RECENZE: Gatsby není jen k maturitě, ale i pro potěšení. Ve stylovém provedení vychází nový Velký Gatsby

RECENZE – Velký Gatsby je dnes považován za jedno z nejvýznamnějších literárních uměleckých děl 20. století. Když v roce 1925 vyšla tato kniha, nedočkala se příliš vřelého přijetí, to se změnilo až v roce 1940 po smrti svého autora Francise Scotta Fitzgeralda. Přitom Fitzgerald do ní vložil během tří let obrovské úsilí práce, jehož kvality byly rozpoznány až později. Nakladatelství Leda přichází s novým vydání literární klasiky doplněným o ilustrace designerským studiem Tomski&Polanski.

Ocitáme se v New Yorku ve dvacátých letech, kam přijíždí mladý Nick Carraway za dosažením amerického snu. Rozhodl se svést na začínající vlně finančních a akciových spekulací, jinými slovy vydělat peníze. Pronajme si laciné ubytování na Long Islandu, kde je shodou okolností sousedem Velkého Gatsbyho známého pro jeho opulentní sídlo a bujaré večírky.

Jednoho dne je Gatsbym pozván i sám Nick, jenž s překvapením zjišťuje, že nikdo z hostů nemá ponětí, kdo je ve skutečnosti jejich hostitel. Kromě toho panuje kolem něj spousta zvěstí a domněnek, jež se pohybují na hranici mezi pravdou a lží. Naproti Nickovi, u zeleného světla, bydlí jeho sestřenice Daisy spolu se svým bohatým manželem Tomem. Ukáže se, že Gatsbyho a Daisy spojuje společná minulost. Je tedy otázkou času, kdy se všechno začne ubírat novým, a ne zcela bezpečným směrem.

Román Velký Gatsby je často označován za milostný příběh dosahující úchvatnosti Romea a Julie, což je velmi nepřesné. Fitzgeraldovi se v něm především podařilo vystavět kulisy rozpadlého nitra ztracené generace, kdy člověk odchází do války plný ideálů a lásky, jež po svém návratu ztrácí stejně jako své místo ve světě. To, co na zákopech zažil nemá, co dočinění s tím, jaký život právě vede.

Kniha tedy není jen romantickým příběhem, ale naopak otevřeným dílem vybízejícím k nespočtu způsobů čtení, přitom jasně nedeklaruje, který je ten správný. Lze ji číst jako neobvyklou detektivku, zobrazení „jazzové“podoby amerického snu, milostný příběh nebo třeba jen podobenství o nespravedlnosti života. Stále je možnost ji číst volně, aniž by se člověk nějak zvlášť zamyslel.

Fitzgeraldův rukopis je čtivý od začátku do konce. Čtenář se stává obětí autora, neboť je v neustálém napětí, jak příběh dopadne, a tak je přikován ke knize ve stavu zběsilého obracení stran knihy. Je patrné, že si Fitzgerald jasně stanovil, co chce v dané kapitole sdělit, protože za žádných okolností děj neprodlužuje nebo se nedostává do hluchých míst. Nijak zvlášť ani neskrývá autobiografické prvky odkazující k době, kdy bylo dílo napsáno.

Důležitou součástí je grafická podoba knihy navržená designerským studiem Tomski&Polanski, kteří kromě obalu přispěli 34 velmi osobitými ilustracemi, jež vycházejí z noblesy dvacátých let. Neméně podstatný je také svěží překlad Tomského a Červenky doplněný o nová slova a obraty.  Oprostí-li se čtenář od relativně zdařilé filmové verze, nalezne silný příběh, jenž neztratil na svém staří ani chlup aktuálnosti. Ať už je Velký Gatsby čten k maturitě, pro potěšení nebo jen pro vyplnění literních mezer, toho, kdo jej čte, zasáhne. Ještě k tomu v krásném ilustrovaném provedení.

Velký Gatsby / The Great Gatsby (1925)

Autor: Francis Scott Fitzgerald

Překlad: Rudolf Červenka, Alexander Tomský