Po nadšených reakcích z pomalu končícího festivalu v Cannes se do české distribuce dostává očekávaná Furiosa: Sága Šíleného Maxe, jež dějem přímo předchází událostem devět let starého titulu Šílený Max: Zběsilá cesta. Režijní veterán George Miller i tady potvrzuje, že ani on, ani etablovaná jízda postapokalyptickým světem nerezaví. Naopak, předhání konkurenci na plné čáře.
Filmová série Šíleného Maxe odstartovala roku 1979, přičemž v první polovině 80. let navázala dalšími dvěma pokračováními. V ústřední roli s Melem Gibsonem představila rozmanitý a vyprahlý fikční svět, jenž se nesnaží reflektovat, jak by nejpravděpodobněji mohla vypadat postapokalyptická budoucnost, ale oddává se svébytné autorské představě, jež se nebere moc vážně a fikční svět s jeho zákonitostmi i bizarními výtvory slouží především jako prostředek pro výstavbu akcí nadupaných sekvencí. Na ságu se postupně nabalilo množství komiksů, novel či videoher. Franšízu roku 2015 resuscitoval její stvořitel George Miller, kde se v hlavní roli Maxe představil Tom Hardy.
Kinetická, zběsilá a epochální výprava, která neustále šlape na pedál nezabezpečených motorových vozů, se však více než na Maxe soustředí na bojovnici Furiosu, která posléze i společně s Maxem pomáhá utéct bezbranným obyvatelům Citadely, jíž diktátorskou rukou vládne Immortan Joe. Hlubší kontext k těmto událostem a předchozím osudům Furiosy se právě věnuje filmová novinka. Sledujeme její trnitou pouť od doby, co ji jako malou pouštní gang unesl z rodné a utajené přírodní oázy. Hned v prvním záběru symbolicky utrhává jablko, načež je po zbytek filmu skrze různorodé interakce amorálními obyvateli, kteří si ji podávají jako kus hadru, trestána za poznání.
Biblickými i antickými motivy je snímek přesycen. Ať už jde o rytiny na konvojích, stavění monumentálních staveb (ačkoli z harampádí), absurdní jména asociující vznešenost těch antických či ústředního antagonistu Dementuse jedoucího v “benhurovském” povozu, jenž má místo koní motorky. Zpustošená společnost jakoby se zkoušela vrátit k zlaté éře civilizace a hledala kořeny svých pudů. Furiosa, ačkoli si zakládá na akci rozčleněné v epizodickém vyprávění, nám zprostředkovává o fungování fikčního světa oproti svým předchůdcům dosavadně nejvíce informací. Poznáváme infrastruktury jednotlivých frakcí, ekonomický model, všudypřítomné snahy o budování kultu osobnosti či rozdíly jednotlivých lokací rozlehlé pustiny.
Právě se přehrává:
Furiosa: Sága Šíleného Maxe
Furiosa: Sága Šíleného Maxe
Video: YouTube
Jestliže Zběsilá jízda vedle nabušené akce reflektovala environmentální linii, Furiosa akcentuje především tu geopolitickou. Postavy zde mají také více prostoru k promluvám, jež nejsou vždy úplně užitečné a kolikrát vyznívají redundantně, především ve chvílích, kdy vysvětlují své myšlenkové pochody a motivace. Stále se však o nich nejvíce dozvíme skrze akci, jež jde Millerovi nejlépe. Jeho schopnost posouvat vnitřní svět postav skrze vnější akci je mistrovská. Ve spektakulární sekvenci, kdy Furiosa s parťákem Jackem musí bránit konvoj se zásobami proti banditům, se nejvíce zrcadlí protagonistčiny hodnoty a rozvětvuje se párová dynamika této dvojice. Kineticky, beze slov a skrze násilí.
Násilí, strach a hra bez pravidel jsou tím, co v neukotveném světě chaosu dominuje. Film ukazuje bezvýchodnost a to, že jedinou možností, jak být ve světě s falešnými ideály šťastný, je utéct. Utéct a utopicky doufat, že v neznámé dálce čeká něco lepšího. I tomuto světu však Miller dává naději díky lásce a soudržnosti, jichž se Furiosa i přes veškerou bolest nikdy nevzdá, ačkoli se celá její cesta odvíjí od pomsty. Narozdíl od antagonistů ale není nerozvážná, trpělivě čeká na příležitost a nemá oči zaslepené zlem. Neprahne po zisku, nýbrž po spravedlnosti. Pokud v postapokalyptickém světě vůbec nějaká existuje.
Žánrově tak film čerpá z westernových kontur. Především z tradice špinavých westernů Sama Peckinpaha. Vystupování a určité vlastnosti Furiosy pak asociují bezejmenné a mlčenlivé postavy Clinta Eastwooda. Ohledává hranice mezi člověkem a krajinou, jež za těchto podmínek nikdy nelze setřít. Vedle westernu se pak opírá o rozmáchlé sandálové eposy, do nichž se plně ponoří v závěrečných sekvencích. Zdatně kombinuje kontrastní patos a nadhled, nikdy nebere tolik vážně, což podtrhuje půvabně přepálený Dementus v podání Chrise Hemswortha, na jehož těle se neustále houpe plyšový medvídek. Anya Taylor-Joy pak Furiosu hraje především subtilně a s publikem komunikuje uhrančivýma očima.
Furiosa: Sága Šíleného Maxe zůstává osobitě eklektickým a uhrančivým způsobem stylizovaným dílem, jehož inscenace akčních scén, množství kreativních nápadů, využívání takřka všech možných rekvizit k souboji a plné zužitkování mizanscény i pohybu v prostoru ční daleko nad soudobou hollywoodskou produkcí. Ačkoli se Miller tolik neoddává zrychleným záběrům, stále využívá dalších výrazných prostředků, ať už jde o dvojexpozice či náhlé vsuvky ve vyprávění, jež encyklopedicky ilustrují průběh započaté bitvy. Nadále oživuje odkaz krále kinetických grotesek Bustera Keatona, jenž zasazuje do stále podmanivého světa, do jehož zatuchlého a amorálního obrazu je vždy radost se znovu ponořit, aniž by působil repetetivně či vyčpěle. Furiosa zkrátka dává lekci, jak má vypadat důmyslná a atraktivní franšíza.
Hodnocení: 85 %
Režie: George Miller
Scénář: George Miller, Nick Lathouris
Hrají: Anya Taylor-Joy, Chris Hemsworth, Tom Burke, Lachy Hulme, Alyla Browne, George Shevtsov, Nathan Jones, Josh Helman, Angus Sampson, John Howard, Charlee Fraser
Česká premiéra: 23. května 2024
Distributor: Vertical Entertainment
Související
Týdenní výhled filmů: Běsnící Furiosa, nevyřešitelná detektivka a radikalizace
Aktuálně se děje
před 30 minutami
Česko na prahu epidemie chřipky. Do vývoje se může promítnout nový subtyp infekce
před 1 hodinou
Tragédie v pražské ZOO. Populární orangutan Kawi nešťastně zahynul
před 1 hodinou
Policie hledá dvanáctiletého Marka. Už ve čtvrtek nedorazil do školy
před 3 hodinami
Počasí se příští týden výrazně ochladí. Během dne bude i mrznout
včera
Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?
včera
EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině
včera
Machadové pomohla utéct americká armáda. Z Venezuely se dostala v přestrojení
včera
VIDEO: Rvačky, alkohol, vulgarity, ponižování žen. Ostudné zasedání parlamentu, jaké Slovensko nepamatuje
včera
Írán zatkl držitelku Nobelovy ceny za mír Narges Mohammadiovou
včera
OBRAZEM: Došlo i na úsměvy. Nejbližší a přátelé se rozloučili s Patrikem Hezuckým
včera
Ukrajinské síly znovu dobyly osady v Charkovské oblasti
včera
"Zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je smeten ze stolu." EU příští týden kontroverzní nařízení zmírní
včera
Česko se rozloučilo s moderátorem Hezuckým. Bouček dojemně promluvil
včera
Ukrajina by podle mírového plánu měla vstoupit do EU v roce 2027
Aktualizováno včera
Lidé se rozloučili s Theodorem Pištěkem. Na obřad dohlížela Hradní stráž
včera
Německo: Rusko stojí za kybernetickým útokem proti kontrole letového provozu, snažilo se i ovlivnit volby
včera
Po Ruttem přichází další důrazné varování: Válka klepe na dveře Evropy
včera
Zásadní změny od nového roku: Konec tělesných trestů i střídavé péče
včera
Politika SPD a Motoristů vyhovuje oligarchům, Babiš se v EU může chovat jako Meloniová, říká politoložka
včera
USA mají nový návrh týkající se Donbasu, oznámil Zelenskyj. Kyjev už jej nemusí předat Rusku
Prezident Ukrajiny Volodymyr Zelenskyj oznámil, že Spojené státy navrhují, aby Ukrajina stáhla své jednotky z oblasti Donbasu. Washington by následně v částech, které Kyjev v současné době kontroluje, vytvořil „svobodnou ekonomickou zónu“. Původně USA navrhovaly, že by Kyjev měl části Donbasu, které stále drží, jednoduše předat Rusku. Podle čtvrtečního prohlášení ukrajinského prezidenta pro novináře je ale nyní navržena kompromisní varianta, kde by se ukrajinské síly stáhly, ale ruské jednotky by do tohoto území nepostupovaly.
Zdroj: Libor Novák