RECENZE: Sága Šíleného Maxe. Benzínem říznutá Furiosa je postapokalyptický western s nádechem antiky

Po nadšených reakcích z pomalu končícího festivalu v Cannes se do české distribuce dostává očekávaná Furiosa: Sága Šíleného Maxe, jež dějem přímo předchází událostem devět let starého titulu Šílený Max: Zběsilá cesta. Režijní veterán George Miller i tady potvrzuje, že ani on, ani etablovaná jízda postapokalyptickým světem nerezaví. Naopak, předhání konkurenci na plné čáře. 

Filmová série Šíleného Maxe odstartovala roku 1979, přičemž v první polovině 80. let navázala dalšími dvěma pokračováními. V ústřední roli s Melem Gibsonem představila rozmanitý a vyprahlý fikční svět, jenž se nesnaží reflektovat, jak by nejpravděpodobněji mohla vypadat postapokalyptická budoucnost, ale oddává se svébytné autorské představě, jež se nebere moc vážně a fikční svět s jeho zákonitostmi i bizarními výtvory slouží především jako prostředek pro výstavbu akcí nadupaných sekvencí. Na ságu se postupně nabalilo množství komiksů, novel či videoher. Franšízu roku 2015 resuscitoval její stvořitel George Miller, kde se v hlavní roli Maxe představil Tom Hardy. 

Kinetická, zběsilá a epochální výprava, která neustále šlape na pedál nezabezpečených motorových vozů, se však více než na Maxe soustředí na bojovnici Furiosu, která posléze i společně s Maxem pomáhá utéct bezbranným obyvatelům Citadely, jíž diktátorskou rukou vládne Immortan Joe. Hlubší kontext k těmto událostem a předchozím osudům Furiosy se právě věnuje filmová novinka. Sledujeme její trnitou pouť od doby, co ji jako malou pouštní gang unesl z rodné a utajené přírodní oázy. Hned v prvním záběru symbolicky utrhává jablko, načež je po zbytek filmu skrze různorodé interakce amorálními obyvateli, kteří si ji podávají jako kus hadru, trestána za poznání. 

Biblickými i antickými motivy je snímek přesycen. Ať už jde o rytiny na konvojích, stavění monumentálních staveb (ačkoli z harampádí), absurdní jména asociující vznešenost těch antických či ústředního antagonistu Dementuse jedoucího v “benhurovském” povozu, jenž má místo koní motorky. Zpustošená společnost jakoby se zkoušela vrátit k zlaté éře civilizace a hledala kořeny svých pudů. Furiosa, ačkoli si zakládá na akci rozčleněné v epizodickém vyprávění, nám zprostředkovává o fungování fikčního světa oproti svým předchůdcům dosavadně nejvíce informací. Poznáváme infrastruktury jednotlivých frakcí, ekonomický model, všudypřítomné snahy o budování kultu osobnosti či rozdíly jednotlivých lokací rozlehlé pustiny. 

Právě se přehrává: Furiosa: Sága Šíleného Maxe

Furiosa: Sága Šíleného Maxe Video: YouTube

Jestliže Zběsilá jízda vedle nabušené akce reflektovala environmentální linii, Furiosa akcentuje především tu geopolitickou. Postavy zde mají také více prostoru k promluvám, jež nejsou vždy úplně užitečné a kolikrát vyznívají redundantně, především ve chvílích, kdy vysvětlují své myšlenkové pochody a motivace. Stále se však o nich nejvíce dozvíme skrze akci, jež jde Millerovi nejlépe. Jeho schopnost posouvat vnitřní svět postav skrze vnější akci je mistrovská. Ve spektakulární sekvenci, kdy Furiosa s parťákem Jackem musí bránit konvoj se zásobami proti banditům, se nejvíce zrcadlí protagonistčiny hodnoty a rozvětvuje se párová dynamika této dvojice. Kineticky, beze slov a skrze násilí. 

Násilí, strach a hra bez pravidel jsou tím, co v neukotveném světě chaosu dominuje. Film ukazuje bezvýchodnost a to, že jedinou možností, jak být ve světě s falešnými ideály šťastný, je utéct. Utéct a utopicky doufat, že v neznámé dálce čeká něco lepšího. I tomuto světu však Miller dává naději díky lásce a soudržnosti, jichž se Furiosa i přes veškerou bolest nikdy nevzdá, ačkoli se celá její cesta odvíjí od pomsty. Narozdíl od antagonistů ale není nerozvážná, trpělivě čeká na příležitost a nemá oči zaslepené zlem. Neprahne po zisku, nýbrž po spravedlnosti. Pokud v postapokalyptickém světě vůbec nějaká existuje. 

Žánrově tak film čerpá z westernových kontur. Především z tradice špinavých westernů Sama Peckinpaha. Vystupování a určité vlastnosti Furiosy pak asociují bezejmenné a mlčenlivé postavy Clinta Eastwooda. Ohledává hranice mezi člověkem a krajinou, jež za těchto podmínek nikdy nelze setřít. Vedle westernu se pak opírá o rozmáchlé sandálové eposy, do nichž se plně ponoří v závěrečných sekvencích. Zdatně kombinuje kontrastní patos a nadhled, nikdy nebere tolik vážně, což podtrhuje půvabně přepálený Dementus v podání Chrise Hemswortha, na jehož těle se neustále houpe plyšový medvídek. Anya Taylor-Joy pak Furiosu hraje především subtilně a s publikem komunikuje uhrančivýma očima. 

Furiosa: Sága Šíleného Maxe zůstává osobitě eklektickým a uhrančivým způsobem stylizovaným dílem, jehož inscenace akčních scén, množství kreativních nápadů, využívání takřka všech možných rekvizit k souboji a plné zužitkování mizanscény i pohybu v prostoru ční daleko nad soudobou hollywoodskou produkcí. Ačkoli se Miller tolik neoddává zrychleným záběrům, stále využívá dalších výrazných prostředků, ať už jde o dvojexpozice či náhlé vsuvky ve vyprávění, jež encyklopedicky ilustrují průběh započaté bitvy. Nadále oživuje odkaz krále kinetických grotesek Bustera Keatona, jenž zasazuje do stále podmanivého světa, do jehož zatuchlého a amorálního obrazu je vždy radost se znovu ponořit, aniž by působil repetetivně či vyčpěle. Furiosa zkrátka dává lekci, jak má vypadat důmyslná a atraktivní franšíza. 

Hodnocení: 85 % 

Režie: George Miller 

Scénář: George Miller, Nick Lathouris 

Hrají: Anya Taylor-Joy, Chris Hemsworth, Tom Burke, Lachy Hulme, Alyla Browne, George Shevtsov, Nathan Jones, Josh Helman, Angus Sampson, John Howard, Charlee Fraser 

Česká premiéra: 23. května 2024 

Distributor: Vertical Entertainment 

Související

Více souvisejících

film Furiosa: A Mad Max Saga

Aktuálně se děje

před 12 minutami

před 40 minutami

Aktualizováno před 58 minutami

před 1 hodinou

Dmitrij Peskov

Rusové poprvé komentovali výsledky summitu. Peskov promluvil

Moskva se v pondělí poprvé podělila o názor na závěry víkendového mírového summitu o Ukrajině ve Švýcarsku. Podle mluvčího Kremlu Dmitrije Peskova má konference zanedbatelné výsledky, přičemž se podle Ruska ukázalo, že jednání bez něj jsou zbytečná.

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

Tomáš Řepa (použito se svolením T. Řepy)

Blížíme se k přímému angažmá zemí NATO na Ukrajině, říká expert pro EZ po summitu. Rusům doporučuje se zamyslet

Bezpečnostní expert Tomáš Řepa s Univerzity obrany v Brně v rozhovoru pro EuroZprávy.cz bilancoval možné důsledky mírového summitu ve Švýcarsku, který se konal během uplynulého víkendu. „Největší země světa by se měla zamyslet spíše nad tím, proč potřebuje další území navíc, když jejím obyvatelům se skutečně dobře nežije a mnohá místa jsou spravována mírně řečeno neefektivně,“ říká.

před 5 hodinami

Evan Gershkovich

Rusové už mají termín soudu s Gershkovichem. Začne ještě tento měsíc

Rusko zahájí soud s Evanem Gershkovichem, který je prvním západním novinářem obviněným v Rusku ze špionáže od dob studené války, už příští týden. První stání je naplánováno na 26. června, případ se bude projednávat za zavřenými dveřmi. Informovala o tom ruská agentura RIA Novosti. 

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

Letní počasí

Tropické počasí přinese teploty nad 30 stupňů i bouřky

V Česku začal nový pracovní týden, který by měl přinést tropické teploty nad 30 stupňů. Vyplývá to z tvrzení meteorologů Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) na sociální síti X. V druhé polovině týdne budou zároveň hrozit bouřky. 

včera

včera

Fotbal, ilustrační fotografie

Euro 2024: První remíza v turnaji. Dánové neudrželi vedení proti Slovincům

Gólově nejchudší zápas v dosavadním průběhu Eura v Německu a zároveň první remíza turnaje. Tak se dá popsat utkání skupiny C mezi Slovinskem a Dánskem. To skórovalo jako první a symbolicky se o to postaral Christian Eriksen, který se tak po 1100 dnech od kolapsu na minulém Euru 2021 opět představil v tom nejlepším, protože skóroval. Jeho branka však ke třem bodům pro Seveřany nestačila, jelikož ve druhé půli to byli Slovinci, kteří čím dál více tlačili soupeře a nakonec to vyústilo ve vyrovnání zásluhou Janži v 77. minutě. Přestože na obou týmech bylo ke konci duelu vidět, že by chtěli víc než bod, další branka už v zápase nepadla.

včera

Aktualizováno včera

včera

Fotbal, ilustrační fotografie

Euro 2024: Nizozemsko se na první tři body nadřelo. Duel s Polskem muselo otáčet

V neděli svými dalšími třemi zápasy pokračuje evropský fotbalový šampionát v Německu. V prvním z duelů se představili Nizozemci, jejichž fanoušci vytvořili alespoň pro nedělní odpoledne z Hamburku nizozemské město. Hnáni obrovskou podporou se svěřenci kouče Ronalda Koemana vydali za prvními třemi body v souboji s Polskem. To se pro změnu muselo obejít bez své největší hvězdy Roberta Lewandowského, jenž se krátce před šampionátem zranil. Pro tento zápas ho nahradil Adam Buksa a právě on otevřel skóre. I když Nizozemci tak efektivní zprvu nebyli, nakonec stav otočili, když ještě v první půli skóroval Gakpo a v závěru dokonal obrat Weghorst.

včera

Zelenskyj ukázal Rusku cestu k jednacímu stolu. Stačí jeden rozkaz vojákům

Rusko není připravené diskutovat o spravedlivém a trvalém míru, řekl ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj na tiskové konferenci po konci mírového summitu ve Švýcarsku. Pokud by Moskva stáhla své jednotky z ukrajinského území, byl by otevřený každým mírovým jednáním. 

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy