a textu, Gottova prezence byla vždy zcela precizní.

Vizuální stránka není příliš zajímavá a působí spíše civilně. Typologicky je pak možné identifikovat tři hlavní varianty záběrů. Dominují záznamy koncertů, které se prolínají se vzpomínáním na konkrétní okamžiky, u něhož Gottovi občas sekundují jeho kolegové. Posledním typem jsou scény ze života Gottových, které ukazují rodinnou idylku, jež je občas přerušena návštěvami nemocničního zařízení.

Závěr dokumentu doslova zachycuje odcházení legendy v přímém přenosu. Karel Gott totiž natáčel téměř do posledních dnů svého života a po dvou hodinách strávených se vzpomínkami jednoho člověka se zkrátka neubráníte dojetí, když Vám doslova před očima odejde ze života. Následný zármutek je tak mnohem intenzivnější, protože máte pocit, že jste byli u toho.

Výsledek je tak nostalgickým poohlédnutím za úspěšnou kariérou výrazného umělce, který postrádá jakoukoliv kritiku či polemiku. V tom je největší problém snímku, protože zejména období normalizace a podpis Anticharty si žádá přinejmenším kritický komentář, ale autorka se záměrně těmto tónům vyhýbá. Úspěšně tak činí po celou délku dokumentu, který se tak stává pouze oslavným memoárem velkého pěvce. Pro nezaujatého diváka tak snímek postrádá informační hodnotu, na druhou stranu budou fanoušci dojati a busta Božského Káji zůstane na piedestalu bez poskvrnky.

Celkové hodnocení: 55 %

Karel (2020)

Hrají: Karel Gott, Ivana Gottová, Charlotte Ella Gottová, Nelly Sofie Gottová, Ladislav Štaidl, Jiří Suchý, Marta Kubišová, Eva Pilarová, Karel Svoboda (a.z.), Jiří Štaidl (a.z.), Felix Slováček (a.z.), Jitka Zelenková (a.z.)

Režie: Olga Malířová Špátová

Scénář: Olga Malířová Špátová

Kamera: Olga Malířová Špátová

Související

Signatář Charty 77 Daniel Kroupa nechce soudit umělce, kteří podepsali Antichartu sloužící k dehonestaci opozice. Rozhovor

Umělci před 45 lety morálně selhali. Z Anticharty se někteří pokoušeli vylhat. Gott sehrál režimu trapnou roli, říká Kroupa

Podlehli tlaku komunistického režimu a nechali se jím ostudně zneužít. Přesně před 45 lety morálně selhali umělci, především herci, když v Národním divadle v pátek 28. ledna 1977 podepsali Antichartu, která dehonestovala opozici, jež na sebe upozornila občanskou iniciativou Charta 77 kritizující systém. O týden později 4. února 1977 v pražském Divadle hudby normalizátory podpořili i textaři, hudebníci a zpěváci včetně Karla Gotta. Někdejší signatář Charty 77 Daniel Kroupa dovede pochopit, že někteří měli vážné důvody k tomu, aby špatný skutek v podobě Anticharty udělali. „Mrzí mě, když se z toho někteří lidé i po letech pokoušeli vylhat a při tom se do té hanebnosti propadali ještě hlouběji. Gott sehrál režimu trapnou roli. Chtěl zpívat, mít se dobře,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro EuroZprávy.cz bývalý politik Daniel Kroupa.

Více souvisejících

Karel Gott recenze filmy dokument film "Karel" české filmy Bontonfilm

Aktuálně se děje

včera

Film Rivalové

RECENZE: Rivalové rozehrávají drama milostného trojúhelníku na tenisovém kurtu

Česká kina pohostí rozhodující tenisový zápas, který v závěru není ani tak důležitý ze sportovního hlediska, jako z toho osobního. Stojí proti sobě dva muži, jejichž mladistvé přátelství skrečovala společná láska k jedné ženě. Rivalové v melodramatických konturách konstruují milostný trojúhelník, jehož exekuce je jedna z těch nejlepších za poslední dobu. 

včera

Harvey Weinstein

Odvolací soud zrušil odsuzující verdikt nad Weinsteinem

Nejvyšší soud amerického státu New York ve čtvrtek zrušil rozsudek nad hollywoodským producentem Harveym Weinsteinem z roku 2020, ve kterém byl uznán vinným ze sexuálních trestných činů. Nařídil zároveň nový proces v případě.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Policie ČR, ilustrační fotografie.

Inspekce obvinila policisty, kteří před pražským barem napadli několik lidí

Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) ve středu obvinila dvojici příslušníků policie, kteří v únoru v opilosti napadli několik osob před barem na pražském Smíchově. Policie v dubnu zprostila muže zapojeného do incidentu výkonu služby, už dříve označila jeho jednání za neakceptovatelné a neomluvitelné.

včera

včera

včera

včera

včera

Mrtvá těla se svázanýma rukama? Bují podezření na válečné zločiny Izraele v Pásmu Gazy

Úřad vysokého komisaře OSN pro lidská práva (OHCHR) vyzval v úterý k mezinárodnímu vyšetření zpráv o masových hrobech v nemocnicích v Pásmu Gazy, které byly zničeny při obléhání izraelské armády. Podle OHCHR mohlo totiž dojít k páchání válečných zločinů.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy